Pasaulē
Baltija

Gūti apliecinājumi, ka Krievija finansē Baltijas valstu interneta vietnes “Baltnews” 16

Sputnik/Scanpix/LETA

No tiesas materiāliem gūts apstiprinājums, ka Baltijas valstīs strādājošās interneta vietnes “Baltnews” tiek finansētas no Krievijas un to saturu diktē Krievijas propagandisti, vēsta Baltijas pētnieciskās žurnālistikas centrs “Re: Baltica” un Igaunijas medijs “Postimees”.

Materiāli iegūti no Igaunijā strādājošās vietnes “baltnews.ee” redaktora Aleksandra Korņilova krimināllietas. Viņš tika tiesāts par dokumentu viltošanu ar mērķi izvairīties no nodokļu nomaksas.

Kā vēsta “Re: Baltica” un “Postimees”, tiesas materiālos pieejamie “Skype” sarunu atšifrējumi un līgumu kopijas apliecina, ka “Baltnews” kontaktpersona – Krievijas propagandas mediju konglomerāta “Rossiya Segodnja” Aleksandrs Svjazins – regulāri norādījis Baltijā strādājošo vietņu pārstāvjiem par kādiem tematiem un kā rakstīt.

Savukārt finansējumu “Baltnews” redakcijas saņēmušas no starpniekfirmām, kas bija reģistrētas ārpus Krievijas, piemēram, Nīderlandē reģistrētās “Media Capital Holding B.V.”, Kiprā reģistrētās “Barsolina Ventures Ltd.” un Serbijā reģistrētās “SPN Media Solutions”. Tostarp Serbijas Uzņēmumu reģistra dokumenti apliecina, ka šī 2015.gada martā dibinātā firma pastarpināti pieder “Rossiya Segodnja”. “SPN Media Solutions” izmantota arī, lai finansētu Kremļa propagandas holdinga “RIA Novosti” Ukraina pārstāvniecību.

Norādījumi, par ko rakstīt, no “Rossiya Segodnja” pārstāvja Svjazina saņemti caur “Skype”. Par nopublicēto sniegtas atskaites starpniekfirmām. Turklāt, lai uzrādītu lielāku auditoriju, “Baltnews” redakcijas pirkušas klikšķus un izmēģināja komentāru pirkšanu no Krievijas troļļu fabrikām.

Kā norāda “Re: Baltica”, Latvijas “Baltnews” gadā apgrozīja ap 100 000 eiro, lai gan portālā tikpat kā nav reklāmu.

Bijušais “Baltnews.lv” galvenais redaktors Andrejs Jakovļevs atteicies “Re:Baltica” atklāt, no kurienes bijuši vietnes ienākumi. Viņš arī kategoriski noliedza, ka kāds būtu diktējis, par ko jāraksta. Bijis informācijas apmaiņas līgums ar “RIA Novosti”, bet tas nozīmējis “satura apmaiņu bez maksas”.

Arī Drošības policijas (DP) priekšnieka vietnieks Ēriks Cinkus “Re: Baltica” apstiprinājis, ka Latvijā strādājošo vietni “Baltnews.lv” finansēja Krievija, izmantojot citu valstu firmas, un tas bija vietnes galvenais ienākumu avots,

Cinkuss apliecinājis, ka ir pamats uzskatīt, ka “Baltnews.lv” satura veidotāji Latvijā atskaitījās par paveikto Krievijai un veidoja saturu atbilstoši Krievijas ģeopolitiskajām interesēm. “DP arī iepriekš ir atzīmējusi, ka “baltnews.lv”, atšķirībā no “Sputnik”, ir centies slēpt savu saikni ar Krieviju. Dienesta vērtējumā, “baltnews.lv” mērķis bija ar šķietamu objektivitāti veidot Krievijas interesēm atbilstošu saturu,” Baltijas pētnieciskās žurnālistikas centram rakstiski atzinis Cinkus.

Līdzīgs secinājums ir arī Lietuvas drošības dienestam, kas “Baltnews” un “Sputnik” identificējis kā kanālus prokremliska satura izplatīšanai valstī.

Pētījumu veikusi starptautiska žurnālistu komanda no “Postimees”, “Re:Baltica”, Lietuvas portāla “15min.lt”, Serbijas medija “KRIK” un ASV medija “BuzzFeed News”.

Kā ziņots, interneta vietnes “Baltnews” visās trīs Baltijas valstīs tika izveidotas 2014.gadā. Turpmākajos gados tie nonāca arī Latvijas, Lietuvas un Igaunijas drošības dienestu uzmanības lokā. Piemēram, 2017.gada Latvijas Drošības policijas publiskajā pārskatā teikts, ka Latvijā darbojas vismaz divi Krievijas starptautiskās informācijas aģentūras “Rossiya Segodnja” uzturēti informācijas resursi – multimediju platformas “Sputnik” Latvijas versija un interneta vietne “baltnews.lv”.

Šī gada aprīlī Satversmes aizsardzības biroja 2017.gada darbības pārskatā norādīts, ka galveno pamatu Krievijas informatīvai ietekmei Latvijā veido retranslētie Kremļa kontrolētie televīzijas kanāli, uzsvērts SAB pārskatā. Darbu Baltijā 2017.gadā turpināja “Rossija Segodnja” struktūras “Sputniknews” un “Baltnews”, tomēr to ietekme ir visai ierobežota.

LA.lv