Mobilā versija
+2.9°C
Niklāvs, Nikola, Nikolajs, Niks
Otrdiena, 6. decembris, 2016
15. janvāris, 2015
Drukāt

NEDĒĻAS FILMA: Putncilvēks

Publicitātes fotoPublicitātes foto

Brodvejas un Holivudas nesamierināmās domstarpības, izcili aktieri un komentārus neprasošs režisors – šādi ir Venēcijas konkursa programmā izrādītās, divus “Zelta globusus” nupat saņēmušās melnās komēdijas “Putncilvēks” uzmanības piesaistes akcenti.

Pēdējos gados arvien biežāk Holivudas aktieri dodas savu meistarību spodrināt uz Brodvejas skatuvju dēļiem, un, ņemot vērā, ka dzīvojam reklāmas laikmetā, viņu vārdi, spoži izgaismoti virs teātru durvīm, ir teju 100 procentu garantija, ka panākumi – vismaz izpārdotas biļetes – neizpaliks. Taču Holivudas un Brodvejas attiecībām ir sena un neviennozīmīga vēsture, teju vienmēr uzsverot nenopietnās izklaides un augstā plaukta mākslas piedzīvojumu atšķirības un pie viena noklusējot, ka Brodvejas kases hitus daudzu gadu garumā nodrošinājis tik “vieglprātīgs” žanrs kā mūzikls. Tomēr Nikola Kidmena, Als Pačīno, Hjū Džekmens, Džeimss Franko, Klēra Deinsa, Keitija Holmsa, Aleks Boldvins, Emma Stouna, Džūlija Robertsa, Daniels Redklifs, Dženifera Gārnere, Denzels Vašingtons, Glena Klouza, Toms Henks, Bredlijs Kūpers, Patrīcija Klārksone, Džeiks Džilenhols, Mišela Viljamsa, Skārleta Johansone, Džūda Lovs nudien nav visi aktieri, kas pēdējo desmit gadu laikā kāpuši uz angliski runājošo valstu visienesīgākā izklaides rajona teātra skatuvēm. Kā aktieris ar pasaules slavu, pateicoties Holivudai un komiksam par Putncilvēku – eleganta atsauce uz Maikla Kītona karjeras vienu no slavenākajām lomām Betmenu, ko viņš nospēlēja Tima Bērtona režijā, – Alehandro Gosalesa Injaritu filmā viņiem pievienojas 63 gadus vecais Kītons.

Rigana Tomsona karjerai bālus komatus salikuši vairāki faktori. Pirmkārt, vīrieša cīņa ar nepielūdzamo laiku, un, kamēr parūka slēpj viņa pieticīgo matu rotu, grumbu izvagotā seja nepakļaujas nekādiem grima klājumiem. Otrkārt, viņa ģimenes dzīve jau sen sagājusi šreijā, taču Riganam izdevies saglabāt labas attiecības ar bijušo sievu, ko nudien nevar teikt par viņa un meitas Semas komunikāciju. Treškārt, pēc pagātnei sen piederīga karjeras uzrāviena viņš, Holivudas spozmes un sekluma nogurdināts, vēlas reanimēt savu karjeru, kuras augstākais punkts – loma komiksā un kases grāvējā par Putncilvēka piedzīvojumiem – tā arī no Tomsona neatkāpjas ne soli, padarot viņu par gūstekni paša reiz veiktajai izvēlei un traucējot piepildīt aktieriskās ambīcijas, lai kļūtu par Brodvejai piederīgo. Visus savus līdzekļus ieguldījis topošās lugas uzvešanā, Rigans nu ir spiests stāties pretī kā savām bailēm, tā izaicinājumiem, un kā sirreāla bilžu virtene viņa dzīve arvien ātrāk traucas pretī pirmizrādei, pēc kuras būs skaidrs – triumfs vai veiksme.

“Putncilvēks” bija viena no favorītēm šī gada “Zelta globusu” pasniegšanas ceremonijā. No septiņām nominācijām tā par labāko tika atzīta divās kategorijās (labākais aktieris mūziklā vai komēdijā – M. Kītons – un labākais scenārijs), un tagad jāgaida, ko lems Amerikas Kinoakadēmijas biedri, izvirzot savus nominantus. Alehandro Gonsalesa Injaritu traģikomiskajai filmai ir daudz nosacījumu tikt atzītai par labāko, un to apliecina arī balvu birums, kas pār šo filmu kritis jau kopš pirmizrādes Venēcijas kinofestivālā, kur tai bija ierādīts atklāšanas filmas gods un vieta konkursa programmā, kur tā kandidēja uz “Zelta lauvu”, taču piekāpās Roja Andersona lentei “Balodis sēdēja uz zara pārdomās par eksistenci”.

Meksikā dzimušais Injaritu, kurš pazīstams ar filmām “Mīla kuce” (2000), “21 grams” (2003), “Bābele” (2006, kā producents un par režiju nominēts “Oskaram”) un “Biutiful” (2010), nav no ērtajiem režisoriem, kuri klanās dolāra priekšā. viņa filmas iederas art-house nišā, taču par popularitāti un skatītāju trūkumu bijušajam dīdžejam nudien nav iemesla sūdzēties. Holivudas smagsvari – Šons Pens, Naomi Votsa, Benisio del Toro, Breds Pits, Keita Blānšeta, Havjers Bardems – pēc sadarbības viņam veltījuši visglaimojošākos epitetus, un nu režisoru slavē arī “Putncilvēka” galvenās zvaigznes Maikls Kītons un Edvards Nortons, kuriem patrāpījušās nudien sarežģītas lomas. Viņu kolēģi ir šī brīža viena no aktuālākajām Holivudas jaunajām zvaigznēm Emma Stouna, kā arī Naomi Votsa, mūžīgais āksts Zaks Galifianakiss, Andrea Raisboro un šajos platuma grādos mazāk zināmi aktieri, kuri Injaritu pirmajā komēdijā izdzīvo vairāku līmeņu stāstu, kurā realitāte un izdomu pasaule savijusies tik ļoti, ka nospraust stingras robežas starp tām ir gandrīz neiespējami. To neļauj izdarīt arī tehniski nevainojamais izpildījums un frāze “Lieta ir tikai lieta, ne tas, ko cilvēki saka par šo lietu”, kas, uzrakstīta pie Maikla Kītona varoņa ģērbtuves spoguļa, tiek atkārtota vairākkārt, maldinot gan filmas varoņus, gan skatītājus, tomēr ne uz mirkli neattālinot “Putncilvēku” no 2014. gada labāko filmu topa augšējām pozīcijām.

“Putncilvēks” ir arī Maikla Kītona lielā izraušanās loma starptautiskas atzinības prožektoros, jo aktieris, kuru pirms tik daudziem gadiem slavas saulītē izcēla Betmens, par savu karjeru nudien sūdzēties nevar, taču Injaritu jaunākā filma noteikti tai iedos papildu grūdienu. Godam iedzīvinājis aktieri, kas, kā apgalvo šīs profesijas pārstāvji, ir īpaši nepateicīgs darbs, Maikls Kītons ļaujas gan pašironijai, gan drāmām, kas mēslainē aizskalo tos, kuri savus vārdus taisījuši, pakļaujoties publikas pieprasījumam, un nu kļuvuši par modes maiņas upuriem, viņa sniegums jau izcelts “Zelta globusu” dalītāju balsojumā, viņš nominēts arī Britu kinoakadēmijas balvai, Ekrāna aktieru ģildes balvai un virknei mazāk zināmu apbalvojumu. No Kītona īpaši neatpaliek Holivudas hameleons Edvards Nortons, bez žēlastības parodējot Brodvejas slavenību, kurš karjeras vārdā ir gatavs uz visu. Un viņa veidotais portrets ideāli iegulst Injaritu uzaustajā musturā, kas burtiski nozib acu priekšā, kaut arī no dzīves nozog divas stundas, ar greznu simbolu buķeti džeza ritmu pavadījumā uzburot lielā ekrāna realitāti, kuras ideālai izprašanai nepieciešams sakoncentrēt visu uzmanību.

UZZIŅA:

“Putncilvēks”/”Birdman or” (The Unexpected Virtue of Ignorance)

ASV, 2014.

Režisors: Alehandro Gonsaless Injaritu

Lomās: Maikls Kītons, Edvards Nortons, Emma Stouna, Naomi Votsa, Zaks Galifianakiss, Eimija Raiena, Andrea Raisboro, Linsija Dankane

No 16. janvāra “Kino Citadele”, “Multikino”, “Splendid Palace”

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+