Foto – Zanda Birze

Iesaka autobraucējiem laikus parūpēties par labu redzamību 0

Tuvojoties rudens sezonai, speciālisti jau laikus iesaka autobraucējiem parūpēties par labu redzamību, ko lielā mērā ietekmē vējstikla un slotiņu stāvoklis.

Reklāma
Reklāma

 

Logu kopšana

Veselam
7 produkti, kas visiem šķiet veselīgi, taču patiesībā tādi nav 16
Kokteilis
Krišjāņa Kariņa sieva Anda publisko emocionālu vēsti vīra atbalstam: “Es apprecēju vienu no drosmīgākajiem, godīgākajiem, gudrākajiem un labestīgākajiem vīriešiem pasaulē” 399
Veselam
Cik bieži drīkst veikt rentgenu? Noskaidrojam! 17
Lasīt citas ziņas

Parasti uzskata, ka pietiek ar logu tīrītāju slotiņu nomaiņu, lai uzlabotu redzamību lietainā laikā. Tomēr ilgāk lietotām mašīnām ar to vien nav līdzēts, jo ar laiku putekļu, smilšu un sīku akmentiņu dēļ vējstiklā veidojas skrāpējumi, matēti laukumi un sīki iesitumi. Tas, protams, krietni pasliktina situāciju, it īpaši lietainā un tumšā laikā, vai arī – ja spīd spoža saule.

Svarīgs priekšnoteikums, kā ilgāk saglabāt vējstiklu dzidru, ir netaupīt logu skalojamo šķidrumu. Ja tas ir labā stāvoklī un arī slotiņas nav nolietotas, parasti mitros netīrumus izdodas noslaucīt pat bez skalošanas. Taču tādā veidā vai, vēl ļaunāk – berzējot pavisam sausus dubļus, stiklu tūdaļ var saskrāpēt. Arī slotiņu gumijām tas nenāk par labu. Tādēļ labāk vienmēr netīrumus bagātīgi skalot ar mazgājamo līdzekli un, dažus santīmus netaupot, saudzēt logu.

CITI ŠOBRĪD LASA

Tāpat nevajadzētu aizmirst, ka laba caurredzamība ir atkarīga arī no stiklu iekšpuses tīrības un ventilācijas sistēmas spējas nepieļaut aizsvīšanu. Auto stiklus no iekšpuses ieteicams tīrīt ar speciāliem kopšanas līdzekļiem, kas ļauj ātrāk un kvalitatīvāk likvidēt netīrumus.

Kārtīgi un regulāri tīrīti logi arī svīst krietni mazāk, ja vien mašīnas ventilācijas un apsildes sistēma ir kārtībā. Parasti klupšanas akmens ir ventilācijas sistēmas filtra stāvoklis. Ja šis filtrs sen nav mainīts un ir jau aizsērējis, nav nekāds brīnums, ka sistēma nespēj nodrošināt pietiekamu gaisa plūsmu, un logi pastiprināti svīst.

Labs paņēmiens, kā uzlabot redzamību lietainā laikā, ir logu apstrādāšana ar speciālu autoķīmijas produktu – ūdens atgrūdēju. Efekts saglabājas pāris nedēļas. No šāda vējstikla slotiņas labāk noslauka netīrumus. Arī no pārējiem logiem ūdens lāses labāk notek, bet netīrumi nepielīp, tā ilgāk saglabājot labu caurredzamību.

Tātad, jo vairāk uzmanības velta logiem un slotiņām, jo lielākas izredzes saglabāt redzamību pat vissliktākajos laika apstākļos, kad ir tik svarīgi laikus pamanīt kādu pielijušu bedri vai citu šķērsli.

 

Plaisas un iesitumi

Galvassāpes mēdz sagādāt plaisas vai citi defekti vējstiklā. No neliela akmentiņa ar laiku var izveidoties gara plaisa, kura jūtami apgrūtina redzamību. Bieži vien tā izaug ziemā, kad temperatūras svārstību un mitruma dēļ stiklam ir papildu slodze. Lielā salā noteikti nevajadzētu mazgāt mašīnu ar karstu ūdeni: no aukstuma iebraucot mazgātavas garaiņos, var ieplaisāt pat vesels vējstikls, kur nu vēl, ja tas ir jau nedaudz bojāts.

Vējstikla bojājumu dēļ var rasties arī problēmas, izejot gadskārtējo tehnisko apskati. Ne vienmēr nelielas plaisas dēļ tas obligāti jāmaina.

Reklāma
Reklāma

Transportlīdzekļu tehniskās apskates noteikumos ir teikts, ka autovadītāja redzamības zonā vējstikla kreisās puses daļā, kuru var norobežot stikla tīrītāji un vertikālā viduslīnija, nedrīkst būt traucējoši bojājumi – plaisas, iesitumi, izgatavošanas defekti un tīrītāju skrāpējumi.

Pārējā daļā, kā arī sānu un aizmugures stikliem ir pieļaujami šādi nelieli bojājumi, kas būtiski neietekmē redzamību un stikla izturību. Praksē parasti ir tā, ka pret skrāpējumiem un matētiem sektoriem tehniskajā apskatē izturas diezgan pielaidīgi, pievēršot uzmanību nopietnākiem stikla bojājumiem. Tātad par nelielu iesitumu it kā nebūtu vērts uztraukties, taču bieži vien šāda šķietami nevainīga plaisiņa pēkšņi var izmainīt savu virzienu un aizstiepties tieši šofera acu augstumā. Tādēļ bojāto stiklu ir vērts parādīt specializēta servisa meistariem. Nelielas plaisiņas, kuras neaiziet līdz stikla malai, ar īpašas tehnoloģijas palīdzību iespējams padarīt nemanāmas. Speciālisti norāda, ka ieplīsis stikls tomēr ir un paliek bojāts, un praktiski vienīgais gadījums, kad var ieteikt remontu, ir mazas plaisiņas loga vidusdaļā vai apaļi iesitumi.

 

Vējstikla maiņa

Ja vējstikls jāmaina, jārēķinās, ka lielākajai daļai mūsdienu automobiļu tas ir ielīmēts. Tas nozīmē, ka labāk šo darbu uzticēt autostiklu speciālistiem, kas to dara ikdienā, nevis parasta autoservisa meistariem, kuriem pieredzes mazāk.

Vecāku mašīnu īpašnieki biežāk izvēlas lētākos lietuviešu vai ķīniešu stiklus, bet jaunāku spēkratu saimnieki parasti dod priekšroku kvalitatīvākiem pazīstamu firmu ražojumiem. Skaidrs, ka lielākajai daļai galvenais izvēles arguments ir cena.

Mainot vējstiklu, grūtākais ir izņemt veco stiklu un notīrīt blīvējumu, bet atbildīgākais ir jaunā ielīmēšana. Parasti šis darbs prasa 2 – 2,5 stundas. Pilnīga līmes sacietēšana notiek pēc 48 stundām, un šajā laikā mašīnu nav ieteicams atstāt uz apmales vai kādā citā vietā, kas var izraisīt kaut minimālu virsbūves vērpšanos.

 

Tīrītāju slotiņas

Neatkarīgi no ražotāja un cenas šī nelielā detaļa, kas pakļauta visām kaitīgajām apkārtējās vides ietekmēm, nemanot nolietojas un parasti ilgāk par pāris gadiem kvalitatīvi nespēj kalpot. Bieži vien pārprastas taupības vai nolaidības dēļ izmanto ļoti nolietotas slotiņas, kas rada miglainu skatu, no braucēja prasa lielāku sasprindzinājumu un tālākā ceļā ātri nogurdina. Piedevām nodilušas var saskrāpēt vējstiklu.

Vienkāršāk slotiņas iegādāties nopietnā autopreču veikalā, kur pieredzējis pārdevējs ātri spēj atrast atbilstošās. Galvenais parametrs ir garums, bet svarīgi arī stiprinājumi.

Mainot slotiņas, iesācējam ar tiem var rasties problēmas, turklāt, neveikli rīkojoties, var pat sabojāt vējstiklu. Tāpēc, ja par savām iemaņām nav pārliecības, labāk šo šķietami elementāro operāciju uzticēt autoservisa mehāniķim.

Jaunāko modeļu automobiļos tagad lielākoties izmanto slotiņas bez tradicionālā rāmīša: darba virsma stiprinās pie vienkārša, elastīga turētāja, kas nodrošina vienmērīgu piespiešanos stiklam. Vēl viena šīs konstrukcijas priekšrocība – nav rāmīša ar daudziem savienojumiem, kas, ar laiku izdilstot, rada brīvkustību. Bezrāmja slotiņas pieejamas ar dažādiem stiprinājumiem, kas ļauj tās uzstādīt praktiski jebkuram automobilim.

 

UZZIŅA

• Kā ik rudeni, “Champion” vējstikla slotiņu izplatītājs SIA “Getz Bros&Co Latvia” sadarbībā ar “Statoil” rīko izbraukuma konsultāciju tūri visā Latvijā. No 26. līdz 28. septembrim “Champion” slotiņu nomaiņas ekipāžas būs sastopamas dažādās “Statoil” degvielas uzpildes stacijās Rīgā, Ogrē, Valmierā, Jēkabpilī, Kandavā, Rēzeknē, Jelgavā un Daugavpilī.

• Speciālisti ne tikai sniegs padomus slotiņu izvēlē, bet arī nomainīs tās bez maksas pēc iegādes “Statoil” veikalā. Turklāt akcijas laikā no 19. septembra līdz 1. novembrim, pērkot divas vējstikla slotiņas, ikviens klients saņems 30 % atlaidi, kā arī īpašu žetonu, kas vēlāk, sākoties ziemas riepu sezonai, ļaus iegādāties “Bridgestone” vai “Firestone” riepu komplektu “First Stop” tirdzniecības vietās par trīs riepu cenu.

 

SVARĪGI

• Speciālisti iesaka slotiņas mainīt divas reizes gadā, lai tās nesāktu skrāpēt vējstiklu.

• Slotiņu darbību ietekmē vējstikla kvalitāte: ja tas ir bojāts, gumijas daudz ātrāk nobružājas.

• Slotiņu cena ļauj prognozēt to kalpošanas ilgumu. Kvalitatīvas ir izgatavotas no īpaši izturīga gumijas materiāla, kas tik ātri nepakļaujas ārējās vides nelabvēlīgajiem faktoriem.

• Ieteicams izvēlēties kvalitatīvus logu mazgāšanas šķidrumus, jo tie paildzina slotiņu mūžu, saudzējot gumijas daļas. Lētākos šķidrumos nereti ir vielas, kas veicina to izkalšanu.

• Slotiņu gumijas daļas regulāri jātīra, ziemā – lai nepiesaltu pie stikla, vasarā – lai uz tām nesakrātos netīrumi.

• Nav speciālu ziemas un vasaras slotiņu – gumijas materiāls visām ir vienāds.

• Slotiņu mūžu var pagarināt, ziemā tās periodiski notīrot vai nu ar tīru spirtu, vai vējstikla mazgājamo šķidrumu.

• Ziemā slotiņām visvairāk kaitē zema temperatūra un sāls, vasarā – augsta temperatūra, tieši saules stari (ultravioletais starojums).