Publicitātes foto

Igauņu mākslas provokators atgriežas Rīgā 0

Rīgā pēc desmit gadu ilgas prombūtnes atgriežas viens no starptautiski pazīstamākajiem igauņu māksliniekiem Jāns Tomiks – no 15. februāra līdz 12. aprīlim Mūkusalas Mākslas salonā būs skatāma viņa otrā personālizstāde “Žestu teātris”, informē galerija.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Numeroloģijas tests: aprēķini savu laimīgo skaitli un uzzini, ko tas par tevi atklāj
Krimināls
Krituši visi antirekordi – savākts 600 000 narkomānu izlietoto šļirču. Atrasta arī traģiskā “narkozombiju” viela 8
Krievija identificē divas “smirdīgas” valstis, kas būtu tās nākamais mērķis 228
Lasīt citas ziņas

Izstādi veido Jāna Tomika gleznas, skulptūras, video darbi un īsfilmas, tā apskatāma Mūkusalas Mākslas salona Lielajā zālē. Šie darbi radīti laika posmā no 2008. līdz 2018. gadam. Jauni, kā arī jau zināmi video, izstādīti kopā ar mazāk pazīstamo Tomika glezniecību, grafiku un skulptūru.

Jāns Tomiks dzimis 1961. gadā Tartu, Igaunijā. Pēc obligātā militārā dienesta (1981–1983), Tomiks iestājas Tallinas mākslas Akadēmijas glezniecības nodaļā (1985–1991), drīz izpelnoties atzinību un provokatora slavu vietējā mākslas vidē. Viņa starptautiskā karjera aizsākas deviņdesmito gadu vidū, pēc Padomju Savienības sabrukuma. Tomiks gūst atzinību rietumos, veidojot konceptuālas performances un darbojoties kā video mākslinieks.

CITI ŠOBRĪD LASA

Autora ikoniskie video darbi – “Ceļā uz Sanpaulu” (1994), kurš tiek iekļauts tā paša gada Sanpaulu biennālē, kā arī darbs “Dejojot ceļā uz mājām”, kurš piedzīvo pirmizrādi ARS-95 izstādes ietvaros Helsinkos, kļūst par Tomika mākslinieka prakses stūrakmeņiem. Šie un citi darbi izriet no lokālā konteksta, taču vienlaikus tiecas pārvarēt valodas, kultūras, ģeogrāfiskās, nacionālās un autobiogrāfijas nospraustās šaurās robežas.

1998. gadā radītajā, nu jau par klasiku uzskatāmajā video “Tēvs un dēls”, mākslinieks kails slido uz aizsalušās Baltijas jūras ledus spoguļa, fonā skanot reliģiskai kora dziesmai viņa tolaik desmitgadīgā dēla eņģeliskās balss izpildījumā. Šis darbs nu jau kļuvis par nozīmīgāko muzeju un privāto kolekciju neatņemamu sastāvdaļu. Raksti par to iekļauti teju visās svarīgākajās Austrumeiropas mākslas vēsturei veltītajās rokasgrāmatās.

Pēdējo gadu laikā Tomiks pievērsies arī kino. Viņa 35 mm formāta īsfilmas” Communion” (2007), Oleg (2010) un “Lanscape with many moons” (2014) guvušas atzinību un apbalvotas Oberhauzenas un Roterdamas filmu festivālos. Bez viņa pazīstamākajiem kino un video darbiem, glezniecība – kas patiesībā ir Tomika īstā mākslinieciskā izglītība – joprojām ir plašākai publikai mazāk pazīstama. To mākslinieks kā “fona” aktivitāti turpina kultivēt un nepamet visas savas garās mākslinieka karjeras laikā.

Izstāde “Žestu teātris” tiecas harmoniski saskaņot Tomika daiļrades dažādos aspektus, radot pagaidu “montāžu” izstādes telpā. Personiskās un raupjās gleznas, komiskās skulptūras, zīmējumi, grafikas, video performances un īsfilmas sadzīvo ekspozīcijā kā atsevišķi kadri vai dekorācijas vēl neuzņemtai filmai vai teātra izrādei.

Izstādes kurators ir Andris Brinkmanis.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.