Ekonomika
Bizness

Toms Briedis: Ko var iegūt no influenceriem un kādi ir riski0

Foto: Pexels

Arvien nozīmīgāku lomu zīmolu komunikācijā visā pasaulē, tostarp Latvijā, ieņem influenceru un mikroinfluenceru mārketings, kas dod iespēju sociālajos tīklos sasniegt milzīgu auditoriju ar personām, kam cilvēki seko, uzticas un kuru viedoklī ieklausās.

Ne velti tiek lēsts, ka ar šī mārketinga instrumenta palīdzību dažāda līmeņa uzņēmumi – sākot ar maziem, lokāliem līdz lielākajiem zīmoliem pasaulē – nopelna miljardus.

Influenceru jeb viedokļu ietekmētāju mārketings ir aizvadītā gada sabiedrisko attiecību (PR) tendence Latvijā, un noteikti tāds tas būs arī nākamajā gadā.

PR tirgus pēdējo gadu laikā mainījies līdzi tehnoloģijām, to lieliski varēja redzēt arī priekšvēlēšanu laikā Latvijā, kad arvien vairāk politisko spēku lielu daļu savu līdzekļu ieguldīja sociālo tīklu komunikācijā un reklāmā.

Tas šobrīd ir efektīvākais veids, kā sasniegt dzirdīgas ausis. To pašu var attiecināt arī uz uzņēmumiem – samazinot klasisko komunikācijas kanālu reklāmas budžetu, vieta tukša nav palikusi, jo izvirzītie mērķi ir jāsasniedz.

Tādēļ arvien vairāk klientu PR un mārketinga kampaņās vēlas redzēt jaunus risinājumus, piemēram, viedokļu ietekmētāju iesaistīšanu kampaņās, kas sniedz atdevi.

Taču katrai lietai ir arī ēnas puse, par ko arvien vairāk sāk runāt uzņēmumi un arī paši ietekmētāji.

Redzot influenceru biznesa iespējas, arvien vairāk tirgū sāk parādīties negodprātīgi sociālo tīklu lietotāji un vieglās slavas tīkotāji, kuri, izmantojot maksas pakalpojumus, ir centušies uzlabot savus rādītājus – sekotāju, “like” un komentāru skaitu pie ziņām.

Līdz ar to, neorientējoties tirgū un nesekojot līdzi notiekošajam, uzņēmumiem ir visai liela iespēja uzķerties uz šādām tukšajām sadarbībām. Protams, arī paši sociālie tīkli ir sākuši pievērst būtisku uzmanību šādām darbībām un censties tās izskaust.

Taču ne vienmēr nepieciešami roboti, lai uzlabotu savus rādītājus, pēdējās tendences, par kurām tiek runāts visā pasaulē, ir viedokļu ietekmētāju grupas, kas mēdz izpalīdzēt cita citai ar komentāriem un “like”, līdz ar to mākslīgi palielinot iesaistes datus.

Kur slēpjas mikroinfluenceru ietekmes būtība? Arī es, vēloties iegādāties kādu produktu vai pakalpojumu, sākumā aplūkoju atsauksmes par to internetā un uzklausu pazīstamu cilvēku ieteikumus, jo tiem uzticos.

Tomēr būtiski ir, lai atsauksmes par produktiem sociālajos tīklos būtu godīgas – to spēj nodrošināt portāli, kuros ietekmētāji var satikties ar produktu ražotājiem, savukārt paši portāli seko līdzi atsauksmju kvalitātei.

Ieguvējas patiesībā ir abas puses – ietekmētāji iegūst pozitīvu un godprātīgu reputāciju, savukārt zīmoli – paziņo par savu produktu un sasniedz sev lojālus klientus.

Zīmoli iegūst reālas atsauksmes sociālajos tīklos, attēlus un video, kā produkts tiek lietots mājas apstākļos, komentārus un saraksti ar mikroietekmētāju sekotājiem, ierakstus un komentārus savās interneta lapās.

Zīmoli, kas ieguldījuši miljonus savas reputācijas veidošanā, nav ieinteresēti riskēt ar negodprātīgu viedokļu ietekmētāju iesaisti.
Saistītie raksti

Tāpēc ir svarīgi izvērtēt, kam tiek uzticēts produktu tests un kādi ir nosacījumi sadarbībai ar ietekmētājiem un mikroietekmētājiem.

Zīmoliem šo cilvēku atsauksmes ir ļoti svarīgas, un tās ir svarīgas arī patērētājiem, kas vēlas iegūt objektīvu informāciju par produktu. Jau šobrīd ir grūti iedomāties produktu kampaņu bez atsauksmju kampaņas internetā, un tuvākajos gados šī joma tikai augs.

Autors Toms Briedis ir WOMstar.lv vadītājs Latvijā

LA.lv