×
Mobilā versija
Brīdinājums +16.4°C
Rasma, Rasa, Maira
Trešdiena, 20. jūnijs, 2018
6. marts, 2018
Drukāt

Infrastruktūra uz nekurieni? Bankas nedienu dēļ jāpārvērtē jaunās tramvaju līnijas veidošana (20)

Foto - Ieva Čīka/LETAFoto - Ieva Čīka/LETA

Pēc AS "ABLV Bank" pasūtījuma mākslinieka Gļeba Panteļejeva veidotais vides mākslas objekts – bronzā liets buļļa tēls Rīgas finanšu un darījumu centrā "New Hanza City" teritorijā. Skulptūra simbolizējot darba varu, mērķtiecību un pārliecību par sevi un izvēlēto ceļu, kā arī labklājību un pārticību, kas sakņojas šajā zemē.

“ABLV Bank” grupas nedienu dēļ būtu jāpārvērtē Skanstes degradētās teritorijas revitalizācijas projekts, arī jaunās tramvaju līnijas veidošana, uzskata Rīgas domes (RD) opozīcijas pārstāvji. Šonedēļ šāds priekšlikums varētu tikt skatīts pašvaldības sēdē, bet maz ticams, ka tas gūs valdošā vairākuma atbalstu.

Virkne nekustamo īpašumu attīstītāju un celtniecības kompāniju izveidojušas Skanstes attīstības aģentūru, lai kopā ar RD realizētu ambiciozu attīstības projektu šajā teritorijā. Plāns paredzēja, ka privātie uzņēmēji veidos dzīvojamās un sabiedriskās ēkas, savukārt pašvaldība izveidos jaunajam rajonam nepieciešamo infrastruktūru (ielas, komunikācijas, tostarp tramvaja līniju). Sākotnējos attīstības plānos bija rakstīts, ka līdz 2024. gadam rajonā dzīvojošo un strādājošo cilvēku skaits pieaugs līdz 36 690 pašreizējo 8273 cilvēku vietā. Privāto attīstītāju vidū bija arī “ABLV Bank” grupas uzņēmums “Pillar”. Taču bankas sabrukums pārvilcis svītru tā iecerētajam “New Hanza” kvartālam Skanstē, tostarp arī Laikmetīgās mākslas muzeja izbūvei. Taču RD savus ieguldījumus infrastruktūras attīstīšanā nedomā pārskatīt. Pašvaldības opozīcijas pārstāvji deputāti brīdina – tas var novest pie situācijas, ka RD iztērē desmit miljonus infrastruktūrai, kas vedīs uz nekurieni.

 

Opozīcija norāda uz risku

“Negribam teikt, ka visi pašvaldības projekti Skan-stes apkaimē būtu jābeidz. Taču lēmums par projekta uzsākšanu tika balstīts uz konkrētiem pieņēmumiem par topošā rajona iedzīvotāju skaitu, darbavietu skaitu, attīstības tempiem. Tam atbilstoši tika plānoti ielu remonti, infrastruktūras izbūve, kā arī bēdīgi slavenā “kapu tramvaja” līnija. Taču tagad skaidrs, ka “ABLV Bank” grupas ieguldījums nenotiks vai arī tiks ievērojami atlikts. Tas nenoliedzami atstās iespaidu uz Skanstes apkaimē realizējamo attīstības projektu apjomu un tempiem. Pastāv risks, ka pašvaldība ieguldīs miljonus eiro infrastruktūrā, pēc kuras nemaz nebūs tik liels pieprasījums. Tādēļ mēs pieprasām, lai Pilsētas attīstības departaments un Finanšu departaments atkārtoti veiktu šiem projektiem risku novērtējumu. Iespējams, šajā situācijā efektīvāk un lietderīgāk būtu pašvaldības līdzekļus novirzīt citiem projektiem,” lēmumprojekta būtību paskaidroja tā autors Juris Pūce (“Latvijas attīstībai”).

Maz ticams, ka šāds ierosinājums gūs domes valdošā vairākuma “Saskaņas” un “Gods kalpot Rīgai” deputātu atbalstu, jo arī iepriekš domes komitejās līdzīgas opozīcijas iniciatīvas vairākkārt noraidītas.

 

Ir vēl 16 investori

Rīgas mērs Nils Ušakovs (“Saskaņa”) uzskata, ka “ABLV Bank” nedienas tikai pastiprina nepieciešamību pašvaldībai iesaistīties šajos projektos. “Mums ir svarīgi šajā situācijā parādīt visiem ārvalstu investoriem, ka, neskatoties uz atsevišķām problēmām finanšu sektorā, kopumā ar investīciju klimatu pilsētā viss ir kārtībā. Attīstība turpinās! Skanstes revitalizācijas projektam atbilstoši visiem kritērijiem ir pie-ejams Eiropas Savienības līdzfinansējums, no kura noteikti neplānojam atteikties, jo bez “ABLV Bank” grupas šajā teritorijā ir vēl 16 investori, kuri apņēmušies attīstīt sev piederošās teritorijas un gaida pašvaldības iesaisti un atbalstu. Līdz ar to arī tramvaja līnijas ierīkošana caur Skan-stes teritoriju tiks īstenota. No tās atteikties nav plānots, jo, ierīkojot šo līniju, tiks izveidots jauns, pilnvērtīgs tramvaja loks, kas nākotnē ļaus palaist tramvaju arī uz Purvciemu,” “LA” skaidroja Rīgas mērs.

Savukārt deputātu debatēs Pilsētas attīstības komitejas sēdē N. Ušakovs teica: “Rīgai ir vairāk nekā 800 gadu. Ja katras krīzes dēļ Rīga apturētu savu attīstību, tad šeit šobrīd izskatītos kā zvejnieku ciematā.” Bet opozīcijas deputātus, kuri pieprasa Skanstes projekta pārvērtēšanu, viņš salīdzināja ar skaudīgu kaimiņu, kurš priecājas, ja otram kaimiņam nosprāgusi govs.

 

Kur tērēs 10 miljonus

Vēl pirms pāris nedēļām RD Finanšu un administrācijas lietu komiteja atbalstīja līdzekļu novirzīšanu Skanstes teritorijas attīstīšanai, neieklausoties opozīcijas deputātu bažās par “ABLV Bank” stāvokļa ietekmi uz projektu. Skanstes teritorijas revitalizācijas projekta pirmās kārtas kopējās izmaksas ir 10 miljoni eiro, kas sastāv no Eiropas Reģionālā attīstības fonda (ERAF) līdzfinansējuma 5,1 miljona eiro apmērā un RD līdzekļiem 4,9 miljonu eiro apmērā. Pašvaldības līdzfinansējums par četriem miljoniem eiro pārsniedz sākotnēji plānoto, tāpēc domei būs jāmeklē iespējas šo summu aizņemties.

Skanstes rajonā par šiem līdzekļiem iecerēts izbūvēt vairākas ielas un ietves, izveidot inženierkomunikāciju sistēmu, izrakt kanālu gar Lapeņu ielu un bijušo mazdārziņu teritoriju, kā arī ap šo kanālu izveidot parku. Izmaksās iekļauta arī autoruzraudzība, būvuzraudzība un projekta reklamēšana. Projektu plānots īstenot līdz 2021. gadam.

 

Bankas nedienas tramvaju neietekmēšot

Kas attiecas uz jaunās tramvaju līnijas izbūvi, uzņēmuma “Rīgas satiksme” preses sekretārs Viktors Zaķis ziņu portālam “Delfi” skaidrojis, ka “ABLV Bank” nedienas šo projektu neietekmēšot, jo tas tiek finansēts no ES fondiem. “Viens no svarīgākajiem mērķiem šādas līnijas izveidei ir tas, ka Skanstes tramvaja līnijas izbūve ļaus izveidot lokveida apli ap Rīgas vēsturisko centru. Rīgā tas pavērs iespēju veidot jaunus maršrutus, kas, apbraucot centru cauri Skanstei, mazinās sabiedriskā transporta plūsmu, atslogojot Krišjāņa Barona ielu, un radīs priekšnoteikumus turpmākai jaunu tramvaja maršrutu būvniecībai uz Purvciemu un Pļavniekiem,” teicis Zaķis.

Pagājušā gada augustā Eiropas Komisija apstiprināja 97,4 miljonus eiro vērto Rīgas tramvaju infrastruktūras attīstības projektu, kurā plānota 3,6 kilometrus garas jaunas līnijas izbūve uz Skanstes apkaimi. ES Kohēzijas fonda līdzfinansējums projektā ir 65,67 miljoni eiro, savukārt “Rīgas satiksme” finansēs 27,4 miljonus eiro.

Pievienot komentāru

Komentāri (20)

  1. galvenais, jau ka ar līnijas izbūvi izdevumi nebeigsies – Rīgā iedzīvotāju skaits samazinās, bet izdevumi jaunizbūvētās infrastruktūras apsaimniekošanai ievērojami palielinās kopējos RD budžeta izdevumus

  2. Kapu tramvajs ir Ushakova darbu piemineklis-to nekda gadjuma nedrikst partraukt…..

  3. Rīga sabrūk, bet trakie ārdās

  4. lai nu sakārto Rīgu, maniaki

  5. Projekts, kas domāts ne Rīgas attīstībai, bet naudas mazgāšanai, vai vērs vaļā vēl kādas bankas šim nolūkam, vai vervēs jau esošās.
    Nez kam mums vides ministrija? Iznīcina kāpas, ieaugam atkritumos, ļaujam Rīgu pārvērst par autonomu Ušakova guberņu. Kādēļ uztur tādu ministriju, ja likums neļauj tai neko darīt, bet ja ļauj, kam tāds ministrs? ZZS – paši dzīvo zaļi, tikai viņu vadībā viss jūk un brūk.

  6. Skanstes ielas rajonā būšot tramvajs , bet pirms neilga laika medijos lasījām ziņu , ka tuvākos gados demontēs trolejbusa līnijas . Paredzamā demontāža saistīta it kā ar trolejusu nomaiņu pret transporta līdzekļiem , kuri darbotos ar ūdeņraža dzinējiem . Kāpēc tad šo pašu variantu nepiemērot Skanstes ielas rajonā , bet līdz jaunievedumam palaistu pa maršrutu autobusus . Paskatītos , kāda slodze u.t.t. Nevajadzētu vilkt vadus , sliežu ceļus būvēt un naudas līdzekļus tērēt .

  7. Kāpēc ušakovs nelieto sabiedrisko transportu, bet ar dārgu džipu pārvietojas pa Rīgas pilsētas ielām? un kurš banķieris uz darbu bankā brauks ar kapu tramvaju?

  8. Raksta autors nevis Zvirbulis, bet Hiēna

  9. Raksta autors nevis Zvirbulis, bet Hiēna

  10. Uška spītīgi “attīstīs” Potjomkina sādžu…
    Laikam jau tik daudz izzagts, ka nedrīkst apstāties, jo uz nanoūdeni vairs nenorakstīsi…

    • Tieši tā arī ir.

      ‘Tramvajs caur kapiem uz nekurieni. Īsti okupantu, masveida rusifikācijas rezultātā iebraukušo un viņu pēcteču stilā.
      Elektorāts arī atbilstošs. Vienu gan nevaru saprast. Ja jau jābalso par tiem, kuri te gatavi ieviest Ustj-Muhosranskas kārtību, vai tad vienkāršāk nav doties taisnā ceļā uz savu senču dzimteni. Iestāsies laime pilnīga, bet nē. LidmašInas un vilcieni taču nav atcelti.

      • cilvēces krējums Atbildēt

        tak jau analfabēti – neprot izlsīt atiešanas laikus…
        Vienīgi aurot Ždanokai līdzi…

  11. Nee, nu viereiz gan lidz kaklam tie latv !!! Ka tik kautko sabojat , nobremzet, skauz laikam , mazohisti muzigie, riebjas jau , tagad ari uz saeimas velesanaas balsoshu par ausaini !!!

    • jo ātrāk, jo labāk . Atbildēt

      laidies atpakaļ uz roģinu un balso par pūķinu !

    • Piekrītu ,Ciganam, ka tik visu nomelnot, ja rajons tiešām attīstīsies ,ar tramvaju brauks tur dzīvojošie parastie ļaudis ,ne tie kādi 10 baņķieri kā te viens komentētājs raksta.Nu varbūt kvartāla attīstība iekavēsies uz pāris gadiem ,taču ja būs tramvajs ,gan uzradīsies citi investori ,” zārks jau tukšā nestāvēs”.

      • Esi pārliecināts, ka parastie ļaudis, kas izmantotu tramvaju, varēs atļauties tur nopirkt dzīvokli? Tie, kas varēs, brauc tikai ar saviem džipiem.

  12. No tvitera dzīlēm Atbildēt

    Rīgas dome nav veikusi risku analīzi par to, kas notiks, ja privāto nekustamā īpašuma attīstītāju solītās prognozes par Skanstes darbinieku un iedzīvotāju skaitu nepiepildīsies. Faktiski Skanste ir privāto attīstītāju uzpūsts burbulis

    • Nespēj nodrošināt pirmo līniju ar jaunajiem tramvajiem-vecos grabuļus grabina, kuros ne iekāpt ne izkāpt…kur nu vēl ja līkumu metīs…varēs vizināties pa vienu cenu apkārt centram.

Draugiem Facebook Twitter Google+