Mobilā versija
Brīdinājums -2.0°C
Voldemārs, Valdemārs, Valdis
Svētdiena, 11. decembris, 2016
16. augusts, 2016
Drukāt

“Internātskolu kaprači, vai gribat analfabētus un narkomānus?” Sākas debates par šo skolu finansējumu (13)

Foto - ShutterstockFoto - Shutterstock

Par naudu, ko valsts piešķīrusi skolotāju algošanai, pašvaldības algo zirgkopjus, sētniekus, pašvaldību policistus. Savukārt citviet līdz ar internātskolas apkurināšanu vietējā vara pamanās apkurināt veselu ciematu, par ko atkal maksā valsts. Tik smagas apsūdzības pašvaldībām kādā no valdības sēdēm izteica izglītības un zinātnes ministrs Kārlis Šadurskis, tā cenšoties pamatot valdības ieceri pēc gada pārtraukt internātskolu uzturēšanas izdevumu segšanu no valsts budžeta.

Taču, kad centos noskaidrot, kuras ir tās pašvaldības, kas negodprātīgi tērējušas valsts piešķirto finansējumu bāreņu, maznodrošināto un riska ģimeņu bērnu skološanai, ministrs vairs nebija tik runīgs un konkrētus faktus galdā nelika. “Fakti ir, bet negribētu tos publiskot, jo tie iegūti inspekcijas braucienos. Nav bijušas visaptverošas revīzijas, kā tiek izlietots izglītībai paredzētais finansējums. Tāpēc nebūtu godīgi izteikties par dažām pašvaldībām, ja citās, iespējams, arī ir pārkāpumi,” tā centās izlocīties ministrs.

Ja tiešām pārkāpumi bijuši, plašāka sabiedrība par tiem sīkāk varētu uzzināt pēc audita, kādu Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) grasās uzsūtīt internātskolām. Tā mērķis būtu ne tikai meklēt pārkāpumus, bet arī, izvērtējot esošos riskus, izstrādāt skaidru un viegli pārvaldāmu internātskolu finansēšanas modeli.

Latvijas Pašvaldību savienības (LPS) padomniece izglītības, bērnu, jaunatnes un ģimenes jautājumos Ināra Dundure nenoliedz, ka pārkāpumi, iespējams, bijuši, taču konkrēti fakti arī LPS neesot zināmi. LPS norāda arī uz IZM atbildību: tai pašai vajadzējis kārtīgāk pieskatīt valsts naudu. LPS uzstāj, ka nedrīkst strauji atņemt finansējumu internātskolām. Kopīgi jālemjot, ko turpmāk darīt ar internātskolām. Jāpiebilst, ka lemt par internātskolu lomu un nākotni valsts vadītāji dažādos politikas dokumentos solīja jau 2007. gadā, taču tas nav izdarīts.

Pievienot komentāru

Komentāri (13)

  1. Viss ir ļoti vienkārši Atbildēt

    Ir dots rīkojums samazināt izdevumus izglītības finansējumam . Visur , kur vien tas iespējams !
    Paralēli finansu ietaupījumam -jo glupāka tauta, jo labāk .

  2. Parastās skolās dalījums bagātajos un nabagajos ir biedējošs, ar katastrofālām sekām.
    —————————————————————————————————–
    Bet bērni no ģimenēm, gan trūcīgām, gan bagātām, tur tomēr iegūst izglītību…un arī dzīves un sociālo pieredzi.
    un arī internātskolas bērniem pēc 18 būs jākonfrontē ar reālo pasauli.

  3. Tieši internātskolās bērni mācījās, kā jādzīvo un jāizdzīvo savā sabiedrībā. Mācījās apkopt sevi, savas lietas, apkārtni. Vislielākais ļaunums ir tā sauktie bērnu nami, kur patiešām tiek iestāstīts, ka bērniem nekas nav jādara, priekš tam ir apkopējas, viss viņiem PIENĀKAS bez jebkādām pūlēm. Parastās skolās dalījums bagātajos un nabagajos ir biedējošs, ar katastrofālām sekām.

  4. Vai pēc inspekcijas braucieniem sekoja reakcija par līdzekļu šķērdēšanu? jeb inspekcija pati tikai izlietoja līdzekļus

  5. novest bērnus līdz ”lopganu izglītības līmenim”.
    ——————————————————————
    Jā, tā ir tieša izglītības ministra atbildība, lai sociālā riska bērni un bāreņi netiktu turēti kā spiltālīgie leprozorijos.
    Šiem bērniem ir tiesības uz labāku izglītību. Viņiem nav jāmētajas pa pasauli kā vecai naudai.
    Pēc būtības internātskola un bērnu nams atšķiras tikai ar to, ka internātskola papildus nodrošina arī izglītības procesu. Bet kāpēc ir jāuztur divas paralēlas sistēmas?
    Ja ģimene ir sociāli nelabvēlīga, tad bērnu ievieto bērnu namā un veido viņa piederību šai sociālajai vienībai, mēģinot iedot maksimāli iespējamo emocionālo piesaisti.
    Parastā skola ir socializācijas iespēja, kur viņi saskarās ar to, kas viņus sagaida pēc 18 gadiem-pieaugušo dzīvē. Pašlaik viņi tiek izmesti kā kucēni aukstā ūdenī…

  6. Man bērnība aizritēja Baldones bērnu namā, pēc tam nokļuvu Tilžas internātskolā. Līdz pirmajai klasītei. Pēc tam mamma tika pie dzīvokļa – bija tādi laiki – tad jau mācījos Rīgas 5. internātskolā. Nu jau bija arī sava pajumte un arī ģimene. Gan pagājušie laiki nebija viegli gan tagadējie nav viegli. Tamdēļ Šadurska kungam nevajadzētu iedomāties ka viņš ir kā ”dievs”- var atņemt trūcīgajiem bērniem iespēju baudīt bērnību, laupīt izglītību, atņemt labestību … novest bērnus līdz ”lopganu izglītības līmenim”. Šinī jautājumā es Šadurskim pat sērkociņus rokās nedotu – pārāk bezatbildīgs … tas ”izglītības ministrs”.

  7. Segregācija vai integrācija – tāds ir jautājums. Kuru ceļu Latvijas valsts izvēlēsies? Skatoties uz bijušo audzēkņu (speciālā internātskola) izvēlēto dzīves ceļu, 75% gadījumos tā ir iespēja braukt projām no Latvijas.

  8. vispārizglītojošās skolas nespēj integrēt šos bērnus tāpēc, ka tam ( integrācijai) nav naudas.
    —————————————————————-
    Nū…likvidēs internātskolas-nauda atradīsies.
    Un ja bērni nespēj integrēties parastā skolā, tad kā viņi pēc tam integrēsies sabiedrībā?

  9. internātskolas ir jāsaglabā!!! tas nav padomju mantojums vien. vispārizglītojošās skolas nespēj integrēt šos bērnus tāpēc, ka tam ( integrācijai) nav naudas. tieši tas pats ir ar speciālajām skolām, nav resursu, lai to izdarītu kvalitatīvi. ( katram tiesības uz kvalitatīvu izglītību, Jansona kungs!) vispārizglītojošajā skolā nav pedagogu, kas apmācīti darbam ar šiem bērniem, bērnu psihiskās īpašības tomēr atšķiras un mācīšanās režīms arī cits. tas pats ar internātskolām, ja raugāmies no bērna puses. bet mēs taču zinām, ka ir arī vecāku puse un valsts ekonomika. maximas pārdevējai, kurai maiņa beidzas 10os vakarā, visiem tiem, kas braukā uz darbu pa nedēļai uz pilsētu? par degradētajiem pat nerunāsim. ne tikai internātskolas, bet diennakts bērnudārzi ekonomisko apstākļu dēļ atkal atdzimst. acīmredzot ministrs vēl nav “iebraucis” visā problēmu spektrā.

  10. Pēc šādiem ministra izteikumiem, kuri met ēnu uz visām pašvaldībām un uz valsts pārvaldi kopumā, būtu jāseko demisijai vai vismaz jāatvainojas publiski.
    Te ir tas pats stāsts, kas par pašvaldību laikrakstiem – dēl dažiem negodprātīgiem cieš visi. Bet nu ministra izteicieni ir nožēlojami…

  11. Visvieglāk ir zagt aizsedzoties ar cēliem mērķiem-tā ir klasika. Un , ja nu kas nav vērtība esošajā internātskolu sistēmā, tad tie ir bērni.
    Tas ir vienkārši noziedzīgi, jo šie jaunie cilvēki mākslīgi tiek turēti geto. Viņi tiek turēti stikla būrī un tad pilnīgi nesagatavoti izmesti dzīvē. Lūk, tur gan ir visi piesauktie riski-no narkomānijas līdz noziedzībai!
    Viņi neiegūst sociālās iemaņas.
    Nemaz , nerunājot par to, cik tas izmaksā nodokļu maksātājiem….
    Jā , varbūt , parastajā skolā sākumā būtu problēmas, bet tāpēc ir pedagogi un pašvaldība, ar saviem sociālajiem dienestiem, lai tās risinātu!
    Un , ja bērns ir jāizņem no ģimenes, tad mums ir bērnu namu un audžuģimeņu sistēma.

Draugiem Facebook Twitter Google+