Tehnika

Internets lidmašīnās vēl luksusa prece; AirBaltic vēl nepiedāvā 0


Eiropā internetu par velti nodrošina Norvēģijas zemo cenu lidsabiedrība “Norwegian”, kā arī Spānijas “Vueling Airlines”.
Eiropā internetu par velti nodrošina Norvēģijas zemo cenu lidsabiedrība “Norwegian”, kā arī Spānijas “Vueling Airlines”.
Foto – Shutterstock

Lielbritānijas komunikāciju kompānija “Inmarsat” kopā ar vācu “Deutsche Telekom” šobrīd ļoti aktīvi izstrādā projektu, kuru nosaukuši par Eiropas aviācijas tīklu (EAT) – jaudīgu Wi-Fi satelītu tīklu, kam palīdzēs arī uz zemes esošās bāzes stacijas.

“Nākamo sešu gadu laikā Wi-Fi savienojums būs pieejams vairāk nekā pusei pasaules lidmašīnu. Līdz 2020. gadam šī kļūs par miljardu dolāru nozari,” tik skaļi savos paziņojumos ir “Inmarsat” un “Deutsche Telekom” cilvēki.

 

“Air Baltic” vēl tikai izvērtē iespējas

Pagaidām gan, kaut arī internets lidmašīnās pie-ejams arvien biežāk, tas joprojām ir pakalpojums, kuru pasažieri pieprasa visskaļāk. To vidū ir arī “Air Baltic” klienti. Lidsabiedrības e-komercijas, pārdošanas un mārketinga vecākais viceprezidents Jouni Juhani Oksanens norādīja, ka “Air Baltic” vēl tikai izvērtē iespējas pasažieriem piedāvāt internetu lidojuma laikā.

Jāatzīmē, ka 2016. gada beigās Martins Gauss solīja, ka Wi-Fi tās flotē būšot divu gadu laikā. Vai šogad varam cerēt uz ilgi gaidīto pakalpojumu? Kompānijā man nedz apstiprināja, nedz noliedza šādu iespēju. “Aviācijā izmantotās tehnoloģijas attīstās strauji, un mūsu mērķis ir nodrošināt modernu sistēmu, kas piedāvātu augstu interneta savienojuma stabilitāti un ātrumu. Pašlaik tīkla pieejamība gaisā tiek nodrošināta divos veidos – ar satelītu starpniecību vai arī no zemes. Lai nodrošinātu no zemes vadīta tīkla pieejamību, vietējie mobilo sakaru operatori Eiropā sadarbosies ar “Deutsche Telekom” un “Inmarsat”, kas ir īpašas 4G tīkla sistēmas izstrādātāji. Papildus tam pieejami risinājumi, kas gaisā nodrošina tādus pašus mobilos pakalpojumus kā uz zemes. Šajā gadījumā lietotājs izmanto viesabonēšanu no mobilā tīkla, kas komunikācijā lieto savienojumus ar satelītu. Praksē tas nozīmē, ka lidmašīnā ir izvietota 2G/3G bāzes stacija,” sacīja J. Juhani Oksanens.

 

4G torņi apkalpos lidmašīnas

Pavisam nesen “Bite” izplatīja ziņu, ka kompānija kļuvusi par EAT virszemes tīkla partneri Baltijas valstīs, kas nozīmē, ka, izmantojot “Bites” un citu partneru tīkla infrastruktūru, EAT internetu nodrošinās starptautiskās aviācijas grupas (“British Airways”, “Iberia”, “Aer Lingus” un “Vueling”) pasažieriem lidojumos virs Eiropas, tostarp Baltijas valstīm. Šī pakalpojuma nodrošināšanai lidmašīnās tiks izmantots integrēts satelīta un virszemes tīkls, kuru veido aptuveni 300 LTE bāzes stacijas visā Eiropā, tostarp četras bāzes stacijas Latvijā.

“Mums ir tikai virszemes tīkls, tādējādi “Bite” nevar nodrošināt “Wi-Fi” lidmašīnu pasažieriem lidojumos virs Latvijas. To nodrošinās EAT, izmantojot mūsu virszemes tīkla infrastruktūru, līdzīgi kā citur Eiropā šim nolūkam tiks izmantota citu mobilo sakaru operatoru tīkla infrastruktūra. Faktiski iznomāsim savu tīkla infrastruktūru EAT,” man skaidroja “Bites” pārstāve Karīna Javtušenko.

Savukārt “Tele2” tehniskā direktore Līga Krūmiņa sacīja, ka no tehniskā aspekta interneta nodrošināšana lidmašīnā nav nemaz tik ļoti sarežģīts process. “Tam nepieciešams signāls no satelīta un no zemes, ko nodrošina virszemes partneris, un satelīta komunikāciju nodrošinātājs. Mums ir pieejamas visas nepieciešamās tehnoloģijas, lai kā virszemes partneris nodrošinātu internetu lidmašīnās. Gadījumā ja šāda nepieciešamība un partnerības piedāvājums sekos, mēs labprāt to nodrošinām,” sacīja L. Krūmiņa.

 

Uz bezmaksas internetu jāpagaida

Saistītie raksti

Runājot par iespēju lidmašīnās pēc iespējas ātrāk lietot bezmaksas internetu, L. Krūmiņa atzina, ka tāda iespēja pastāv, taču tas joprojām ir pakalpojums, par kuru kādam ir jāmaksā. “Iespēja, ka gala lietotājam internets lidmašīnā ir bezmaksas, noteikti pastāv, taču tad izmaksas par pakalpojuma nodrošināšanu jāsedz, piemēram, lid-sabiedrībai,” uzsvēra “Tele2” pārstāve, prognozējot, ka lidsabiedrības diez vai internetu pasažieriem dāvās par velti.

Tomēr nav gluži tā, ka jau šobrīd neviens internetu nepiedāvā par velti. Eiropā to spēj Norvēģijas zemo cenu lidsabiedrība “Norwegian”, kā arī Spānijas “Vueling Airlines”, kuras internetu ikvienam pasažierim nodrošina bez maksas. Pāri okeānam to pašu dara arī ASV “JetBlue Airways”, bet austrumos – Taizemes “Nok Air”, Ķīnas “Air China”, arī Austrālijas “Qantas”. Dažādos veidos Wi-Fi kā bezmaksas pakalpojums pieejams vēl vairāku lidsabiedrību lidojumos, taču ne pilnīgi visiem pasažieriem un ne visu laiku. Lielākā daļa joprojām internetu piedāvā par bargu naudu.

 

LA.lv