Invalīdiem – asistenta pakalpojumi pašvaldībā 0

Ar 2013. gadu stāsies spēkā vairākas būtiskas izmaiņas sociālajā jomā, informē Labklājības ministrija. Par dažām no tām stāstām tuvāk. 


Reklāma
Reklāma

 

Kokteilis
Septiņi seni vārdi, kurus nevajadzētu dot meitenēm 24
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 vārdu īpašniekus, kuri kā magnēti pievelk pretējā dzimuma pārstāvjus 21
Kāpēc apklusis Krievijas tirāns? Pēc prezidenta vēlēšanām pazudis Putins
Lasīt citas ziņas

Dažas no 2013. gada 1. janvārī paredzētajām izmaiņām:

* Dubultosies obligātās sociālās apdrošināšanas iemaksas gan par vecākiem, kuri kopj bērnu līdz pusotra gada vecumam un saņem bērna kopšanas pabalstu, gan par vecākiem, kuri kopj bērnu līdz gada vecumam un saņem vecāku pabalstu. Tas nozīmē, ka palielināsies sociālās apdrošināšanas iemaksas valsts pensiju apdrošināšanai, apdrošināšanai pret bezdarbu un invaliditātes apdrošināšanai. Iemaksas veiks 20% apmērā no 100 latiem mēnesī.

CITI ŠOBRĪD LASA

* Bezdarbnieka pabalsta saņemšanas ilgums vairs nebūs atkarīgs no cilvēka apdrošināšanas stāža un būs 9 mēneši. Bezdarbnieka pabalsta izmaksu griesti no 2013. gada nemainās. Tas nozīmē, ja aprēķinātā bezdarbnieka pabalsta apmērs pārsniedz Ls 11,51 dienā, izmaksājamā pabalsta maksimālais apmērs dienā ir Ls 11,51 + 50% no summas virs Ls 11,51.

* Invaliditātes likums no 2013. gada 1. janvāra paredz ieviest cilvēkiem ar dzirdes invaliditāti jaunu pakalpojumu viņu dzīves kvalitātes un sociālās integrācijas uzlabošanai – tiesības saņemt no valsts budžeta apmaksātu surdotulka pakalpojumu līdz 120 stundām gadā saskarsmes nodrošināšanai ar citām juridiskām un fiziskām personām. Šo pakalpojumu varēs saņemt 1200 cilvēku ar dzirdes traucējumiem, kurus nevar kompensēt ar tehniskajiem palīglīdzekļiem, to nodrošinās Latvijas Nedzirdīgo savienība (LNS).

Lai cilvēks ar dzirdes invaliditāti saņemtu surdotulka pakalpojumu, LNS jāiesniedz iesniegums un ārstējošā ārsta izziņa, kas apliecina, ka cilvēkam ir dzirdes traucējumi un nepieciešams surdotulka pakalpojums.

* No 2013. gada 1. janvāra cilvēki ar I un II invaliditātes grupu un bērni no 5 līdz 18 gadiem ar invaliditāti pašvaldībā varēs saņemt asistenta pakalpojumu līdz 40 stundām nedēļā. Lai to saņemtu, cilvēkam ar invaliditāti vai viņa likumiskajam pārstāvim deklarētās dzīvesvietas pašvaldības sociālajā dienestā būs jāiesniedz iesniegums ar lūgumu piešķirt asistenta pakalpojumu. Pieaugušajiem būs jāuzrāda Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas (VDEĀVK) atzinums par asistenta pakalpojuma nepieciešamību, bet bērniem – VDEĀVK atzinums par īpašas kopšanas nepieciešamību smagu funkcionālu traucējumu dēļ.

Asistenta pakalpojums paredzēts galvenokārt cilvēkiem ar pārvietošanās traucējumiem, ļoti smagiem redzes traucējumiem vai smagiem garīga rakstura traucējumiem, kā arī kopjamiem bērniem no 5 līdz 18 gadiem, kuriem vajadzīgs atbalsts, pārvietojoties ārpus mājokļa, lai nokļūtu vietā, kur viņi mācās, strādā, saņem pakalpojumus.

Reklāma
Reklāma

Pakalpojumu līdz 40 stundām nedēļā apmaksās no valsts budžeta līdzekļiem.

LM rīcībā esošie dati liecina, ka asistenta pakalpojumu pašvaldībā ik mēnesi varētu saņemt aptuveni 540 bērni ar invaliditāti, 1100 pieaugušie ar I grupas invaliditāti un 854 pieaugušie ar II grupas invaliditāti. 2012. gada novembra sākumā Latvijā dzīvoja 17,6 tūkstoši cilvēku ar I invaliditātes grupu, 70,5 tūkstoši cilvēku ar II invaliditātes grupu un 7,7 tūkstoši bērnu ar invaliditāti.

Lai nodrošinātu asistenta pakalpojumu pašvaldībā, no valsts budžeta 2013. gadā plānots atvēlēt 1,87 miljonus latu, bet 2014. un nākamajos gados – 1,9 miljonus latu ik gadu, no tiem 10% paredzēti pašvaldībām ar pakalpojuma administrēšanu saistīto izdevumu segšanai.

* Garantētais minimālais ienākumu (GMI) līmenis vienam cilvēkam būs noteikts 35 lati mēnesī. Pašvaldībai būs tiesības dažādām iedzīvotāju grupām, piemēram, bērniem, vecuma un invaliditātes pensiju saņēmējiem, to noteikt augstāku (90 latiem).

 

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.