Grunts radaru prezentē satiksmes ministrs Anrijs Matīss (no kreisās), “Valsts ceļu” valdes priekšsēdētājs Jānis Lange un Autoceļu kompetences centra vadītājs Vladimirs Akimovs.
Grunts radaru prezentē satiksmes ministrs Anrijs Matīss (no kreisās), “Valsts ceļu” valdes priekšsēdētājs Jānis Lange un Autoceļu kompetences centra vadītājs Vladimirs Akimovs.
Foto – Atis Jansons

Investīcija, kas ietaupīs miljonus 1

Attēlā redzamais auto maksā ceturtdaļu miljona. Vai kārtējo reizi būtu iemesls aizdomām, ka mūsu (nodokļu maksātāju) nauda tiek tērēta nelietderīgi?

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 sieviešu un 5 vīriešu vārdus, kas nes laimi to īpašniekiem 24
Putins ir izmēģinājis jaunu “superieroci”, kādu pasaule “vēl nav redzējusi” 156
Kokteilis
Magnētiskās vētras 2024. gada aprīļa beigām – visbīstamākās dienas
Lasīt citas ziņas

“Valsts ceļi”, kuru Autoceļu kompetences centram šis inventārs iegādāts, apgalvo pretējo. Un šī ir tā retā reize, kad visai vērienīgas investīcijas mērķtiecību un nepieciešamību esmu gatavs ar pilnu pārliecību aizstāvēt.

Pirmkārt, projektēšanā. Jaunus ceļus Latvijā nebūvē (vai būvē maz). Mums ceļu jau tā ir daudz. Iespējams, par daudz. Un tie ir veci, slikti, rekonstruējami un lāpāmi. Veca ceļa rekonstrukcijas projektēšana savukārt ir ļoti grūta lieta. Grūta, jo neiespējami (bija) ieskatīties brūkošās būves dzīlēs, pamatos. Kas tur apakšā? Pietiekami stabila pamatne, kam vajadzīga vien virsējo kārtu atjaunošana? Vai pazemes ūdeņu izgrauzts smilts un māla mikslis, kura kosmētiska atsvaidzināšana dos vien īslaicīgu efektu? Līdzšinējā praksē atbildes uz šiem jautājumiem tika meklētas ar urbumu palīdzību. Darbietilpīgi, ik pa gabalam tikai, protams. Kaut kur kāds ne gluži godīgs pētnieks kādu gabaliņu izlaida, kaut kur izurbtais neveiksmīgi trāpīja vājajai vietai blakus. Un būvētājs sastapa negaidītus, dārgus šķēršļus. Vai otrādi – tērēja materiālus un spēkus tur, kur faktiski tas nebija vajadzīgs.

CITI ŠOBRĪD LASA

Otrkārt, jaunbūvju kvalitātes kontrolē. Tā pēdējā gada laikā ir “intensificēta”. Pēkšņās pārbaudēs, kā droši vien esat lasījuši, izbrauc ministrs, pat premjerministrs. Bet viņu “acis” šajos reidos ir primitīvas. Urbēju brigāde. Kontroles vietas izvēle subjektīva un lokāla. Varbūt būvētāja blēdība vai paviršība turpat līdzās paliek neatklāta?

Lūk, divas problēmas, kuras iegādātais rīks ar gudru nosaukumu “grunts penetrācijas radars” spēs atrisināt. 3D lāzerskenēšanas iekārta “Road Doctor Survey Van” (“RDSV”) ir kompleksa un modulāra ceļu apsekošanas sistēma. Tā šobrīd ir viena no modernākajām ceļu apsekošanas sistēmām Eiropā. Ar iekārtas palīdzību iespējams novērtēt ceļa tehnisko stāvokli – iegūt telpisku ceļa un tam piegulošās teritorijas attēlu, ceļa seguma ģeometriju, izmērīt rišu dziļumu un konfigurāciju, saņemt informāciju par ceļa segu veidojošo konstruktīvo kārtu biezumu, pamatnes struktūru līdz pat 15 metru dziļumam.

Iekārta radīta un praksē pārbaudīta Somijā. Šīs valsts speciālisti piedalījās radara prezentācijā un tik ilgi, cik nepieciešams, lai mūsējos apmācītu un darbā ievadītu, paliks šeit.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.