Publicitātes foto

Izaicinājums fon Trīra stilā: filmas “Atbrīvošanas diena” operators Valdis Celmiņš 0

Dokumentālās filmas jau to tapšanas procesā reti nonāk mediju uzmanības centrā, bet ar jaunāko Vides filmu studijā uzņemto filmu “Atbrīvošanas diena” bija citādi. Ziņa par grupas “Laibach” koncerta filmēšanu Ziemeļkorejā 2015. gadā bija intriģējošs fakts – provokatīvi mākslinieki viesojas totalitārajā Ziemeļkorejā un viņus filmē latviešu režisors (Uģis Olte) un operators (Valdis Celmiņš). Kopš filmas pirmizrādes pagājušā gada rudenī Amsterdamā, vienā no prestižākajiem dokumentālā kino festivāliem pasaulē, filma nonāk uz ekrāniem Latvijā.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
TESTS. Jūsu īkšķu novietojums, sakrustojot pirkstus, atklāj daudz par jūsu personību 12
Veselam
7 produkti, kas visiem šķiet veselīgi, taču patiesībā tādi nav 16
“Pasažieriem bez sejas maskas var tikt atteikta iekāpšana transportlīdzeklī!” Paziņojums autobusa salonā samulsina braucēju 55
Lasīt citas ziņas

Kopā ar rokgrupu Ziemeļkorejā pavadītais laiks bija ļoti īss, atšķiroties no citu pilnmetrāžas dokumentālo filmu uzņemšanas prakses un tādēļ raisot arī atšķirīgas sajūtas. “Tā kā filmēšanas posms bija tik kompakts un intensīvs, man ar šo filmu ir sajūta nedaudz kā ar ārlaulības bērnu. It kā esmu piedalījies šī bērna tapšanā, bet tikai pašā sākumā – tajā īsajā, eiforiskajā filmēšanas procesā. Un tad tas grūti audzināmais bērns palika režisoru un montāžas režisora gādībā. Viņi smagā arhīvu atlasē un nogurdinošā montāžas procesā filmu ir izaudzinājuši par to, kas tā ir tagad. Bet, ja nopietni, tad šī filma bija milzīgs izaicinājums – kā Larsa fon Trīra “Dogvila”. It kā esi vietā, kur viss liekas atšķirīgs un interesants, visu gribētos filmēt, bet tevi ieliek rāmī. Pareizāk sakot – tumšā koncertzālē, kurā jāmēģina ieraudzīt Ziemeļkoreju.” Šai filmēšanai tika mobilizētas visas pieejamās kameras un ierīces, ar kurām bija iespējams filmēt, lai iegūtu pēc iespējas vairāk materiāla.

Šī nebija pirmā Valda Celmiņa saskarsme ar grupu “Laibach” – viņš bija operators 2014. gadā iznākušajam grupas singlam “The Whistleblowers”, kas tika uzņemts Latvijā. To režisēja Mortens Traviks – viens no diviem “Atbrīvošanas dienas” režisoriem. Valdis ciena “Laibach” darbu un uzskata viņus par performanču māksliniekiem, kurus tā pa īstam iespējams novērtēt vien koncertos, kas ir kā laikmetīgās mākslas izpausmes.

CITI ŠOBRĪD LASA

Valdis Celmiņš jau sen strādā pie Vides filmu studijā veidotiem projektiem, kā arī sadarbojas ar citām studijām pārsvarā pie dokumentālo filmu, bet reizēm arī animācijas un spēlfilmu uzņemšanas (2015. gadā saņemta Lielā Kristapa balva kā labākajam īsmetrāžas spēlfilmas operatoram). Šobrīd Valdis filmē vairākas Latvijas simtgades projektā atbalstītas filmas, kuru pirmizrādes gaidāmas 2018. gadā – Ivara Selecka “Turpinājums”, Kristīnes Briedes un lietuviešu režisora Audrjus Stoņa “Baltijas jaunais vilnis”.