Mobilā versija
-3.1°C
Baiba, Barbara, Barba
Svētdiena, 4. decembris, 2016
16. septembris, 2015
Drukāt

Atis Jansons: Izaugt līdz mazulim (1)

Foto - LETAFoto - LETA

Negaidīsim brīnumus. Vecais labais naftas produktus dedzinošais auto vēl ilgi paliks galvenais pārvietošanās līdzeklis. Bet – vai nevaram kļūt kaut mazliet taupīgāki arī šajā jomā?

“Izaugt līdz mazulim” – šis virsraksts, tolaik “Peugeot 206” prezentācijas sakarā, ir lietots jau pagājušajā gadu tūkstotī. Bet diemžēl aktuāls joprojām.

2000. gads. Eiropā mazā klase ir 32 procenti tirgus. Latvijā – astoņi… Tolaik naivi optimistiski rakstīju (cita A segmenta auto “Ford Ka” sakarā) – “… izaugt līdz mazulim, tas ir ilgstošs process. Taču beidzot arī Latvijā tas ir sācies. Kļūt taupīgiem mums palīdz degvielas cenu nemitīgais kāpums, citu, agrāk nepazīstamu, izdevumu pieaugums (maksa par bērnu skološanu, īpašuma nodoklis utt.). Mazajiem milzu uzmanību velta konstruktori, tie saņem starptautisku žūriju piešķirtus titulus. Tie kļūst populāri.”

Nuja… Gadus piecus mazo daļa Latvijas tirgū tiešām auga, 2006. gadā jau sasniedzot 17,3 procentus. Tad, kā sabiedrības taupīgākās daļas vajadzības piesātinājusi, sāka šļūkt uz leju. 2013. gadā – 8,5% no visa valstī reģistrēto jaunu auto skaita. Pašlaik tie ir auguši līdz 10,7. Virs simta gadā vien “Fiat 500” un “Volkswagen Up”! …

Vai “mazie” pārāk mazi?

Nu nekādi ne. Man pirms pāris gadiem gluži nejauši gadījās atvaļinājuma mēnesi braukt ar iepriekšējās paaudzes “Picanto” (tālas salas nomas punktā vienkārši citu auto tobrīd nebija). 4000 kilometrus Blusiņa (tādu vārdu sīkā dabūja ekipāžas balsojumā) nesa četrus lielus un vienu piecgadīgu ceļotāju pa salāpītu asfaltu un nežēlīgi izdangātiem zemes ceļiem, uzrāpās līdz 1200 metru augstuma atzīmei, pēc rūpīgas izlūkošanas paņēma braslu, pie kura domīgi stāvēja daži “džipi”… Dienvidu saules radīta eiforija?

Latvijā par “pieticīgiem” joprojām tiek uzskatīti “Golf” klases pārstāvji. “Kompaktnieki”… Nu, nu. Visi kā viens šīs klases auto (pat ja ārējie gabarīti nav ielīduši “vidējo” un “lielo” teritorijā) ir ļoti ietilpīgi. Iespējams – jums nevajadzīgi lieli.

Kā to ietilpību zinātniski mēra? Vispirms kāju rūme. Atkarīga galvenokārt nevis no auto kopgaruma, bet gan no bāzes, attāluma starp asīm. Gan “Golf”, gan “Megane”, gan “Civic” – visi šajā rādītājā sen pārsnieguši 260 cm robežu, kas pagājušajā gadsimtā bija “obermittelklases” norma. Un ir četriem kāju pāriem komfortabli pat garā braucienā, ja vien aiz 190 cm gara milža nesēž vēl viens tāds pats. Ko nu par “kompaktniekiem”. 260 un vairāk cm starp asīm ir “Citroen Cactus”, pat “Fiat 500L”, tikai 10 cm mazāk par galēji un aizdomīgi mazajiem uzskatītajiem “Twingo” un “Yaris”. Kāju rūme jums vajadzīga… Cik bieži un ilgi kāds tajā pakaļbeņķī sēž?

Plašums šķērsvirzienā vajadzīgs? Kāds? Tāds kā 5. sērijas “BMW” vai E klases mersedesā? Tad, lūk. Abiem minētajiem priekšējā plecu rūme ir 145 un 142 cm. 141 cm ir arī šeit aprakstītajam golfam. Un mazāk, piedodiet, nekā “Fiat 500L” (144,7 cm).

Ja kādam plašums (platums) tiešām vajadzīgs – dižākie šajā jomā ir tikai un vienīgi vairāk nekā divas tonnas smagie SUV. “Chevrolet Tahoe” un “Suburban” – 164 cm, “Landcruiser” – 159 cm. Vai kravas busiņi. Ford “Transit” – 172 cm. Bet “Maserati Ghibli” (147 cm) ir šaurāks par “Honda Accord”. Lai gan var lielīties, ka daudz ietilpīgāks par “Porsche 911” – tikai 127 cm. Mazāk nekā mini “Cooper S”…

Un tā tālāk un tā joprojām. Neesam mēs ne objektīvi, ne racionāli auto izvēlē. Vietas vidēja auguma un resnuma ģimenītei pietiek arī mazajā klasē, kas ir lētāka, vieglāka, tādēļ pilsētas kustībā jau “pēc fizikas” taupīgāka un ekoloģiski tīrāka par golfu. Jāatzīst gan, par pārāk nenopietniem mazos auto uzskata ne tikai Latvijā. Pievienotā tabula liecina, ka līdzīgi noskaņoti ir skandināvi. Viņu algas to ļauj. Mūsējās?

Jaunu “mazās klases” auto īpatsvars (%)

tab

BEPS-logo
Materiāls tapis ar Latvijas Vides aizsardzības fonda finansiālu atbalstu

Pievienot komentāru

Komentāri (1)

  1. Latvijā nav pietiekamas argumentācijas, lai pārsēstos mazākā par kompaktklases auto. Cenas starpība minimāla, degvielas patēriņš nenozīmīgs, ārējais kompaktums ikdienas satiksmē (pat Rīgā) ir drīzāk jau trūkums. Kādēļ tad atteikties no liekas telpas, kas kādreiz tomēr var noderēt, vai nedaudz papildu komforta? Turklāt lielākam auto ir lielāki (OK, varbūt tikai par mata tiesu) dzelži, robustāka konstrukcija, kas tik ātri neizkratīsies un nesagrabēs, braucot pa Latvijas nožēlojamajiem ceļiem.

Radīts paroļu ģenerators, kuru hakeri nevarēs uzlauzt (2)Firma "Everykey", ko atbalstījis pats antivīrusu kompānijas "McAfee" dibinātājs Džons Makafī, izstrādājusi īpašu maziņu ierīci, kura ģenerē jaunu un drošu paroli ikreiz, kad vēlaties ienākt vienā no saviem interneta vietņu profiliem.
Ja gribi tilpumu. "LA" vērtē "Opel Zafira""Opel Zafira" tika prezentēta 1999. gadā un kopš tā laika ir toņa noteicēja septiņvietīgo kompaktvenu klasē. Pavisam šo gadu laikā saražots vairāk nekā 2,7 miljoni dažādu paaudžu Zafira automobiļu.
Vai Latvijas neceļu nākotne? (1)Par gada auto nominēt pikapu? Uz tādu izlēcienu žūrija nez vai būs spējīga
Draugiem Facebook Twitter Google+