Foto – LETA

Atis Jansons: Izaugt līdz mazulim 1

Negaidīsim brīnumus. Vecais labais naftas produktus dedzinošais auto vēl ilgi paliks galvenais pārvietošanās līdzeklis. Bet – vai nevaram kļūt kaut mazliet taupīgāki arī šajā jomā?

Reklāma
Reklāma
Krievija uzbrūk Ukrainai ar “brīnumieroci”. Ar to varētu tikt galā tikai F-16 144
TV24
“Viņi ir gatavi uz visādām neģēlībām.” Kas mudinātu Putinu pieņemt lēmumu uzbrukt NATO?
Veselam
Neviens to pat nenojauta – pasaulē populāros kosmētikas produktos vēzi izraisošas ķīmiskas vielas 800 reižu pārsniedz normu 33
Lasīt citas ziņas

“Izaugt līdz mazulim” – šis virsraksts, tolaik “Peugeot 206” prezentācijas sakarā, ir lietots jau pagājušajā gadu tūkstotī. Bet diemžēl aktuāls joprojām.

2000. gads. Eiropā mazā klase ir 32 procenti tirgus. Latvijā – astoņi… Tolaik naivi optimistiski rakstīju (cita A segmenta auto “Ford Ka” sakarā) – “… izaugt līdz mazulim, tas ir ilgstošs process. Taču beidzot arī Latvijā tas ir sācies. Kļūt taupīgiem mums palīdz degvielas cenu nemitīgais kāpums, citu, agrāk nepazīstamu, izdevumu pieaugums (maksa par bērnu skološanu, īpašuma nodoklis utt.). Mazajiem milzu uzmanību velta konstruktori, tie saņem starptautisku žūriju piešķirtus titulus. Tie kļūst populāri.”

CITI ŠOBRĪD LASA

Nuja… Gadus piecus mazo daļa Latvijas tirgū tiešām auga, 2006. gadā jau sasniedzot 17,3 procentus. Tad, kā sabiedrības taupīgākās daļas vajadzības piesātinājusi, sāka šļūkt uz leju. 2013. gadā – 8,5% no visa valstī reģistrēto jaunu auto skaita. Pašlaik tie ir auguši līdz 10,7. Virs simta gadā vien “Fiat 500” un “Volkswagen Up”! …

Vai “mazie” pārāk mazi?

Nu nekādi ne. Man pirms pāris gadiem gluži nejauši gadījās atvaļinājuma mēnesi braukt ar iepriekšējās paaudzes “Picanto” (tālas salas nomas punktā vienkārši citu auto tobrīd nebija). 4000 kilometrus Blusiņa (tādu vārdu sīkā dabūja ekipāžas balsojumā) nesa četrus lielus un vienu piecgadīgu ceļotāju pa salāpītu asfaltu un nežēlīgi izdangātiem zemes ceļiem, uzrāpās līdz 1200 metru augstuma atzīmei, pēc rūpīgas izlūkošanas paņēma braslu, pie kura domīgi stāvēja daži “džipi”… Dienvidu saules radīta eiforija?

Latvijā par “pieticīgiem” joprojām tiek uzskatīti “Golf” klases pārstāvji. “Kompaktnieki”… Nu, nu. Visi kā viens šīs klases auto (pat ja ārējie gabarīti nav ielīduši “vidējo” un “lielo” teritorijā) ir ļoti ietilpīgi. Iespējams – jums nevajadzīgi lieli.

Kā to ietilpību zinātniski mēra? Vispirms kāju rūme. Atkarīga galvenokārt nevis no auto kopgaruma, bet gan no bāzes, attāluma starp asīm. Gan “Golf”, gan “Megane”, gan “Civic” – visi šajā rādītājā sen pārsnieguši 260 cm robežu, kas pagājušajā gadsimtā bija “obermittelklases” norma. Un ir četriem kāju pāriem komfortabli pat garā braucienā, ja vien aiz 190 cm gara milža nesēž vēl viens tāds pats. Ko nu par “kompaktniekiem”. 260 un vairāk cm starp asīm ir “Citroen Cactus”, pat “Fiat 500L”, tikai 10 cm mazāk par galēji un aizdomīgi mazajiem uzskatītajiem “Twingo” un “Yaris”. Kāju rūme jums vajadzīga… Cik bieži un ilgi kāds tajā pakaļbeņķī sēž?

Plašums šķērsvirzienā vajadzīgs? Kāds? Tāds kā 5. sērijas “BMW” vai E klases mersedesā? Tad, lūk. Abiem minētajiem priekšējā plecu rūme ir 145 un 142 cm. 141 cm ir arī šeit aprakstītajam golfam. Un mazāk, piedodiet, nekā “Fiat 500L” (144,7 cm).

Reklāma
Reklāma

Ja kādam plašums (platums) tiešām vajadzīgs – dižākie šajā jomā ir tikai un vienīgi vairāk nekā divas tonnas smagie SUV. “Chevrolet Tahoe” un “Suburban” – 164 cm, “Landcruiser” – 159 cm. Vai kravas busiņi. Ford “Transit” – 172 cm. Bet “Maserati Ghibli” (147 cm) ir šaurāks par “Honda Accord”. Lai gan var lielīties, ka daudz ietilpīgāks par “Porsche 911” – tikai 127 cm. Mazāk nekā mini “Cooper S”…

Un tā tālāk un tā joprojām. Neesam mēs ne objektīvi, ne racionāli auto izvēlē. Vietas vidēja auguma un resnuma ģimenītei pietiek arī mazajā klasē, kas ir lētāka, vieglāka, tādēļ pilsētas kustībā jau “pēc fizikas” taupīgāka un ekoloģiski tīrāka par golfu. Jāatzīst gan, par pārāk nenopietniem mazos auto uzskata ne tikai Latvijā. Pievienotā tabula liecina, ka līdzīgi noskaņoti ir skandināvi. Viņu algas to ļauj. Mūsējās?

Jaunu “mazās klases” auto īpatsvars (%)


Materiāls tapis ar Latvijas Vides aizsardzības fonda finansiālu atbalstu