Mobilā versija
Brīdinājums -2.5°C
Voldemārs, Valdemārs, Valdis
Svētdiena, 11. decembris, 2016
9. jūlijs, 2013
Drukāt

Izbaudām ķiršu laiku! 
Ķirši pret brīvajiem radikāļiem

Foto - Valdis SemjonovsFoto - Valdis Semjonovs

Tikai vienreiz gadā aptuveni divus mēnešus ilgi pilnām mutēm varam ēst Latvijas ķiršus. Un nu beidzot šis lieliskais laiks atkal ir sagaidīts. 


 

Uztura speciālisti apgalvo – ķirši ir vienas no visveselīgākajām ogām. Šis augs, kura latīniskais nosaukums ir Cerasus, ir plūmju ģints apakšģints koks vai krūms. Šajā apakšģintī pavisam ietilpst aptuveni 150 sugas, no tām kultivē 60. Visizplatītākās ir saldie un skābie ķirši. Tie ir ne tikai ļoti garšīgi, bet satur arī cilvēka organismam vajadzīgas, vērtīgas bioloģiski aktīvās vielas. Ne velti par ķiršiem atzinīgi izsakās zinātnieki, mediķi un uztura speciālisti. Amerikā tie ieguvuši pat titulu “Amerikas super auglis”. Jā, tieši tā – auglis! Jo patiesībā ķiršus pareizāk būtu saukt par augļiem, nevis ogām, jo tie taču attīstās kokā. Amerikā februārī ik gadu atzīmē arī Nacionālo ķiršu mēnesi.

Pētījumos pierādīts – ķirši, vienalga, svaigi, saldēti vai ķiršu sula, satur daudz antioksidantu – vielu, kas organismam palīdz cīnīties pret dažādām slimībām un neitralizē veselībai kaitīgos brīvos radikāļus.

Brīvie radikāļi ir skābekļa savienojumi, kas izraisa šūnu bojājumus un mutācijas, veicina ādas novecošanos, saslimšanas un pat audzēju attīstību. Tie rodas UV staru un vides piesārņojuma ietekmē un izraisa bioķīmisku oksidēšanās reakciju virkni, kas noārda elastīna šķiedras un bojā ādas šūnu ģenētisko materiālu. Pētījumi liecina – ķirši, pateicoties antioksidantu klātbūtnei tajos, var palīdzēt cīņā pret ļaundabīgajiem audzējiem un padarīt lēnāku novecošanās procesu. Savukārt kālijs, kas ir ķiršos, var samazināt tūsku un izvadīt no organisma lieko šķidrumu, kā arī pazemināt asinīs holesterīna līmeni.

Pierādīts arī, ka ķirši mazina artrīta, podagras un galvas sāpes, kā arī sirds slimību un diabēta attīstības risku. Ņemot vērā to, ka ķirši satur melatonīnu, kas ir dabisks miega regulēšanas līdzeklis, tie var palīdzēt vieglāk iemigt un uzlabot miega kvalitāti. Zinātnieki uzskata – ķirši uzlabo arī cilvēka psiholoģiskās un garīgās spējas.

Kurus ķiršus izvēlēties – saldos vai skābos? Skābo ķiršu sastāvā vairāk nekā jebkurā citā auglī ir antioksidants antocianīns. Tas spēj samazināt iekaisumu un atvieglo atrīta radītas sāpes. Skābajos vairāk nekā saldajos ķiršos ir arī C vitamīns, tikai jāņem vērā – ja no ķiršiem vārīsiet ievārījumu vai liksiet pīrāgā, daļa vērtīgo vielu ies bojā.

Saldo ķiršu sastāvā ir daudz A provitamīna, C un PP vitamīna, kā arī B grupas vitamīni, nikotīnskābe, fosfors, kalcijs, dzelzs. Saldos ķiršus īpaši uzturā iesaka lietot nieru slimniekiem, jo tie stimulē nieru darbību. Sauja saldo ķiršu dienā palīdzēs normalizēt augstu asinsspiedienu. Saldie ķirši vai to sula mazina locītavu sāpes, aktivizē kuņģa darbību, pazemina skābes līmeni kuņģī. Ķirši uzlabo asinsriti un vielmaiņu. Taču jāpatur prātā, ka saldajos ķiršos ir vairāk ogļhidrātu. 100 gramos šo ogu ir 63 kilokalorijas, 16 grami ogļhidrātu un 1 grams olbaltumvielu.

Ķirši jānovāc, kad tie pilnībā nogatavojušies, un pēc iespējas ātrāk jāapēd. Ja ogas svaigas vēlaties saglabāt ilgāk, tās nomazgātas ievieto ledusskapī.

Ja vēderā vietas ir par maz un visu ķiršu ražu nevarat apēst, veidojiet krājumus ziemai, piemēram, ogas sasaldējot.

Šim nolūkam izlasa stingrākās ķiršogas, nomazgā, ļauj apžūt. Kārto plastmasas trauciņā, ja vēlas, pārkaisa ar cukuru, uzliek vāku un liek aukstuma kamerā.

Ķiršu sulas ieguvei vajadzīgi 3 l ķiršu, 2 ēd. k. citronskābes, 2 litri ūdens un cukurs (uz 1 l sulas – 1 kg). Ķiršus pārkaisa ar citronskābi un pārlej ar ūdeni. Ogas ar rokām saspaida, atstāj uz diennakti. Nākamajā dienā šķidrumu nokāš, pievieno cukuru. Sulu uzvāra un salej tīrās pudelēs.

Ķiršu ievārījumam uz 1 kg skābo ķiršu ņem 1 kg cukura un glāzi ūdens. No cukura un ūdens savāra sīrupu, pieber ķiršus un vāra 10 min., nosmeļot putas. Katlu noņem no uguns, ļauj brīdi atpūsties, pēc tam karsē vēl 35 – 40 min., līdz ogas sāk grimt. Ievārījumu nedaudz atdzesē un pilda burkās, kuras aizvāko.

 

 

Ķiršu sastāvā ir:

C vitamīns

A vitamīns

kālijs, kalcijs, fosfors

magnijs, dzelzs, pektīni

bioflavonoīdi

glikoze, fruktoze

B1, PP vitamīns

karotīns, folijskābe

melatonīns

 

UZZIŅAI:

ķirši samazina ļaundabīgo audzēju attīstības risku

kalpo kā profilakses līdzeklis pret sirds slimībām

mazina galvassāpes, kā arī artrīta un podagras radītas sāpes

aizkavē novecošanās procesu

uzlabo miegu

veicina psiholoģiskās un garīgās spējas

 

 

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+