Jānis Endele, 
Draudzīgā aicinājuma fonda valdes priekšsēdētājs

Jānis Endele, 
Draudzīgā aicinājuma fonda valdes priekšsēdētājs

Foto – Lita Krone/LETA

Rīgā arguments – skolu tuvāk dzīvesvietai – ir vienkārši smieklīgs 5

Izglītības ministrs Kārlis Šadurskis nesen nāca klajā ar Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) pasūtītu pētījumu par izglītības kvalitāti vidējās mācību iestādēs, īpašu uzmanību pievēršot Rīgas vidusskolām un secinot, ka daļā no tām ir ļoti zems skolēnu zināšanu līmenis. Draudzīgā aicinājuma fonds (DAF) jau astoņus gadus pēc savas izstrādātas metodikas vērtē visu vidējās izglītības mācību iestāžu skolēnu zināšanu novērtēšanu pēc centralizētajiem eksāmeniem gan atsevišķos mācību priekšmetos, gan skolu kopvērtējumā.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 sieviešu un 5 vīriešu vārdus, kas nes laimi to īpašniekiem 24
Putins ir izmēģinājis jaunu “superieroci”, kādu pasaule “vēl nav redzējusi”
Aivars Lembergs sašutis par kārtējo slogu uz Latvijas patērētāju kakla: “Tā mēs iegriezām Krievijai – pērkam dārgākus dārzeņus no Krievijas”
Lasīt citas ziņas

Te gan ir jāpiemin viena lieta. Ir tāds mistisks jēdziens – izglītības kvalitāte. Par to runā visi – sākot no Valsts prezidenta, izglītības ministra, beidzot ar skolotāju. Neviens gan īsti nezina, kas tas ir, jo mūsu gudrie pedagoģiskie prāti to nav spējuši noformulēt, kur nu vēl izmērīt. Un līdz ar to turpmākā saruna būs tikai par skolēnu zināšanu kvalitāti. Domāju, ka neviens neapšauba, ka tas ir skolas galvenais uzdevums.

Ministra teiktais izraisīja sašutuma vētru Rīgas varas augstākajos ešelonos, kas nodēvēja secinājumus par neobjektīviem, krievu skolas apmelojošiem un tamlīdzīgi. Arī LTV1 intervētie skolu direktori paslavēja sevi, ka tik slikti jau nu gan neesot. Aldermanes kundze pat ieteica pazemināt prasības latviešu valodas apguvei krievu skolās, gandrīz vai velkot uz sava šefa Nila Ušakova ilgoto divvalodības pusi. Un tā vien liekas, ka nelaime ir uzbrukusi pēkšņi. Bet tā jau nav – šī slimība ir ieilgusi un turpina progresēt.

CITI ŠOBRĪD LASA

Par to ir viegli pārliecināties, ieejot DAF mājas lapā “konkurss.lv” sadaļā “Skolu reitings”. Atšķirībā no IZM pasūtītā pētījuma, kas izmaksājis droši vien tūkstošu tūkstošus un uzrakstīts uz simtiem lappušu, varbūt pat būs daļēji slepens, DAF projekts nav pētījums, bet gan bezkaislīgs centralizētajos eksāmenos skolēnu parādīto zināšanu izvērtējums, un tas pieejams katram interesentam. Taču, salīdzinot IZM pētījuma metodiku ar DAF metodiku, ir divas būtiskas atšķirības:

1) IZM pētījumā vērtē tikai galvenos priekšmetus (latviešu valoda, matemātika, angļu valoda), DAF – visus (arī vēsturi, bioloģiju, fiziku, ķīmiju, krievu valodu u. c.);

2) IZM pētījumā par pamatu ņem skolēnu skaitu 12. klasē 1. septembrī, DAF – skolēnu skaitu, kuri kārtojuši konkrēto eksāmenu.

Tādējādi DAF vērtējums ir augstāks nekā IZM pētījumā. Palieku pie domas, ka DAF vērtējums ir objektīvāks.

Kāds tad ir vērtējums par Rīgas skolu skolēnu zināšanu kvalitāti? Pilna gamma – no izcilības līdz bezjēgai. Ir jāpiekrīt K. Šadurskim, ka atsevišķu skolu pastāvēšana ne tikai no finansiāliem apsvērumiem, bet, galvenais, zemo skolēnu zināšanu dēļ ir nepieļaujama. Bet gala vārds jau pieder pašvaldībai un arguments – skolu tuvāk dzīvesvietai – ir vienkārši smieklīgs. Es saprotu tā aktualitāti laukos, kur viena skola no otras atrodas desmitiem kilometru attālumā, bet Rīgā – dažu tramvaja pieturu attālumā!

Paskatīsimies uz dažu Rīgas skolu (no “spicā” gala: Rīgas Centra humanitārā, 64., 49. un 40. vidusskola un no “astes” gala: 92., 15., 65., un 29. vidusskola – sk. tabulu) varējumu pēc skolēnu uzrādītajiem rezultātiem centralizētajos eksāmenos (vidējā atzīme/ vieta pilsētu vidusskolu reitingā/ skolēnu skaits, kuri kārto eksāmenus). Var pajūsmot par lieliskajiem skolu sasniegumiem, radošo darbu, ko ieguldījuši skolotāji un skolas vadība, lai sasniegtu augstu skolēnu zināšanu līmeni, un tajā pašā laikā just bezcerību par atsevišķu skolu eksistences jēgu. Un cik te ir objektīvu, cik subjektīvu faktoru. Nedomāju, ka šajās skolās nav īstu profesionāļu, savu darba entuziastu. Var būt, ka skolas vadība nespēj mobilizēt pedagogu kolektīvu šajā konkurences cīņā, var būt, ka ir ērti un mierīgi dzīvot Rīgas domes aizstāvības pavēnī. Ne man par to spriest, bet cietēji ir skolēni.

Reklāma
Reklāma

Nobeigumā nedaudz informācijas par to, kā skolēni un vecāki var izmantot Draudzīgā aicinājuma fonda mājas lapas “konkurss.lv” sadaļu “Skolu reitings” par vidējo mācību iestāžu rezultātiem centralizētajos eksāmenos, lai izvēlētos savu nākamo mācību iestādi. Atliek uzklikšķināt uz izvēlētās skolas nosaukuma, un jūsu priekšā atvērsies pilna aina.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.