Mobilā versija
-2.4°C
Baiba, Barbara, Barba
Svētdiena, 4. decembris, 2016
31. augusts, 2016
Drukāt

Izprašņā visus banku klientus (28)

Foto - Timurs SubhankulovsFoto - Timurs Subhankulovs

Līdz gada beigām pilnīgi visiem Latvijas iedzīvotājiem, kuriem bankās ir atvērti maksājumu konti, jāatbild uz banku uzdotajiem jautājumiem par viņu ienākumu izcelsmi un veiktajiem darījumiem. No šīm atbildēm bankās mēģinās noskaidrot, vai klients ir vai nav politiski nozīmīga persona. Atbildēt uz banku uzdotajiem jautājumiem var internetbankā. Ja klients nelieto internetbanku, tad to var arī banku filiālēs.

Manis aptaujātie banku klienti atzīst, ka netop skaidrs, kāpēc šāds pasākums vispār vajadzīgs, ja informācija par naudas plūsmu kontos jau ir redzama. Tāpat nav skaidrs, kurš noteiks piederību politiski nozīmīgu personu lokam. Ļaudis pauž bažas par to, vai tās nevar aizplūst no bankas un vēlāk tikt izmantotas kādā nekrietnā nolūkā.

 

Atbildība klientam

Uz jautājumu, kurš novērtēs, ir vai nav klients politiski nozīmīga persona, proti, tāds, kuram kontā ir summas, kuras nesakrīt ar viņa ienākumiem, Latvijas Komercbanku asociācijas (LKA) pārstāve Baiba Melnace atbild, ka pats klients esot atbildīgs par godīgām atbildēm uz uzdotajiem jautājumiem. Turklāt klientu novērtēšanai bankas varot smelties informāciju arī no citiem avotiem, tātad sniegto ziņu patiesumu vienmēr būs iespējams salīdzināt un pārbaudīt.

SEB bankas valdes priekšsēdētāja Ieva Tetere teic, ka atbildība par sava statusa norādīšanu, atbildot uz jautājumiem, gulstas uz pašu klientu. Bet bankai neesot nodoma radīt lieku sa­traukumu klientos. Viņasprāt, iedzīvotāju lielākajai daļai par banku veikto iztaujāšanu neesot jāuztraucas, un pat tad, ja viņi nespēj pilnībā visos sīkumos atbildēt uz jautājumiem par savu ienākumu plūsmu. Vairāk jāuztraucas tiem, kuru kontos ienāk neraksturīgi lielas naudas summas, kuras pārsniedz viņu mēneša ienākumus un kuru izcelsmi nespēj pierādīt.

“Ja kāda klienta kontā ienāk neraksturīgi liela naudas summa, tad arī līdz šim banka drīkstēja izjautāt viņu par tās izcelsmi. Ja klientam ir pamatojums un ja tas nav saistīts ar kādām nelikumīgām darbībām, tad bankai nekādu papildu jautājumu nebija un arī turpmāk nebūs,” teic viņa.

 

Bankās iesaka neuztraukties

Kā skaidro SEB bankas vadītāja, ja klients veic darījumu par lielāku summu, nekā viņš iepriekš plānojis un norādījis, pats svarīgākais viņam – sagādāt ienākuma izcelsmi apliecinošu dokumentu. Ja klients atsakās sadarboties dokumentu uzrādīšanā, banka var lemt par sadarbības pārtraukšanu.

Arī “Swedbank” Klientu sadarbības atbilstības vadītāja Karīna Lindava uzskata, ka par šiem jautājumiem iedzīvotājiem neesot jāuztraucas.

“Tie būtībā nav nekas jauns. Ikviens iedzīvotājs, sākot sadarbību ar banku, jau ir atbildējis uz līdzīgiem jautājumiem. Vēlāk banka pastāvīgi lūdz šo informāciju atjaunot, jo saskaņā ar likuma prasībām datiem ir jābūt atbilstošiem aktuālajai situācijai,” skaidro Karīna Lindava.

Banku pārstāvji apgalvo, ka no klientiem saņemtās atbildes par viņu ienākumiem nekur uz āru neiziešot. Bankas tās sargāšot, tāpat kā citus datus par klientiem.

Iedzīvotāji – banku klienti, tostarp tādi, kuriem ir atvērti konti vairākās bankās, – pauž neizpratni arī par to, kāpēc atšķiras banku uzdotie jautājumi, uz kuriem var atbildēt dažādi.

LKA pārstāve Baiba Melnace skaidro, ka likums un nozares uzraugs nav izveidojis kopējo anketas jautājumu paraugu. Tāpēc bankām pašām atļauts izdomāt, kādus jautājumus uzdot un kā “atsijāt” savus klientus, kamēr nonāk līdz politiski nozīmīgo personu sarakstam savā bankā. Tā varot būt arī saruna klātienē bankas filiālē, klienta individuāla uzrunāšana, kā arī bankas pašas veikts klienta riska vērtējums.

“Kaut arī jautājumi atšķiras, tomēr to būtība neatšķiras. Tie veidoti viena mērķa sasniegšanai – noskaidrot, vai konkrētais klients ir Latvijas politiski nozīmīga persona, politiski nozīmīgas personas ģimenes piederīgais vai varētu būt cieši saistīts ar politiski nozīmīgu personu,” saka LKA pārstāve.

 

Vienota skaidrojuma trūkst

Tiesa, bankās gan atzīst – likums pieļauj diezgan plašas interpretācijas iespējas.

“Pati lielākā nelaime tā, ka valstī nav vienota politiski nozīmīgo personu saraksta,” atzīst LKA pārstāve Baiba Melnace,” mēs gan mudinājām tādu veidot, jo tad valsts skaidri un gaiši pateiktu bankām – lūk, šo cilvēku finanses un darījumus uzraudzīt stingrāk.”

Turklāt līdz šim likums paredzēja banku darījumu pārbaudi tikai attiecībā uz politiski nozīmīgu personu vecākiem, laulātajiem, bērniem un viņu laulātajiem. Tagad tām būs jāapzina arī viņu neprecētie dzīvesbiedri, mazbērni un vecvecāki, biznesa partneri un citi, kuri naudas plūsmā un darījumos varētu būt cieši saistīti ar tām.

 

Ja neatbildēs, tad…

Banku pārstāvjiem jautāju, kas būs ar tiem klientiem, kuri neatbildēs. Publiski izskanējis, ka, piemēram, DNB banka draud ierobežot internetbankas pakalpojumus tiem klientiem, kuri neatbildēs uz jautājumiem.

Baibai Melnacei jautāju, vai banka vispār tā drīkst vērsties pret klientu. “Jā, drīkst!” viņa atbild. “Ja banka negūst pārliecību par klienta naudas izcel­smi un darījumiem, tad tai ir tiesības pārtraukt sadarbību ar šo klientu 45 dienu laikā. To paredz likums un banku uzrauga – Finanšu un Finanšu un kapitāla tirgus komisijas (FKTK) – prasības.”

 

UZZIŅA

Klientu ienākumu un darījumu pastiprinātu uzraudzību bankām nosaka šā gada februārī Saeimā pieņemtie grozījumi Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas likumā, politisko nozīmīgo personu lokā ietverot ne tikai deputātus un valsts pārvaldes amatpersonas, bet arī viņu ģimeņu piederīgos, radiniekus, draugus, draudzenes un darījumu partnerus.

Ar šiem likuma grozījumiem par politiski nozīmīgu personu ir atzīstama persona, kura ieņem vai ir ieņēmusi nozīmīgu publisku amatu, proti, persona, kura ieņem augstākā līmeņa amatu valsts vai pašvaldības iestādēs Latvijā vai kādā citā valstī, vai kādā starptautiskā organizācijā, kā arī šādas personas radinieks vai cieši saistīta persona.

Pēc Latvijas Komercbanku asociācijas datiem, 2015. gada beigās Latvijas bankās bija atvērti 2 056 317 privātpersonu konti.

Pievienot komentāru

Komentāri (28)

  1. Interesanti,ko par sim banku prasibam saka tiesibsargs?Uzskatu,ka sie jautajumi aizskar manu privato dzivi un netaisos uz tiem atbildet.

  2. kāpēc bankas nemaksā internetbankas lietotājiem par darbu viņu firmās,jo pēc būtibas klienti pilda bankas darbinieku darbu….un paši par to vēl piemaksā-nodokļu optimizācija vai…

  3. Lūk kur novedusi nepārtrauktā banku lobēšana. Drīz bankas prasīs atskaiti, ko tu ēd un vai apslaukies ar tualetes papīru. Tik visi darījumi caur banku un nauda jāglabā bankās – gigantiskajās ērcēs, lai vieglāk varētu gļēvos un dumjos Latvijas iedzīvotājus kontrolēt.

  4. Paldies! Vismaz būs stimuls likvidēt kontu kādā bankā, kur piecus gadus glabājas pāris eiriķi.

  5. Viniem nav nekadu tiesibu izprasnat bankas klientu. Lai sak ar miljonariem smirdigajiem deputatiem. Es nemaz netaisos dot informaciju par savu naudas kontu. Pasi redz un lai iet ieskrieties. Blezu bars vispirms vid un tagad bankas kas bus talak mos ar deputatu nakoso likumu katru menesi vel maju lai parmekle. Slimie aitu bari. 😠😠😠

  6. Kāpēc man jātērē savs laiks, lai muļķīgi atbildētu uz tizliem jautājumiem? Tā ir mana pensija un man par to nav jāsniedz paskaidrojumi. Vai tad tā nav? Un pensija ir tikai 20-tā daļa no deputātu algām.
    Lieciet mani mierā!

  7. neraksturīga parādība? Atbildēt

    Bet manā kontā draud ienākt pensija, ap 340 eur, un tagad domāju, vai tā ir raksturīga vai neraksturīga parādība, ja esot dzirdētas par pat 9000 eur sīvā mūža darbā sastrādātām pensijām.

  8. Vai VĒLĒTĀJS ir politiski nenozīmīga persona? Mēs ievēlam vietējo varu pašvaldībās, ievēlam Saeimu, ievēlam 5 , vai cik , pārstāvjus uz Briseli un esam politiski nenozīmīgi?

  9. Pilnīgas muļķības Atbildēt

    No savas personīgās pieredzes varu pateikt, ka “informācija uz āru” iziet kā pa rensteli.
    Ja strīdā otram ir “gals” pie tavas bankas filiāles vadītāja, tad viņam nekādas problēmas neradīs norādīt uz tiem vai citiem taviem pārskaitījumiem. Un tas nav kādā mikrokantorī, bet gan visiem labi zināmā bankā.
    Tāpēc stāstīt presē par kaut kādu mistisku informācijas drošību ir vienkārši stulbi.
    Bankas un klientu informācija ir tas pats kas ūdens un zeķe.

  10. Šī anketēšana vispār ir stulbība, jo bankas taču redz, kādas summas un no kurienes klientam ienāk, kādas summas viņš pārskaita un kādas, cik bieži – ieskaita bankomatā skaidrā naudā. Šāda vai cita veida anketas ir vajadzīgas, ja uz banku atnāk jauns klients, bet ja cilvēks attiecīgajā bankā ir klients daudzus gadus, tad šāda anketēšana ir kretīniska bezjēdzība.

  11. Es nevienam netaisos ziņot, skaidrot, atklāt, kur, kādā veidā es piemēram nopelnīšu 2t, 3-5, vai pusstundas laikā 20t euro. Man riskējot, grūti nopelnīto! Nejau slepkavojot. Vai zogot! Nē, nē! Ilgi meklējot! Esmu atradis! Bet risks Milzīgs! Bet kautkādai bankai, uz kuru veikšu pārsk. Netaisos nevienam skaidrot! Tad meklēsim bankas Kiprā, Šveicē vai uz Mēness! Bet nevienam krējumu/ nodokļos es netaisos maksāt! F

  12. Nav jābūt diezin kādam pārgudrelim, lai saprastu, kā iegūta nauda, jo kontā ir redzams, no kurienes tā nākusi. Ja banka grib sev aiztaupīt šo nelielo piepūli, nu tad uz priekšu. neko citu, kā to ko tā redz kontā, tā neuzzinās.

  13. Saaksim varbuut ar puzes meekakji un visiem lielakajiem Latvijas “miljonariem”,piedodiet gribeju teikt zagliem? Tautas iznicinashana turpinaas pilnaa sparaa…

  14. “Turklāt klientu novērtēšanai bankas varot smelties informāciju arī no citiem avotiem, tātad sniegto ziņu patiesumu vienmēr būs iespējams salīdzināt un pārbaudīt”

    Tātad mums ir ne tikai VIDs, bet arī bankas, kas pilda VIDa un policijas funkcijas? Kuras institūcijas vēl uzkrās un salīdzinās iedzīvotāju datus? Varbūt drīz komerciestādes varēs arī cilvēkus sodīt?

  15. Paklausīgiem cilvēkiem nav bijis ko baidīties.

    • Zini, uz stulbu komentāru gribās rakstīt stulbu atbildi: tie, kuri atdeva galus Sibīrijā lielākoties arī paklausīgi iekāpa tajos lopu vagonos. Tā sakot pakļāvās tā brīža “tiesiskajai varai”.
      Pameklē vēl – vēsturē ir simtiem gadījumu pie kā noved akla “paklausība” bez domāšanas. Rezultāts ļoti bieži līdzinās aitu bara paklausībai, kuras ved uz nokaušanu.

      • bet tas jau notiek 25 gadus no 4.maija to aitu baru trenkka no viena gravja otra gravi

        • Bļaut jau mēs visi mākam, bet, ko personīgi esi darījis pats, lai aitas nāktu pi prāta? Panikas cēlāji ir vēl lielāki valsts nodevēji nekā zagļi, jo dezinformē, aizsedzoties ar taisnīgumu. Vai esi kaut vienu ” bāleliņu” vedis pie prāta? (Izdevīgi īstajiem izzadzējiem).

  16. No ienākumiem un avotiem noskaidrot, kas ir politiski atbildīga persona. Tas tomēr ir kas ģeniāls.
    Lai tad sāk no topXXX miljonāriem un tad uz leju…
    Tam ir viens vārds – kontrole.

  17. Uzskatu, ka tas nav pareizi, ka privāts uzņēmums, t.sk. ārvalstu, drīkst pieprasīt konfidenciālus datus par cilvēku. Kāpēc man būtu jāsniedz informācija par maniem ienākumiem. Nu labi, ja es prasu kredītu, tad cita lieta. Bet ja nē, tad kāda bankai tur var būt daļa ? Ja valstij nepieciešams kontrolēt savus pilsoņus, tad lai ar to nodarbojas, piemēram, VID nevis privāti kantori.

  18. Dīvaini, zinot, ka daudziem banka ir nevis paša izvēlēts veids naudas sanemšanai, bet piespiedu. Citu daudzviet nav. Tātad… Mani piespiež sadarboties, lai arī es to nevēlos! Kaut kas pazīstams…
    Banka sāk veidoties par izmeklēšanas iestādi, kas nevis analizē pati, bet daļu nekam nevajadzīgas atbildības uzkrauj pašu klientu pleciem. Še skaidri saskatāmi normāla brīvības jēdziena ierobežojumi, jo mana nauda ir mana nauda un – kamēr kādam nav pamatotas aizdomas, ka esmu ko nozadzis (un bijis TIK stulbs, ka ieskaitījis savā bankas kontā), nevienam NAV daļas, kas un kā man maksā.
    Manuprāt, viss “terorisma, kara, narkotiku utt.” aizsegs ir preses līmeņa blēņas, lai t.s. “valsts sistēma” varētu ņemt vēl un vēl. Neaizmirsīsim, ka mums vesta par skolotāju algām un aprīkojumu ugunsdzēsējiem, bet neba par tiem ir rūpe! Neaizmirsīsim, cik eleganti “Vienotības” ļaudis izmantoja referendumu par krievu valodu… paralēles redzamas. Jēgas nekādas. Toties ik sabiedrībai pamesta kauliņš tiek noskrubināts, lai stāstītu, ka mēs būrī lienam pašu labā… Varbūt patiesi Baltkrievijā jau kļūst labāk????

"Mežvidu" tomātu karaļi pārstrādās arī ogas un kaņepes (6)SIA "Latgales dārzeņu loģistika" plāno paplašināt siltumnīcas un attīstīt ogu un pat kaņepju pārstrādi.
Pasaulē
Gribējām, kā labāk, sanāk, kā vienmēr: Valsts izģērbj mazo uzņēmēju (10)Iecere no nākamā gada 1. janvāra noteikt minimālo sociālās apdrošināšanas iemaksu līmeni izpelnījusies ievērojamu pretestību, jo uzņēmēji brīdina, ka labie nodomi var beigties ar bēdīgām sekām.
Draugiem Facebook Twitter Google+