Foto © Gorilla – Fotolia.com

Ja bērns no rītiem bieži kavē skolu… Tas nav tāpat vien 0

Ir bērni, kas teju vienmēr kavē. Kāpēc? Tāpēc, ka vecāki viņus modina pēdējā brīdī pirms laika, kad jādodas uz skolu; tāpēc, ka viņiem prasa brokastot, vienalga, vai viņi vēlas to vai ne; ļoti bieži pēdējā brīdī bērns atceras vēl kādu skolai vajadzīgu priekšmetu un sākas stresaina tā meklēšana.

Reklāma
Reklāma
TV24
Šoreiz “šefs” ir pielaidis kolosālu kļūdu. Vai Krievijas elite patiesībā gaida Putina nāvi? 41
Veselam
8 veidi, kā bērnu izaudzināt par potenciālo psihoterapeita pacientu 18
RAKSTA REDAKTORS
“Šorīt viņi tur stāvēja vairāk nekā pusstundu, diskusijas bija skaļos toņos” – jautājam instruktoram, kuram no šoferiem šādā situācijā ir priekšroka 3
Lasīt citas ziņas

Bērnam, kurš vienmēr kavē, katru dienu šim misēklim sakrājas virkne iemeslu. Kamēr ar vienu no tiem cīnās, rodas citi, tikmēr par iepriekšējo jau aizmirst, nolemjot, ka vaina nav tajā, kamēr kādā brīdī šis cēlonis atkal traucē. Tam nav gala un malas! Ja mājās nav pieaugušā ar ļoti labāk organizatora spējām, sarunas ar bērnu vai viņa vecākiem izrādās bezjēdzīgas. Ģimene var uz brīdi saņemties, situāciju risināt, bet sāks jukt kaut kas cits, ļoti bieži – veselība.

Bērni, kurus vajā viena saslimšana aiz otras un skolas kavēšana, nav daudz. Tāpēc neviens neuzskata par vajadzīgu kaut ko viņu dēļ īpaši darīt. Bet varbūt velti? Varbūt visiem tomēr kļūtu no tā labāk?

CITI ŠOBRĪD LASA

Tam, kurš kavē, vieglāk skriet uz skolu, ja pirmais mācību priekšmets ir sports un viņu neierauga desmitiem nosodošu klasesbiedru skatienu. Kursos pieaugušajiem un universitāšu auditorijās ir durvis aiz pēdējām solu rindām, caur kurām var nemanāmi ienākt, nepiesaistot neviena uzmanību. Protams, nav vērts viena kavētāja dēļ likt visai klasei sportā skriet vairākus apļus vai mainīt telpas arhitektūru.

Bērns, kurš visu laiku kavē, visticamāk, vēlas no kaut kā izvairīties. Varbūt viņš ir introverts, t.i., sevī noslēdzies, un viņam ir grūti pārslēgties uz režīmu, kurā jākomunicē ar klasesbiedriem. Varbūt viņš lēni domā un rīkojas, un viņam ir grūti ātri kaut ko apjēgt un atbildēt? Vai – varbūt kādi senāki notikumi saistībā ar skolu viņam sagādā dvēseles sāpes? Vai varbūt viņam ir slinkums domāt, bet ir kauns izrādīties neveiksminiekam? Katrs rīts ir kā sevis laušana.

Skolas psihologs var noteikt iespējamo iemeslu, bet nevar izmainīt iemeslus. Viņš izsauc vecākus un sniedz rekomendācijas, kādu laiku strādā ar bērnu. Ja nekas nemainās, var nosūtīt pie citiem speciālistiem. Līdz kuriem, visticamāk, neviens atvasi neaizvedīs vai – tur sāks kaut ko darīt un skola gaidīs, kad tas kaut ko mainīs.

Ko var darīt skola?

Pirmkārt, var sākt nodarbības nedaudz agrāk. Sākt nevis ar mācībām, bet ar spēli, viktorīnu, konkursu. Ar balviņām par to vien, ka bērni piedalījušies, lai no vājākajiem prasītu tikai vienu – vispār atnākt un apskatīties. Tikai 20 minūtes no rīta var kļūt par jēgpilnu klases sapulcēšanu un radīt papildus interesi par skolu, tā var būt maiga pāreja no mājas apstākļiem uz skolas prasībām.

Otrkārt, vajadzētu reizi par visām reizēm aizliegt tam, kurš kavē, izjaukt mācību stundu, ierodoties tajā ar kavēšanos. Protams, kavētāju nevar izlikt uz ielas, nevar arī ļaut staigāt pa gaiteni, nav jēgas likt sēdēt tualetē vai kaut kur zem trepēm spēlēt spēlītes telefonā. Bet ir taču bibliotēka. Parasti gan tās veras vaļā vēlāk. Tā būtu vieta, kur jēgpilni pavadīt laiku.

Reklāma
Reklāma

Treškārt, ir bērni, kuri skolā garlaikojas. Vai nu mācību viela tiek pasniegta tā, ka tā nesaista un ir bērni, kuriem temps, kādā māca, ir par lēnu – viņš jau to visu zina! Viņam jākļūst it kā mazliet dumjākam. Ieiet klasē šādam bērnam nozīmē “izslēgt” savu prātu un dvēseli. Bet negribas taču to izslēgt. Labi būtu, ja būtu iespēja izvēlēties. Nevēlies šīs tēmas? Labi, apgūsti jaunas, raksti kontroldarbus vienu aiz otra – varbūt tā vēl līdz augstskolas programmai aizraksies! Varbūt no tā nogursi un būs pat patīkami ienākt klasē un pildīt salīdzinoši vienkāršus uzdevumus.

Kā “maksa” par kavējumu varētu būt arī kontroldarba rakstīšana. 

Daudzi uzskata, ka kavēšana ir sekas tam, ka nav sodu. Tajā ir sava daļa taisnības. Tik skaudrs sods kā aizejošs vilciens var reizi par visām reizēm iemācīt stacijā ierasties ātrāk. Vislabāk – par stundu ātrāk, nevis sekundi vēlāk. Šo stundu var pavadīt uzgaidāmajā telpā.

Kas varētu būt uzgaidāmā telpa skolā? Ja sarīko sodu no sērijas “vilciens aizgājis”, tad noteikti jābūt “uzgaidāmajai telpai”. Zāle, kur var skatīties bērnu seriālus, sporta zāle, kur var uzspēlēt bumbu, istaba ar grāmatām u.tml.

Materiāls no psy.ru