Rīkotāji sarkano žaketi pasniedza arī komponistam Raimondam Paulam, kura devums eksportā ir grūti novērtējams.
Rīkotāji sarkano žaketi pasniedza arī komponistam Raimondam Paulam, kura devums eksportā ir grūti novērtējams.
Foto – Timurs Subhankulovs

Ja darīt, tad izcili. Labākie eksportētāji saņem sarkanās žaketes 0

Pirms vairākiem gadiem izveidotā “sarkano žakešu” kustība rosina ne tikai izcilāko Latvijas zīmolu atpazīstamību, to tēla veidošanu citās valstīs, bet arī dod iespēju uzņēmumiem gūt ekspertu ieteikumus savai varēšanai. Aplūkojot iepriekšējā konkursa uzvarētāju varējumu, redzams, ka 18 no 25 uzņēmumiem vidējais naudas apgrozījuma kāpums bija 34%. Visstraujāko izaugsmi sasniedza “DEAC” un “Livonia Print”, bet no uzlecošajām zvaigznēm – “Blind Save”.

Reklāma
Reklāma
RAKSTA REDAKTORS
“Šis nav pirmais signāls, ka mūsu valstī kaut kas nav kārtībā” – Horens Stalbe atklāti par sajūtām pēc piedzīvotā uzbrukuma benzīntankā 80
Māte ar šausmām atklāj, ka jaundzimušais bērns, par kuru viņa rūpējās slimnīcā, nav viņas bērns
Kokteilis
Septiņi seni vārdi, kurus nevajadzētu dot meitenēm 24
Lasīt citas ziņas

Latvijas eksporta izcilības nosaka vairākpakāpju procesā. Pavisam mūsu valstī ir 5900 eksportētāji, tostarp produktus vai pakalpojumus vairāk nekā 1 milj. eiro vērtībā eksportē viena piektā daļa (1350 uzņēmumi). Tālākai izpētei virzīja vien Latvijā radītos zīmolus, kas veido 46% no šā daudzuma, jeb 620 uzņēmumus. “Mēs aizvien esam mazākumā. Ļoti ceru, ka pēc diviem gadiem pārspēsim tos, kas Latviju izvēlējušies kā vietu ražošanai un tālākai pārdošanai,” citu valstu zīmolu pārsvaru vērtēja sarkano žakešu kustības aizsācēja Inese Andersone.

Izcilākajiem eksportētājiem vēl ir daudz kur piestrādāt savas darbības uzlabošanai. Piemēram, no 620 uzņēmumiem mājas lapas angļu valodā nav 30% uzņēmumu.

CITI ŠOBRĪD LASA

Vērtējot zīmola stiprumu deviņu ballu skalā, uzņēmums “DDB” secināja, ka esam viduvējības, proti, vidējā atzīme bija 4,4. Visspēcīgākie zīmoli ir finanšu, apdrošināšanas, IT un kūdras rūpniecībai. “Visšvakākie” – poligrāfijas nozarei un loģistikas nozarei, stāsta I. Andersone.

Pēc uzņēmumu uzticamības rādītāja priekšgalā atrodas elektronikas nozare un kūdras rūpniecība. Savukārt no 150 eksportētāju finanšu rādītājiem 16% uzņēmumu tie bija ļoti labi vai labi. Ņemot vērā visus iepriekš nosauktos vērtējumus, žūrija nonāca līdz 100 visspēcīgākajiem zīmoliem, kam bija pozitīvi finanšu rādītāji. Šie 100 uzņēmumi veido 12% no Latvijas kopējā eksporta naudas izteiksmē, bet 25 uzņēmumi, kas saņēma sarkanās žaketes, – 5% no valsts kopējā eksporta.

100 izcilākie eksportētāji pavisam kopā nodarbina 27 000 cilvēku – tikpat, cik cilvēku dzīvo Valmierā. Starp labākajiem eksportētājiem 30% ir pakalpojumu sniedzēji, bet 70% – produktu ražotāji. “Priecē, ka 77% no šiem uzņēmumiem produktus eksportē ar savu zīmolu,” tā I. Andersone.

80% labāko Latvijas eksportētāju uzskata – vissvarīgākais ir laba Latvijas tēla veidošana citās valstīs. Vien nākamajā vietā viņi nosauc naudas atbalstu.

Eksporta izcilību konkursa rīkotāji cer, ka līdz Latvijas simtgadei izcilāko eksportētāju sarakstu varēs palielināt līdz 100 uzņēmumiem. Eksportētāju veikumu vērtēja eksporta konsultāciju uzņēmums “GatewayBaltic” sadarbībā ar finanšu konsultāciju uzņēmumu “BDO” un mārketinga aģentūru “DDB”, kā arī nozaru ekspertiem.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.