Mobilā versija
+0.4°C
Guna, Judīte
Sestdiena, 10. decembris, 2016
10. augusts, 2015
Drukāt

Atis Klimovičs: Par karu jāzina – tam nav cilvēciskas sejas (19)

Foto - LETAFoto - LETA

Laika posmā līdz nākamā gada 9. maijam šā pasākuma apmeklētājiem pie Uzvaras pieminekļa Rīgā ieteiktu izlasīt divas dokumentālas grāmatas – Otrā pasaules kara dalībnieka vācu kara ārsta Henriha Hāpes atmiņu stāstījumu “Galamērķis Maskava” (“Punkt naznačeņija Moskva”) un pazīstamās baltkrievu rakstnieces Svetlanas Aleksijevičas stāstu krājumu “Karam nav sievietes sejas” (“U voini ņe ženskoje lico”). Abas krievu valodā iznākušās un Rīgā pieejamās stilistikā atšķirīgās grāmatas vieno vēlme pastāstīt par parasto ierindas karavīru – vācieti un krievu –, kas ierauts milzu postā. Humāni vēstījumi, kas palīdz saprast miljoniem karā nokļuvušo cilvēku individuālos pārdzīvojumus, un tas, šķiet, ir pats atbilstošākais veids, kā runāt par to, izvairoties no politikas izliktajiem propagandas slazdiem.


H. Hāpe raiti apraksta spraigu kauju kādā sādžā Maskavas tuvumā, kurai beidzoties, salā sastindzināti kopā guļ desmitiem vāciešu un krievu. Savās kara gaitās ārsts palīdzējis ne vienam vien ievainotam krievu karavīram, arī ļāvis nokļūt brīvībā kādai jaunai sievietei, kura turēta aizdomās par spiegošanu vācu armijas aizmugurē. Ārsta atmiņu stāstījums aptver nedaudz vairāk par pusgadu ilgu laika posmu, un šajā laikā iet bojā gandrīz visi viņa biedri un draugi.

Kāda baltkrievu rakstnieces intervētā sarkanās armijas veterāne stāsta par savu pirmo nogalināto pretinieku – tas bijis šausmīgi – nogalināt cilvēku. Kad tas ticis izdarīts, sievieti ilgi kratījis drudzis. Savukārt kāda cita, smagi ievainota sieviete, nav vēlējusies kā invalīde atgriezties mājās. Tikai pēc trīsdesmit gadiem, S. Aleksijevičas pamudināta, piekritusi satikt savu veco māti.

Karam nav sievietes vaibstu, tam vienkārši nav cilvēciskas sejas. Sarkanās armijas izlūka Ļubovas atmiņas ir skaudras: “Parasts lauks. Pēc lietus. Uz ceļiem kāds jauns karavīrs. Brillēs, kas nepārtraukti slīd lejup, un viņš tās bīda atpakaļ. Inteliģents Pēterburgas zēns. Šauteni viņam jau atņēma… Mēs dzirdam, kā viņš lūdzas, lai nenošauj, ka mājās viena pati māte. Sāk raudāt. Un te – tieši pierē. No pistoles. Brīdinājuma šāviens – ar katru tā būs, ja nodrebēs…”

Šādi S. Aleksijevičas dokumentālās grāmatas akcenti ļauj pietuvoties reālajai kara gaisotnei, palīdz saprast tajā iekļuvušā mazā cilvēka pārdzīvojumus. Tieši pārciestajām grūtībām un šausmām, emocionālajām un fiziskajām sāpēm, kuru smagumu šādos apstākļos nebijušajiem gandrīz neiespējami aptvert, vajadzētu kļūt par pamatu 9. maija piemiņas brīdim. Bojāgājušie un no kara pārnākušie pelnījuši nevis skaļu rīboņu, ko pavada masveida “antifašistiskā” propaganda Krievijas TV kanālos, bet gan izpratni par viņu nestā upura smagumu. Mierīgu, klusu piemiņu, kas plestos pār visiem Latvijā karojušajiem – krieviem, vāciešiem un latviešiem, un citām tautām piederīgajiem.

Kaut ko, šķiet, cittautieši varētu aizgūt arī no latviešiem. 73 gadus vecai latvietei vaicāju, kā viņa spējusi sadzīvot ar padomju noziegumiem (1945. gadā viņas māti zvērīgi piekāva čekisti; tas bija viņas nāves iemesls). “To esmu pārvarējusi, taču neko neesmu aizmirsusi.” Sieviete norādīja, ka apsūdzams esot Staļins un čekisti, bet ne visa krievu tauta.

Cilvēciska un humāna pozīcija – zinot par šīs sievietes personīgajiem piedzīvojumiem – viņa bija tikai trīs gadus veca, kad pieredzēja čekistu vardarbību. Spējas paskatīties uz lielo karu no cilvēciskām pozīcijām un atteikšanās allaž uzsvērt savas individuālās ciešanas var tikai uzlabot etnisko saprašanos Latvijā.

Pievienot komentāru

Komentāri (19)

  1. Arī Krievijā 9. maijs ir vienīgā diena gadā, kad atceras veterānus. Pārējās dienās par viņiem neliekas ne zinis.

  2. Atim Klimovičam pieredzes kvantitāte tomēr vēl nedod iespēju izdarīt pareizo secinājumu – karam ir cilvēciska seja. Hitlers, piemēram, ir viens no viscilvēciskākā cilvēka paraugiem… vēl cilvēciskāk nav vairs iespējams. Saukāt Hitleru un citus asiņainus tirānus par necilvēkiem… nozīmē mānīt sevi. Tas ir tāpat, kā meklēt kādu miestu Lietuvā ar Igaunijas karti rokā.

  3. Честное слово, вот шёл бы этот господин со своими нравоучениями и советами куда по-дальше! Если не сказать ещё точнее и грубее. Обойдёмся и без ваших нравоучений и советов, праздновали и будем праздновать! И пусть автора переклинивает от злобы и ненависти. Не твой это праздник Атис, не твой!

    • Gan jau pamazām sakarīgākie krievi atveseļosies no 9, maija psihozes, jo sapratīs,ka uzvara pašu izraisītajā karā pret līdzšinējo sabiedroto , nav uzvaras vārda cienīga . Bet tādi trolliskie jefiņi kopā ar savu sarkano mērgli tiks aizslaucīti vērtures mēslainē.

      • И ты, Янис, можешь идти туда же и по тому же адрессу. Ты советы лучше своим «хероям» давай, тем, которые по весне у памятника маршируют! Как были вы в историческом дерьме, так и остались.

        • Grafisti viena cilvēkēdāja uzvaru pār otru svinēja un svinēs. Un nav svarīgi, cik viņu radu samala tanku kāpurķēdes, cik tika apšauti ierakumos vai tāpat žogmalē, cik sapūdēja lāģeros. Viņiem jau nav nekā cita, ko svinēt. Ja nu vienīgi “krimnaš” vai letiņu pakacēšanu ar kirilicas koku.
          Lai jau svin, es nepiebiedrošos …

          • Мы и празднуем именно потому, что помним, скольких усилий и жертв эта победа стоила. И всегда будем помнить. И это именно вам нечего праздновать, а у нас есть и другие поводы. И да, Крым теперь снова наш. И вы можете кривиться от этого, но этого уже не изменить никогда. А на наш праздник мы вас и не звали.

    • Графисту! Помни и ты – бль… – что Латвия не твоя страна! **! Иди **… со своим прздником – **

  4. “REŽISORS STREIČS: KUR PALIEK LATVIEŠU FILMAS – NEKUR!”
    Mums ir tik daudz filmu, ko jūs vēl gribat? 50 filmas gadā. Tāda raža. Ko jūs te ņaudat, ko sūdzaties? Bet tas nedara labu nozares attīstībai. Nu varbūt Kino centram, Kultūras ministrijai – redz, cik mēs ražīgi, bet faktiski no tā ir viens ļaunums nevis labums,” skaidro Streičs. (MixNews.lv)
    ================================================================
    Jezuītiskā lielkulībā klimpoviči aicina kaut kādas grāmatas lasīt – par pašmāju garadarbiem pat neiepīkstoties. Kāpēc gan t.s. sabiedriskajā LTV līdz 2016.g. 9.maijam neparādīt J.Streiča kinofilmu “Vālodzīte” – vai arī R.Kalniņa “Es visu atceros, Ričard/Akmens un šķembas” un A.Neretnieces filmu “Rita”
    Kur jezuīti slēpj patiesību par karu?

  5. Par kariem ir daudz stāstu,lugu, dziesmu un atmiņu, bet vēl joprojām par to ir jāstāsta,jo,redziet,vēl ir viens slānis ,kas vēl un atkal grib karot.Tātad jāstāsta un par to paldies stāsta autoram.

  6. Kāpēc klimpoviči 9.maijā mierīgi nesvin Eiropas dienu kā to dara citviet Eiropas Savienību, bet cenšas norādīt Napoleona un Hitlera armiju sagrāvēju pēctečiem, kas būtu jādara? Nudien, jezuītiskās muļķības galngals….

    • Nu Tu atkal apvaino jezuītus muļķība… a ja nu viņi pierādīs pretējo… un apvainos Tevi kluciskā tupismā?

  7. Kari ir ļoti cilvēcīgi, jo to izcelsme ir cilvēka kaislības.
    Kad nenotiek karš, tad tas ir tikai sagatavošanās posms nākamajam.
    Politiķi nav vien vainīgi, jo piem., Krievijā vienkāršā tauta atbalsta pārsvarā Krievijas brīvprātīgo un algotņu karadarbību Ukrainā. Iemesls ir cilvēciskās kaislības, kuras nav Krievijas pilsoņiem svešas.
    Galvenā karu izraisošā kaislība manuprāt ir lepnība un augstprātība.

  8. Kari ir cilvēces pastāvēšanas neatņemama sastāvdaļa un to cēloņi nemainās.Tie ir:
    1. sitīsim bagātos. (1917.g.Krievija)
    2. vienas nācijas pārākuma izcelšana.(agrāk Hitlers,tagad Putins)
    3. reliģiskā pretstāve.(islama valsts uznāciens)

  9. iesaku noskatīties filmu У каждого своя война. reāla filma par 1949.gadu kā karš sakropļo dzīves ne tikai fiziski bet ari garīgi.

  10. Japānas pilsētu Hirosimas un Nagasaki atom-bombardēšanas 70. piemiņas gadadienā klimpoviči aicina lasīt grāmatas par 9. maiju?! Nudien, jezuītiskās lielkulības kalngals….

Gata Šļūkas zīmējums
Gatis Šļūka. Tu nonāksi ellē!

Šonedēļ Latvijā ļoti mainīgi laika apstākļi, kad sals mijas ar atkusni un sniegs ar lietu.

Juris Ulmanis: Zaļais pūķis krievholisms (49)Parasti zaļo pūķi asociē ar alkoholismu. Situācija ar pāriešanu uz krievu valodu man atgādina klasisku atkarības modeli, kurā alkohola vietā lietojam krievu valodu. Tātad esam līdzatkarīgie. 
Lasītāju aptauja
Izlasot interviju ar vēsturnieci, jutu aizvainojumu senču vietā... (13)“Latvijas Avīze” novembrī publicēja sarunu ar vēsturnieci Inetu Lipšu “Latvieši nezināja, nevis negribēja”. Tā izraisījis rezonansi. Savas pārdomas ir atrakstījusi Brigita Blite.
Kā vērtējat izglītības kvalitāti Latvijā?
Draugiem Facebook Twitter Google+