Mobilā versija
-3.1°C
Baiba, Barbara, Barba
Svētdiena, 4. decembris, 2016
4. februāris, 2014
Drukāt

Ina Druviete: Jāpalīdz bērnam izaugt par pilsoni
 (9)

Foto - LETAFoto - LETA

Nevar apstāties pie sasniegtā, ir jāvirzās tālāk un jāpanāk, lai cittautiešu jauniešu latviešu valodas zināšanas turpina uzlaboties. Tas ir viens no galvenajiem argumentiem, ko pauž izglītības un zinātnes ministre Ina Druviete, aizstāvot ideju par pāreju uz mācībām latviešu valodā mazākumtautību skolās no 2018. gada. Skaidrot valdošās koalīcijas plānus ministrei nācās, pirmo reizi tiekoties ar Konsultatīvo padomi mazākumtautību izglītības jautājumos, ko izveidojusi Izglītības un zinātnes ministrija (IZM). Šāda padome izveidota jau laikā, kad IZM vadīja Rolands Broks (ZZS). Tās priekšsēdētājs ir Rīgas Klasiskās ģimnāzijas direktors Romans Alijevs, kurš šajā sēdē gan nevarēja piedalīties. Padomē darbojas dažādu mazākumtautību skolu direktori, kā arī nevalstisko organizāciju pārstāvji. Taču kā biedrības “Humanitārā perspektīva” rīkotājdirektore padomē iekļuvusi arī Nepilsoņu kongresa vadītāja Elizabete Krivcova, kura bija veikli apsēdusies ministrei pie labās rokas un aktīvi iestājās pret latviešu valodas palielināšanu izglītības procesā.

I. Druviete norādīja, ka nav iecerēts mazākumtautību bērniem likt mācīties tikai latviski. Mācību priekšmetus, kas saistīti ar viņu nacionālo identitāti, arī pēc 2018. gada varēs apgūt dzimtajā valodā. Aptuveni 80 procentus mācību priekšmetu tātad apgūtu latviski, bet 20 procentus – dzimtajā valodā. Pēc ministres domām, tādā gadījumā pat nebūtu nepieciešams grozīt Izglītības likumu, kas šādu izglītošanās veidu jau pieļauj. Tik daudz mācību vielas latviski tagad apgūst aptuveni pieci procenti mazākumtautību skolu.

Biedrības “Krievu sabiedrība Latvijā” priekšsēdētāja Tatjana Favorska prognozēja, ka būšot protesti. Jau šodien pie valdības ēkas paredzēts krievu skolu atbalstītāju pikets. Izglītības ministre gatava iet ar protestētājiem aprunāties. I. Druviete cer: ja pārmaiņas skolā tiks skaidrotas un izdiskutētas, nemieru tomēr nebūs.

Atbildēt uz direktoru bažām par to, ka skolotāji nebūs gatavi pārmaiņām, ministrei palīdzēja Latviešu valodas aģentūras pārstāve Vineta Vaivade: “Ja skolotāji joprojām nav gatavi, tad cik ilgi viņiem vēl vajag gatavoties tam, lai mācītu bērnus latviešu valodā?” Jāpiebilst, ka jau 20 gadus likums prasa, lai skolotājiem būtu augstākā valsts valodas prasme.

V. Vaivade gan atzina, ka, neraugoties uz likuma prasībām, “daudzi tiešām varētu nebūt gatavi”, tāpēc vajag plānu, kā šo problēmu novērst.

Neizpratni par latviešu valodas lomas palielināšanu izglītībā pauda arī padomes priekšsēdētāja vietniece, Rīgas 80. vidusskolas direktore Anna Vladova, jo “pašreizējā sistēma jau strādā pietiekami labi”. Viņa atgādināja, ka saskaņā ar likumu pat mazākumtautību vidusskolās šobrīd latviešu un krievu valodas proporcija ir 60 pret 40.

I. Druviete atbildēja, ka pārmaiņu laikā būs jāsaskaņo arī pamatskolu un vidusskolu mācību programmas, lai nav tā, ka pamatskolā bērni vairāk mācās latviski nekā vidusskolā. “Ik pa 3,5 gadiem mazākumtautību izglītībā ieviešam kādu uzlabojumu,” piebilda I. Druviete. Kā zināms, 2004. gadā, neraugoties uz kvēliem protestiem, tika palielināta latviešu valodas loma mazākumtautību vidusskolās, bet kopš 2008. gada visu skolu absolventi centralizētos eksāmenus kārto latviešu valodā.

Ministre arī uzskata, ka jādomā par to, vai arī turpmāk saglabāt “šķirtu skolu tīklu”. Vispirms gan būtu jāsāk ar vienotiem bērnudārziem: “Vēlos, lai mūsu bērni aug kopā. Var būt mazākumtautību bērnu grupas, bet bērnus nav pēc tautības jādala pa bērnudārziem. Svarīgi, lai bērns dzird latviešu valodu ik dienas un bieži, ne tikai latviešu valodas rotaļnodarbību laikā. Bet, protams, nevar arī mazu bērnu iemest pilnīgā citas valodas vidē.”

T. Favorska pauda bažas, ka tiek plānota krievu bērnu asimilācija. “Asimilācija būtu tad, ja bērniem būtu jāmācās tikai un vienīgi latviski. Mums ir jāpalīdz bērnam izaugt par pilsoni,” atbildēja I. Druviete.

Pievienot komentāru

Komentāri (9)

  1. Komentētājs „grafist” runā ar dziļu naidu pret valsti, kurā viņš dzīvo. Bez dziļākas izpratnes un vēlēšanās izprast neatkarīgas valsts pamatprincipus, „grafist” uzvedas kā galējs šovinists un vēršas pret neatkarīgu valsti ar lielkrievu imperiālisma ideoloģiju. Tā aizsākās vēl 19.gs. beigās, kad garīgo iedrošinājumu no valdošās Baznīcas saņēmuši, cariskās Krievijas patvalži sāk pārkrievošanas politiku. Vai tiešām vēl mūsdienās lielajā krievu tautā ir dzīva Konstantīna Pobedonosceva ierosinātā ideoloģija un tik naidīga attieksme pret mazajām neatkarīgajām valstīm?
    Galvenais nav kādā valodā skolās mācāmies, bet gan attieksmei pret valsti, valsts valodu ieskaitot. Kā lai vērtē to skolu vadītāju attieksmi pret valsti, kuri pat pēc divdesmit gadiem kopš valstiskās neatkarības nav spējuši apgūt valodu pietiekami elementārā līmenī. Vai tā nav klaji naidīga attieksme pret valsti, kurā mēs vēlamies kopā dzīvot? Šķiet, tieši provokatīvi nicinošā nostādne, ka pilsonība piešķirama bez valodas zināšanām(iesakot pat nulles variantu), rada to negatīvo atmosfēru, kuru pastiprina krieviski runājošie pret valsti noskaņotie radikāļi. Nemānīsim sevi, ka valsts valodas apgūšana ir neiespējama, ka valsts valodas mācīšana skolā graujot krievu tautas pašapziņu. Līdz tādai domai patiešām ir jāaizdomājas. Nemānīsim sevi, ka pašpietiekami bagātā krievu valoda ir apdraudēta. Jebkurš atbalsts radikālajiem spēkiem dod impulsu visiem turpināt pret valsti vērstu darbību. Beigsim melot un stāstīt puspatiesības par pilsoņu tiesībām. Nākotne rādīs, vai SC ir spējīgs spert izšķirīgo soli un uzrunāt t.s. nepilsoņus rīkoties, kā to prasa likums.

    • Я отвечаю вам так, как вы и ваше государство, того заслуживаете! Ваше государство и вы, ненавивиде меня и моих детей. С какой стати я обязан любить такое государство? Если с вашей точки зрения я шовинист, то вы тогда махровый националист, в своём сознании застрявщий в позапрошлом веке. Очнитесь уже, мы живём в век глобализации, нет в мире монациональных государств более. Ваша гипертрофированная любовь к родному языку мне в чём то понятна, но простите меня, она уже давно превратилась в религию и даже фобию. А это противно. И ваша защита родного языка, всё более начинает напоминать религиозные гонения. Давайте действительно перестанем врать и говорить полуправду. Только начните пожалуйста с себя и своих политиков! И это не мы экстремисты, наоборот, это вы и ваши политики хотят нас сделать такими.
      Тот, кто сеет ветер, пожнёт бурю. Как вы уже могли догадаться, я понимаю по латышски и даше пишу. Bet, es rakstu krieviski principa pēc!
      И в конце позвольте задать ехидный вопрос, а на каком языке вы учились в своей латышской школе, в «страшные годы окупации»?

  2. Jāpalīdz bērnam un viņa vecākiem beidzot atgriezties dzimtēnē! Ir jāveic Latvijas deokupācija un dekolonizācija!

  3. Tā saucamās krievu skolās strādā daudzi Latvijai nelojāli pedagogi , tāpēc pēc iespējas drīzāk jāizbeidz segregācija , un visiem bērniem jāmācas kopīgās skolās . Dzimto valodu un kultūru var apgūt ārpusklases nodarbībās , piemēram , sestdienas skolās . Valoda pati par sevi neko nedod , ja bērnam nebūs iemācīta cieņa un mīlestība pret Latviju.

  4. Вот даже не надейтесь, что это пройдёт вам даром, просто так! Мы не отдадим вам наших детей без борьбы, так как не хотим, чтобы в них выхолостили всё русское и они выросли бы манкуртами без рода и племени, не знающими своего родного языка и презирающими своих родителей! **

    • Pasūkā…. ledu un nomierinies, savu bl…. valodu vari tajā roģinā lietot. Te ir Latvija, ja neesi pamanījis. Jeb arvien liekas, ka sovjeta guberņa, kolonija un uzvedaties kā kolonisti, kuri uzstāj uz savu un ignorē valsti, kur ieradušies. Koloniālisms ir jālikvidē, tādi, kas negrib iekļauties šajā valstī, ir jāpadzen un nav ko maigoties ar tādiem, tiem ir plāns mūs iznīdēt, aizņemt mūsu vietu un aizstāt mūsu valodu, tāpēc nekāda tolerance pret tādu nelietību nederēs.

      • Сам отсоси у себя! Смотри только ядом своим не захлебнись! И никой толерантности к таким как ты быть не может! Какими бы красивыми словами вы не прикрывали свою ненависть, теперь уже даже не к нам, а к нашим детям, это всё равно фашизм! А “хороший фашист” – это….Ну ты догался уже.

    • Bez naida. Vicināt krieviskas Latvijas lozungus vai prasīt krievu skolas ir tas pats, kas Spānijas vēr šiem vicināt sar kanu lupatu. Tā ir Latvijas šķelšana, naida kurināšana. Beidziet krievu bērnu upurēšanu segregācijai. Vienādu izglītību visiem- Satversme.

      Ar to arī sāksim. Cilvēku labklājību nevar sasniegt plātoties ar “sar kanu lupatu”.

      Darīt, darīt, darīt un tieši cilvēku labā. Man vienalga, kādā valodā es sazinos ar otru cilvēku, bet man nav vienalga, kā šis cilvēks jūtas Latvijā. Mēs visi gribam būt savstarpēju labestīgi, bet viens pret otru vicinām „sarkanas lupatas”, vieni – latvisku Latviju, otri – atjaunot vai uzturēt okupācijas laika valodu politiku.
      Pašlaik valsts vara uztur krievu skolu diskrimināciju vistiešākā nozīmē – uztur apmācību ar okupācijas laika instrumentu – krievu valodu, ar ko krievu bērni tiek izolēti no Latvijas kultūrvides telpas, no pilnvērtīgas iesaistes valsts procesos, darba tirgū un no iesaistes valsts amatos.

      Apbrīnojami, ka okupācijas atjaunošanas tīkotāji arī uztur šo valsts piekopto krievu bērnu diskrimināciju. pretojas pārejai uz vienādu attieksmi bērnu izglītībā, jēdzienus apgriež otrādi un plivina savu sar kano lup atu. baida tautu un šķeļ.
      Valsts varai nekavējoties jāpārtrauc atšķirīgas attieksmes uzturēšana, segregācija izglītībā. Valsts pienākums dot krievu bērniem vienāda līmeņa izglītības pieeju visiem bērniem, lai viņi justos brīvi, droši un spētu iesaistīties visās Latvijas dzīves jomās.

  5. Atkal murgo par asimilāciju.Domāju,ka Druviete ir gudrāka.Kādas jauktās skolas?Tikai un vienīgi skolās valsts valoda un punkts.

Aukstums šoziem paņēmis jau 29 cilvēku dzīvības; sestdien stindzinās pat -16 grādu salsAukstums šoziem paņēmis jau 29 cilvēku dzīvības, bet vēl vairāki simti ar ķermeņa atdzišanu nonākuši slimnīcā, piektdien vēstīja raidījums “LNT Ziņas”.
Draugiem Facebook Twitter Google+