Tehnika

Jāsavieno brokolis ar konfektēm: jaunuzņēmumus aicina iziet ārpus komforta zonas 16


“TechChill” galveno balvu izcīnīja igauņu “Sprayprinter”, kuri piedāvā fascinējošu tehnoloģiju, kas, izmantojot Wi-Fi, savieno viedtālruni ar speciālu ierīci, kas ļauj ar krāsu baloniņu uz teju jebkuras virsmas precīzi izpūst iepriekš viedtālrunī izvēlētus attēlus.
“TechChill” galveno balvu izcīnīja igauņu “Sprayprinter”, kuri piedāvā fascinējošu tehnoloģiju, kas, izmantojot Wi-Fi, savieno viedtālruni ar speciālu ierīci, kas ļauj ar krāsu baloniņu uz teju jebkuras virsmas precīzi izpūst iepriekš viedtālrunī izvēlētus attēlus.
Publicitātes foto

Latvija – jaunuzņēmumu zeme

Nemanāmi un ātri, bet Latvija strauji kļūst par jaun­uzņēmumu zemi. Mums ir gan vairāki jau sevi pierādījuši un veiksmīgi jaun­uzņēmumi, gan ambiciozi un ar lielu potenciālu apveltīti. Turklāt esam priekšā daudz lielākām valstīm arī lielu tehnoloģiju konferenču rīkošanā. Novembrī Latvijā notika “Digital Freedom Festival”, taču pirms pāris dienām noslēdzās jau otrais apjomīgais tehnoloģiju ekspertu, jaunuzņēmumu saiets “TechChill”. Kā atzina ungāru slavenā jaunuzņēmuma “Prezi” dibinātājs Peters Halāžs, Ungārijā līdzīgu pasākumu nav vispār. Kas tikai pierāda pašmāju organizatoru spēju uz Latviju atvilināt miljonu vērtu jaunuzņēmumu dibinātājus.

 

Triumfē igauņi

“TechChill” notiek jau otro gadu, taču šogad atvēziens krietni lielāks – Latvijas Nacionālajā bibliotēkā pulcēti 1100 apmeklētāji no 26 valstīm. Kā ierasts šāda veida saietos, arī šoreiz konferences noslēgumā par uzvaru cīnījās desmit iepriekš plašu atlasi izturējušie Latvijas un citu valstu jaunuzņēmumi. Galvenā balva – apmaksāts ceļš uz slaveno ASV tehnoloģiju mājvietu Silīcija ieleju, kur paredzētas tikšanās ar potenciālajiem investoriem.

Šoreiz galveno balvu izcīnīja igauņu “Sprayprinter”, kuri piedāvā nelielu, bet fascinējošu tehnoloģiju, kas, izmantojot Wi-Fi, savieno viedtālruni ar speciālu ierīci, kas ļauj ar krāsu baloniņu uz teju jebkuras virsmas precīzi izpūst iepriekš viedtālrunī izvēlētus attēlus.

TOP 10 bija iekļuvuši arī četri Latvijas jaunuzņēmumi – inženiertehnisku atvērtā koda programmu integrēšanas platforma “CEnOS”, 3D printējamu protēžu un ortožu programmatūras izstrādātāji “WiDE” (We Improve Device Experience), virtuālās realitātes risinājums arhitektiem “Vividly” un palīgs mājas lapu dizaineriem paveikt savu darbu ātrāk – “Finch.io”.

Galerijas nosaukums

 

Komforta zonas diskomforts

Taču balvu dāļāšana bija vien mazākā daļa no divu dienu konferences programmas. Piemēram, pasākumu plānošanas platformas “Eventtus” līdzdibinātāja Mai Medhāta no Ēģiptes, kā arī minētais Peters Halāžs atnākušos aicināja izkāpt ārpus komforta zonas.

“Ir viegli tikt līdz augstākajam punktam, bet māksla ir to noturēt. Ir divi varianti – samierinies ar izdarīto vai arī izej no komforta zonas un izmēģini jaunas lietas, dari vairāk. Es biju talantīgs, man viss padevās viegli, apprecējos 24 gadu vecumā, bet es neriskēju un nedarīju neko, ko nevaru kontrolēt. Tad pienāca kritiens un es vairs neko nevarēju izdarīt, neko vairs nekontrolēju. Tā nu es izlēmu paveikt pirmo paša ideju – pēc sešiem mēnešiem izšķīros,” nu jau ar smaidu pagātnē izdarīto atcerējās interaktīvo prezentāciju platformas “Prezi” dibinātājs P. Halāžs.

Mai Medhāta jaunajiem uzņēmējiem ieteica būt ambicioziem, azartiskiem un proaktīviem. “Negaidi, kad mērķis atnāks pats vai nokritīs no gaisa – tiecies ar cilvēkiem, ej uz pasākumiem, ej pretī savam mērķim un turpini cīnīties. Ja nepieciešams – prasi palīdzību, meklē padomdevējus, investorus, organizāciju atbalstu. Būt jaunuzņēmumam ir ļoti grūti. Spriedze ir milzīga, bet jābūt arī optimistam – nākamā diena būs labāka!”

Savukārt Bobs Tinkers, kura savulaik radīto uzņēmumu “Airespace” par 450 miljoniem dolāru iegādājās labi zināmā “Cisco” grupa, sacīja, ka jāspēj piesaistīt labākos iespējamos darbiniekus, turklāt jābūt tik labam, lai viņus pārliecinātu pamest labi apmaksātas darba vietas. Turklāt B. Tinkers ieteica pamest posteni vai nodot uzņēmumu cita rokās, ja atnākušais darbinieks ir par tevi labāks. “Jādod ceļš jaunajam, jo galvenais ir mērķis, nevis ceļš uz to.”

 

Jārada konfekte, nevis brokolis

Saistītie raksti

“Jaunuzņēmums nav loterijas biļete. Veiksme nepalīdzēs. No nekā radīt jaunu “Uber” nevar, tāpēc pirms uzņēmuma dibināšanas jāizpēta, vai produkts atrisinās kādu problēmu, vai tas izmainīs tirgu. Radīt tādu produktu, kuru cilvēki pirks, ir ļoti grūti, tas ir smags darbs. Taču smagā darbā iegūtie augļi ir ļoti saldi,” sacīja B. Tinkers.

Tikmēr mūsu pašu veiksmīgā izglītības kvalitātes uzlabošanas risinājuma “Edurio” vadītājs Ernests Jenavs centās nedaudz mazināt jauno uzņēmēju vēlmi uzreiz mainīt pasauli. “Jaunuzņēmumam ir jārisina kāda problēma, un parasti atvēziens ir milzīgs. Ja paveicas – jā, nopelnāt miljonus un pasaules slavu, jo esat radījis ideālo – jaunuzņēmumu ar ietekmi. Bet tieši šīs vēlmes dēļ radīt ko līdzīgu, “Edurio” teju izgāzās. Jo mēs gribējām radīt ietekmi, nevis risināt dzīvu cilvēku problēmas,” sacīja E. Jenavs, kurš savu produktu sākumposmā raksturoja kā brokoli – veselīgu, bet neieinteresējošu. “Vai esat redzējis kādu bērnu, kurš pa visu veikalu bļautu, ka vēlas brokoli? Bērni vēlas konfektes! Tāpēc ir jāsavieno brokolis ar konfektēm, radot veselīgu konfekti, kas bērnam jau ir interesants jaunums.”

LA.lv