×
Mobilā versija
Brīdinājums +17°C
Astra, Astrīda
Ceturtdiena, 16. augusts, 2018
7. februāris, 2018
Drukāt

Jaunais mācību saturs ar drāmu (21)

Foto - Timurs SubhankulovsFoto - Timurs Subhankulovs

Saeimas deputāti interesējās, kāpēc sociālās un pilsoniskās mācību jomas saturā nav iekļauta Tēvzemes mīlestība. Politiķi apņēmušies ierēdņus arī turpmāk sīkāk iztaujāt, kā skolēniem apgūt vērtības un zinības, kas iekļautas sociālajā un pilsoniskajā mācību jomā.

Ieviešot jauno izglītības saturu, ko Latvijas skolās sāks ieviest nākamgad, jāmaina arī skolotāja darba laika sadalījums un apmaksa. Lai pilnvērtīgi sagatavotos stundām, skolotājiem vajadzētu vadīt stundas ne vairāk kā pusi no sava darbalaika. Par to ir vienisprātis gan jaunā izglītības satura izstrādātāji, gan pedagogi un pedagogu organizācijas, kas komentējušas jauno izglītības saturu, gan arī Saeimas deputāti, kuri vakar apsprieda gaidāmās reformas. Lai runātu par izmaiņām izglītības saturā, vakar bija sapulcējušās pat četras Saeimas komisijas: Izglītības, kultūras un zinātnes komisija, tās Sporta, kā arī Valstiskās audzināšanas un jaunatnes lietu apakškomisijas, kā arī Ilgtspējīgas attīstības komisija.

Valsts izglītības satura centra (VISC) vadītājs Guntars Catlaks un jaunā mācību satura izstrādātāju – projekta “Skola2030” – pārstāve Zane Oliņa kārtējo reizi atgādināja, ar ko jaunais saturs atšķirsies no līdzšinējā: bērns pats kon­struēs zināšanas un apgūs prasmes, bet pedagogiem būs jāprot vadīt šo procesu, kā arī jāmotivē mācīties.

Mācību saturs izstrādāts viendabīgs: lai skolēns matemātikā apgūtās prasmes spētu izmantot arī, piemēram, fizikā. Tajā pašā laikā mācību priekšmeti ir sadalīti pa jomām un ir noteikts, kas katrā no jomām skolēniem jāapgūst.

Lai nodrošinātu nesadrumstalotu mācīšanos, VISC pārstāvji ierosina līdz pat 3. klasei vairs nedalīt mācību laiku starp dažādām mācību stundām, bet gan apgūt nepieciešamās zinības integrēti. 4. – 6. klasē zinības tiks apgūtas daļēji integrēti, tātad daļa priekšmetu jau būs izdalīti atsevišķi.

Arī ķīmija, fizika un bioloģija nu apvienotas vienotās dabaszinībās, taču tā būs skolas izvēle, vai visu mācīt vienā mācību priekšmetā vai tomēr nodalīt. Tomēr bioloģiju gan vairs nedrīkstēs dalīt anatomijā, zooloģijā un botānikā. Dabaszinātnēs tiks uzsvērta arī inženiertehniskā domāšana.

Atsevišķi nodalīta tehnoloģiju joma, kuru apgūstot skolēniem vajadzētu izprast, kā top lieta, un arī pašiem būtu jāiemācās tās radīt. Šajā jomā būs mācību priekšmets “Dizains un tehnoloģijas”, kas aizstās “Mājturību un tehnoloģijas”, kā arī būs “Datorika”, kuras elementus mācīs jau no 1. klases. 7. klases skolēniem tiks piedāvāts apgūt arī inženierzinātņu moduli.

 

Vēsture kopā ar sociālajām zinībām

Saeimas deputāti jo sevišķi interesējās par to, kā jaunajā saturā tiks apgūta sociālā un pilsoniskā mācību joma. Jaunā satura izstrādātāji uzskata, ka nepieciešams apvienot visus daudzos šīs nozares priekšmetus – ētiku, politiku, ekonomiku u. c. – vienotā sociālo zinību mācību priekšmetā. Vēl šajā jomā ietilps vēstures apguve. Līdz 6. klasei vienoti mācīsies sociālās zinības un vēsturi. Pēc tam vēsturi mācīs atsevišķi, taču Latvijas un pasaules vēsturi vairs nenodalīs. Jaunā satura izstrādātāji uzskata, ka tādējādi skolēni iegūs pamatīgāku izpratni par vēstures procesiem. Bijusī premjere, tagad Saeimas deputāte Laimdota Straujuma gan tam nepiekrita un pauda viedokli, ka vēsturi apvienot nevajadzētu.

Deputāts Jānis Dombrava atgādināja, ka deputāti reiz jau VISC pārstāvjiem ieteikuši, ka sociālās un pilsoniskās mācību jomas saturā jāiekļauj Tēvzemes mīlestība un vaicāja, kāpēc ierēdņi nav klausījuši. G. Catlaks atbildēja: to varētu iekļaut normatīvajos aktos, ko attiecībā uz jauno saturu pieņems valdībā.

Deputāte Janīna Kursīte teica, ka nākamnedēļ uz viņas vadītās Valstiskās audzināšanas un jaunatnes lietu apakškomisijas sēdi vajadzētu ierasties gan VISC, gan tā saukto pilotskolu, kas jau izmēģina jauno saturu, pārstāvjiem, lai sīkāk apspriestu, kā tad skolēniem apgūt vērtības un zinības, kas iekļautas sociālajā un pilsoniskajā mācību jomā.

Jaunajā mācību saturā iekļauts jauns modulis “Drāma”, kas varēs būt arī kā atsevišķs mācību priekšmets, taču šim modulim iespējams arī kāds cits nosaukums, ja kāds ieteiks labāku. Acīmredzot satura veidotāji apzinās, ka nosaukums “Drāma” daudziem noderēs zobgalībām. Jau Saeimā izskanēja jautājumi, kāpēc gan ne “Traģēdija” vai “Komēdija”. Taču šī mācību priekšmeta būtība būs skolēna iespēja izpausties caur izpildītājmākslu.

Būtiski, ka jaunajā saturā iekļauta arī “Kultūras izpratne”, kas iepriekš mācību saturā nav uzsvērta.

 

Būs kustību pauzes

Jaunā satura veidotāji secinājuši, ka ar sporta stundām vien nav iespējams nodrošināt skolēniem pietiekamu kustību daudzumu. Tāpēc rosināts ieviest tā sauktās kustību pauzes, kad vienu stundu dienā bērni vai nu ietu ārā, vai kā citādi izkustētos.

Lai pilnvērtīgi ieviestu jauno saturu, būs nepieciešami arī materiālie ieguldījumi. Mācību līdzekļu izveide tiks līdzfinansēta no valsts un Eiropas struktūrfondiem, taču būs jādomā, kur skolām ņemt naudu, lai iegādātos mūzikas instrumentus. Iecerēts, ka mūzikas stundās visiem būs jāspēlē kāds instruments.

Jāpiebilst, ka jaunajā saturā arī vidusskolēniem būs obligāti jāmācās gan mūzika, gan vizuālā māk­sla, tie vairs nebūs izvēles priekšmeti.

 

Saturu vēl apspriež

Deputāts Juris Viļums vaicāja, kāpēc skolotājiem joprojām nav pilnas informācijas par jaunā satura ieviešanu, piemēram, nav publiskotas mācību pro­grammas, kas jau izstrādātas. Z. Oliņa solīja, ka martā tiks publiskota visa informācija par pārmaiņām pirmsskolās, jo tajās jaunais saturs ienāks jau šā gada 1. septembrī. Skolās jauno mācību saturu sāks ieviest tikai nākamgad, to vēl apspriež, tāpēc arī programmas vēl nav publicētas.

Fiziķis Vjačeslavs Kaščejevs, kā arī citi klātesošie pauda bažas, ka jaunā satura ienākšana skolās varētu pastiprināt skolu nevienlīdzību: tās, kurām veiksmīgi izdosies ieviest jauno saturu, strauji ies uz priekšu, bet citas atpaliks vēl vairāk.

Kaut gan sabiedriskā apspriešana notika līdz 1. februārim, VISC joprojām turpina saņemt dažādus priekšlikumus par to, kas tad izglītības saturā būtu maināms. Jau saņemto ierosinājumu autori ir gan dažādas nevalstiskās organizācijas, gan Latvijas Banka, gan Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome. Arī priekšlikumu autori bieži norādījuši uz to, ka skolotājiem var nebūt laika izpildīt visas jaunās satura prasības, ja joprojām būs jāvada 30 kontaktstundas nedēļā.

Attiecībā uz mācību saturu sevišķi daudz priekšlikumu izteikti par to, kā ar skolēniem jārunā par seksuālo un reproduktīvo veselību, medijpratību u. c.

Pievienot komentāru

Komentāri (21)

  1. Daudzās lietās, arī mācībās, vajag darīt tā kā tas Latvijā jau bija pirms krievu okupācijas.

  2. Nafig tas viss vajadzīgs?!?!?!
    Es sevi uzskatu par Latvijas patriotu, bet vai nebūtu laiks ieviest visās Latvijas skolās un bērnudārzos mācības Latviešu valodā? Tas vairāk veicinās patriotismu. Otrkārt Latvijas vēstures mācība kā atsevišķs priekšmets un visā valstī vienots.
    Nevajag tagad izdomāt jaunus mācību priekšmetus, kas tikai mākslīgi uzpūš skolās pavadīto laiku. Palielinājuši būtu matemātikas, fizikas, ķīmijas un bioloģijas stundu skaitu, kas dzīvē noderēs krietni vairāk nekā kaut kāda figņa, kas tiek ielikta tikai ķeksīša pēc.

  3. Visvaldis Vilnītis Atbildēt

    Atgādinu vēlreiz visiem gudrīšiem, t.sk tiem kuriem patiesi tādiem būtu jābūt.
    ja jau tā interpretējot un realizējot apmācības procesu varētu gūtu panākumus, tad mums te nebūtu praktiski neviena alkohola, nikotīna, citu kaitigu vielu lietotāju. Visi būtu laimīgi un priecigi, saticīgi, nezagtu, nemelotu, būtu mīļi un saticīgi….!!!!!!

    • pļurkšķa trollis esi Atbildēt

      Ne tu kāds Visvaldis,
      ne tu kāds Vilnītis !
      Uz reklāmas staba izlasīji
      un tagad uzdodies par
      LATVIETI !!!

  4. Visvaldis Vilnītis Atbildēt

    Tas ka “īstenie patrioti” spējīgi aizrunāties (pelnīti būtu daudz pretīgāks apzīmējums) līdz ‘TĒVZEMES MĪLESTĪBAS” mācību stundām nav nekāds īpaš pārsteigums. Ii īpaši ja ņemam vērā mūsu te vēsturi kurā tas ne mazākais ir iespaids boļševisktiskajiem oratoriem un čekistiskajai kārtībai vispār un tāpat arī čekistiskajai DZIMTENES MĪLESĪBAI… Kā gan tie paši prasītāji, pēc viņu pašu deklarētās pasaules kārtības standartiem piemirsuši ka mīlestības vispār neesot, ka ir tikai seks, un mīlestība ir psihiska saslimšana, un arī ģimenes īsteņībā nav, un arī dzimtene reāli neesot (vismaz ne tāda kā līdz šim esam uztvēruši), un vispār skolai nav jāaudzina (pat nedrīkst)…
    Daudz sliktāk jau uz tādu runāšanu atbildīgi IZM darbinieki atbild attiecīgi tādā pašā garā.
    Ar to nesaku ka “skola2030” ar savu mācību saturu nebūtu mēģinājums vismaz kaut ko uzlabot, tāpat arī nenoliedzu ka MĪLESTĪBAi un arī Dzimtenei tajā būtu jābūt nozīmīgai vietai.
    Bet…! Bet vai tā kā jautā, un vai tā kā atbild ir kaut vismazākais pamats domāt par panākumiem kādi mums visiem vajazīgi.

  5. Stambulisti spraucas iekšā Atbildēt

    Drāma – no ārvalstīm aizlienēta prakse dzimumu lomu atšķirību izskaušanai

  6. Stambulisti spraucas iekšā Atbildēt

    Drāma- dzimumu lomu atšķirību izskaušanā ir no ārvalstīm aizlienēta prakse.

  7. 100% šim nepiekrītu – “Jāpiebilst, ka jaunajā saturā arī vidusskolēniem būs obligāti jāmācās gan mūzika, gan vizuālā māk­sla, tie vairs nebūs izvēles priekšmeti.”
    Tā būs bērnu garīga mocīšana! Pietiek kultivēt, ka latvieši ir dziedātāju un dejotāju tauta! Ar dziedāšanu un dejošanu esam nabadzīga tauta no etnogrāfiska muzeja, kur brūk ceļi un pašiem nav savu uz vietas ražotu tehnologiju.
    Klau, fizika un ķīmija būs obligāts priekšmets?

  8. Baigais murgs ! Nekà konkrèta!Jo lielàks bardaks,jo vairàk var labi imitèt,ka viss skolà tiek darìts,un vairàk izçakarèt valsts naudu!

  9. Ja skolotājiem nemaksās par gatavošanos, burtnīcu labošanu, mācību materiālu veidošanu, nekādas izmaiņas nenotiks. Šobrīd strādāju divās Rīgas pašvaldības pamatskolās, samaksa par vienu stundu atšķiras par 31%, jo tajā otrajā (aizvietoju skolotāju dekrēta atvaļinājumā) maksā tikai par kontakta stundām klasē – pēc direktores teiktā, vairāk skolai neesot naudas. Vai par 31% atšķiras arī mana darba kvalitāte?

    • Ja neatšķiras ,esi sevis nenovērtējošs indivīds. Mazāk maksā mazāk darba ieguldi stundu gatavošanā un darbu vērtēšanā ,īpaši tāpēc ka esi aizvietotāja ,gads paies Jūs tajā skolā vairs nebūsiet un miers. Pie tam ja nākošā gadā sāksies kompetenču mācīšana ,kurš vairs varēs ko izvērtēt par iepriekšējo gadu.

  10. Vienkārši: MĀKSLAS PAMATI, nevis kaut kāda drāma vai izpildītājmāksla fragmentāri !

  11. Labākajā valstī pasaulē Izrāelē obligātais dienests ir arī sievietēm.Ja ir vienlīdzība tad visiem vajag dienēt.Ar ko sievietes ir sliktākas par vīriešiem, kādēļ tāda nevienlīdzība-sieviešu tiesību pārkāpums., kur skatās feministes.

  12. Lai veicas sačakarēt to, kas vēl labs palicis!

    • tāds darbs… :)))

    • Tiesàm! Vèl kaut ko nekonkrètàku,izplùdusàku,vèl tàlàk no reàlàs dzìves…tad tik bus mums kaudzèm màkslinieki un augsto tehnologiju frìku,bet pamatprofesiju daritàji…kuri grib un var darìt realu darbu ,bus jaieved no 3 valstim.vairo patèrètàju armiju,kuri dirn pie ekràniem un ,,pelna,, bitkoinus! Super!

Draugiem Facebook Twitter Google+