Mobilā versija
Brīdinājums -0.6°C
Evija, Raita, Jogita
Sestdiena, 3. decembris, 2016
30. novembris, 2012
Drukāt

Jaunais uzņēmējs Mikus Losāns: “Es satricināšu pasauli!”


Foto - Ilze Rūtenberga-BērziņaFoto - Ilze Rūtenberga-Bērziņa

Vēloties veicināt mazā un vidējā biznesa attīstību, Eiropas Komisija jau sesto gadu pasniedz Eiropas uzņēmējdarbības veicināšanas balvas. Lai gan Latvijas pārstāvji līdz šim to vēl nav saņēmuši, nacionālā konkursa uzvarētāju veikums ir visnotaļ interesants. Šoreiz saruna ar šā gada Latvijas atlases vienu no uzvarētājiem Miku Losānu. 


Kādēļ sarunai izvēlējos tieši Miku? Tādēļ, ka viņš nelīdzinās līdz šim sastaptajiem pierasti rūpju māktajiem maziem un vidējiem uzņēmējiem. Mikus ir smaidīgs, atvērts un gatavs jebkādiem izaicinājumiem. Kā gan citādi izskaidrot viņa veiksmi nacionālajā Eiropas uzņēmējdarbības veicināšanas balvas atlasē? Mikus Losāna piedāvātais produkts – galda spēle “Laiks biznesam” – nebūt nav pirmās nepieciešamības prece un tomēr guvusi pietiekami lielu pircēju atzinību, lai tiktu attīstīta tālāk.

“Man nav bail itin ne no kā biznesā, jo – veidojot šo galda spēli, esmu izdzīvojis visas iespējamās bailes,” atzīst Mikus, vaicāts, vai nebiedē biznesa sākšana tik nestabilā ekonomiskajā situācijā, kāda pašlaik valda Eiropas Savienībā. “Taču esmu iemācījies – ja esi ko sācis un konkrētā brīdī tas vēl nav ļoti nobriedis uzņēmums vai stabils produkts, nevajag to pamest pusceļā, bet iet tālāk, ieguldot vēl vairāk zināšanu un līdzekļu, jo neviens nopietns bizness nav ātrs,” ir pārliecināts Mikus.

Galda spēle “Laiks biznesam” nav domāts kā multinacionālas korporācijas piedāvāts produkts, bet gan nišas produkts, atzīst tās autors. Tiesa gan, apstāties pie šā projekta Mikus negrasās. “Es vēlos, lai šis projekts sasniegtu savu pilnību, un no galda spēles tas jau pārvērties par spēli internetā. Redzu, kā to attīstīt arī pasaulē.

Taču spēles bizness ir daļa no manas uzņēmējdarbības, kurā daudz esmu mācījies un guvis ļoti lielu pieredzi. Tagad visas šīs zināšanas ieguldu biznesā, kas varētu spēcīgi izmainīt pasaules tirgu ikdienas dzīvi. Tā kā pagaidām tā ir vien ideja, sīkāk nevēlos to iztirzāt,” smaidot saka Mikus Losāns.

Izrādās, Mikus par šo ideju nevēlas runāt ne jau tāpēc, ka baidītos – kāds to nošpikos vai noskaudīs, bet gan – ja viņš ko skaļi esot izstāstījis, tas uzliekot pienākumu solīto arī izdarīt. Tāpēc labāk esot lieki ar vārdiem nemētāties.

Vaicāts, kur mazā biznesa potenciāls rodams Latvijā, Mikus Losāns kļūst domīgs. “Dienvidu zemēs gadu desmitiem ilgstošo ģimenes biznesu beķerejās, vīnogu plantācijās vai viesnīcu biznesā nez vai Latvijā milzu apmēros kādreiz izdotos īstenot. Pirmkārt jau tirgus tam ir daudz par mazu un arī cilvēku nepietiek,” saka Mikus. “Tomēr nelielos apjomos šādam ģimenes biznesam ir nākotne. Esmu izveidojis biznesa inkubatoru un pēc tām idejām, kas tajā parādās, redzu, ka cilvēkiem ir interese veidot “lifestyle” jeb dzīvesveida biznesu, kas ļauj uzturēt sevi un ģimeni, bet nav domāts globālam tirgum,” novērojumos dalās M. Losāns.

To, ka Latvijā vēl nav izkristalizējušies kādi spēcīgi ģimenes biznesi, viņš saista ar pavisam vienkāršu faktu – atšķirībā no pārējām ES dalībvalstīm Latvijā uzņēmējdarbība notiek nepilnus 25 gadus. Taču pēc 30 gadiem situācija noteikti būšot mainījusies un mazais bizness būs uzņēmis apgriezienus, ir pārliecināts jaunais uzņēmējs.

Savukārt sevi gan viņš saskata starptautisko tirgu spēlētāju vidū.

“Es sevi saucu par uzņēmēju sirdī – tas ir mans aicinājums un mana dvēsele raujas pēc biznesa. Tas, kas liek manām asinīm vārīties, ir bizness, kas ietekmē visu pasauli, tātad noteikti arī valstis ārpus Eiropas Savienības. Un tas ir tas, pie kā es strādāju, un ļoti ceru, ka nekad mūžā nepadošos – vai nu nomiršu, vai realizēšu savu ieceri,” kategorisks ir Mikus.

Mikus Losāna ambīcijas patiesi ir grandiozas. Ārpus ES viņu noteikti interesētu Ķīnas, Amerikas, Kanādas un Dienvid-
āfrikas tirgi. Kurš būs pirmais, Mikus vēl nezina. Kāpēc tieši uzņēmējdarbība, viņš gan nezina, bet saka – jau piecu gadu vecumā gribējis būt izgudrotājs, kas rada jaunas lietas. Savukārt skaidrība par to, ka tiešām pievērsīsies uzņēmējdarbībai, viņam radusies pamatskolas beigās. “Var teikt, ka tas ir pat salīdzinoši agri. Lai gan – tas ir arī vēlu, jo, piemēram, pasaules veiksmīgākie biznesmeņi savu karjeru sākuši piecu vai astoņu gadu vecumā, tirgojot kaut ko, kas ļāva nopelnīt pirmo kapitālu. Man ir uz ko tiekties,” nosmej Mikus.

 

Fakti

Eiropas uzņēmējdarbības veicināšanas galveno balvu 2012. gadā saņēma Apvienotā Karalistes organizācija “YTKO” (“Outset”) par uzņēmējdarbības uzsākšanas ierosmi mazaizsargātās iedzīvotāju grupās – ilgstoši bezdarbnieki, invalīdi. “Outset” iesaistījušies vairāk nekā 6000 cilvēku, no kuriem 673 ir izveidojuši uzņēmumu, radot 890 darba vietas.

 

 

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+