Ekonomika
Tehnoloģijas

Tiešām ir tik slikti? LA pārbauda jauno televīziju piedāvājumu 0

Izklaides un telekomunikāciju uzņēmums “Lattelecom” šā gada pavasarī nomainīja veco interaktīvo televīziju, klientiem sākot piedāvāt “Helio iTV” – uzlabotu it kā visās jomās, tomēr viens pēc otra pieteicās sašutuši lietotāji, liekot atdot veco televīzijas versiju.

Bet ir taču alternatīvas! Daudzi varbūt būs palaiduši garām, bet pērnajā rudenī cits telekomunikāciju uzņēmums “Baltcom”, kas arī piedāvā interaktīvo televīziju, prezentēja sava pakalpojuma trešo jeb 3.0 versiju, kā arī šā gada vasarā laida klajā īpašu “OPEN” televīziju, cenšoties turēt līdzi laikam un konkurentam. Visbeidzot – uzsistie puni nogājuši LMT, kura Latvijā vienīgā viedtelevīzija kļūst arvien populārāka. Vai tiešām “Helio” ir tik slikts, un ko var likt pretī konkurenti? Pārbaudām “LA” televīziju izmēģinājumā.

Klasiskais arhīvs rada galvassāpes

Vecā “Lattelecom” inter­aktīvā televīzija bija iemantojusi ja ne mīlestību, tad zināmu pieradumu gan. Kad nāca “Helio”, “Lattelecom” sociālos tīklus pārplūdināja neapmierinātības vilnis – burti pārāk mazi, arhīvs kļuvis sarežģītāks, iepriekš ierastajām pogām TV pultī mainījusies funkcija, televīzija bieži “uzkaras” utt.

Jāatzīst, ka par vecāka gadagājuma cilvēkiem uzņēmumam bija jāpadomā – ne visiem ir lieliska redze, un, gribam vai ne, bet senioru skaits – tātad potenciālo klientu skaits – Latvijā arvien pieaug.

“Baltcom” iepriekšējās paaudzes inter­aktīvā TV bija lielisks piemērs – lieli burti un ļoti pārskatāmas vadības funkcijas. Tomēr labi atceros arī “Lattelecom” veco versiju – tur burtu izmērs, šķiet, bija vēl mazāks.

Arhīva izmantošana jau izsenis, manuprāt, abiem interaktīvo televīziju piedāvātājiem bijis Ahilleja papēdis – ­man joprojām arhīva darbība nav saprotama. Es nespēju sevi piespiest ar pults palīdzību izspaidīt raidījuma nosaukumu, lai beigās saprastu, ka manis meklētais “Gāzi grīdā” raidījums īstenībā bija jāmeklē zem “Top Gear”. Tāpēc šo iespēju nemaz neizmantoju. Tā vietā lietoju funkciju “TV programma”. Orientēšanos tajā “Lattelecom” krietni uzlabojis, jo ar divām pogām uz pults iespējams zibenīgi pārslēgties no vienas dienas uz otru, ātri atrodot neredzēto raidījumu vai dienu, kurā aizmirstā filma translēta.

Šīs pašas pogas, kuras atrodas jaunās (daudzi jo­projām operē arī ar vecajām pultīm) pults pašā apakšā, ļauj ļoti ērti pārtīt raidījumu uz priekšu vai atpakaļ uzreiz par piecām minūtēm. Kas attiecas uz arhīvu – tās pašas problēmas ir arī “Baltcom”. Abus uzņēmumus var glābt tikai un vienīgi balss atpazīšana, ļaujot pultī ierunāt vajadzīgo raidījumu vai filmu, televīzijai to automātiski atpazīstot un atverot. Starp citu – to piedāvā LMT viedtelevīzija. It kā, jo, to izmēģinot, šī funkcija nestrādāja… Kad funkcija strādās nevainojami, LMT šajā ziņā būs soli priekšā konkurentiem.

sdr

Ātrdarbība ir zelta vērtē

Kas attiecas uz “Helio” sadarbību ar klientu izmantotajām vecajām pultīm, to man ir grūti komentēt. Manā rīcībā bija jaunā pults, ar kuru nebija nekādu problēmu, arī “uzkāršanās” nenotika ne reizi. Tāpat kā LMT. Šajā ziņā nepatīkami pārsteidz “Baltcom”, kas ir zaudējis teju visu vecās versijas šarmu, vienkāršību un nevainojamo darbību. Vismaz cena palikusi vecā labā, kas esošajiem klientiem vēl liek turēties pie pakalpojuma. “Baltcom” trešā versija cieš no uzdevumu izpildes lēnīguma – kanālu pārslēgšana vai gandrīz jebkura cita funkcija noris ar ļoti pamanāmu aizturi, kas agri vai vēlu, bet patiesi nokaitina. Pakalpojums nereti uz laiku arī “uzkaras”. Neticu, ka tā notika tikai man un ka tas nav labojams defekts.

Neņemot to vērā, “Baltcom” ar jauno produktu centies visas funkcijas izvietot tā, lai tās var izmantot, nepārstājot vērot esošo pārraidi. Ļoti apsveicams solis un vairāk vai mazāk, bet arī izdevies – pārraidi var ierakstīt, mainīt valodu utt. vien ar pāris spiedieniem uz pults, atverot izvēlnes, kuras “paslēpušās” ekrāna apakšā vai augšā.

Ļoti patīk “Baltcom” izvēlētā pārtīšanas funkcija – tā strādā fantastiski ātri, un jau pāris sekunžu pēc reklāmas sākuma vari turpināt vērot pārraidi. Kas nepatīk – nav iespējams apskatīties, ko šobrīd piedāvā citi kanāli, uz tiem nepārslēdzoties. “Helio” pāris funkciju var paveikt ar pults spiedieniem, bet ne visas, un arī pārtīšanas funkcija joprojām ir uzlabota tikai daļēji – vai nu vari pārtīt ar maksimālo ātrumu x32, vai uzreiz pa piecām minūtēm, taču, pogu nospiežot divreiz, ir liela iespēja, ka minūti vai divas jau būsi palaidis garām, liekot tīt atpakaļ.

LMT bez krievu kanāliem!

LMT produktu jau biju izmēģinājis pirms diviem gadiem – tolaik tas bija tikko laists tautās, pilns nepilnību un problēmu. Biju pārsteigts, cik tālu LMT tikuši tagad – beidzot vairs nebija “raustīšanos” un “uzkāršanos”, viss darbojās ātri un ērti. Tieši otrā īpašība mani tik ļoti saista viedtelevīzijā – tā veidota uz “Google” veidotās “Android TV” bāzes, to papildinot ar dažādu LMT pašu saturu. Izvēlne ir ērti pārskatāma, ar lielām ikonām, un apjukt tajā ir teju neiespējami. Kā jebkurā “Android” ierīcē, arī viedtelevīzijā var bez maksas lejupielādēt dažādas lietotnes, kuras darbosies televizorā. “Spotify”, “Netflix”, “HBO”, “LMT Straume”, “Youtube”, arī “Shortcut” u. c.!

Protams, neiztiek bez tradicionālajiem kanāliem, tostarp “All Media Baltics” piedāvātajiem (TV3, TV6 utt.), kurus pirms diviem gadiem bija tik grūti pierunāt sadarbībai.

Kanālu saraksts gan nav tik plašs kā konkurentiem, bet kam to plašumu, ja lielāko daļu aizņem krievu propagandas vai nejēdzīgas mūzikas kanāli?

Ieraugot LMT kompakto 30 kanālu sarakstu, gribas aiz prieka lēkt gaisā un sist plaukstas – nav bezjēdzīgo krievu kanālu! To pašu, kurus jau gadiem klienti lūdz neiekļaut pamata pakās gan “Lattelecom”, gan “Baltcom” televīzijā. Es gan no sev nevēlamajiem kanāliem izvairos, izveidojot savu kanālu sarakstu, kas parasti sastāv ne vairāk kā no 15 kanāliem. Abas kompānijas gan šīs iespējas paslēpušas tik labi, ka skaidrs – ieinteresētas šajā funkcijā tās pārāk nav. Turpinot par LMT – kompānija izveidojusi ļoti ērtu arhīvu, kurā var ātri pārslēgties no dienas uz dienu, atrodot sev vēlamos raidījumus.

Kāpēc man jāskatās reklāmas?

Klientiem, kuri pie “Lattelecom” jau pieraduši, tas varētu nelikties svarīgi, taču kāda velna pēc kompānija liek skatīties 30 sekunžu garu reklāmu ikreiz, kad izvēlies skatīties kāda raidījuma ierakstu? Es taču par pakalpojumu esmu samaksājis, turklāt ne to zemāko cenu! Nepietiek ar reklāmām raidījumu starpbrīžos? Piemēram, mūzikas straumēšanas serviss “Spotify” pakalpojumu piedāvā bez maksas, taču norāda – tad liksim jums klausīties reklāmas! Ja maksāsiet mēneša maksu, reklāmas pazudīs un dosim jums vēl vairākas priekšrocības. Saprotams solis! Bet, ko dara “Lattelecom”, man nav saprotams. Labi, ka “Baltcom” un LMT ar tādām muļķībām nenodarbojas.

“Baltcom” cieš sakāvi satura un pieejamības ziņā

“Lattelecom” liela priekšrocība ir “Shortcut” (ja esat “Helio” klients, “Shortcut” ir bez maksas), kas nodrošina faktiski visas interaktīvās TV funkcijas jebkurā jums vēlamā ekrānā un vietā – arī viedtālrunī, planšetdatorā vai portatīvajā datorā. Patīkami, ka “Shortcut” darbojas visos tīklos. Vienīgi “All Media Baltics” nav devis atļauju savus kanālus skatīties ārpus mājas teritorijas, kurā darbojas tīkls. Bet tā nav “Lattelecom” vaina.

“Baltcom” trūkst iespēju to vērot vairākos ekrānos – ir izveidota īpaša lietotne, taču tajā var skatīties tikai TV kanālus, turklāt ne visus. Vasarā tika izveidota arī “OPEN” televīzija, kura ļauj “Baltcom” ņemt līdzi gan uz laukiem, gan īslaicīgos ceļojumos Eiropas Savienībā. Tomēr tas joprojām nenodrošina iespēju pakalpojumu skatīties vairākos ekrānos.

Arī papildu saturs “Lattelecom” ir lielisks – daudz labu filmu pieejamas bez maksas, pavisam nesen bez maksas parādījies arī “HBO” saturs, kas nozīmē pieeju daudziem pasaulslaveniem seriāliem: “Game of Thrones”, “True Detective”, “Band of Brothers”, “The Knick”, “House of Cards” un daudziem citiem. Seriāli pieejami gan oriģinālvalodā, gan krievu valodā ar latviešu vai angļu subtitriem. Prieks, ka arī LMT piedāvā “HBO” saturu. Tāpat LMT kā vienīgais piedāvā dažādas Latvijā veidotas filmas un pārraides, piemēram, “Nameja gredzens”, “Paradīze 89”, Jāņa Skuteļa “Pusnakts šovs septiņos” un daudz ko citu. “Baltcom” tikmēr piedāvā seriālus un filmas par papildu maksu, turklāt lielākoties Krievijā veidotus. Latviešu skatītāju tā diez vai izdosies piesaistīt.

Izvēle ir!

Visām trim kompānijām ir ko padomāt, it īpaši abām interaktīvās TV piedāvātājām.

Visām ir plusi un mīnusi, tomēr šķiet, ka arvien labāk uz konkurentu fona izskatās LMT viedtelevīzija, kurai ir pāris tādu priekšrocību, par kurām abu pārējo pakalpojumu klienti var tikai sapņot. Vienīgi žēl, ka tā darbojas tikai ar LMT 4G internetu, kas mēdz kļūt krietni lēnāks vakara stundās, tā ietekmējot arī viedtelevīzijas darbību. “Baltcom”, manuprāt, ir kļuvis sliktāks par veco produktu. Īpaša uzmanība jāpievērš sistēmas ātr­darbībai un papildu satura paplašināšanai uz visiem ekrāniem. Kas attiecas uz “Helio” – uzskatu, ka tas ir kļuvis labāks par veco produktu. Kaut vai tā iemesla dēļ, ka aizgājušais produkts man vienkārši šķita ļoti viduvējs, noteikti sliktāks par “Baltcom” iepriekšējo paaudzi. Tomēr tas nenozīmē, ka “Helio” ir ideāls vai pat labs – pie tā vēl krietni jāpiestrādā.

Saistītie raksti

Un par vēl vienu mārketinga ačgārnību. Kāpēc jaunajiem klientiem kompānijas piedāvā atlaides, bet ilgstošiem klientiem jāmaksā krietni augstākā standarta cena?

Kompānijām būtu jāsamazina cena uzticīgajiem klientiem, rādot piemēru jaunajiem

– redziet, ja gribat zemāku cenu, tad nāciet pie mums un pēc gada vai diviem jums tādu nodrošināsim!

LA.lv