Ekonomika
Bizness

Jauni vilcieni būs, naudu sola pārdalīt0


“Škoda” piedāvātā vilciena skice.
“Škoda” piedāvātā vilciena skice.
Foto: Zane Bitere/LETA

Iepirkumu uzraudzības birojs noraidījis Spānijas uzņēmuma “Patentes Talgo S.L.” (“Talgo”) sūdzību par AS “Pasažieru vilciens” elektrovilcienu iepirkumu un atļāvis slēgt līgumu ar Čehijas uzņēmumu “Škoda Vagonka A.S.” (“Škoda”). Šādu lēmumu uzreiz pēc Jāņiem, piedaloties visu ieinteresēto pušu pārstāvjiem, pieņēmusi Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) Iepirkumu izskatīšanas komisija.

Tā nolēma, ka “Talgo” iesniegums par “Pasažieru vilciena” rīkotās sarunu procedūras rezultātiem ir nepamatots un tāpēc nav pamata atcelt pieņemto lēmumu par konkursa rezultātiem. Tāpēc IUB atļāvis “Pasažieru vilcienam” slēgt iepirkuma līgumu ar sarunu procedūrā “Piepilsētas pasažieru elektrovilcienu un to uzturēšanai nepieciešamā aprīkojuma piegāde un personāla apmācība” izraudzīto uzvarētāju “Škoda” un atstājis spēkā iepirkuma komisijas lēmumu par sarunu procedūras rezultātiem.

Tiesa, pastāv iespēja, ka “Talgo” IUB Iepirkumu izskatīšanas komisijas lēmumu mēneša laikā var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā, taču tas nevar notikt uz tā paša pamata kā iepriekš.

Kur ņems naudu jauno vilcienu iegādei? Satiksmes ministrija (SM) jau apsolījusi rosināt novirzīt iepriekš Skanstes tramvajam paredzēto ES 49 miljonu eiro finansējumu. SM uzsākusi diskusijas ar Finanšu ministriju (FM) par iespējām pieejamo ES finansējumu novirzīt Liepājas un Daugavpils pašvaldībām tramvaju sliežu infrastruktūras attīstībai – katrai 10 miljonu eiro apmērā, kā arī atbalstīt jaunu pasažieru elektrovilcienu iegādi.

SM joprojām par prioritāru uzskata “Pasažieru vilciena” jauno elektrovilcienu iegādi, projektam ir augsta gatavības pakāpe, un tā rezultātā paredzams būtisks pienesums ES fondu programmas “Izaugsme un nodarbinātība” mērķu sasniegšanai. Lai varētu turpināt SM priekšlikuma tālāku virzību un uzsāktu argumentētas sarunas ar Eiropas Komisiju, vispirms ir jānoslēdz diskusijas ar FM un jāsaņem valdības konceptuāls atbalsts konkrētai rīcībai.

Tas nozīmē, ka SM par izvēlēto risinājumu informēs valdību, sagatavojot un virzot izskatīšanā valdībā informatīvo ziņojumu.

Kad tas varētu notikt? SM pārstāve Iveta Kancēna informē, ka 16. jūlija valdības sēdē varētu skatīt informatīvo ziņojumu par valsts budžeta līdzekļu piesaisti jauno elektrovilcienu iegādei, bet augustā – informatīvo ziņojumu par struktūrfondu līdzekļiem un konkrētu laika grafiku par veicamajiem darbiem līdz 2023. gadam.

Jāatgādina vilcienu sāga – “Pasažieru vilciens”, ņemot vērā IUB lēmumā pausto un pārvērtējot elektrovilcienu iepirkuma konkursa pretendentu piedāvājumus trešo reizi, šogad maija beigās par uzvarētāju vēlreiz atzina “Škoda”, bet “Talgo” šo lēmumu apstrīdēja un iesniedza sūdzību IUB. Iepirkumā par 32 jaunu elektrovilcienu ražošanu un to uzturēšanai nepieciešamā aprīkojuma piegādi iepriekš pavisam piedalījās četri pretendenti: “Škoda”, “Talgo”, Šveices kompānijas “Stadler” Polijas meitasuzņēmums, kā arī Spānijas “Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles” (CAF).

Saistītie raksti

Sākumā “Pasažieru vilciens” par uzvarētāju atzina “Talgo”, kura piedāvātā līgumcena bija 225,303 miljoni eiro. Taču divi iepirkuma dalībnieki: “Škoda” un CAF iesniedza IUB sūdzības par sarunu procedūru.

Izskatot sūdzības, IUB aizliedza “Pasažieru vilcienam” slēgt līgumu ar “Talgo” par elektrovilcienu piegādi, savukārt, atkārtoti izvērtējot jauno elektrovilcienu iepirkumā iesniegtos piedāvājumus un ņemot vērā apsvērumus par elektroenerģijas cenu, “Pasažieru vilciens” nolēma iegādāties vilcienus no “Škoda”, kura piedāvātā līgumcena ir 241,889 miljoni eiro, ietverot vilcienu ražošanu, to uzturēšanai nepieciešamā aprīkojuma piegādi, rezerves daļu fonda piegādi pirmajiem pieciem gadiem, kā arī personāla apmācības.

LA.lv