Mobilā versija
-1.1°C
Niklāvs, Nikola, Nikolajs, Niks
Otrdiena, 6. decembris, 2016
2. februāris, 2016
Drukāt

Jauno akcīzi esam “norijuši”? (2)

Foto-LETAFoto-LETA

Ko gadu mijā nesagaidījām, to ieraugām mēnesi vēlāk. Ar visu jauno akcīzes nodokli (bezīnam +3 centi par litru) šur tur uzpildes staciju tablo tomēr rāda mazāk par eiro. To (gan tikai dažās stacijās) spēj “Statoil”, bet līderis paliek “Neste”, kura savā kārtējā “nestiņdienā” spēja pat 0,967.

Labi. Naftas cenas turpina krist. Gada laikā EU vidējais skaitlis pazeminājies par gandrīz 10 centiem. Un tieši tas mums palīdzējis akcīzes nodokļa pielikumu bez lielām sāpēm norīt. Un dot savu ieguldījumu ekonomikas attīstībā kopumā. Cik lielu? Visai aptuvens aprēķins rāda, ka 205 000 tonnu benzīna (tāds bija Latvijas patēriņš 2014. gadā.) šis pielikums sadārdzina par 6 miljoniem eiro. Apmēram tikpat budžetam pieliks dīzeļu lietotāji. Varam lepoties. Bet…

Redzam neapmierinātību. Neizpratni. LAMB prezidents Juris Zvirbulis, kura amata sūtība un būtība ir autobraucēju interešu aizstāvība, to skaidro šādi:

“Nav jau taisnība, ka degviela Latvijā jebkur ir ievērojami dārgāka nekā Lietuvā vai Igaunijā. Salīdzinot “Statoil” DUS cenas, dažkārt var redzēt lielākus ciparus pie dienvidu vai ziemeļu kaimiņiem, tomēr, piemēram, Lietuvā ir atrodamas tādas uzpildes stacijas, kur litrs dīzeļa maksā 75 centus. Turklāt nebūt ne no mucas Baltkrievijas vai Krievijas pierobežā. Protams, eksperti uzreiz teiks, ka ir taču dažāda dīzeļdegviela, kura ir vai nav piemērota aukstai ziemai – jo zemākā temperatūrā sasalst, jo ir dārgāka. Citi zinātāji uzreiz velk no gudrību lādes ārā stāstu par dārgo biokomponenti, kas, lūk, sadārdzina degvielu akurāt tieši Latvijā. Daži viedie eksperti runā par ievērojamām cenu atšķirībām pat viena tīkla degvielas uzpildes stacijās dažādās pilsētās. Tomēr skumji, ka visi šie skaidrojumi ir, atbildot uz pamatjautājumu – kādēļ mums ir sliktāk, dārgāk utt.?

Par dažiem centiem vairāk varētu būt, un, iespējams, autovadītājus tas pat apmierinātu, ja degvielas cenā Latvijā tāpat kā pārējās Baltijas valstīs būtu iekļauts ikgadējais transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis. Tomēr līdz šim katru gadu, dodoties uz tehnisko apskati, jāsagatavo pieklājīga naudiņa, jo jāmaksā fiksēts nodoklis, kura summa nemainās, nobrauc auto 100 000 vai 1000 km gadā.

Ir godīgi un līdztiesīgi, ja nodokļi ir saistīti ar nobraukto kilometru daudzumu – jo vairāk brauc, jo vairāk bojā segumu. Tikko ir savākti 10 000 autovadītāju paraksti par transportlīdzekļa nodokļa iekļaušanu akcīzē, un ceram, ka Saeima novērtēs šo iniciatīvu un atbilstoši rīkosies.

Ņemot vērā ceļu bēdīgo stāvokli, būtu jāatjauno Autoceļu fonds. To valdība likvidēja krīzes laikā, kuru taču esam veiksmīgi pārvarējuši. Tajā jānonāk naudai no iekasētā transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un akcīzes nodokļa degvielai.

20160202210744_9948

Pievienot komentāru

Komentāri (2)

  1. piekrītu , ka nodokli vajag iekļaut benzīna cenā. Nevar prasīt vienādu samaksu par ikdienas braukšanu pa valsts ceļiem un cilvēkam , kas pāris reizes mēnesī aizbrauc uz rajona centru.

  2. Runā par degvielas cenām, bet jārunā arī par ienākumu līmeni. Eiropas algas ir tikai ministriem…

Ar motorizētu čemodānu var sasniegt ātrumu 13 km/hJa kādreiz lidostā radusies nepieciešamība dažu minūšu laikā nokļūt no viena termināļa uz otru, lai paspētu uz savu reisu, lielisks sabiedrotais būs motorizētais čemodāns "Modobag".
Vietnes "nozagts.com" un "Toma joki" nonākušas arī Drošības policijas redzeslokāSavstarpēji saistītās interneta vietnes "nozagts.com" un "ukradeno.com", kā arī viena no populārākajām sociālā tīkla "Facebook" lapām latviešu valodā "Toma joki" ir Drošības policijas redzeslokā, tomēr dienesta pārstāvji nekomentē šo interneta resursu saistību ar personām, kas saņem Krievijas finansējumu un izplata Krievijas ideoloģisko propagandu.
FOTO: Divi BMW "nesadala" Marijas ielu; viens ietriecas graustā (2)Pēc divu "BMW" automašīnu sadursmes Elizabetes un Marijas ielas krustojumā šovakar, viena no tām ietriecās Marijas ielas graustā.
Uzmanību, šoferīši! Rīt darbu uzsāks vēl 20 stacionārie fotoradari; arī Grobiņā, Līgatnē, Rubenē (3)Pamatojoties uz Ministru kabineta 8.novembra konceptuālo ziņojumu par stacionāro fotoradaru ieviešanas gaitu, otrdien, 6.decembrī uz Latvija autoceļiem sāks darboties otrajā kārtā paredzētie 20 stacionārie fotoradari.
Draugiem Facebook Twitter Google+