Mobilā versija
Brīdinājums +4.8°C
Elīna, Drosma, Drosmis
Ceturtdiena, 19. oktobris, 2017
15. februāris, 2017
Drukāt

Jauns TV kanāls kā alternatīva Kremļa propagandai

Ekrānšāviņš no tīmekļa vietnes youtube.comEkrānšāviņš no tīmekļa vietnes youtube.com

Telekanāla "Nastojaščeje vremja" Prāgas studijā raidījuma vadītājs Timurs Olevskis (no labās) analizē aktuālos notikumus pasaulē sarunā ar apskatnieku Sakeru Aimuzajevu.

Pirms dažām dienām darbu sāka jauns globāls televīzijas kanāls “Current Time” (“Pašreizējais laiks”, krievu valodā “Nastojaščeje vremja”), kura mērķis ir dot pretsparu Kremļa kontrolēto plašsaziņas līdzekļu izplatītajai propagandai un dezinformācijai.

 

Kremļa mediji nosmacē kritiku

“Plašsaziņas līdzekļiem, kas nedejo pēc Kremļa stabules, jau sen ir ļoti grūti noturēties Krievijas mediju tirgū. Valsts televīzijas kanāliem, kādi Krievijā ir visi federālie kanāli, faktiski pieder informācijas monopols krieviski runājošo iedzīvotāju auditorijā. Tie nosmacē raidījumus, kuros kritizēta Krievijas oficiālā politika,” raksta izdevums “Foreign Policy”. Tagad informācijas tirgū ienācis jauns telekanāls, kas cenšas nokļūt pie skatītājiem, pārvarot Kremļa retorikas troksni un pievēršot uzmanību vietējām problēmām un cilvēku ikdienas dzīvei. “Mēs runājam ar reāliem cilvēkiem un stāstām par viņu ikdienas problēmām, tostarp veselības aprūpi, korupcijas apkarošanu,” intervijā “FP” teica jaunā kanāla direktore Deizija Sindlare.

Pēc viņas vārdiem, īstermiņā jaunais kanāls necer iegūt plašu auditoriju Krievijā, Ukrainā, Vidus­āzijā un Baltijas valstīs, taču piedāvā alternatīvu Kremļa viedoklim. Daļa no televīzijas kanāla darbinieku komandas strādā raid­sabiedrības “Radio Free Europe/Radio Liberty” mītnē Prāgā, kā arī raidsabiedrības “Voice of America” mītnē Vašingtonā. Kanāla mērķauditorija ir krieviski runājošie cilvēki pasaulē, veidojot programmas, kas balstās uz faktiem, nevis puspatiesībām vai apzinātiem meliem. Mūsdienu pasaulē kļūst arvien grūtāk noteikt, kas ir patiesība un kas izdomājums vai meli, tāpēc kanāla darbinieki cenšas runāt atklātu valodu un saukt lietas īstajos vārdos bez viltus ziņām. Kanāla raidījumi ir pieejami kabeļtelevīzijā, satelīttelevīzijā un tīmeklī. Televīzijas kanāla “Nastojaščeje vremja” izveidošana apliecina ASV vēlmi mazināt Krievijas propagandas mašīnas ietekmi uz sabiedrisko domu rietumvalstīs, atzīmē aģentūra “Associated Press”. Savulaik aukstā kara gados Rietumu raidstacijām “Amerikas Balss” un “Brīvā Eiropa” bija nozīmīga loma sabiedrības informēšanā valstīs aiz dzelzs priekškara. Pēc Berlīnes mūra krišanas un Padomju Savienības sabrukuma likās, ka ideoloģiskā pretstāve beigusies, taču pēdējos desmit gados Krievijas agresīvā politika ieviesusi starptautiskajās attiecībās tādu terminu kā hibrīdkarš, kas apvieno militāras aktivitātes un informatīvus uzbrukumus. Kremļa dāsni finansētie valsts propagandas kanāli “Sputnik” un “RT” nomāc nedaudzos alternatīvos ziņu avotus Krievijā un cenšas uzspiest Maskavas viedokli arī Rietumu auditorijai.

 

Būs faktu pārbaudes raidījumi

Kanāla “Current Time” vadība apgalvo, ka, lai gan to finansē no ASV budžeta, kanāla uzdevums ir sniegt līdzsvarotu un uz faktiem balstītu informāciju atšķirībā no Kremļa puspatiesībām un melu stāstiem. “Jaunais kanāls nav paredzēts propagandai vai tās apkarošanai,” paziņojis raidsabiedrības “Radio Free Europe/Radio Liberty” prezidents Toms Kents. “Mēs negrasāmies iejaukties un reaģēt uz kādu noteiktu darba kārtību, lai tas būtu Krievijā vai citviet,” intervijā “AP” teica Kents. Analītiķi atzīmē, ka jaunā kanāla izveidošana ir saistīta ar asajām debatēm ASV par prezidenta Donalda Trampa iecietīgo attieksmi pret Vladimira Putina pārvaldīto autoritāro Krieviju. Tramps atzīmējis priekšrocības, ko dotu ASV un Krievijas plašāka sadarbība, liekot saprast, ka varētu atcelt sankcijas, kas noteiktas Krievijai par Krimas aneksiju un agresiju Austrumukrrainā. Kanālā “Current Time” ir iknedēļas apskats “Crimea Realities” un “Donbass Realities”, kas vēsta par notikumiem Krievijas okupētajā Austrum­ukrainā. Kanālā ir dokumentāli raidījumi, sadzīves programmas un tiešsaistes ziņu raidījumi, kā arī faktu pārbaudes raidījums “See Both Sides”, kas ataino abu pušu skatījumu. Ar vairākām Eiropas valstīm, kur ir liels krieviski runājošo iedzīvotāju skaits, “Current Time” ir noslēgti līgumi ar vietējām kabeļtīklu firmām par piekļuvi kanālam mājas televizorā. Krievijā, kur valda Kremļa pārraudzīta varas un informācijas vertikāle, citi ziņu avoti ir jāmeklē satelīttelevīzijā vai tīmekļa vietnēs.

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+