2015. gada populārākais auto – “Nissan Qashqai” konkursa “Latvijas Gada auto” testu trasē.
2015. gada populārākais auto – “Nissan Qashqai” konkursa “Latvijas Gada auto” testu trasē.
Foto – Raimonds Volonts

Jaunu auto tirgus – bez pārsteigumiem 0

Autors: Ingus Rūtiņš, Auto asociācijas viceprezidents

Reklāma
Reklāma
Veselam
8 veidi, kā bērnu izaudzināt par potenciālo psihoterapeita pacientu 18
Jau rīt Krievijas raķetes var lidot uz jebkuru valsti. Zelenskis par iespējamiem draudiem Eiropai 188
Kokteilis
FOTO. Ieva Brante demonstrē lielisku veidu, kā parādīt krāpniekiem viņu īsto vietu
Lasīt citas ziņas

2015. gads pasažieru automobiļu tirdzniecībā bija stabils un bez lieliem kāpumiem un kritumiem. Vidēji mēnesī tika pārdots aptuveni 1200 jaunu pasažieru automobiļu.

Vērtējot pasažieru automobiļu tirgus attīstības tendences, jāatzīmē, ka 2015. gadā pieauguma ātrums ir ievērojami mazāks (+7,5%), kā tas bija 2014. gadā (+17%), tomēr būtiski pozitīvāks salīdzinājumā ar Auto asociācijas oficiālo prognozi +4,5%. Šobrīd jaunu automobiļu tirgus atrodas apmēram 2005. gada līmenī, bet ar nesalīdzināmi sīvāku konkurenci.

CITI ŠOBRĪD LASA

Vieglo pasažieru automobiļu zīmolu “TOP 5” piedzīvojis maiņas. “Nissan” pakāpies no 5. uz 3. vietu, un “Ford”, ienākot visvairāk pirkto zīmolu piecniekā, licis to atstāt “Peugeot”.

Komerctransporta “TOP 3” sastāv no “Volkswagen” (592 a/m) ar tirgus daļu 18,9%, “Renault” (448 a/m) ar tirgus daļu 17,6%, kam seko “Peugeot” (251 a/m) ar 9,9% tirgus daļu. Tirgus turpina iepriekšējos gados novēroto koncentrāciju “TOP 10” zīmolu virzienā, iepriekšējā gadā sasniedzot 70,5% no visām reģistrācijām.

Populārākie pasažieru automobiļu modeļi ir: “Nissan Qashqai” – 866 (2014. – 530, 2013. – 220), “Volkswagen Passat” – 578 (368, 319), “VW Golf” – 411 (461, 440).

Reģistrācijas datos gan topa 3. vietā ir “Škoda Yeti”, tomēr ¾ no reģistrētajiem “Yeti” ir reeksportēti, kas neļauj to objektīvi vērtēt kā Latvijas klientu izvēli nr. 3.

Populārāko vieglo komercautomobiļu tops palicis pilnībā bez izmaiņām salīdzinājumā ar 2014. gadu: “Volkswagen Caddy” (281), “Renault Master” (196), “Toyota Hilux” (173).

Klašu sadalījums būtiskas maiņas nav piedzīvojis – Latvijas tirgū joprojām mini, mazā un kompaktā klase nav pirmā izvēle, kamēr apvidus automobiļu klases ir ar vairāk nekā 3 reizes lielāku tirgus daļu nekā ES vidēji un pat vairāk nekā Šveicē un Norvēģijā. Tomēr ir daži modeļi, kuru ienākšanu tirgū gribas uzsvērt īpaši – “Nissan Pulsar”, “Opel Corsa” un “Hyundai i20”. “Pulsar” pārstāv kompakto klasi, un tā ienākšana tirgū ir bijusi ļoti strauja un veiksmīga, nodrošinot “Nissan” 3. vietu klasē, kurā tas ļoti ilgus gadus Eiropā vispār nav bijis pārstāvēts. Savukārt “Corsa” un “i20” ir mazās klases pārstāvji, kas lielā mērā nosaka to, cik saprātīga ir mūsu izvēle un cik zaļš nākotnē būs vai nebūs mūsu autoparks. Arī to ienākšana tirgū ir bijusi ļoti veiksmīga, pamatā dominējot pircējiem privātpersonām, bet juridiskām personām izvēloties kā labu darbinieka motivatoru un tādējādi aizstājēju kompaktajai klasei. “Hyndai i20” ir arī titula “Latvijas Gada auto 2016” īpašnieks.

Reklāma
Reklāma

2015. gadā ir palielinājusies privātpersonu daļa tirgū – 22% salīdzinājumā ar 20% 2014. gadā. Jāpiemin, ka arī līzingā iegādāto privātpersonu darījumu skaits ir sasniedzis 63% no visiem darījumiem, kas ir par 7% punktiem vairāk nekā pērn. Šāda tendence norāda, ka privātpersonu maksātspēja ir palielinājusies, ienākumi kļuvuši nedaudz caurspīdīgāki un pircēji var kvalificēties bankas finansējumam. Šobrīd privātpersonu visvairāk pirkto modeļu “TOP 5” izdevies iekļūt tikai vienam automobiļa modelim, kas nav “SUV – VW Golf”. Privātpersonu populārāko modeļu TOP 2015. gadā sastāv no “Nissan Qashqai” (366), “Nissan Juke” (162), “Toyota RAV4” (147), kam seko jau pieminētais “Volkswagen Golf” (119), un “TOP 5” noslēdz “Opel Mokka” ar 118 pārdotiem automobiļiem. Jāpiemin, ka tālu no “TOP 5” neatpaliek arī tādi populāri SUV modeļi, kā “Volkswagen Tiguan” (116) un “KIA Sportage” (109).

2015. gadā jaunu auto līzinga līderis “Nordea Finance Latvia” ir godam aizstāvējis savu līdera pozīciju un ir apkalpojis 30% (2413 a/m) darījumus. 2015. gads ir ļoti aktīvs bijis “Swedbank līzings”. Pēc vairākiem piezemētiem gadiem kompānija ir aktīvi atgriezusies līzinga tirgū un ir finansējusi 1548 jaunus automobiļus, sasniedzot 19% tirgus daļu, kas to ierindo 2. vietā. Par pozīciju zemāk, uz 3. un 4. vietu ir pārvietojušies “SEB līzings» ar 1469 darījumiem un «DNB līzings» ar 1448 darījumiem, kas katram veido 18% tirgus daļu.

Prognozējam, ka jaunu auto tirgus 2016. gadā varētu uzrādīt mērenu izaugsmi, pieaugot par +4,5% un sasniedzot 16 900 reģistrētu jaunu pasažieru un vieglā komerctransporta auto vienību. Tiesa, liels jautājums ir tas, cik un kā visumā nepārdomātās nodokļu maiņas, kas stājās spēkā šā gada 1. janvārī, ietekmēs jaunu automobiļu tirdzniecību 2016. un tālākajos gados un vai šī tirgus tālāka kvalitatīva izaugsme ir iespējama bez pārdomātas un uz konkrētu mērķu sasniegšanu orientētas politikas veidošanas.

Igaunijā jaunu vieglo pasažieru automobiļu un vieglā komerctransporta reģistrācijas apjomi 2015. gadā ir palikuši nemainīgi un 2015. gads noslēgts ar 24 921 reģistrētu vienību, bet Lietuvā pirmreizēji reģistrēti 19 452 (+18%) jauni vieglie pasažieru automobiļi un vieglais komerctransports.

Pēc Eiropas auto ražotāju asociācijas sniegtajiem datiem, Eiropā jaunu auto tirgus 2015. gada vienpadsmit mēnešos kopumā sasniedzis +8,7% tirgus pieaugumu. No būtiskajiem tirgiem vislielāko pieaugumu piedzīvojušas Spānija (+20,9%) un Itālija (+15,5%). Tajā pašā laikā stabilu izaugsmi uzrāda arī miljonu tirgi – Vācija (+5,4%), Francija (+6,2%) un Lielbritānija (+6,2%).