Mobilā versija
Brīdinājums -2.4°C
Voldemārs, Valdemārs, Valdis
Svētdiena, 11. decembris, 2016
3. marts, 2015
Drukāt

Jāuzticas skolotājiem un direktoriem. Saruna ar Izglītības kvalitātes valsts dienesta vadītāju 
Initu Juhņēviču (17)

Foto - Karīna MiezājaFoto - Karīna Miezāja

Izglītības kvalitātes valsts dienesta (IKVD) vadītāju 
Initu Juhņēviču nolēmām intervēt pēc tam, kad rakstnieks un publicists Juka Rislaki “Latvijas Avīzē” bija publicējis rakstu, kurā uzdeva jautājumu: kas notiek Latvijas skolās politiskās audzināšanas jomā?

I. Juhņēviča: – Par skolās notiekošo vai nenotiekošo jaunatnes audzināšanu J. Rislaki bija uztraucies pēc tam, kad dzirdēja skolēnu sarunu, no kuras bija noprotams: jaunie cilvēki ir Krievijas prezidenta Vladimira Putina agresīvās politikas atbalstītāji. IKVD regulāri pārbauda norises skolās, gan reaģējot uz sūdzībām, gan akreditējot skolas, gan arī veicot dažādas tematiskās izpētes. Piemēram, 2013. gadā noslēdzās pētījums par skolās veiktajiem kultūras un audzināšanas pasākumiem, bet jau pērn uzsākta jauna izpēte “Pilsoniskās vērtības mācību un audzināšanas procesā vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs Latvijā”. Šim pētījumam jānoslēdzas šā gada septembrī.

Jāpiebilst gan, ka akreditācija skolās notiek tikai reizi sešos gados un bieži vien ekspertu komisija skolā pat neierodas: skolas akreditācija tiek atjaunota, balstoties tikai uz skolu pašvērtējuma ziņojumu un citiem dokumentiem. Turpina I. Juhņēviča: 
– Kad eksperti skolā ierodas, akreditācijas ietvaros viņi vēro stundas, anketē skolotājus un skolēnus, kā arī vecākus, skatās, kā notiek audzināšanas un mācību darbs. Protams, ar to nepietiek, lai apzinātu skolās notiekošo. Tāpēc regulāri veicam analītiskās izpētes. 2013. gadā par audzināšanas darbu anketējām skolēnus no apmēram 270 skolām. Anketējām vecākus, kā arī intervējām skolu direktorus un skolotājus.

Šogad pabeigsim pētījumu par pilsonisko audzināšanu, kā arī pētījumu par nacionālo identitāti un sabiedrības saliedēšanu skolās.

Vēl viens veids, kā uzzinām par skolās notiekošo, ir iesniegumi un sūdzības. Te mēs vairāk uzzinām negatīvo: to, kas skolās nenotiek vai notiek ne tādā apmērā, kā vajadzētu. Lielākoties iesniegumi nāk no vecākiem, bet raksta arī citi sabiedrības pārstāvji, kuri uzskata, ka skolā audzināšana nenotiek tā, kā vajadzētu notikt.

Pievienot komentāru

Komentāri (17)

  1. iepriekšējā matu krāsa piestāvēja daudz, daudz labāk:((((

  2. tas nav tik vienkārši Atbildēt

    vai nav , teiksim saudzīgi, mazliet dīvaini, ka Valstiskās audzināšanas programmas īstenošanai nav līdzekļu un viss atkal tiek uzticēts joprojām neapmierinātajiem skolotājiem, sagaidot pozitīvu rezultātu; vietnieki, kas ar 0,5 likmi vēl līdz plānotajai reformai tomēr koordinēja šo darbu, veidoja emocionālus pasākumus un izzinošus konkursus, spēles turpmāk arī tiks likvidēti kā šķira, jo skolēnu skaits ir par maz… (tiem tā kā vairāk neko nevajag?), ko par patriotismu domā liela daļa ģimeņu, kas dzīvo uz sociālo risku robežas (vecākiem ir garas darba stundas vai lielai daļai ir problēmas ar darbu, samaksa lielākajai daļai – paši zinām) un ar kādām domām bērns nāk uz skolu par šo tēmu (arī taču esam dzirdējuši), skolotājs ved uz Rīgu labprāt (vecākiem tas var būt par dārgu un ne vienmēr interesanti, taču naudiņu šāda veida braucienam atradīs). Skolēniem interesē diskusijas, sarunas par patriotiskajām tēmām, taču nedomāju, ka visu var paspēt mācību stundu laikā (neaizmirsīsim skolotāju paniskās bailes par standartu izpildi un sagatavošanu eksāmeniem) un cik ieinteresēti to darīs skolotāji, kuriem reforma paredz slodzes pieaugumu (par atalgojumu ziņu nav), kas nozīmē, ka turpināsies hroniskā kaite – totālais laika trūkums, sagatavojot aktuālāko informāciju atbilstoši skolēnu vecumam utt… Iznāca ne sevišķi optimistiski, taču domāju, ka ir vērts iedziļināties šajās problēmās ne birokrātiskā līmenī, bet domājot par savu Latviju ilgtermiņā…

  3. IKVD-PALDIES PAR UZMANĪBU!Vācieties visas,kas tur sēž uz turieni,kur vēl nav būts!Un tā pat5ālāk!Pārbaudītājas!Velcieties pašas uz skolu un parādiet to kvalitāti!Riebjas !

  4. Atveriet IZ mnistrijas mājas lapu,turpat arī kvalitātes dienests.Saskaitiet,cik kabinetu pilnu ar,pārsvarā- ierēdnēm! Uzrakstīju e-pastā vienai jautājumu.Atbildi gaidu vēl joprojām. Gadiem runājam ap un ap mūsu izglītības sistēmu,nekas nemainās,izņemot ministrus.Tas,ka daudzus gadus nemācījām Latvijas vēsturi kā atsevišķu priekšmetu,vien par daudz ko liecina.Kurp ejam!

    • Skolā esi bijis? Vēstures mācību programmu lasījis? Ar reālo stāvokli iepazinies? Daži nezinīši sāka bļaut ,ka skolā nemāca Latvijas vēsturi,politiķi pirms vēlēšanām aši to uztvēra ,lai zvejotu balsis. Rezultātā nepamatota reforma un visa vēstures mācīšana pilnībā sabeigta.

  5. ................... Atbildēt

    pārbaudi nu, KĀDU vēsturi viņi zin!!!!!!!!!!!!!!!!!

  6. inita ir cool

  7. Dīvaini, bet dažas dienas atpakaļ man ienāca prātā, kā un vai mūsu skolās informē par politiskajiem notikumiem valstī. Mazdēls teica, ka viņam skolā neko par Ukrainu un krievijas agresivitāti nestāsta. Kā vispār var izaudzināt savai valstij lojālu pilsoni, ja nestāsta par valsti, tās aktualitātēm, bet vēsturi māca tikai no 6. klases? Dāņiem pat maziņu bērniņu dzimšanas dienās blakus tortītei ir valsts karodziņš un vikingu vēsturi stāsta jau bernudārzā. Mums deputāti un intelektuālo spēļu dalībnieki nav lasījuši Lāčplēsi un, diemžēl pats savām ausīm dzirdēju, ka nezin, to, ka Kuldīga atrodad Kurzemē. Tāda ir mūsu patriotiskā audzināšana! Kauns bija lasīt “kvalificētās” kundzes atbildes. Taisnība tiem komentētājiem, ka tiešam, lai bērnu klases stundās patriotiski izglītotu, nevajag naudu – skolotājam atliek tikai mīlēt savu dzimteni un viss ir kārtībā. Tiešām jāņem paraugs no Krievijas , kas tā māk iedzīt bērnu galviņās tai vajadzīgo ideoloģiju pat svešā zemē, tur sen tādas pretvalstiskas grāmatas būtu aizmēztas, ko nu – nemas nepieļautu to parādīšanos skolā. Taisnība arī tur, ka pašiem sklotājiem ir bail pieminēt vārdus – krievs, okupācija, nu vienkārši tā ir.

  8. Nestāsti te muļķības, laikam skolā uz divniekiem esi mācījusies? Ja neproti, tad nestrādā par skolotāju un brauc pamācīties pie Putina, kā cilvēkiem veido uzskatus un pārliecību. Tas ir tik uzskatāmi un vēlreiz pierāda, ka cilvēkam var visu ko iemācīt un iestāstīt. Vajag tikai gribēt, bet mūsu skolotāji ir tikai spējīgi staigāt pa ielām un diedelēt sev lielākas algas. Jau no komentāra var saprast, ka neesi nekāda patriote, bet tas, ka pašam skolotājam irjābūt patriotam, tas tiesa. Mums vēl ir papilnam skolotāju, kuru galvas piesārņotas ar veco, padomju ideoloģiju. Tad padomā, kā viņiem to iepotēja, varbūt noderēs.

  9. Izkārsim karogus, izkaisīsim auseklīšus, dziedāsim patriotiskas dziesmiņas un aizies uz urrā! Patriotismu pēc plāna iemācīt nevar. Tā ir pārliecība, kurai pirmkārt jābūt pašiem mācītājiem jebšu skolotājiem un galvenokārt ģimenēm! Tā ir pārliecību par kuru tazīmi neliek!

  10. Laikam jau padomju laika ideoloģijas funkcionāre tagad iekārtojusies un pielāgojusies jaunajai politiskajai sistēmai un stāsta te visādas blēņas. Jo fakts paliek fakts – neviena vārda par jauniešu nacionāli patriotisko audzināšanu – tātad šis darbs nemaz skolās nenotiek! Toties šo robu veikli aizpilda kaimiņvalsts propaganda. IZM ir tukša vieta šajā jautājumā, cik nu vecāki bērnam pastāsta, tik arī ir. Kad šajā ministrijā beidzot nomainīs vecos kadrus pret jauniem, nacionāli domājošiem kadriem?

  11. Cik briesmīgi viņai tie blondie mati izskatās…

  12. Nu šai intervijai ir grūti atrast apzīmējumu!
    Šī kundze taču VADA visas Latvijas republikas Izglītības kavalitātes dienestu!!!!!
    Es pieļauju, ka kaut ko tādu Izglītības kvalitātes dienesta pārstāve varētu teikt pirms 20 gadiem, bet ne šodien – “….noslēdzies pētījums, uzskāta jauna izpēte….eksperti ierodas, vēro, anketē… valstiskās audzināšanas programma nav apstiprināta….trūkst līdzekļu…. nav audzināšanas darba koordinācijas….”
    Velns parāvis! Kas tad visus šos gadus no tā visa labi atalgoto IZM ierēdnu bara puses ir darīts??? Tādi visi ir ar sū (n) ainu koku jāpatriec no viņu siltajām vietām !!! Tā ir ņirgāšanās par mūsu jaunatni! Tā ir valsts nodevība! Sabotāža! Apzināta kaitniecība!
    To nevar attaisnot ne ar kompetences trūkumu, ne nezināšanu vai nesaprašanu. Kādos tik pieredzes apmaiņas un kvalifikācijas celšanas komandējumos uz dažādām pasaules malām šie ….. par valsts naudu nav izbruakājuši! Kur ir rezultāti??! Un šajā intervijā kundzītei vēl nav neērti šļupstēt, ka skolēniem valstisko audzināšanu skolās vajadzētu izvest uzaicinātiem politiķiem un NATO valstu vēstniekiem !!! Debilisma kalngals!

    • Jāpatriec no ministrijas?! Nekā tamlīdzīga, ministrija pamatīgi jāpaplašina, bet ar to nepietiks – jāuztaisa arī vēl kāda valsts aģentūra – tādās darba vēl mazāk un algas labākas.

  13. Ak ko jūs, latviešu skolā ir problēmas ar patriotisko audzināšanu, kad ierosina ka vajadzētu karogu un himnu izlaidumā, tad skolotāji ir pirmie pretinieki, kam to vajag.Tā lūk, sāciet vienreiz ar pedagogu patriotisko audzināšanu.

  14. Juhņēviča šajā amatā jau sēž kopš padomju laikiem un neredz, kas notiek ārpus Izglītības ministrijas sienām. Ja mēs vēlamies mūsdienīgu izglītības sistēmu, tad jāsāk no nulles.

  15. Juhņevičas kundze!Vai Jūs tiešām esat tik tālu no reālās dzīves krievu skolās, vai cenšaties vēlamo pasniegt kā īstenību.Cilvēki,kuri ikdienā saskaras ar krievu skolu audzēkņiem,nevar piekrist Jūsu virspusējai un nekritiskajai attieksmei par jaunatnes audzināšanu valsts apmaksātajās skolās.Facebookā audzēkņi viens otru apsveic 23.febr. ar padomju armijas dienu,sarunāties latviski nevar..Ko IZ ministrija un kvalitātes dienests liks pretī tai propagandai,kas pārņem mūsu valsti?Kas tiek stāstīts krievu jauniešiem,to var labi redzēt 9.maijā

Draugiem Facebook Twitter Google+