Mobilā versija
+3.5°C
Sabīne, Sarma, Klaudijs
Pirmdiena, 5. decembris, 2016
27. aprīlis, 2012
Drukāt

Kā atjaunot darbarīkus un detaļas?

rusa

“Kā notīrīt rūsu un atjaunot vecu arklu un pļaujmašīnu? Kā atjaunot veca motocikla detaļu hromējumu?” Raitis Smiltenē

 

Lai atjaunotu vecu arklu, vispirms nepieciešams metāla daļas kārtīgi notīrīt ar drāšu birsti. Vieglāk to izdarīt ar elektrourbi, kurā ievietots drāšu disks. Sarežģītākās vietas var apstrādāt ar metāla vīli vai urbja abrazīvajiem uzgaļiem. Kad visi netīrumi un rūsa ir noņemta, metāla daļas pārklāj ar Vācijā ražoto skābas bāzes rūsas noņēmēju Rust remover vai citu līdzīgu produktu.

– Tad atliek tikai nopūst ar vācu melno aerosolkrāsu Tutela 11 Sprey, un arkls būs kā jauns, – stāsta firmas “Solano” tehniskais konsultants Viesturs Dāvidsons.

Galvanizāciju mājās ir grūti paveikt, to labāk uzticēt profesionāļiem. Vispirms notīra visus vecos slāņus, jo zem hromējuma var izrādīties no ārpuses neredzami rūsas laukumi. Piedevām, ja slāņi nav noņemti, vienu metālu attaukojot, citi zaudē virsmas kvalitāti. Hroma slāni noņem elektroķīmiski, ievietojot detaļu kaustiskās sodas vannā. Apakšējās niķeļa un vara kārtas tīra mehāniski. Sarežģītu profilu pucēšanā izmanto speciālās slīpmašīnas. Gludas detaļas apstrādā ar rupjo, tad smalko slīpējamo pastu. Labu pastu ražo Šveices “Abrasives”.

Hromējums sastāv no vairākām kārtām: niķeļa, vara, atkal niķeļa un hroma. Nopulētās un attaukotas detaļas ievieto galvanizācijas vannās un uzklāj 3 – 4 mikronu biezu matētā niķeļa slāni. Niķeļa pārklājumam raksturīgās mikroskopiskās plaisas likvidē, detaļu pārklājot ar varu. Tad klāj spīdīgo niķeļa kārtu un nopulē. Tagad detaļa gatava hromēšanai, kas notiek, ievērojot daudzus parametrus. Ja nedaudz izmainās šķidruma temperatūra vai ķīmisko elementu proporcijas, darbs var neizdoties. Cieto hromu klāj 5 – 6 mikronu plānā slānī. Tas ir vairākas reizes biezāks un izturīgāks par dekoratīvo 2 mikronu hromējumu. Dažreiz detaļas sagatavošanai nepieciešamas pat 8 peldes. Hromēšanas izcenojumi svārstās ap 7,50 Ls/dm2 un ir atkarīgi no detaļas sarežģītības.

– Motocikla detaļu hromējuma drauds ir lietus ūdens kopā ar ceļu sālījumu. Tādēļ nepieciešams regulāri lietot aizsargvasku, kas aizpilda hroma mikro­poras, veidojot aizsargslāni. Lētākajiem autokosmētikas vaskiem cena ir tikai ap Ls 3,50, – stāsta SIA “Hroms” direktors Ivars Vīgulis.

 

 

Padoms

Bojātas hromētas detaļas mājās bieži tīra ar smilšu strūklu. Tā kā dzelzs ir aptuveni divreiz mīkstāka nekā hroms, smilšu strūkla vairāk izslīpē dzelzs, nevis hroma daļas. Detaļas virsmā veidojas bedres, kas pazemina hromējuma kvalitāti. Tādēļ šādas detaļas labāk pārklāt ar biezāku pulverkrāsu.

 

 

 

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+