Mobilā versija
+0.4°C
Guna, Judīte
Sestdiena, 10. decembris, 2016
27. janvāris, 2014
Drukāt

Kā dziļā elpošana var palīdzēt ikdienā

soapbubbles

Skābekļa un ogļskābās gāzes apmaiņa starp organismu un apkārtējo vidi ir obligāts dzīvības norišu priekšnoteikums. Tāpēc svarīgi prast pareizi elpot. Kā to dara?

 

Cita dzīves kvalitāte

Ja nepietiek saules gaismas un mainīgo laika apstākļu dēļ nogurdina biežas vai ilgstošas saaukstēšanās, spēj palīdzēt elpošanas vingrojumi. Šis paņēmiens ir pārbaudīts, jo tā daudzi cilvēki spēj uzturēt sevi labā tonusā.

Elpošanas vingrojumi īpaši ieteicami cilvēkiem, kuriem ir deguna dobumu, kakla, bronhu, plaušu, sirds un asinsvadu sistēmas, sievietēm – arī ginekoloģiskas problēmas. Noder pat tad, ja streiko nervi…

 

Ik dienu dažas minūtes mērķtiecīgu elpošanas vingrojumu palīdz atjaunot spēkus un atklāt jaunas iespējas.

 

Kad organismu pietiekamā daudzumā piesātina ar dzīvinošo skābekli, uzlabojas vielmaiņa, un tas atbrīvojas no uzkrātajiem toksīniem un pie reizes – arī no sliktas pašsajūtas, īgna noskaņojuma un pat liekā svara. Ik dienu dažas minūtes mērķtiecīgu elpošanas vingrojumu palīdz atjaunot spēkus un atklāt jaunas iespējas.

Ar piesardzību pret elpošanas vingrojumiem jāizturas, ja ir galvas vai mugurkaula traumas, osteohondroze, radikulīts, paaugstināts arteriālais spiediens vai iekšējais acs spiediens un akmeņi aknās vai nierēs.

 

Noteikumu rāmjos

Pareizas elpošanas nosacījumi nav sarežģīti. Jāsāk ar ieradumu izmantot tikai degunu. Ja šis dabīgais filtrs stāv dīkā, ieelpotais gaiss nav attīrīts no putekļiem un mikrobiem, nav silts un mitrs, tāpēc ietekmē bronhus, plaušas un kaklu. Šī iemesla dēļ saaukstēšanās laikā parasti iesaka neļauties kārdinājumam elpot caur muti, bet gan gādāt, lai būtu brīva gaisma plūsma caur degunu. Tiklīdz parādās pirmās saaukstēšanās pazīmes – šķavas, degunu ieteicams skalot ar vieglu sālsūdeni, lai atbrīvotos no mikrobiem. Var izmantot arī speciālus izsmidzināmos līdzekļus uz jūras ūdens bāzes.

 

Apgūstot elpošanu ar vēderu – diafragmu, iespējams saņemt vislielāko gaisa apjomu. Dziļa un vienmērīga elpa ir daudz efektīvāka, jo atbrīvo organismu no ogļskābās gāzes, vienlaikus piegādājot skābekli.

 

Liela daļa cilvēku plaušas neizmanto pilnvērtīgi – elpo sekli, nenodrošinot to ventilāciju un pietiekamu skābekļa un ogļskābās gāzes apmaiņu organismā. Šī virspusējā elpošana, ko var pamanīt kā atslēgas kaula cilāšanos, ir tikai plaušu augšējās daļas piepildīšana.

Apgūstot elpošanu ar vēderu – diafragmu, iespējams saņemt vislielāko gaisa apjomu. Dziļa un vienmērīga elpa ir daudz efektīvāka, jo atbrīvo organismu no ogļskābās gāzes, vienlaikus piegādājot skābekli.

Daba dīvainā kārtā ieriktējusi, ka vīriešiem elpošana ar diafragmu padodas daudz labāk nekā sievietēm.

 

No bērna kājas

Jo jaunāks cilvēks, jo vieglāk viņu pieradināt pie pareizas elpošanas, un šī dzīvībai un labsajūtai svarīgā iemaņa saglabājas ilgus gadus. Sākot no mazotnes, pareiza elpošana bērnu labāk pasargā no saaukstēšanās slimībām, viņš kļūst izturīgāks un vieglāk pielāgojas dažādām dzīves situācijām. Iemācoties pārvaldīt elpošanu, bērns spēj kontrolēt savas emocijas. Tas ir īpaši būtiski personības un rakstura izaugsmei, piemēram, lēna izelpa palīdz mazināt saspringumu un tikt galā ar satraukumu. Jāiegaumē tikai daži būtiski nosacījumi: ieelpa ir caur degunu, pleci nedrīkst celties līdzi, izelpa ir vienmērīga un lēna, vaigi nedrīkst piepūsties.

Elpošanas vingrojumus bērniem visvieglāk ierādīt rotaļājoties, piemēram, ar ziepju burbuļu pūšanu vai vētras radīšanu ūdensglāzē, izmantojot kokteiļa salmiņu. Daudziem bērniem patīk ar pirkstu zīmēt uz aizsvīduša vai aizsaluša stikla. Lai varētu to darīt, atliek uzpūst stiklam siltu elpu… Plaušu apjomu palīdz attīstīt arī balonu pūšana, peldēšana, dziedāšana un pūšamo mūzikas instrumentu spēle. Pat ja bērns neaizrausies ar mūziku, tomēr pat koka stabules pūšana palīdz viņa veselībai.

 

Trīs fāzēs

Grūtnieču nodarbībās viens no sagatavošanās posmiem pirms radībām arī ir veltīts pareizai elpošanai, jo procesa beigu daļā vajadzība pēc skābekļa būtiski palielinās: par diviem jāēd nav, taču jāelpo gan! Elpošanas vingrojumi ir sevišķi svarīgi augļa pietiekamai asinsapgādei.

Ieradums pareizi elpot ar vēderu aktivizē arī zarnu un aknu darbību. Daudz intensīvākas vielmaiņas dēļ var atbrīvoties no meteorisma un nelabas dūšas, kas rada lielāko diskomfortu pirmajos grūtniecības mēnešos.

Pareizas elpošanas vingrojumus ieteicams veikt ik dienu vismaz 10 minūtes, taču jāuzmanās no pārcentības, strauja ogļskābās gāzes koncentrācijas pazemināšanās var izraisīt reiboņus. Tādēļ vēlama ārsta konsultācija. Tomēr jebkurā gadījumā laba pašsajūta pēc šīs nodarbes ir rādītājs, ka vingrojumi nāk par labu!

Elpošanas vingrojumu laikā ieteicams ievērot trīs fāzes, starp izelpu un ieelpu ieturot nelielu pauzi. Tas mazina pārmērīgu uzbudinājumu, kā arī noder dzemdību laikā, jo tad pareiza elpošana ir īpaši būtiska.

 

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+