Mobilā versija
+6.9°C
Velta, Velda
Piektdiena, 24. novembris, 2017
7. novembris, 2017
Drukāt

Kā izvēlēties ziemas riepas? (4)

Foto - Indulis BurkaFoto - Indulis Burka

Vsevolods Poļakovs riepu modes tendencēm seko jau vairāk nekā 17 gadu.

Klāt pēdējais brīdis padomāt par riepu maiņu, lai uz ceļa varētu justies droši arī tad, kad sāksies sals un brauktuves klās sniegs un ledus. Patlaban tirgotāji piedāvā ļoti plašu riepu klāstu. Skaidrojam, kā tajā neapjukt un izvēlēties savām vajadzībām vispiemērotāko variantu.

 

Atšķirīgs gumijas sastāvs

Vislabāk riepu izvēlē paļauties uz profesionālu speciālistu viedokli. Ziemas no vasaras riepām atšķiras ne tikai ar citādi veidotu protektora zīmējumu, bet galvenokārt ar gumijas sastāvu. Svarīgi, lai riepa arī zemā gaisa temperatūrā būtu pietiekami elastīga, nodilumizturīga un vienlaikus nodrošinātu pietiekamu saķeri ar ceļa segumu, kā arī pēc iespējas īsāku bremzēšanu – arī tad, kad uz ceļa ir ūdens, sniegs vai ledus. Īpaši svarīgi tas mūsu apstākļos, kad pat vienas dienas laikā ceļa apstākļi var būtiski mainīties. Tāpēc arī nav iespējams pateikt, ka viens konkrēts riepu modelis būtu ziemai vispiemērotākais.

Vasaras riepas savas saķeres īpašības zaudē, ja gaisa temperatūra pazeminās zem +7 grādiem. To protektora zīmējums veidots, lai nodrošinātu saķeri uz mitra asfalta, braucot pa peļķēm, taču nav efektīvs, ja jāpārvietojas pa slidenu un sniegotu virsmu.

Savukārt ziemas riepu darba temperatūra ir no +7 grādiem un zemāk.

Ir ziemas riepas, kuras vairāk piemērotas braukšanai pilsētā, cits modelis derēs braukšanai pa ledu, vēl cits – ja jāpārvietojas pa dziļāku, irdenu sniegu. Tāpēc jāapzinās, pa kādiem ceļiem vairāk būs jābrauc un kāds ir braukšanas stils. Sportiskākam stilam būs vajadzīgas riepas ar lielāku noturību pret sānslīdi pagriezienos un īsāku bremzēšanas ceļu. Ja svarīgāks ir komforts un zemāks trokšņu līmenis – būs nepieciešams atšķirīgs riepu modelis un līdz ar to riepas gumijas sastāvs. Lai arī auto riepas no gumijas pasaulē tiek ražotas jau vairāk nekā gadsimtu, joprojām nav izdevies radīt ideālo riepu, kas būtu piemērota visiem braukšanas apstākļiem.

 

Foto - ShutterstockFoto - Shutterstock

Radzes – tikai uz ledus

Savulaik ļoti populāri bija ziemā izmantot riepas ar radzēm, taču jāsaprot, ka radžota riepa ir piemērota braukšanai pa ledu. Visos citos gadījumos to lietošana neatmaksājas. Piemēram, radžotai riepai bremzēšanas ceļš uz asfalta vai bruģa būs ievērojami garāks nekā tādai pašai riepai bez radzēm. Arī noturība sānslīdē būs sliktāka.

Dzīvojot pilsētās, Kurzemē vai Zemgalē, praktiski nav nepieciešamības pēc radžotām riepām. To apliecina arī cilvēku izvēle tirdzniecības vietās. Toties Vidzemē, īpaši tās ziemeļu daļā, un Latgalē situācija ir pretēja. Arī Igaunijā 70–80% gadījumu izvēlas ziemas riepas ar radzēm. Martā un februārī bieži vien ceļus klāj ledus, reizēm pat mitrs ledus, un radzes palīdz nodrošināt drošu braukšanu. Tāpat svarīgi, cik smaga ir automašīna, – jo tā smagāka, jo saķere ar ceļa segumu labāka, un, iespējams, radžotas riepas nemaz nav vajadzīgas. Līdzīgi ir ar priekšpiedziņas auto. Arī šajā gadījumā bieži vien radžu lietošana nav nepieciešama, vienīgi jāievēro mierīgāks braukšanas stils.

 

Būtisks braukšanas stils un apstākļi

Ja pārsvarā jābrauc pa ceļiem, kas tiek regulāri tīrīti, var izvēlēties smalkāku protektora zīmējumu un mazliet cietāku gumijas sastāvu – braukšana būs klusāka un komfortablāka, arī degvielas patēriņš būs mazāks. Bet sniegotiem ceļiem jāizvēlas riepas ar rupjāku protektora zīmējumu – tās gan būs skaļākas, un arī degvielas patēriņš nedaudz pieaugs, toties varēs drošāk braukt, ja sniega uz ceļa vairāk.

Bieži vien cilvēki vaicā, kāda ražotāja riepas izvēlēties. Vienas atbildes nav. Svarīgāk saprast, kādi ir braukšanas apstākļi, braukšanas stils un, protams, materiālās iespējas. To visu izstāstot pārdevējam, viņš palīdzēs izvēlēties piemērotāko riepas modeli gan tehnisko īpašību, gan cenas ziņā.

Protams, pasaulē atzītāko riepu ražotāju izstrādājumi būs dārgāki, un daļa cenas būs jāmaksā arī par vārdu. Tomēr pircēji maksā ne tikai par vārdu – augstāka cena pamatota ar to, ka riepu ražotnē tiek piemērotas visjaunākās tehnoloģijas, inovācijas, zinātniskās izstrādes, šīs riepas vairāk un nopietnāk tiek testētas, pirms nonāk veikalu plauktos. Tāpēc visos pieejamos testos var redzēt, ka atzītākajiem zīmoliem, kaut nedaudz, tomēr ir īsāks bremzēšanas ceļš un labāka saķere ar segumu.

Taču tirgū ir arī plašs budžeta klases riepu piedāvājums. Testi pierādījuši, ka šīs riepas nebūt nav sliktākas. Tāpat nevajadzētu bažīties par atzītāko Āzijas uzņēmumu riepām. Eiropas tirgū ir ļoti augstas kvalitātes prasības, un, lai to iekarotu, ražotāji iegulda lielas investīcijas gan pašās ražotnēs, gan izstrādājot un testējot riepu modeļus.

Izdarot galīgo izvēli, gan nevajadzētu izraudzīties pašu lētāko preci no nepazīstama ražotāja. Mūsu tirgū diemžēl ir arī riepas, kuru ražotāji vadījušies pēc principa – ka tikai pārdot, sekas nav svarīgas. Šīs riepas nav testētas, nav nekādu atsauksmju. Tā ir loterija, kurā likme ir paša un līdzcilvēku drošība un pat dzīvība.

 

Daži mīti un aizspriedumi

Riepu izvēlē vērojami vairāki aizspriedumi. Viens no tiem – ja riepa ir vecāka par trim gadiem, tās īpašības pasliktināts. Ražotāji apliecina – pareizi glabāta riepa savas īpašības nemaina piecus gadus kopš ražošanas brīža. Taču, kad riepas sāk lietot, izmaiņas gumijas sastāvā notiek straujāk, riepas dilst, un to noturība uz brauktuves mainās. Ja neskaita riepas nodilumu (ziemā protektora dziļums ir vismaz 4 mm), nav normatīvu, cik sezonu to var lietot, taču pieredze liecina, ka riepa parasti kalpo trīs sezonas. Atsevišķos gadījumos riepas var kalpot tikai vienu divas sezonas, tas atkarīgs no tā, pa kādiem ceļiem un ar kādu ātrumu tiek braukts, kāds ir braukšanas stils, mašīnas svars, riepu gumijas sastāvs, vai ziema ir silta vai auksta, vai riepās ir pareizs spiediens, vai viss kārtībā ar auto ritošo daļu.

Nav ieteicams pirkt lietotas riepas, jo nav zināms, cik ilgi un kādos apstākļos tās jau kalpojušas un kāpēc no tām atteicies iepriekšējais īpašnieks.

Vēl kāds mīts par to, ka ziemā jāizvēlas šaurākas riepas nekā vasarā. Šis apgalvojums radies laikā, kad riepu izvēle bija ierobežota. Jāizmanto tāda izmēra riepas, kādas ieteicis konkrētās automašīnas ražotājs. Ja riepa platāka, tai ir lielāks saķeres laukums, taču sānslīdes gadījumā noturība ir sliktāka. Šaurākai riepai ir labāka noturība sānslīdē, bet garāks bremzēšanas ceļš. Nosakot riepu vēlamo izmēru, automašīnas ražotājs šīs īpašības jau ņēmis vērā.

 

Vissezonas riepas mūsu klimatam… neder

Ar vissezonas riepām mūsu apstākļos ir kā ar apaviem – ar puszābakiem vasarā būs par karstu, bet ziemā sals kājas. Vasaras riepas paredzētas apstākļiem virs +7 °C, ziemas riepas – no +7 °C un zemāk, bet vissezonas riepas – normāli kalpo temperatūrā no -5 līdz +15 grādiem. Ļoti šaurs temperatūras diapazons, kas nav piemērots mūsu klimatam. Vasarā šādas riepas pastiprināti dils, zemā gaisa temperatūrā būs pārāk cietas un saķere sliktāka. Automašīna slīdēs. Šādas riepas var izmantot, ja brauc pāris reižu vasarā, tikpat reižu ziemā un vēlas ieekonomēt uz riepu montāžu.

Tāpat ir mīts, ka vasarā var nobraukt ziemas riepu atlikumu, ja tās vairs nav paredzēts izmantot. Nav ieteicams braukt ar ziemas riepām vasarā, jo mīkstākā gumijas sastāva dēļ riepas vairāk sakarst un, strauji bremzējot, ne tikai pastiprināti dilst, bet arī var slīdēt, ievērojami pagarinot bremzēšanas ceļu, īpaši, ja riepai ir daudz lameļu. Efekts būs tāds pats, kā braucot ar radzēm pa bruģi. Tāpat jo mazāks protektora dziļums, jo ātrāk sākas akvaplanēšana – lietainā laikā vai uz mitra asfalta pie mazāka ātruma zūd saķere ar ceļa segumu.

Neatkarīgi no tā, ka izraudzītas atbilstīgas ziemas riepas, sliktos braukšanas apstākļos jāsamazina braukšanas ātrums, pagriezieni jāveic lēnāk un arī bremzēt jāuzsāk laikus. Tikai tā var paaugstināt satiksmes drošību un cienīt gan sevi, gan citus braucējus.

 

Konsultējis SIA “Latakko” tirdzniecības koordinators Baltijas valstīs Vsevolods Poļakovs

Pievienot komentāru

Komentāri (4)

  1. un vēl, ir zināms, ka braucot uzsilst ne tikai F1 riepas! Attiecīgi stāsts par darba temperatūru maigi izsakoties ir … Cita lieta, ka uzsalt var, ja arī vispārējā temperatūra nav mīsusos.

  2. Nu baigais jau speciālists atradies! Riebjas šie reklāmas raksti!

    +7 grādi kā robeža! Ha, kādreiz bija +2, +3, +4 …. kļūst arvien siltāks un robeža tak jāceļ!!

    Šaurās riepas – mīts! Vecajam daudz gadu no skolas pagājis! Šaurākai riepai mazāks saskares laukums un attiecīgi lielāks spiediens uz zemi un nedaudz labāka saķere. Arī no sniega labāk kārpīsies ārā

  3. Tukša muldēšana par M+S riepām! Uzlieku jaunas un braucu 50000km bez bēdām!

  4. Šovasar, ja to vispār var par vasaru saukt, bija 1 vai 2 dienas, kad temepratūra bija 30 grādi pēc Celsija, LV ir pāris vietas, kur oficiāli drīkst braukt 100 km/h, OK vidējā plūsma uz ceļiem ir 100-110 km/h, pie tādiem apstākļiem es neredzu jēgu vasaras riepām, arī skandināvu tipa ziemas riepām vai šipiem nē, ja vien dziļos laukos nedzīvo, ūdens vai šļura risēs gan ir cauru gadu, tāpēc personīgi piemeklēju riepu setu, kas nav dikti mīksts, ko var lietot visu gadu un tā arī gadus 2-3 nobraucu ar centrāleiropas ziemas riepām un tad ņemu nākamo. Latakko un citi “eksperti”, pie kuriem montāža maksā jau tuvu pie 30 eiro par reizi un visticamāk šogad vasarnes arī štruntīgāk tirgojās protams stāstīs cik tas ir briesmīgi un nedroši, bet katram vajag saprast pašam ko gribas – es ziemā negonkoju, man der savs variants, ietaupu gadā montāžas 2x, nav vajadzīgs otrs sets, utt un vienmēr lietoju svaigu gumiju – lietotās un atjaunotās diemžēl ir priekš tiem, kam naudas nav un tādēļ jāpārmaksā.

Draugiem Facebook Twitter Google+