Mobilā versija
+2.0°C
Sabīne, Sarma, Klaudijs
Pirmdiena, 5. decembris, 2016
9. septembris, 2014
Drukāt

Velojoslas tracina šoferīšus; Ušakovs apsola – būs vēl sliktāk (22)

Foto - Atis JansonsFoto - Atis Jansons

Tiešām – “būs vēl sliktāk”, tā teica Nils Ušakovs, savu uzrunu velojoslu skaidrošanas sanāksmē beidzot. Iespējams, tas bija mēģinājums pajokot. Neviens gan nesmējās…

Pats Riteņbraucēju apvienības rīkotais un Rīgas domes atbalstītais pasākums (saukts gan par prezentāciju, gan diskusiju, gan preses konferenci) iznāca tāds dīvains. Aprauts. Pēc idejas autoru un realizētāju (Viesturs Silenieks, Guntars Ruskuls, Toms Kokins, Elmārs Daniševskis) uzrunām un jau pieminētā mēra galavārda nekāda diskusija nesekoja. Jautājumus uzdot netika piedāvāts. Vien aicināts saprast, ka nākotnes vārdā neērtības ir jāpiecieš.

Kādu tad mums zīmēja tagadni un nākotni? Rīgas centrs esot līdz kritiskam līmenim sabojāts. Un galvenie vainīgie pie tā ir pilsoņi, kuri par pārvietošanās līdzekli izvēlas auto. Šīs izvēles dēļ centrs ir pārblīvēts, piesmirdināts, no tā bēg gan iedzīvotāji (pēdējos gados uz piepilsētas rajoniem pārcēlušies 70 000), gan mazie tirgotāji. Skatlogi tukši. Mazās kafejnīcas iznīkst. Iela “zaudē savu sociālo funkciju” (Toms Kokins). No galīga kraha mūs glābusi vien krīze, kuras laikā vieglā autotransporta skaits ievērojami samazinājās. Bet nu tas atkal sāk augt. Ko pieļaut nedrīkst. Tam jākrītas, vēlams par procentiem 20, ko spēja panākt Stokholma (ieviešot maksu par iebraukšanu centrā). Vai mums arī tādu vajadzētu?

Viens no glābējiem – velosipēds. Protams, tikai “viens no”. Citi ir tranzīta maršrutu novirzīšana pa lokveida maršrutiem (dārgi un projekti atrodas tikai sākuma stadijā), daudzstāvu un pazemes stāvvietu izbūve (arī dārgi), sabiedriskā transporta parka kvalitātes uzlabošana (atkal jāsaka – dārga, tādēļ lēna). Bet KAUT KAS beidzot ir jādara!!! Un tādēļ mēs zīmējam velojoslas. Tā ir “pirmā skiču stadijas redakcija Rīgas veloprogrammai”, “pakāpeniska plāna īstenošana līdz 2030. gadam – šīs ielas ir tās, kur var kaut ko darīt bez pārbūves (T. Kokins), “zināmā mērā eks­periments ar cilvēkiem” (E. Daniševskis)…

Eksperiments gan, kungi. Galēji vienkāršots (tas pats E. Daniševskis ļoti skaisti stāsta, kā krustojumos varētu un vajadzētu visu skaisti iezīmēt, kā Lāčplēša un Brīvības ielas krustojumā pagriezienus aizliegt un labas alternatīvas piedāvāt). Sasteigts, lēts, iepriekš neizskaidrots. Tāpēc bez izpratnes, pat naidīgi uztverts. Tāpat kā tie projektu aizstāvošie apgalvojumi, kuri nav pietiekami precīzi, kuros ir tendenciozas iezīmes.

Par riteņbraukšanu 
ziemas mēnešos un Kopenhāgenu, piemēram. Nu nav taču tie klimata apstākļi tik līdzīga, kā te tiek stāstīts. Viņu decembris un janvāris ir “virs nulles” (Golfa straumes tuvums), ar lietutiņu, nevis sniegu. Viņiem nokrišņu daudzums mazāks pat vasarā. Mums ir sniegs, pa kuru ar divriteni braukt grūti un absolūtam pilsoņu vairākumam bīstami.

Par strauju un nepārprotamu divriteņu popularitātes pieaugumu, piemēram. Ušakova kungs nupat kādā intervijā teica – par 25% gadā. Tukšs blefa skaitlis, ja netiek nosaukta “bāze”. No cik, par cik pieaudzis – tā būtu godīga valoda.

Un, ja šādus skaitļus pameklējam (ir Riteņbraucēju apvienības krātuvēs), izrādās, ka šis krasais pieaugums ir tikai diviem cipariem rakstāms (vienā rīta stundā uz Vanšu tilta). Bet līdzās brauc četrriteņu tūkstoši, kuru paradumus ignorēt nez vai tā vienkārši drīkst. Un baidīt ar iebraukšanas maksu – vēl jo vairāk. Starp citu – automobilisti jau sen par centra lietošanu maksā. 5000 maksas stāvvietas pagājušajā gadā “Rīgas satiksmei” deva vairāk nekā sešu miljonu eiro ienākumu. Kādiem nolūkiem šis “nodoklis” tiek lietots?

Šā vai tā – joslas nu ir uzzīmētas. Un aizkrāsot tās autori negatavojas. Pat uz ziemu atļaut tās ignorēt – ­
ne. Maz pa tām brauc divriteņu? Nils Ušakovs ir pārliecināts – pieradīs, sapratīs, brauks. Varētu mēram piedāvāt derības. Likme – zaudētājs vienu gadu drīkst braukt tikai ar divriteni.

Nebrauks būtiski vairāk ne šogad, ne nākamgad. Drosmes un argumentu trūkst. Zinu tikai divus nopietnus kungus, kuri šogad kļuvuši par riteņbraucējiem. Vienam naudas benzīnam trūkst, otrs nokļūdījās paģiru promiļu vērtējumā un uz gadu palika bez licences. Un bērni ne uz skolu, ne bērnudārzu viņiem vairs nav jāved. Un velostāvvietas pie viņu darbavietām ir iekārtotas.

Bet autobraucēju dzīve ir pabojāta. Ne jau tāpēc, ka Elizabetes iela nebūtu apbraucama. Ne tikai es to jau pirmajā nedēļā esmu iemācījies. Bet masas nezūdamības likums ir mūžīgs. Un sastrēgums neizzūd, bet pārceļas uz citu vietu. Lāčplēša ielas kreiso pagriezienu (Juglas virzienā) varu elementāri pārcelt uz vienvirziena un bezvelo Stabu ielu. Varu. Nepiedāvājāt shēmu. Izdomāšu pats. Ar smaidu. Bet par skaistu nākotni cīnīties ar paņēmieniem un apgalvojumiem, kas aizvaino vairākumu (un auto lietotāji tāds ir un vēl ilgi būs), nez vai ir prāta darbs.

Un visbeidzot – nākamais gads noteikti būs 
labāks.

Pievienot komentāru

Komentāri (22)

  1. Domājams, ka ši problēma ietekmēs arī vēlēšanu rezultātus. Šaubos, vai kāds no autovadītājiem, kuriem katru dienu jābrauc pa Rīgas centru, gaidāmajās vēlešanās balsos par SASKAŅAS partiju. Lai no velobraucēji saliedējas, un izsaka šai partijai savu atbalstu. Bet, diez vai skaita ziņā viņi pašlaik apsteigs autovadītājus ?

  2. Ne jau transportliidzekljos ir vaina, bet tur ka pashvaldiibai buutu jaadomaa par bernu aizveshanu no skolas uz maajaam un atpakalj, lai vecaakiem mieriiga sirds ar skolas autobusinjiem. Bet tagad cilveeki pashi ipseejas, kaa prot un kaa var… citi ar riteni velk vezumus, cits ar auto ved rokassominju… Liela probleemu gruuti atrisinaat. Taapeec ir lietderiigi to sadaliit un tad veikt konkreetu probleemu risiaashanu. Ne jau striipu vilkshana uz ielaam, kur trotuaari ir tikpat plati veicinaas satiksmes uzlaboshanu un mazinaas sabiedriibas kopeejo stresa liimeni.

  3. Pirms mainiit, kko satiksmee vajag aprunaaties ar profesoriem, kas augstskolaas straadaa un var izstraadaat modeljus veikt simulaaciju… neviss savilkt kkaadas idiotiskas striipas uz tikpat plataam ielaam, kaa trotuaai blakus, konkreeti elizabetes iela uz briiviibas ielas pusi…
    Nils ar saviem celinjiem atgaadina staastu par balodi… Protu protu taisiit maaju un atkal chiks 🙁

  4. ” nekāda diskusija nesekoja. Jautājumus uzdot netika piedāvāts. Vien aicināts saprast, ka nākotnes vārdā neērtības ir jāpiecieš.”

    Ļoti tendenciozi un tipiski LV žurnālistiem. Bija iespēja izteikties, kritizēt, bet acīmredzami ne argumentu ne intelekta un pats galvenais drosmes nepietika. Tāpēc vieglāk pēc tam visu klusi sarakstīt LA un tīksmināties par savu viedokli.

  5. Sakārtot satiksmi protams nevienam prātā ienākt nevarēja.Agrāk Dzirnavu ielā ,virzienā uz centru aiz dzelzsceļa pārbrauktuves bija divas joslas.Kreisā,pagriezienam uz centru,labā taisni un pagriezienam pa labi.Tagad tikai viena josla un milzīgs korķis,jo jāgaida,kad kādi griezīs pa kreisi.Tā kā pretejā virzienā liela satiksme,jagaida ilgi.Vajag vismaz aizliegt kreiso pagriezienu,ko var veikt no B.Upīša ielas .Un tādu nepardomātu vietu ir daudz.Palīdzētu arī zaļā bultiņa labējam pagriezienam kā tas ir Lietuvā,tkai atkal ierēdņi to neredz.

  6. Tie pajoliņi varētu nevis iedzīvotājus aicināt, stulbuma un nabadzības dēļ braukt pa čakeni ar riteņiem. Bet beidzot rast, radīt, dibināt, būvet augšā Uzņēmumus Ražotājus! Kur Latviešiem algas normālas nopelnīt! Esam galu galā Simtiem gadu, Ziemeļ Eiropas tauta! Ekonomisko attīstību vajag iedarbināt! Mums neinteresē, kur?! Tas ir jūsu pienākums, tur saemā, visādās ministrijās sēdošiem, deputātiem, frakcijām – beidzot ar Milzīgu nokavēšanos rast Latvijā Labklājību! Lai Latviešiem būtu normāli apmaksāts darbs! Pietiekoša izvēle! Bet tākā Ekon. att. ir izkritusi, izbirusi no ratiem, pa grubuļaino lauku ceļu Ratos Krototies un zirgam d skatoties. Mums ļoti ilgus gadus darba ikdiena neuzlabosies! Ražojošu Industriju nevar ar birstīti uzslaucīt uz šaufeles un iebērt atkr. spainī. Viņa ir ilgus gadus jāattīsta, jostiprina, jāatjauno, lai kādreiz nestu varenu ražu! Labklājīgu ikdienu Latviešu tautai! Bet atrāk Pastar diena pienāks! Vai Pūcei atse sāks ziedēt! Kamēr vēlamais rezultāts tiešām būs sajūtams!

  7. Tajau derētu ar riteņiem ieviest ceļa nodokli ka šie grib pa ceļu vizināties……Nēta laba nauda atlec Domei tieši no tā ka autovadītāji autiņus liek Rīgas satiksmes stāvietās—a kā ritenbraucēji papildina kassi…..

  8. Velojoslu kā slavējam lietu atzīst tie iedzīvotāji, kuru dzīvokļi ir Lāčplēša ielā, jo tagad ievērojami ir samazinājies troksnis un putekļi, kas līdz šim traucēja normālu dzīvi kā dienā, tā naktī.

  9. Katrā ziņā, bez tām velojoslām varēja iztikt. Trotuari mums ir plati, var braukt pa tiem. Un vairākums velo joprojām brauc pa tiem, jo bail ir velojoslas izmantot – ja nu kāds tomēr….? Jau pašlaik velobraucēju skaits ir strauji samazinājies un aukstumam iestājoties kļus minimāls. BET, velojoslas jau paliks. Varbūt, būtu loģiski noteikt, ka velojoslu darbības laiks ir no 1.maija līdz 1.novembrim. TAS tomēr būtu sakarīgāk. Uzskatu, ka projekts ir sasteigts un nepārdomāts. Ambiciozs.

  10. Šāda aktivitāte nevis rosinās kādam atgriezties pilsētas centrā, bet cilvēki vēl aktīvāk meklēs vietas, kur normāli piekļūt! Tā arī jāpasaka, ka centru atstājam tūristiem un ierēdņiem, lai cilvēki rēķinās.

  11. Uz galvenajām auto artērijām nevienā citā pilsētā pasaulē nav velojoslu un stāvvietu ielas vietā. Lāčplēša iela ir Salu tilta turpinājums – jā, ņil, tā ir viena no galvenajām satiksmes artērijām Rīgā, un pateicoties tev tā ir pamatīgi sačakarēta. Laikam jau čakarēšana ir tavs mērķis it visā.

  12. zini , draudzīn, es tev uzdāvināšu velopiekabi. Varēsi man uz firmu vest man vajadzīgos būvmzteriālus no Brocēniem. Cementu. Par samaksu, pēc spidometra rādījumiem.

  13. Par kādu vairākumu šeit ir runa ? Autobraucēju vairākumu ? Man ir apnikuši visi “autovadītāji”, kuri ar putām uz lūpām cīnās pretī pārmaiņām. Autobraucēji nav vairākums. Vairākums ir tie pilsoņi, kuri pārvietojas ikdienā ar sabiedrisko transportu/kājām/riteni. Un kādā vidē jums liekas viņi grib dzīvot ? Pateikšu jums priekšā – sakoptā, tīrā, bez stresa vidē. Automašīnas ir tieši pretējais. Tās rada stresu un piesārņojumu, troksni. Palielinot veloceļu skaitu un attīstot sabiedrisko transporta sistēmu, samazinās arī autmašīnu skaits. Kas lielajam vairumam ir ieguvums. Cik % no rīgas iedzīvotājiem pārvietojas ar mašīnu ikdienā ? Pirms te skaļas lietas teikt, vajag padomāt ārpus sava melnā bmw stikliem un pastīties ārā uz realitāti.

    • Un man ir apnikuši divriteņu braucēji, kuri brauc pa kuru joslu grib, pie kādas gaismas grib un brīžiem galīgi neprognozējamos virzienos!

    • Kurbadam taisnība. A tie kas te savu neapmierinātību izgāž, vienkārši ir nabadziņi no pierīgas pļavu ciematiem, no kuriem katru rītu ar līzingā ņemtu lētu japāņu auto jākratās uz darbu un vēl kredīts 25 gadus par to cauro būdu jāmaksā :))))))

      • Nepareizi! Centrā iebraucu tikai darba darīšanās!Ja iespējams (nav kaut kas jāved) to daru arī ar velo. Bet jaunveidotās joslas nevienu manu maršrutu nav uzlabojušas! Toties braukšana ar auto prasa vēl papildus nervus.

    • Dzīvojam netālu no Ziedoņdārza, ik rītu mašīnā iesēžamies 4 – 2pieaugušie un 2 bērni – dodamies uz darbu Rīgas centrā, uz dārziņu, bet šoferīša galapietura ir Mārupe, kur ir viņa darbs.. Ar ričukiem vadāt bērnus arī ziemā, un kad paaugsies un uz aizmugurē nenosēdēs, bet pa ielām paši vēl braukt nedrīkstēs??..es mierīgi varu uz darbu iet kājām un to bieži arī daru, protams, bērnus varam vest ar pieslānītu tramvaju, kurā mūsu pieturā no rīta iekšā netikt vienam, kur nu vēl ar 2 sīčiem pie rokas..bet uz Mārupi, uz darbu, kur šad un tad kas krietni smags jāved mašīnas bagāžniekā, tad kā tikt?? Uzskatu, ka 4 braucējiem viens auto nav ne greznība, ne kas lieks..vienkārši transportlīdzeklis no punkta A uz B..

  14. lai rīgas dome likvidē savu autostāvvietu un pa visu laukumu ierīko velostāvvietas! Gada laikā pārcelsies ārpus Rīgas!

  15. Ušakovs ar savu trendīgo pievēršanos hipsteru brandžai ir nopietni pārskaitījies.
    Šie klauni par viņu tāpat nebalsos, savukārt daudzus savus līdzšinējos atbalstītājus SC zaudēs (pats pie tādiem piederu). 4. oktobris daudz ko parādīs – Būs interesanti apskatīt saskaņiešu rezultātus Rīgā un salīdzināt tos ar pēdējām pašvaldību vēlēšanām, kā arī iepriekšējām Saeimas vēlēšanām..

  16. Viss ir labi!!! Velo, trolejbuss, tramvajs. Nav ko smirdināties ar veciem opeļiem pa centru!

Medību laikā sievietei iešauj kājā Sestdien Kurzemē medību laikā kāda sieviete guvusi šautu brūci kājā.
Draugiem Facebook Twitter Google+