Egils Boitmanis: “Digitālā tirdzniecība attīstās tik strauji, ka nesen iegūtās zināšanas nākamajā brīdī jau var būt novecojušas, komersantam radot zaudējumus.”
Egils Boitmanis: “Digitālā tirdzniecība attīstās tik strauji, ka nesen iegūtās zināšanas nākamajā brīdī jau var būt novecojušas, komersantam radot zaudējumus.”
Foto – LETA

Kā labāk uzsākt biznesu internetā? 7

Tiem, kas sapņo uzsākt biznesu internetā, pirmie soļi var izrādīties katastrofāli. Kā izvairīties no kļūdām, ar padomiem topošajiem uzņēmējiem ES mājā pagājušajā nedēļā dalījās eksperti un veiksminieki.

Reklāma
Reklāma
VIDEO. Kāpēc gurķus tin plēvē? Atbilde tevi pārsteigs
NATO admirālis atklāj, vai ir pazīmes, ka Krievija tuvākajā laikā plāno iebrukt kādā no NATO valstīm
Veselam
8 veidi, kā bērnu izaudzināt par potenciālo psihoterapeita pacientu 13
Lasīt citas ziņas

Digitālās mārketinga aģentūras “Infinitum 8” valdes priekšsēdētājs Egils Boitmanis cēla priekšā trīs mācības. Pirmkārt, padoms jāprasa digitālā mārketinga speciālistiem, jo neviens cilvēks nevar zināt visu. “Uzsākot biznesu, liela kļūda vispirms ir prasīt – kā? Kas? Kāpēc? Neviens nedomā par to, kurš to darīs! Jāatrod entuziasma pilns cilvēks, kurš grib mācīties, darīt, naktī celties un domāt risinājumus,” sacīja E. Boitmanis, kuram pašam bijusi pozitīva pieredze, darbā pieņemot cilvēkus, kuriem idejas un darba spējas gāžas pāri malām.

Otrkārt, svarīgi ir datus pētīt, analizēt. “Tas attīsta domāšanu un motivē attīstīties, uzlabot rezultātus,” saka speciālists. “Kas ir skaists vietnes dizains? Tas, ko iegūst spraigās septiņu cilvēku diskusijās? Tas ir dizains, kas patīk septiņiem cilvēkiem. Nav teikts, ka tas patiks klientiem. Šādos gadījumos ir jāskatās uz rezultātiem, turklāt katrā valstī tie var atšķirties. Zinu daudzus, kuriem nācies atgriezties pie vecā dizaina, jo jaunais nav nostrādājis,” stāstīja E. Boitmanis. “Amazon” katru mēnesi uzsākot 300 dažādus testus, meklējot labākos risinājumus katram lietotājam.

CITI ŠOBRĪD LASA

Treškārt, jāmācās no digitālajiem resursiem, jāapgūst digitālās prasmes, jā­kļūst par “digicilvēku”. “Ja ir kaudze naudas – super! Ieguldiet desmit risinājumos un ar diviem trāpīsiet mērķī. Pārējos atmetiet un mācieties no kļūdām. Tie, kam naudas mazāk, – vispirms mācieties, apgūstiet “Google Analytics”, “Consumer Barometer”, “Conversion XL” u. c. rīkus un tikai tad meklējiet jaunus risinājumus,” uzsvēra “Infinitum 8” valdes priekšsēdētājs.

Patērētāju tiesību aizsardzības centra Patērētāju tiesību uzraudzības departamenta galvenais juriskonsults Dainis Platacs uzņēmējiem īpaši piekodināja ievērot patērētāju tiesības, tostarp atteikuma tiesības, kuras Latvijā ļoti daudziem uzņēmējiem atstātas novārtā. Tāpat arī pirmslīguma informācijai netiek pievērsta pietiekama uzmanība. Rezultāti var būt dramatiski – vairāku simtu vai pat tūkstošu eiro naudas sodi. Viņš ieteica apskatīt PTAC distances līguma paraugu.

Savos pieredzes stāstos dalījās trīs ar interneta veikaliem saistītu uzņēmumu pārstāves. Ilze Saleniece, sludinājumu portāla “meistardarbi.lv” redaktore, uzskata, ka, pirmkārt, precei jābūt interesantai un pieprasītai – nepietiek ar to, ka tā patīk draugiem un radiniekiem. Labākais risinājums būtu doties uz kādu no daudzajiem tirdziņiem, kur, piedāvājot savu produkciju, var analizēt, kurš un cik lielos apjomos preci pērk. Otrkārt, milzīga nozīme ir kvalitatīvai foto­grāfijai, kurā attēlota prece. Treškārt, preces nosaukumam ir jābūt tiešam un precīzam, lai klients to varētu atrast ar “Google” meklētāju. Jābūt arī uzskatāmam un lakoniskam preces aprakstam, adekvātai cenai, kontaktiem, elastīgam un ātram servisam, kā arī jāizvairās no sūdzībām, kuras vilksies līdzi līdz pat mūža galam.

Rasa Spulle, veikala “happyment” īpašniece un “etsy.com” Latvijas komandas kapteine, pastāstīja, kā pārdošana notiek “etsy.com”, kas nu jau guvis globālu slavu. “Etsy.com” līdzīgi kā “meistardarbs.lv” vai “ss.lv” darījumi notiek bez starpniekiem – jāsazinās ar preces ražotāju vai tirgotāju, tirdzniecības portālu atstājot vien kā vietu, kur komersanti var izrādīt savu veikumu. R. Spulle uzsvēra, ka arvien lielāku lomu spēlē mobilās ierīces, kuras izkonkurē datorus. No tālruņiem “etsy.com” skatās 60% no visiem lietotājiem, bet 40% veic pirkumu – tātad lietotnes izstrāde ir ļoti ieteicama. Viņasprāt, pašlaik lielākais izaicinājums ir konkurence, ar kuru var cīnīties, sevi aktīvi reklamējot sociālajos tīklos, medijos un sadarbojoties ar citiem pārdevējiem.

Reklāma
Reklāma

Atšķirībā no “etsy.com” un “meistardarbs.lv” gaismas virteņu veikala darbnīcas “cherrypicking” ir starpnieks starp pircēju un pārdevēju. Īpašnieces Egija Taube un Līva Vīgante nesen uzlabojušas tirdzniecības vietnes portālu, piedāvājot iespēju virtenes komplektēt pēc saviem ieskatiem. Lai to varētu izdarīt, bija jāveido ērta un juridiski precīza maksājumu sistēma, kas neatbaidītu ārzemju pircējus, kuri iepriekšējā mājaslapā veidoja vien 20 – 30% no klientiem. Ar mūsdienīgo tirdzniecības vietni meitenes šo skaitli vēlas palielināt līdz pat 70%.

Pārbaudīts mārketinga triks meiteņu izpildījumā ir piedāvāt klientiem atlaides nākamajiem pirkumiem, ja pircējs ar iegādāto preci dalās sociālajos tīklos, tā reklamējot ne tikai tirdzniecības vietni, bet pašu tirgotāju.