Foto – LETA

Kā top lētākie ceļu ielāpi?
 1

Lasītāju pavasara zvani. Interneta vēstules un komentāri. Sarunas ar kolēģiem – braucējiem. Par vienu tematu un – ja ne niknas, tad visai skeptiskas. Kas tas par haosu uz ceļiem?! Raibums un pleķi, šķembas un šķembiņas…

Reklāma
Reklāma
Veselam
8 veidi, kā bērnu izaudzināt par potenciālo psihoterapeita pacientu 18
Jau rīt Krievijas raķetes var lidot uz jebkuru valsti. Zelenskis par iespējamiem draudiem Eiropai
Kokteilis
FOTO. Ieva Brante demonstrē lielisku veidu, kā parādīt krāpniekiem viņu īsto vietu
Lasīt citas ziņas

Kas notiek Latvijā? Bedres lāpām. Šogad gan par trešdaļu mazāk nekā pērn – ziema izrādījusies krietni saudzīgāka.

Lāpām un lāpīsim arī turpmāk. Tieši šis primitīvais, neestētiskais utt. paņēmiens diemžēl ir vienīgais Latvijai pieejamais. Finansiāli – gluži vai fantastisks. Viena vienīga ceļa piemērs. P 125. Talsi–Dundaga. 33 km. Melnu segumu ieguvis pirms gandrīz 40 gadiem. Nopietnu rekonstrukciju nav piedzīvojis. Un tāda (maksātu ap 10 milj. eiro) netiek plānota tuvākajos septiņos gados. Dzīvību saglabājis pēdējos trijos gados, aizlāpot 8000 kvadrātmetrus bedru un veicot vienkāršotu virsmas apstrādi 5,5 km garumā. Kopējās izmaksas – aptuveni ceturtdaļa miljona. Ar simts tūkstošiem gadā izglābti 30 kilometri ceļa.

CITI ŠOBRĪD LASA

Pēdējo gadu diskusijās dzirdēta tikai viena alternatīva. Vajagot aizņemties, rekonstruēt kapitāli, parādu vēlāk dzēšot no lāpīšanai paredzētās naudas. Vilinoši. Vērienīgi. Taču nez vai reāli. Minētais Dundagas ceļš savu parādu (procentus nerēķinot) spētu atdot – simts gados…

Nav alternatīvas. Jālāpa. Iespējami labi jālāpa. Tas tiem, kas lāpa. Tiem, kas braucot skatās un kratās, varu vien vēlēt pacietību un vairāk sapratnes.

Bedrīšu aizpildīšana ar emulsiju un šķembiņām: tā ir lētākā bedrīšu remonta pamatmetode, jo aizpilda ar emulsiju plaisas ap bedri, ir ātra, iespējams strādāt mitrā laikā, nelabvēlīgos laika ap­stākļos ir pārtraucama, nav piesaistīta pie asfaltbetona ražotnēm, materiālus var ilgstoši uzglabāt. EUR 17,54 kvadrātmetrā.

Visas citas, pamatīgu darbu saskatīt gribošam vērotājam tīkamākās metodes ir dārgākas.

Bedrīšu aizpildīšana ar auksto asfaltu: to lieto bīstamo bedru aizpildīšanai nelabvēlīgos laika ap­stākļos. Ar to aizpilda bedres ziemā, kad citas iespējas nav, vai vasarā – atsevišķas satiksmei bīstamas bedres, kuras vajag saremontēt dažu stundu laikā. Izmaksas no EUR 45,50 kvadrātmetrā.

Bedrīšu aizpildīšana ar karsto asfaltbetonu pilnā tehnoloģijā: atsevišķu bedru aizpildīšanai samērā labā stāvoklī esošos segumos. EUR 25,61 kvadrātmetrā. Bet – nav lielas jēgas tērēt veselus astoņus eiro vairāk par katru kvadrātmetru un taisīt ielāpus, kuri būs izturīgāki par pamata klātni.

Tādēļ tie šķietami haotiskie pleķi un šķembu lietus. Process elementārs. Divu auto tandēms, četri veči. Robs segumā tiek izpūsts ar kompresora dzītu gaisu, tad bitumena emulsija, rupjākas šķembas, vēlreiz piķis, smalkākas šķembas, slota… Gatavs. Braucam tālāk.

Reklāma
Reklāma

Ja vienkāršā tehnoloģija tiek ievērota – vismaz šovasar riteņus nenolauzīsim. Skeptiskam vērotājam gan mieru nedod viens jautājums – kā šo darbu iespējams uzskaitīt? Lūk – šopavasar esot salikti ielāpi 205 tūkstošu kvadrātmetru platībā. Kas to spēj izmērīt? Nemēra. Platību rēķina aptuveni un, nevis ģeometriski mērot, bet pēc patērētās emulsijas daudzuma. Cita varianta nav. Bet ja nu darbu ķēdītē kāds ir negodīgs? Ja darvu nosper vai grāvī izlej? Par ko tad mēs (budžets) maksājam? “Autoceļu uzturētāja” vadītājs V. Kononovs šādu iespēju kategoriski noraida. Mums atliek paļauties un ticēt.

Bedrīšu masveida lāpīšanas laiks nu ir beidzies. LVC un LAU gan brīdina – ar šķembiņām, iespējams, nāksies tikties arī viskarstākajā vasarā. Tad kaisīšanas mērķis ir cits – asfaltēto ceļu segums sakarst pat līdz 50 grādiem, burtiski kūst, tā nestspēja un saķere kritiski samazinās. Tad tas jākaisa, tādējādi pastiprinot. Braucam prātīgi – lielākas distances, mazāku ātrumu, ar pretimbraucošo izmainoties! Lai necieš stikli un laka.