Mobilā versija
+2.9°C
Niklāvs, Nikola, Nikolajs, Niks
Otrdiena, 6. decembris, 2016
10. jūnijs, 2014
Drukāt

Kā top lētākie ceļu ielāpi?
 (1)

Foto - LETAFoto - LETA

Lasītāju pavasara zvani. Interneta vēstules un komentāri. Sarunas ar kolēģiem – braucējiem. Par vienu tematu un – ja ne niknas, tad visai skeptiskas. Kas tas par haosu uz ceļiem?! Raibums un pleķi, šķembas un šķembiņas…

Kas notiek Latvijā? Bedres lāpām. Šogad gan par trešdaļu mazāk nekā pērn – ziema izrādījusies krietni saudzīgāka.

Lāpām un lāpīsim arī turpmāk. Tieši šis primitīvais, neestētiskais utt. paņēmiens diemžēl ir vienīgais Latvijai pieejamais. Finansiāli – gluži vai fantastisks. Viena vienīga ceļa piemērs. P 125. Talsi–Dundaga. 33 km. Melnu segumu ieguvis pirms gandrīz 40 gadiem. Nopietnu rekonstrukciju nav piedzīvojis. Un tāda (maksātu ap 10 milj. eiro) netiek plānota tuvākajos septiņos gados. Dzīvību saglabājis pēdējos trijos gados, aizlāpot 8000 kvadrātmetrus bedru un veicot vienkāršotu virsmas apstrādi 5,5 km garumā. Kopējās izmaksas – aptuveni ceturtdaļa miljona. Ar simts tūkstošiem gadā izglābti 30 kilometri ceļa.

Pēdējo gadu diskusijās dzirdēta tikai viena alternatīva. Vajagot aizņemties, rekonstruēt kapitāli, parādu vēlāk dzēšot no lāpīšanai paredzētās naudas. Vilinoši. Vērienīgi. Taču nez vai reāli. Minētais Dundagas ceļš savu parādu (procentus nerēķinot) spētu atdot – simts gados…

Nav alternatīvas. Jālāpa. Iespējami labi jālāpa. Tas tiem, kas lāpa. Tiem, kas braucot skatās un kratās, varu vien vēlēt pacietību un vairāk sapratnes.

Bedrīšu aizpildīšana ar emulsiju un šķembiņām: tā ir lētākā bedrīšu remonta pamatmetode, jo aizpilda ar emulsiju plaisas ap bedri, ir ātra, iespējams strādāt mitrā laikā, nelabvēlīgos laika ap­stākļos ir pārtraucama, nav piesaistīta pie asfaltbetona ražotnēm, materiālus var ilgstoši uzglabāt. EUR 17,54 kvadrātmetrā.

Visas citas, pamatīgu darbu saskatīt gribošam vērotājam tīkamākās metodes ir dārgākas.

Bedrīšu aizpildīšana ar auksto asfaltu: to lieto bīstamo bedru aizpildīšanai nelabvēlīgos laika ap­stākļos. Ar to aizpilda bedres ziemā, kad citas iespējas nav, vai vasarā – atsevišķas satiksmei bīstamas bedres, kuras vajag saremontēt dažu stundu laikā. Izmaksas no EUR 45,50 kvadrātmetrā.

Bedrīšu aizpildīšana ar karsto asfaltbetonu pilnā tehnoloģijā: atsevišķu bedru aizpildīšanai samērā labā stāvoklī esošos segumos. EUR 25,61 kvadrātmetrā. Bet – nav lielas jēgas tērēt veselus astoņus eiro vairāk par katru kvadrātmetru un taisīt ielāpus, kuri būs izturīgāki par pamata klātni.

Tādēļ tie šķietami haotiskie pleķi un šķembu lietus. Process elementārs. Divu auto tandēms, četri veči. Robs segumā tiek izpūsts ar kompresora dzītu gaisu, tad bitumena emulsija, rupjākas šķembas, vēlreiz piķis, smalkākas šķembas, slota… Gatavs. Braucam tālāk.

Ja vienkāršā tehnoloģija tiek ievērota – vismaz šovasar riteņus nenolauzīsim. Skeptiskam vērotājam gan mieru nedod viens jautājums – kā šo darbu iespējams uzskaitīt? Lūk – šopavasar esot salikti ielāpi 205 tūkstošu kvadrātmetru platībā. Kas to spēj izmērīt? Nemēra. Platību rēķina aptuveni un, nevis ģeometriski mērot, bet pēc patērētās emulsijas daudzuma. Cita varianta nav. Bet ja nu darbu ķēdītē kāds ir negodīgs? Ja darvu nosper vai grāvī izlej? Par ko tad mēs (budžets) maksājam? “Autoceļu uzturētāja” vadītājs V. Kononovs šādu iespēju kategoriski noraida. Mums atliek paļauties un ticēt.

Bedrīšu masveida lāpīšanas laiks nu ir beidzies. LVC un LAU gan brīdina – ar šķembiņām, iespējams, nāksies tikties arī viskarstākajā vasarā. Tad kaisīšanas mērķis ir cits – asfaltēto ceļu segums sakarst pat līdz 50 grādiem, burtiski kūst, tā nestspēja un saķere kritiski samazinās. Tad tas jākaisa, tādējādi pastiprinot. Braucam prātīgi – lielākas distances, mazāku ātrumu, ar pretimbraucošo izmainoties! Lai necieš stikli un laka.

Pievienot komentāru

Komentāri (1)

  1. Manuprat kaut kas isti nav kartiba. Lietuva celus buve,bet pie mums tikai parsvara bedrites lapa. Var jau aizbildinaties,ka tur dzivo vairak iedzivotaju, bet ari Igaunija buve. Ar to var secinat,ka nauda aiziet kaut kur,bet ne uz celu uzturesanu. Zinu vienu dzives gadijumu vairakus gadus atpakal,ka bija salasita naudina asfalta liesanai no Dagdas uz Konstantinovu,bet kamer ta no Rigas gaja uz Latgali-vai nu inflacija noeda,vai citur aizpluda-ta ari asfalts netika noliets. Tad vel gadijums pie dienvidu tilta celtniecibas- viens pazina kad to cela, uz dienvidu tilta nemaz nestradaja, dabuja “bosiem” piepalidzet celt privatmajas,pa dienvidu tiltam paredzeto granti un cementu. Redz kads bizness bosiem- ne stradniekam jamaksa, ne izejmateriali japerk.

Ar motorizētu čemodānu var sasniegt ātrumu 13 km/hJa kādreiz lidostā radusies nepieciešamība dažu minūšu laikā nokļūt no viena termināļa uz otru, lai paspētu uz savu reisu, lielisks sabiedrotais būs motorizētais čemodāns "Modobag".
Vietnes "nozagts.com" un "Toma joki" nonākušas arī Drošības policijas redzeslokāSavstarpēji saistītās interneta vietnes "nozagts.com" un "ukradeno.com", kā arī viena no populārākajām sociālā tīkla "Facebook" lapām latviešu valodā "Toma joki" ir Drošības policijas redzeslokā, tomēr dienesta pārstāvji nekomentē šo interneta resursu saistību ar personām, kas saņem Krievijas finansējumu un izplata Krievijas ideoloģisko propagandu.
FOTO: Divi BMW "nesadala" Marijas ielu; viens ietriecas graustā (1)Pēc divu "BMW" automašīnu sadursmes Elizabetes un Marijas ielas krustojumā šovakar, viena no tām ietriecās Marijas ielas graustā.
Uzmanību, šoferīši! Rīt darbu uzsāks vēl 20 stacionārie fotoradari; arī Grobiņā, Līgatnē, Rubenē (2)Pamatojoties uz Ministru kabineta 8.novembra konceptuālo ziņojumu par stacionāro fotoradaru ieviešanas gaitu, otrdien, 6.decembrī uz Latvija autoceļiem sāks darboties otrajā kārtā paredzētie 20 stacionārie fotoradari.
Draugiem Facebook Twitter Google+