Mobilā versija
Brīdinājums -0.9°C
Guna, Judīte
Sestdiena, 10. decembris, 2016
16. oktobris, 2015
Drukāt

Anda Līce: Nespējam mierīgi diskutēt, skan vienīgi galēji viedokļi un paštaisni apgalvojumi (37)

Foto - Valdis IlzēnsFoto - Valdis Ilzēns

Anda Līce

Klāt atkal rudens, un, izrādās, daudzi tam nav gatavi, jo ir ļāvušies bezrūpībai. Pirms divdesmit gadiem mēs nebijām gatavi brīvībai, un ļoti daudzi tai nav gatavi arī šodien. Mēs nevaram kļūt iekšēji brīvi, ja nespējam pārvarēt savu egocentrismu un savaldīt iegribas. Līdz ar to pienācīgi nenovērtējam nedz labo, kas ar mums pagātnē ir noticis, nedz arī ļauno.

Tikai tagad kļūst redzams, cik postoši ir izrādījušies piecdesmit okupācijas gadi. Šķita, novilksim vateņus, uzkārsim uz mietiem un viss sakārtosies arī iekšējā pasaulē. Taču tā nenotika. Mēs joprojām nespējam mierīgi diskutēt ne par vienu jautājumu, skan vienīgi galēji viedokļi un paštaisni apgalvojumi. Mēs cenšamies otru vai nu pārkliegt, vai pārspēt apvainojumos, un nav brīnums, ka viens otru nedzirdam. Cīnīdamies pret ļaunumu, kļūstam paši ļauni. Spožs piemērs ir pirms gadiem astoņiem nodrukātais Agneses Krivades dzejolis, kas 2015. gadā pēkšņi ir sašķēlis sabiedrību tā, kā to nespēja izdarīt nebeidzamas finansiālās afēras un melīgās priekšvēlēšanu kampaņas. Tās itin labi iekļaujas mūsdienu morāles un tikumības normās, kamēr daži necenzēti krievu valodas vārdi, ar kuru palīdzību ir raksturots sabiedrības morālais noslīdējums, izraisa tādu sašutumu, ka no mūsu individuālajiem ekrāniem acumirklī pazūd gan Ukraina, gan karš Sīrijā. Cik neticami viegli var pārslēgt cilvēku uzmanību!

Vai visi tie, kas tagad ņemas ap šo dzejoli, ir piedalījušies skolotājas Ivetas Ratinīkas vadītajā latviešu literatūras stundā? Vai tāda pati reakcija būtu, ja krievu rupjo vārdu vietā būtu angļu vārdi? Kas dod tiesības katram sevi uzskatīt par dzejas kritiķi un analizēt mācību stundas, kurās pat nav būts klāt? Starp citu, vārdu un teikumu izraušana no konteksta padomju laikā bieži kalpoja kā apsūdzība pretvalstiskā darbībā. Izskatās, šajā ziņā šodien nekas daudz nav mainījies. Tas ir vistaisnākais ceļš uz cenzūru, pēc kuras ilgojas visi Latvijā dzīvojošie blēži un tā laika varenie. Iet pie direktora, lai saskaņotu stundas saturu, nozīmē atdzīvināt ainas no Orvela grāmatām. Jāatceras, ka ne vienam vien dzejniekam jaunībā kādu brīdi ir gribējies būt literāram huligānam. Vai vēlāk par to viņš būtu jāšauj nost?

Mēs būsim brīvi, kad līdzīgi iesētiem gtraudiem ļausimies iekšējām pārmaiņām, bez kurām asni nevar nonākt līdz vārpām. Iekšēji brīvam cilvēkam mainās skatījums gan uz sevi, gan citiem un vairs nav jāravē dzejoļi un jāapkaro literatūras skolotāji. Bet viņam arī vairs nav pieņemama ar likumu nostiprinātā visatļautība skolās, kur skolotājus var pazemot bērni, viņu vecāki, skolas vadība un ikviens, kam vien nav slinkums pamēļot par morāli. Taču pagaidām mēs uzvedamies kā jau nebrīvi ļaudis – savas važas cenšamies aplikt ap rokām un kājām kādiem citiem.

Pievienot komentāru

Komentāri (37)

  1. Mūsu šodienas “domu giganti” (sk. P.Stelps:Zāles pret vēzi. Atbilde biedrības “Asociācija Ģimene” pārstāvei Airai Jēkabsonei.) tikai papildina Zentas Mauriņas sen teikto par modernismu. Šodien Latvijā novērojamo “kreizī” jau Z.Mauriņa pirms vairāk kā 50 gadiem aprakstīja (sk. Dzejnieka uzdevums mūsu laikā. / Literatūra.Māksla.Mēs. 12.12.- 19.12.96,- 11.lpp.)

  2. skolotajai apriebas ka skoleni gul nolema uzmodinat. Izdevas .Krivade – zvaigzne. musu domas giganti uz pecpuses BL-A

    • Ja jau, lai skolēnu pamodinātu, jāķeras pie tādas “zvaigznes” kā Krivades vai, uzmaucot Rainim Espalanādē galvā spaini, ir apliecinājums mūsdienu Latvijas “augstajiem izglītības standartiem” un pedagogu “profesionālismam”. Nu kam tad vēl jānotiek, lai tiktu pamodināta visa sabiedrība?

  3. Viskuriozākais visā Krivades ,,šedevra ,, fanu argumentācijā par labu ģeniālajiem mātesvārdu kā augstākās pakāpes poētismu lietojumam ir tas , ka liela daļa dzejdares aizstāvju līdz šim sevi ir apliecinājuši kā īsteni latviski nacionāli un patriotiski cilvēki . Kur tad pazudusi rūpe par dzimtās valodas tīrību ? Kur patriotisms ? Jeb vai tomēr liela daļa kaldina pasūtījuma rakstus – darbaļaužu vēstules ? ? Un kura tad ir īstā pārliecība ?

  4. Mēs vairs nekad nebūsim brīvi, nu jau par vēlu – ja sabiedrībai nepieciešams tikumības likums, tad tā vairs nav sabiedrība, bet vergu bars ar dažiem izredzētiem, kuri zina visu, tādi laiki pavisam nesen tika piedzīvoti un kā redzams sabiedrība atkal ir noilgojusies pēc tiem

    • Sabiedrībai nebūtu vajadzīgs nekāds tikumības aizstāvības likums, varbūt pietiktu ar 10 baušļiem, ja kāds tur pieminēto ņemtu vērā. I.Ziedonis, sastādot jaunatnei domātās tautas dziesmu izlases piedomāja pie “….ne sunīša kājām spert, ne guntiņas pagalītes,…balta nāca tautu meita kā ar sniegu nosnigusi; nav ar sniegu nosnigusi, nāk ar savu tikumiņu..; ..teic, māmiņa, manu darbu, neteic manu augumiņu…; … daiļa mātes meita biju, daiļa mana valodiņa…” Laikam taču juta, ka ar morāli sāk iet greizi.
      Kāda filozofa domas – ja tautu nepieciešams iegrožot arvien jauniem un jauniem likumiem, tad tur kaut kas nav kartībā. To pierāda atgadījums gan ar necenzētās literatūras nepieciešamību mācību procesā, gan vispārējās morāles zemo noslīdējumu sabiedrībā. Un nav tur pie vainas ne piesauktā cenzūra, ne kādi totalitārisma draudi, aiz kuriem cenšas aizbarikādēties pat elitārās mākslas pasaules pārstāvji.

  5. diskutēt……….ar ko???????????????

  6. vai mums jāizprot tie, kam smird valoda, vai viņiem mūs? Kad iegūst sabiedrība?
    Izprast psihiski nepilnīgos vispār pašam kļūt slimam-tranzitorie murgi, slimos JĀĀRSTĒ

  7. .................... Atbildēt

    patiesi, lai būtu klāt, visas stundas videoierakstos.
    Kurš nevar būt Rainis, tas izbrauc uz seksu un rupjībām, pērk…………..kurš ieguvējs???????????????????????????????????
    Cītīgi meklē seksu Raiņa dzīvē………..pūlis neko citu negrib redzēt? Nav mācīts saprast Raini, Bulgakovu?
    Dienā kontakts ar ļoti daudziem cilvēkiem, stulbums NEAPRAKSTĀMS. Kurš ieguvējs?
    Sēž 12 g skolā, lai skolotājām algas??????????????????????????????????????????????????

  8. izskatās, ka 99% komentētāju NAV skaidra vārda VIEDOKLIS jēga!
    .
    Par “viedokli” tiek uzdots noklausīts, bez spējas pamatot, izteikums.
    .
    Kā vienmēr, klāt arī kremļa IMPĒRISKĀS ŽURKAS …

  9. kāds stulbums, grandiozums!!! Laikam no NACISTA dzirdam…

  10. latvietis parastais Atbildēt

    maz cienijamā naciste pati slimo ar šo kaiti, ir tikai viņans viedoklis un taisniba:) labprāt ar viņu publiski netā padiskutitētu, lai LA piedāvā šādu iespēju

  11. LĪCES kundze sevi ne pa ko neuzskata, TIKAI vienkārši izsaka savas domas!?? VAI NEDRĪKST???????? Jautājums: KUR visi soģi šim dzejolis bija pirms 8 gadiem, kad tas tika uzrakstīts????? KAS VISPĀR NOTIEK?????? KO VAR CEPTIES KĀ PIRMZIEMNIEKI???????? Mīļie, vajag “cepties” par lietu, kaut vai piem. par vienu teikumu, kurš aizslīdējis garām nepamanīts tāpat kā savā laikā šis dzejolis un nu VISI ATMODUŠIES… Teikums sekojošs:” AR nākamo gadu būs aizliegts nakšņot uz ielas..” .Kur tad valdība gatavojas izvietot šos cilvēkus, KAS tagad atrodas uz ielas mājokļa trūkuma dēļ, pēc imigrantu ierašanās mūsu ielās??? VAI ŠIS TEIKUMS NAV DRAUDS MŪSU SABIEDRĪBAI??????? Tad jau vispār nevarēs vakaros un tumsas stundās atrasties uz ielas?! KĀ TO SAPRAST!??? Ar lielu pietāti pieņemsim imigrantiņus un paši ieraksimies alās???VAI SĀKSIM “CEPTIES” TAD, KAD VIŅI JAU BŪS SĀKUŠI IEVEST SAVU KĀRTĪBU MŪSU PILSĒTU IELĀS TĀPAT KĀ PAR ŠO SENO DZEJOLI??????????????????

    • Te viss tiek sajaukts vienā čupā! Neiet runa par pirms 8 gadiem uzrakstītu dzejoli, ar kuru tika aplaimotas tuvas, līdzīgi domājošas būtnes. Necenzējama satura vārsmas dažādos medijos tika arī agrāk izplatītas no citiem rakstošajiem censoņiem.
      Toties šoreiz ir pirmā reize, kad tāda satura “dzeja” obligātai analīzei no pedagoga tiek celta priekšā nepilngadīgajiem mācību iestādē, kuriem pat nebija izvēles tiesības to noraidīt. Tā pēc būtības bija atkāpšanās padomijā, kad skolā bez ierunām nācās “analizēt”, piem. Sudrabkalna “Latvju zīle kremļa tornī” un citu līdzīga satura “daiļliteratūru”.
      Tagad ar emocionālu vardarbību skolēns , kam mājās un viņa draugu lokā nekad netiek lietota Krivades dzejā pieminētā necenzētā leksika, kā totalitārisma laikā šoreiz tiek piespiests nolaisties līdz bomžu līmenim. Vai to cenšas atbalstīt Līces kundze?

  12. Anda Līce, kura it kā ir kristiete… pauž pārliecību, ka uz latviešu sabiedrību postoši iedarbojušies pēdējie 50 CCCP varas gadi. Anda, Anda, mīļā… kā tādu brīnīšķīgu, labu tautu varēja samaitāt, totāli samaitāt nieka 50 gados? Ja cilvēks runā un tic ka CILVĒCISKO BŪTĪBU VAR IZMAINĪT 50 GADOS… ko tāds vispār ir sapratis? Anda nav vienīgā. Daudzi inteliģences pārstāvji un pat kristīgie mācītāji sten n vaid par visāda veida negācijām, kas nākot no padomju pagātnes. Meļi! Nost no kancelēm, cūkas ganīt!

    • Man domāt, šajā konkrētajā gadījumā ( Kr dzejolis) tiek jaukti 2 jēdzieni – ētika un tikumība. Dzejolis – Dievs ar viņu, bet neētiski uzbāzties jebkuram, kur vēl skolēnam, ar tā dzejoļa citēšanu,- ja nu tiešām kāds bērns NEGRIB dzirdēt šos vārdus…Ja nu aizejot līdz skolai pa ceļam tos ir dzirdējis 5 reizes un viņam vnk apriebies , vai otrādi – vispār nekad nav dzirdējis?Ja cilvēks pats izvēlas skatīties porno, lamāties utt, tā ir viņa izvēle, brīva…

  13. Kaut gan dažiem necenzējamā Krivades dzejas analīze mācību stundā nelikās īsta brīvības izpausme, bet drīzāk jau skolotājas uzspiesta emocionāla vardarbība, kāpēc tad vienlaikus brīnāties par “visatļautību skolās, kur bērni var pazemot skolotājus”?
    Vai tad kāds skolotājs varēs ko iebilst skolēnam, kad tas pēc I.Ratinīkas mācībstundas sāks uzrunāt pedagogus, pielietojot krievu lamuvārdus? Nevarēs, b…!

  14. Jūs rakstāt, ka Krivades dzeja ir spožs piemērs un “…itin labi iekļaujas mūsdienu morāles un tikumības normās”. Ja kāds domā citādi – “tas ir vistaisnākais ceļš uz cenzūru”.
    Saprotu, ka Jūs nesirgstiet ar iekšējo nebrīvību un nekāda, ne iekšējā, ne ārējā cenzūra Jūs nesaista.Tad jau nav ko kavēties – varbūt savās esejās LA slejās izteiksmes ziņā derētu sekot Krivades sožajam piemēram?

    • Tos, kas domā “citādi” – tos te LA apskatnieki nemēdz atcerēties pārāk bieži – drīzāk cenšas nodot aizmirstībai.
      Šodienas Latvijas situāciju jau itin spilgti aprakstījusi Zenta Mauriņa savā pirms <50 gadiem sarakstītajā grāmatā "Apnicība un steiga", kā arī esejās "Dvas kultūras saknes" un "Dzejnieka uzdevums mūsu laikā".
      Mūsu izcilās tautietes vērtējums par krivādēm un viņu radīto "kreizī" ir skarbs:
      "Atcilvēciskota māksla izsauc tālāku atcilvēciskošanos. (..) Modernisti atsvešina lasītāju no viņu pašu ES, atsvešina no mazā TU – līdzcilvēka, arī no lielā TU – Dieva. Pāri paliek tikai tukša telpa, piepildīta ar depresiju, un depresija ir vienīgais otrai vārds sadzejotajai garlaicībai."

  15. Cīnīdamies pret ļaunumu, kļūstam paši ļauni. Spožs piemērs ir pirms gadiem astoņiem nodrukātais Agneses Krivades dzejolis, kas 2015. gadā pēkšņi ir sašķēlis sabiedrību tā, kā to nespēja izdarīt nebeidzamas finansiālās afēras un melīgās priekšvēlēšanu kampaņas.
    ————————————
    Nu nevajag pārspīlēt!
    Ja nu vienīgi kādas puķīšu ostītājas jūtas …”saķeltas”, bet nevis sabiedrība!
    LIELĀKO daļu (vismaz 80 %) sabiedrības nomāc daudz SVARĪGĀKI jautājumi – sākot ar izdzīvošanu un ikdienu līdz notikumiem Sīrijā, caurajām ES robežām, kas vistiešākā veidā ietekmē Latviju un tās …NĀKOTNI!

  16. ir tas,kas ļauj katram ,kurš prot krieviski lamāties, uzskatīt sevi par dzejnieku?

  17. Šķiet, komentāri ir pasūtījums. Vai vienas personas ieraksti.

    Cienījāmā rakstniece un publiciste, paldies par cieņas pilno rakstu!

  18. Nabaga Anda,kas tikai viņai nav bijis jāpiedzīvo,bet ,ja Gars ir tendēts uz piedzīvojumiem,vajag iemēģināt roku piedzīvojumu romānā.

    • Pieveries!
      Jā, Anda ir izgājusi Sibīrijas skolu, kuru tu pat sapņos nespēj iztēloties. Nespried par lietām, par kurām tev nav ne mazākās nojausmas.

  19. ka Krivades ” bl-ģ” ir dzejolis-manuprāt-arī ir galējs un paštaisns viedoklis.

    • Ja krivadei tā patīk rus 3-stāvīgie, tad arī mans kaimiņš laikam arī ir dzejnieks, jo kā nobļauyjas: vijebu suka tjebja….un tml., ka noskan vai visā mājā …Ja siliktu pantos, tad iznāktu dzejolis!

  20. Kādā vecumā,rakstniece,bērni jāsāk “integrēt” 50 okupācijas gados ievazāto valodu drazās?

    • Kamēr mūsu zemē valdīs 50 okupācijas gadu okupanti – no bērnudārza vecuma, lai prot vajadzības gadījumā šamos nolikt pie vietas.

  21. Pašai laužās ārā padomju inteligenta domāšana un “pareizais” izvērtējums, izklausās kā LPSR skolotāja.

  22. Īstenībā jau vienam no t.s. viedokłjiem ir taisnība. Jūs piedāvājat mēreni pelēkie pielāgošanās cełju ?

    • Nevis pielāgoties, bet pārdomāt — varbūt nevis tam otram ir nevis “nepareizs” viedoklis, bet gan man? Kā tā var būt, un no kurienes viņam šis nepareizais viedoklis ir radies? Tepat pie mums vien ir. Tam nepareizajam viedoklim nav obligāti jāpielāgojas, bet noteikti ir jāņem vērā, ka tāds pastāv. Lai jebkurš “nepareizais” viedoklis mazinātos, vienīgais, ko var darīt, ir pašam nekad nerīkoties saskaņā ar šo “nepareizo” viedokli. Tas ir, piemēram, pašam nelietot rupjus vārdus, kuri nepatīk, nevis mēģināt citam pierādīt, ka tos lietot nedrīkst.
      “Cīnīdamies pret ļaunumu, kļūstam paši ļauni.” Tā tas būtībā notiek.

  23. Anda Līces k-dze !? Vai jūs vispār piełjaujaut, ka arī inteligjenti,patriotiski latvieši var nepiekrist jūsu uzskatiem!? Vai tiešām jūs ejat Imanta Kalińja pēdās !? Rakstāmgalda rakstnieces sindroms…Respektēju jūs, bet jūs esat pa straumi peldētāja. Nožēlijami…

    • Peldēt “ne pa straumi” nozīmē piedalīties kaismīgi nosodīt Krivades dzejoļa izmantošanu literatūras stundā? Līce patiesībā raksta par būtiskām lietām – cenzūra nav pieļaujama, un Nila vēlme, lai skolotājs skrien saskaņot materiālus pie direktora, ir cenzūra, kurai sekas būs graujošas. Joprojām nabadzīga, sevi žēlojoša sabiedrība, kuru viegli ir pavērst vajadzīgajā virzienā. Kā nu kungiem vajag. Tā ir nākotne, ko jūs novēlat saviem bērniem un mazbērniem?

  24. nelāga, ka nespējat mierīgi diskutēt!

  25. nu, dajoš, andiņ ! Atbildēt

    ” …Kas dod tiesības katram sevi uzskatīt par dzejas kritiķi … ”
    .
    Vai tikai Muhamedam tās tiesības ir ???

  26. Anda,pie visas cieņas pret Jums,pēdējā laikā daži Jūsu raksti izsauc neizpratni-gluži kā uz pasūtījumu rakstīti.Arī šis.Nepretendēju uz vienīgo pareizo viedokli,taču-ja Agneses Krivades savārstījums skaitās dzejolis,tad es droši vien- ar visu savu lieko svaru- esmu balerīna.Nu nevar krievu lamuvārdu apkopojumu bez jebkādām dzejai raksturīgām pazīmēm uzskatīt par dzejoli-kā pat daži izteicās -ar izcilu dziļu saturu.Un vēl tādu,kurš obligāti jāanalizē skolā.

Gata Šļūkas zīmējums
Gatis Šļūka. Tu nonāksi ellē!

Šonedēļ Latvijā ļoti mainīgi laika apstākļi, kad sals mijas ar atkusni un sniegs ar lietu.

Juris Ulmanis: Zaļais pūķis krievholisms (60)Parasti zaļo pūķi asociē ar alkoholismu. Situācija ar pāriešanu uz krievu valodu man atgādina klasisku atkarības modeli, kurā alkohola vietā lietojam krievu valodu. Tātad esam līdzatkarīgie. 
Lasītāju aptauja
Izlasot interviju ar vēsturnieci, jutu aizvainojumu senču vietā... (13)“Latvijas Avīze” novembrī publicēja sarunu ar vēsturnieci Inetu Lipšu “Latvieši nezināja, nevis negribēja”. Tā izraisījis rezonansi. Savas pārdomas ir atrakstījusi Brigita Blite.
Kā vērtējat izglītības kvalitāti Latvijā?
Draugiem Facebook Twitter Google+