Foto – Atis Jansons

Kādam jābūt drošam ātrumam – lasītāja viedoklis 1

Diskusijas par ātrumu, limitiem, kontroli, par sodiem, protams, būs satiksmes drošības diskusiju centrā arī šogad. Inerce darbojas. Radaru gada inerce, kura diemžēl nav nesusi vienprātību šajā jomā.

Reklāma
Reklāma

 

Kokteilis
Personības tests: jūsu dzimšanas mēneša zieds atklāj par jums vairāk, nekā spējat iedomāties 17
Mākslīgais intelekts nosauc piecus “neveiksmīgākos” latviešu politiķus 115
Kokteilis
Izplatītas frāzes, ko vedeklām labāk neteikt vīramātēm 1
Lasīt citas ziņas

Diemžēl gluži otrādi – sašķēlusi braucošo sabiedrību grupās, kuru viedokļi krasi atšķirīgi. Par to liecina lasītāju vēstules un komentāri internetā. Mēģinām ieklausīties. Šodien vārds bardzības un sodu piekritējam Pēterim Dzintaram, kurš atrakstīja uz “LA” Ziemassvētku brīvdienās.

“Daudz avāriju ar smagām sekām. Kāds tam iemesls? Manuprāt, tie ir pārāk mazie sodi par ātruma pārsniegšanu, kas nedisciplinē autovadītājus un nemotivē ievērot atļauto ātrumu. Par ātruma pārsniegšanu līdz 20 km/h ārpus apdzīvotām vietām sods ir 5 lati – tas ir smieklīgi maz! Tādējādi vairākuma autovadītāju apziņā ir iesēdusies ļoti kaitīgā doma, ka mēreni pārkāpt ātrumu, braucot ar 100 – 110 km/h (tā sakot, “piecīša robežās”), ir normāli un nav nekas nosodāms. Vēl vairāk – daudzi autovadītāji savā prātiņā nonāk līdz tam, ka ātrumu ievērojošus vadītājus lamā un uzveļ viņiem vainu par avārijām. Tomēr patiesībā braukšana ar 109 km/h pa šoseju, kur drīkst 90 km/h, nav maznozīmīgs, bet ir rupjš un bīstams pārkāpums. Tādas braukšanas dēļ vadītājs pierod pie lielāka ātruma un tad, kad tiešām veidojas bīstama situācija, nepietiekami to samazina, riskē. Turklāt jebkuras avārijas sekas, braucot ar 109 km/h, ir daudz smagākas, nekā braucot ar 90 km/h.

CITI ŠOBRĪD LASA

Ātra braukšana izraisa vēlmi biežāk apdzīt normālos braucējus, bet, jo vairāk apdzīšanu, jo vairāk riska. Tāpēc mums steidzami ir jāmaina sabiedrības apziņa ātruma ievērošanas jautājumā. Ar bargiem sodiem ir jāmaina sabiedrības priekšstati par to, kāds ir optimālais, vēlamais ātrums, braucot pa šosejām.

Jāpanāk, lai cilvēku vairākums domātu, ka ir OK braukt starp 75 un 90 km/h, bet nav pareizi braukt starp 90 un 110 km/h. Mani priekšlikumi par sodu apmēru: par ātruma pārsniegšanu līdz 10 km/h 70 lati ārpus apdzīvotām vietām un 30 lati apdzīvotās vietās, no 10 km/h līdz 20 km/h visur 150 lati, 20 – 30 km/h visur 250 lati, 30 – 40 km/h visur 400 lati, 40 – 50 km/h 700 lati utt. Lielo kravas auto ātruma ierobežojumu (80 km/h) var paaugstināt līdz 85 km/h, bet papildus visiem satiksmes dalībniekiem ieviest ātruma ierobežojumu tumšajā diennakts laikā ar tuvajām gaismām – 80 km/h. Pārkāpumu fiksēšanai valstij vajag nopirkt kādus 30 pārvietojamos fotoradarus, kuru atrašanās vietas katru dienu vai vairākas reizes dienā mainīt, nekad neziņojot, kur tie atradīsies. Fotoradarus slēpt! Visai radaru uzraugu brigādei (nodaļai) būtu viens priekšnieks Rīgā, kurš plānotu fotoradaru atrašanās vietas un laikus, dotu uzdevumus policistiem uzraugiem. Viņš arī caur GPS kontrolētu, vai visi viņa padotie uzdotajā laikā atrodas precīzi noteiktajā vietā. Piemēram, policistam uzraugam Uldim ar bāzes vietu Valmierā pirmdienā tiktu dots uzdevums izbraukt uz ceļa un uzstādīt radaru Valmieras–Dikļu šosejas 8. kilometrā, otrdien tiktu dots uzdevums izbraukt uz Mazsalacas šoseju 3 km pirms Vecates, trešdien doties uz Rūjienu un uzstādīt radaru 4 km aiz tās Igaunijas virzienā. Būtu jāpanāk situācija, lai visā valstī autovadītāji tiktu pieradināti, ka fotoradars var būt jebkurā vietā. Piemēram, ja radars būs tikko svaigi uzlikts šosejas posma Smiltene–Gulbene 18. kilometrā (noslēpts neuzkrītošas “Toyota-Corolla” universāla bagāžniekā), liela iespēja, ka neviens no garāmbraucošajiem to nepamanīs, un pārkāpēji pēc pāris nedēļām saņems bargas soda kvītis – tas, kas brauca ar 97 km/h – Ls 70, kas brauca ar 106 km/h – Ls 150, kas brauca ar 114 km/h – Ls 250. Tāpēc būtu vēlams veikt grozījumus Administratīvo pārkāpumu kodeksā, kas pastiprinātu sodus par ātruma pārsniegšanu!”

Sakot paldies Dzintara kungam par visai pamatīgi izstrādātu projektu, piedāvāju nākamās otrdienas tribīni oponentiem. Kā liecina LVC monitoringa dati, tādu joprojām ir ļoti daudz. Izmantojot atkusni, VIDĒJIE ātrumi mūsu galvenajos ceļos daudzviet tālu pārsniedz 90 km/h. A12 39. kilometrā, piemēram, kontrolskaitlis sestdienas pievakarē bija 112 km/h, A2 156. km svētdienas agrā rītā – 100,6 km/h. Kā skaidrojat un attaisnojat savus “bīstamos un rupjos pārkāpumus”, kungi?

 

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.