Mobilā versija
Brīdinājums -0.6°C
Evija, Raita, Jogita
Sestdiena, 3. decembris, 2016
17. decembris, 2015
Drukāt

Vai atbalstāt stingrākus ierobežojumus smēķētājiem? (6)

Foto-ShutterstockFoto-Shutterstock

Valdība atbalstījusi likumprojektu, kas paredz aizliegt smēķēt arī automašīnu salonos un kabīnēs. Kā šo normu vērtē sabiedrībā – smēķētāji un nesmēķētāji?

 

Artūrs Skrastiņš, Dailes teātra aktieris (smēķē darbā): “Es šo aizliegumu vērtēju pozitīvi. Uzskatu, ka jebkurš likums, kas ierobežo smēķēšanu, ir labs. Ja runājam konkrēti par aizliegumu smēķēt automašīnā, domāju, ka tas ir pareizs lēmums arī no satiksmes drošības viedokļa, jo cigarete novērš uzmanību no ceļa. To es zinu pēc paša pieredzes, kaut arī mašīnā cenšos nesmēķēt. Tiesībsarga teiktajam, ka tā ir ielaušanās privātajā telpā, kopumā nepiekrītu, jo šeit ir runa par cilvēku dzīvību, ar kuru riskē, ja cilvēks pie stūres smēķē. Jo tad jau varētu teikt, ka arī dzēris var stūrēt savu mašīnu. Protams, ar likuma palīdzību vien smēķēšanu nesamazinās – tas ir no katra paša atkarīgs, bet es uz šiem ierobežojumiem vairāk skatos kā uz dzīvības glābšanu. Katram cilvēkam ir savi iemesli, kāpēc viņš smēķē, un skaidrs, ka cilvēkam vajag kaut kādas atkarības. Viens daudz ēd bulciņas, otrs smēķē, trešais dara vēl kaut ko citu.”

 

Juris Miņins, bloga “Lielsunstiprs.com” galvenais redaktors (nesmēķē): “Ir ļoti labi, ka tiek virzītas iniciatīvas par smēķēšanas ierobežošanu. Taču, šķiet, ideja ir diezgan negatava. Tiek izdomāti aizliegumi, kas ierobežo cilvēka rīcības tiesības “savā teritorijā”. Kas tad būs nākamais? Aizliegs smēķēt arī savā dzīvoklī vai mājā. Trūkst stratēģiskā redzējuma. Varbūt aizliegumi nemaz nav tas formāts, kādā jānotiek cīņai pret smēķēšanu. Ir jārada vide, kurā mainās sabiedrības attieksme. Stāsts ir par alternatīvām un kopējo nostāju pret apreibinošo un atkarības izraisošo vielu lietošanu. Piemēram, TV, žurnālos, portālos ik dienu popularizē reibumu, kādā atrodas “sabiedrības krējums”, un tas veido cilvēka apziņu un formē uzskatus. Tā vietā ir jāsporto, jāatrod hobiji, citas veselīgas aizraušanās. Pats esmu mēģinājis smēķēt, taču nonācu pie vienkārša jautājuma – ko tas man dos? Neesmu atradis nevienu pozitīvu iemeslu, lai smēķētu.”

 

Sergejs Dolgopolovs, partijas “Saskaņa” Saeimas deputāts (smēķē, bet reti): “Ir muļķīgi aizliegt cilvēkam smēķēt savā mašīnā, kamēr viņš tajā atrodas viens pats. Tas nav adekvāts lēmums. Jau sen ieviesti dažādi ierobežojumi, un nedomāju, ka pie bargākiem noteikumiem būs labāka uzraudzība un rezultāti. Ierēdņiem vienkārši nav ko darīt, tāpēc izgudro visādas muļķības. Tiesībsarga viedoklim pilnīgi piekrītu – šis lēmums ir ielaušanās personīgajā telpā. Domāju, ka svarīgākais ir audzināšana – ja smēķēt nebūs moderni un skolēniem būs citas nodarbošanās, tad arī būs vieglāk risināt šīs lietas. Pats smēķēju reti un atteikties no cigaretes motivē veselības stāvoklis – bija mirklis, kad nevarēju smēķēt un es arī to nedarīju.”

 

Dans Ādminis, “Baltic Taxi” taksists (nesmēķē): “Uzskatu, ka šis likums ir brīvās telpas atņemšana un cilvēktiesību pārkāpums, jo trešā persona iejaucas privātajā dzīvē. Varbūt drīz arī par gaisu maksāsim? Pēdējā laikā akcentu liek uz mūsu bērniem, bet pat muļķim skaidrs, ka ar mazu bērnu mašīnā neviens tāpat nesmēķēs. Likt sodus arī nav gluži adekvāti, jo trūkst cilvēku, kas varētu smēķētājus izsekot un kontrolēt. Izskatās, ka valdībai visi līdzšinējie mēģinājumi ierobežot smēķēšanu nav izdevušies un tā pārgājusi pie drastiskām metodēm. Smēķēt jau tā nevar gandrīz nekur. Mani novērojumi – cilvēki nesmēķē mazāk, drīzāk situācija pasliktinās, jo arvien vairāk jauniešu sākuši smēķēt. Pats nepīpēju, jo neredzu tam jēgu – lieki līdzekļu izdevumi un veselības bojāšana.”

 

UZZIŅA

* Valdība atbalstījusi Veselības ministrijas izstrādāto likumprojektu, kas paredz nopietnāk ierobežot tabakas produktu izplatīšanu un nosaka stingrākas prasības ražotājiem.

* Likumprojekts paredz Latvijā turpmāk aizliegt jebkurā reklāmā attēlot personas smēķējam. Noteikts smēķēšanas aizliegums dažādās vietās: uz dzīvokļu balkoniem, ja kādam no mājas iedzīvotājiem ir pretenzijas; kafejnīcu āra terasēs un citās publiskās vietās, ja kādai personai ir iebildumi; transportlīdzekļu salonos un kabīnēs. Noteikts aizliegums smēķēt bērna klātbūtnē.

* Tiesībsargs Juris Jansons plānoto aizliegumu smēķēt privātajās automašīnās vērtē kā nesamērīgu no cilvēktiesību aspekta, saucot to par ielaušanos personīgajā telpā.

Pievienot komentāru

Komentāri (6)

  1. Visi ierobežojumi tika ieviesti, argumentējot ar divām prasībām: 1) samazināt onkoloģisko saslimšanu skaitu, 2) samazināt smēķētāju skaitu. Pagājuši nu jau gandrīz 20 gadi un redzam, ka pasākums izgāzies. Pirmkārt, onkoloģisko saslimšanu skaits turpina pieaut, pie tam lielākā daļa saslimušo ir nesmēķētāji, t.i. saslimšanai ar smēķēšanu nav nekāda sakara. Otrkārt, smēķētāju skaits nav samazinājies. Čiks. Tā kā ierobežojumu ieviesējiem derētu tā publiski atzīt: mūsu prognozes par iemesliem un sekām bija pilnīgi aplamas, taču mēs vēlamies turpināt.
    Bet kārtīgs tautietis nespēj nomierināties, neko neaizliedzis, jo valsts vara viņa izpratnē ir represīva struktūra – ja nav ko represēt, tai zūd jēga. Tad nu jādomā jaunus ierobežojumus, izdomājot tiem mistiskus, no gaisa grāmtus attaisnojumus. Bet būtībā tas ir tikai apliecinājums, ka valsts vara uzskata, ka 45% pieaugušo vēlētāju nav lemtspējīgi un pār tiem jāuzņemas aizbildniecība, nosakot, kur/vai persona drīkst smēķēt, tad nākamais solis būs, ko vilkt mugurā, kādas frizūras nēsāt, kā runāt. Principā tas pats, kas trako austrumnieku fundamentālistu šariata būšanā: atsevišķu varas personu izdomātus uzvedības modeļus uzspiest cilvēkiem, liedzot tiem demokrātijas pamatprincipu, tiesības uz izvēli.

  2. Kas vairāk apdraud nācijas veselībai – jau paaudzēm ierastā pīpēšana VAI neizbēgamā ĢMO,konservantu, mākslīgo “gaļas” produktu,sintētisko saldvielu ,smaržas imitatoru,krāsvielu,nezināmas izcelsmes augļu,dārzeņu, sadzīves ķīmijas, u.t.t. lietošana IKDIENĀ ,sākot jau ar maziem bērniņiem ???
    Varbūt tomēr nevajag tautai aizmālēt acis un ausis ar faktiski maznozīmīgākām problēmām ,bet ķerties pie tiešām veselībai un tautas nākotnei ļoti bīstamām problēmām? Labāk Apinis lai atzīst endokrinologu satraukumu par progresējošām saslimšanām no pārtikas ķīmijas- cik pieaudzis diabēta slimnieku skaits, hematologu datus par progresējošām asinsrades saslimšanām, par visu to ,kas ir nesalīdzināmi traģiskāks par smēķēšanas sekām. Protams,pīpēšanu var un vajag nedaudz norobežot no “publiskās ” telpas,bet krogam,kafejnīcai ar pīpēšanas brīvību ir jābūt.
    Nez,ko Apinis un tie ar darbības imitāciju sirgstošie politiķi teiktu,ja pediņi izdomātu atvērt savu kafejnīcu – perverso mitekli aizstāvētu ? Toties pīpmaņiem savu atpūtas objektu AIZLIEGTU !!!

  3. Jēgu smēķēšanas liegumam personīgajā transporta līdzeklī var neredzēt tikai kaislīgs smēķētājs vai tāds nesmēķētājs,kas nevēlas apskatīt visus par un pret šai iniciatīvai.Smēķējošs satiksmes līdzekļa vadītājs ir potenciāls drauds citiem satiksmes dalībniekiem,jo smēķēšanas procesā pasliktinās smēķējošā transporta līdzekļa vadītāja veselības stāvoklis.Jābūt vispasaules cīņai,piemēram,kā pret globālo sasilšanu,arī pret transporta līdzekļu vadītāju smēķēšanu.Visiem jaunuzbūvētiem transporta līdzekļiem jābūt aprīkotiem ar dūmu detektoriem,kas liedz darbināt dzinēju,dūmiem parādoties auto salonā.

  4. Cīņa pret smēķēšanu jau sen pārniegusi veselā saprāta robežas, dažreiz pat liekas, ka aktīvākie cīnītāji tikuši pie kādām nervu slimībām …

    • Piekrītu Jums. Visu laiku tikai AIZLIEGUMI. Tiek izdomāti aizliegumi, kas ierobežo cilvēka rīcības tiesības “savā teritorijā”. Kas tad būs nākamais? Aizliegs smēķēt arī savā dzīvoklī vai mājā.
      Trūkst stratēģiskā redzējuma. Aizliegumi nemaz nav tas formāts, kādā jānotiek cīņai pret smēķēšanu. Ir jārada vide, kurā mainās sabiedrības attieksme! Jaunatne jāizglīto jau skolas solā, bērnudārzā.

Atis Klimovičs: Kāpēc mūsu ģenerāļi klusē? (29)Katrs Latvijas iedzīvotājs būs kaut reizi dzirdējis kāda ārvalstu komentētāja vai militārā eksperta izteikumus par to, cik dienās uzbrukuma gadījumā sabrukšot Latvijas un tās kaimiņu aizsardzība.
Gata Šļūkas zīmējums
Gatis Šļūka. No elektrības cenām neatkarīgs slēpošanas kalns

Dažas Latvijas slēpošanas trases uzsāka sezonu jau novembra pirmajā pusē, kad uzsniga pirmais sniegs. Ja laika apstākļi turpmāk būs labvēlīgi, slēpotāji drīz atkal varētu atsākt ziemas sportošanu. Vienīgais sarūgtinājums, ka elektrības izmaksu pieauguma dēļ jāpaaugstina arī cenas. Daži uzņēmēji pat teikuši, ka elektrības izmaksas ir tik lielas, ka trase vispār jāslēdz.

Lasītāju aptauja
Kas vairo bažas par Latvijas drošību?
Draugiem Facebook Twitter Google+