Mobilā versija
+0.2°C
Guna, Judīte
Sestdiena, 10. decembris, 2016
28. jūlijs, 2014
Drukāt

Skaidrojam dažādas pēdu un pirkstu deformācijas + 5 veidi, kā palīdzēt pēdai

Foto-ShutterstockFoto-Shutterstock

Vasarā, kad kājas basas vai ieautas sandalēs, nevilšus nākas redzēt, ka pirksti sagriezušies, sabīdījušies viens uz otra. Šī ir ne tikai estētiska problēma, bet var arī izraisīt diskomfortu un sāpes. Turklāt, ja vaina radusies vienā pēdas daļā, jādomā, ko steigšus darīt, jo pārslodze ietekmēs arī citas vietas.

Kāju pirkstu deformāciju veicina iedzimtība, dažādas slimības, piemēram, reimatoīdais artrīts, taču biežākais iemesls ir neatbilstīgi apavi: mazāka izmēra, ar šauru purngalu un augstiem papēžiem. – Īpaši tas raksturīgi jaunām sievietēm, kuras baidās ar vecmāmiņu apaviem neiepatikties. Skandināvijas valstīs un Vācijā, rūpējoties par pēdu ērtību, ir pavisam cita apavu valkāšanas kultūra, – novērojis tehniskās ortopēdijas centra “AT Latvija” vadītājs, ārsts, tehniskais ortopēds Raivis Bukolovskis. Viņš atzīst, ka uz daudziem modernajiem apaviem vajadzētu būt norādei “Bīstami veselībai” līdzīgi kā uz cigarešu paciņām. Protams, tos varētu uzvilkt uz kādu pasākumu, koncertu vai teātri, bet, ja sieviete augu dienu staigās augstpapēžu kurpēs, pēdas priekšējā daļa, kauli un muskuļi tiks pārslogoti.

Ilgstošai valkāšanai nav piemērotas arī tā sauktās jēzenes ar siksniņu starp pirkstiem. Lai šie apavi turētos kājās, pēdas muskulatūra tiek nepārtraukti sasprindzināta un atsevišķās tās vietās rodas pārslodze, kas arī pēc laika var veicināt nevēlamas pārmaiņas.

Ne tikai lai norūdītos, bet tieši pēdu problēmu profilaksei pēc iespējas biežāk ieteicams staigāt basām kājām pa smiltīm, skujām, granti vai bruģi, jo, kairinot pēdas, tiks tonizēti muskuļi.

Pat ja nav īpašu sūdzību, tomēr pēc ilgstošas stāvēšanas vai staigāšanas, kad pēdās jūtams nogurums, no rīta un vakarā ieteicams kārtīgi izstaipīt kājas un izkustināt pirkstus. Katram visatbilstīgākos pēdu vingrojumus ieteiks fizioterapeits.

Kad pēdas sagādā raizes


Problēmas sāk rasties, ja, sperot soli, pēda sagāžas uz iekšpusi. Šādu pozīciju nosaka gan ieradums, gan plakanā pēda, gan lielā liela kaula mugurējā muskuļa vājums. Cilvēks dienas laikā mēro vidēji 3000–10 000 soļu, un, ja visu laiku veic šo nepareizo kustību, tiek pārslogota pirmā pirksta locītava un noteiktas vietas pēdā.

Lai izvairītos no deformācijas un tās tālākas progresēšanas, svarīgi valkāt ortopēdiski pareizi veidotus apavus, kuru iekšmala ir taisna un kuros pirksti netiek saspiesti. Ieteicami 3–4 centimetrus augsti papēži.

Ja jau radušās lielas problēmas, kā nereti mēdz būt reimatoīdā artrīta slimniekiem, jāizvēlas mīksti apavi ar augstu un platu purngalu.

Izvirzīts īkšķa kauliņš


Parasti vispirms sagriežas īkšķis jeb pirmais pirksts. Ne vienmēr pēdas sānos izbīdījies kauliņš izraisa sāpes, taču tāpēc var rasties smeldze otrajā pirkstā, kas beržas pret apavu. Problēma saasinās, veidojoties nepareizam pēdas atbalstam. Vai pārmaiņas progresēs, atkarīgs no tā, vai cilvēks pakļaus sevi tālākam pēdas deformācijas riskam vai ies pie speciālista un mēģinās situāciju risināt.

Speciālists vispirms pārbaudīs īkšķa kustības un izvērtēs, vai pirksts nav sagriezies ap savu asi. Ja locītava ir kustīga, iespējams palīdzēt ar atbilstīgiem apaviem, ortopēdiskajām zolītēm, speciālu pirmā pirksta šinu, kā arī muskuļus stiprinošiem vingrojumiem.

– Nereti cilvēki ar izvirzītu īkšķa kauliņu, nekonsultējoties ar ārstu, lieto silikona pirkstu starpliku, taču tas ne vienmēr ir pareizi, – atzīst Raivis Bukulovskis. – Tā lieliski noder pārgājienā, kad starp pirkstiem izveidojušās tulznas, taču nav piemērota deformācijas gadījumā.

Kauliņu apjomu iespējams mazināt tikai ķirurģiski, iepriekš veicot dinamiskās podometrijas izmeklējumu, kurā speciālists izvērtē pacienta gaitu un pēdas noslogojumu. Lai iztaisnotais pirksts pēc laika neatgrieztos agrākajā stāvoklī, jāņem vērā ārsta norādījumi, jāvingrina pēda, jāvalkā piemēroti apavi un jālieto ortopēdiskās zolītes.

Āmurveida pirksti


Pirmajam pirkstam griežoties uz pēdas ārējo malu, otrajam un trešajam kaimiņam paliek aizvien mazāk vietas, tāpēc rodas tā sauktā āmurveida deformācija – pirksti paceļas uz augšu un paliek pussaliektā stāvoklī. Tā var izveidoties visos pirkstos, izņemot īkšķi.

Jo vairāk otrais pirksts tiecas uz augšu, jo izteiktāks ādas sabiezējums veidojas pēdas apakšā. Parasti šādos gadījumos, īpaši reimatoīdā artrīta slimniekiem, ir samazināts tauku polstera slānis pēdā, tāpēc rodas sāpes. Šo kaiti var mazināt, lietojot individuālu ortopēdisko zolīti.

Ja locītava ļauj, pirkstus iespējams taisnot, izmantojot šinu. Taču, ja locītava ir savilkta, atliek izvēlēties apavus ar elastīgu virsējo daļu, kas radīs mazāku spiedienu uz otro pirkstu, kā arī tādus, kam var regulēt aizdari, lai īkšķis mazāk traucētu kaimiņam, vai uz tā likt silikona uzmavu.

Putna naga formas pirksti


Šajā gadījumā pirksti ir pastāvīgi saliekti vidējā un tālākajā kājas pirkstu locītavā, ko izraisa saīsinātas saites un muskuļu cīpslas. Šī deformācija var izveidoties visos pirkstos, izņemot īkšķi.

Tos var mēģināt taisnot ar speciālām šinām vai individuālu ortopēdisko zolīti, kam ir biezāka apakšējā daļa, kā arī ar speciāliem pēdu vingrojumiem.

Vālīšveida pirksti 


Šī deformācija veidojas, neiztaisnojoties pirkstu tālākajai locītavai. Palielinātā berze starp pirkstiem un apaviem var izraisīt sāpes un varžacu veidošanos. Izvērtējot kustību apjomu locītavā, jālieto mīkstas ortopēdiskās zolītes, jāvalkā apavi bez šuvēm un ar pietiekami stingru zoli, kuri balsta pēdu. Pēdas stāvokli uzlabos arī masāža un vingrojumi.

5 veidi, kā palīdzēt pēdai


1. Iekaisumu un sāpes mazinās fizikālās terapijas procedūras, taču, turpinot valkāt nepiemērotus apavus, tās nebūs pietiekami efektīvas.

2. Dažādu veidu šinas, ja deformācija nav stipri izteikta. Dažas no tām paredzētas lietošanai naktī, kad pēda ir atslogota un nekustīga. Tās nav paredzētas staigāšanai, jo radīs diskomfortu un var salūzt.

3. Silikona paliktnīši noderēs, ja gaidāma balle, kurā tiks dejots visu nakti, jo mazinās spiedienu zem otrā un trešā pirksta spilventiņa. Īpaši tie ieteicami, ja šajā vietā ir niecīgs tauku slānis un apaviem plāna zole.

4. Silikona pirkstu uzmavas. Ja pirkstu kauliņi tiek nospiesti pret apava augšpusi, tie mazinās berzi, pasargājot ādu no sabiezējuma.

5. Ortopēdiskās zolītes. Tās var būt dažādas formas un biezuma, tāpēc iespējams pielāgot apaviem, taču likšanai standarta apavos nav paredzētas. Jāņem vērā, ka viena un tā pati zolīte nederēs gan ikdienas valkāšanai, gan sporta nodarbībām. Tā kalpos no pusotra līdz trim gadiem, kas atkarīgs no dienas laikā mērotā attāluma, valkātāja svara un pēdu deformācijas pakāpes.

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+