Somijas kompānijas “Rak Tek Solutions” galvenais inženieris Tomass Kaljass preses konferencē pauž savu viedokli par to, kas izraisīja traģisko lielveikala sabrukšanu Zolitūdē.
Somijas kompānijas “Rak Tek Solutions” galvenais inženieris Tomass Kaljass preses konferencē pauž savu viedokli par to, kas izraisīja traģisko lielveikala sabrukšanu Zolitūdē.
Foto-LETA

Kaljass: Zolitūdes lielveikala būvinženieri neprot projektēt 8

Zolitūdes lielveikala jumta iebrukšanu varēja izraisīt tikai īpaši rupjas kļūdas projektēšanā, pie kā vainojamas fundamentālas problēmas izglītības sistēmā, kas sagatavo celtniecības konstrukciju inženierus, 30.novembrī preses konferencē uzsvēra Somijas kompānijas “Rak Tek Solutions” galvenais inženieris Tomass Kaljass.

Reklāma
Reklāma
Veselam
8 veidi, kā bērnu izaudzināt par potenciālo psihoterapeita pacientu 13
NATO admirālis atklāj, vai ir pazīmes, ka Krievija tuvākajā laikā plāno iebrukt kādā no NATO valstīm
VIDEO. Kāpēc gurķus tin plēvē? Atbilde tevi pārsteigs
Lasīt citas ziņas

Projektā iesaistītajiem būvinženieriem nav ne jausmas, kā projektēt šādas konstrukcijas, uzskata Kaljass, pēc kura domām, viņiem vajadzēja prasīt palīdzību projekta izstrādē. “Ēkas parasti sabrūk tad, ja to konstrukciju nestspējas aprēķinu kļūda pārsniedz divas reizes,” skaidroja Kaljass un pastāstīja, ka vairums ēku, kuru konstrukcijās ir pieļautas kļūdas, var pat ļoti ilgu laiku kalpot bez redzamām problēmām, bet tad pēkšņi un lavīnveidīgi sabrūk, kā tas bija redzams Zolitūdes “Maxima” veikala gadījumā.

Somijas kompānijas galvenais inženieris secinājis, ka projektā nav ņemta vērā divu tonnu papildu noslodze uz kvadrātmetru. Viņš demonstrēja skrūvi no Zolitūdes lielveikala ar norautu uzgriezni, ko viņam esot iedevis kāds no glābējiem. “Kā redzams, skrūve ir savu uzdevumu pildījusi daudz labāk nekā bija paredzēts un norauts ir tikai uzgrieznis,” norādīja Kaljass.

CITI ŠOBRĪD LASA

Kaljass kritizēja arī projekta dizainu, kas esot neloģisks un izšķērdīgs, un radīts tikai, lai izskatītos labi. Atsevišķas detaļas nesošajās konstrukcijās tikpat labi varēja tikt neiekļautas, jo uz tām nebija teju nekāda slodze. Konstrukcijas dizains radījis situāciju, kad slodze no jumta smaguma nevis izdalās vienmērīgi, bet gan koncentrētos punktos, savienojuma vietās, kas ar eksplozijai līdzīgu troksni padevušās pašas pirmās.

Uz jautājumu, vai un kā ir iespējams nonākt pie šādiem secinājumiem tikai pavērojot bildes no notikuma vietas, Kaljass atbildēja, ka savā darba pieredzē esot saskāries ar tūkstošiem līdzīgu konstrukciju, un viņš galvenos trūkumus esot pamanījis uzreiz. Tiesa, inženieris piebilda, ka pēc attēliem esot nedaudz kļūdījies un novērtējis, ka skrūvēm būtu jābūt divas reizes lielākām, nekā tika izmantotas – patiesībā tām esot jābūt pat trīs reizes lielākām.