Mobilā versija
-2.2°C
Niklāvs, Nikola, Nikolajs, Niks
Otrdiena, 6. decembris, 2016
10. maijs, 2016
Drukāt

Kam nepatīk Māris Sprūds, kam – saldais ēdiens?

Foto - Timurs Subhankulovs Foto - Timurs Subhankulovs

Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā (LNNM) jaunatklātā izstāde “Miervaldis Polis. Ilūzija kā īstenība” jau paguvusi raisīt interesi daudzos simtos apmeklētāju, tomēr radījusi arī zināmu viļņošanos par gleznām, kurās attēloti biznesmeņi un politiķi. Visvairāk soctīklotāju netīksmes izpelnījies ar skandālu oreālu apvītā maksātnespējas procesa administratora Māra Sprūda portrets.

Piemēram, Saeimas deputāts Kārlis Seržants savā tviterkontā ierakstījis: “Nacionālais mākslas muzejs. Miervalda Poļa gleznu izstāde. Maksātnespējas administrators M. Sprūds. Esmu redzējis visu.” Tam seko komentāru virkne: “Gaidu, kad tiks uzgleznots triptihs “Shēma”. Un miniatūra ar Bentliju.” LNMM direktore Māra Lāce sabiedrības reakciju nekomentē: “Izstāde ir mākslas fakts, un izstādes princips ir parādīt Miervalda Poļa daiļradi visplašākajā spektrā”.

Sazvanīts savās mājās, Miervaldis Polis teica, ka viņam veltītā izstāde viņu aizkustinājusi, pat nevarējis iedomāties, ka var būt tik arhitektoniski un vizuāli veiksmīgs risinājums, par ko paldies kuratorei Dainai Auziņai. Vaicāts par skatītāju reakciju, Polis atjoko viņam raksturīgā stilā: “Katram patīk kas cits, man, piemēram, nepatīk saldie ēdieni, esmu tos baudījis labi ja trīs reizes, vienreiz bērnībā pamēģināju, vairāk negribējās.”

Gleznu izcenojumi ir mākslinieka un pasūtītāja ziņā, taču, kā “LA” rakstīja pirms dažiem gadiem – runāja, ka M. Polim viena glezna prasa četru mēnešu intensīvu darbu un lētāk par 5000 latu, tātad 7000 eiro, pie tās netikt…

Miervalda Poļa modeļi ir nozīmīgi kultūras, biznesa un politiskās elites pārstāvji, arī divi Latvijas Valsts prezidenti un trīs Rīgas domes priekšsēdētāji. Daudzi no izstādē eksponētajiem portretiem līdz šim nav bijuši publiski izstādīti. Viena perioda darbi tapuši tā – mākslinieks noorganizē fotosesiju un no uzņemtajiem kadriem aicina pasūtītāju atlasīt vienu vai vairākus, kas kalpo par pamatu portretējamā attēlojumam gleznā. Tad pieeju maina – viņš izvēlas gleznot no fotogrāfijām, kuras uzņēmis kāds modelim tuvs cilvēks. Šie uzņēmumi atšķiras ar amatieriskāku, brīvāku kadrējumu. Piemēram, lielākās Poļa darbu kolekcijas īpašnieks, mākslas mecenāts Jānis Zuzāns savas sievas Dinas fotogrāfiju uzņēmis ceļojumā uz Parīzi. Gleznu Zuzāns dāvinājis sievai kāzu jubilejā.

Kāda māksliniekam ir sajūta, gleznojot Latvijas sabiedrībā arī krasi pretrunīgi vērtētas personības? Kāpēc LNMM izvēlējies jauno dzīvi krāšņi restaurētajā namā sākt tieši ar M. Poļa retrospektīvu un, kādi par M. Poļa mākslu ir mākslas pazinēju un ekspertu viedokļi? Par to lasiet 10. maija “Latvijas avīzē” vai arī e-izdevumā.

Pievienot komentāru

Hermaņa režisētās "Madama Butterfly" pirmizrādi "La Scala" rādīs arī RīgāTrešdien, 7. decembrī, notiks Alvja Hermaņa režisētās operas "Madama Butterfly" pirmizrāde pasaulslavenajā opernamā "La Scala", un to, vietējiem skatītājiem par prieku, tiešraidē varēs noskatīties arī Rīgā kinoteātrī "Splendid Palace".
Draugiem Facebook Twitter Google+