Mobilā versija
+4.7°C
Guna, Judīte
Sestdiena, 10. decembris, 2016
25. jūnijs, 2013
Drukāt

Kāpēc sāp mugura un kā to novērst

naked_backVAX2

Muguras sāpes ir viens no biežākajiem ārsta apmeklējuma un darba nespējas iemesliem. Kā izvairīties?

 

Četrrāpus treniņš

Muguras sāpes var būt asas, pēkšņas, pārejošas vai ilgstošas. Akūtas sāpes izraisa nepareiza smagumu celšana, gulēšana uz nepiemērota matrača vai spilvena. Iemesls ir arī neērta darba poza, ilgstošs sēdošs vai stāvošs darbs. Stress, emocionālas problēmas, muskuļu pārpūle, palielināts ķermeņa svars, iekšējo orgānu slimības, fiziska pārslodze vai fizisku aktivitāšu trūkums arī mēdz radīt šādas problēmas.

Mugurkaula skriemeļu vidū ir kanāls, kurā atrodas muguras smadzenes. Kanāla sānos no starpskriemeļu atverēm iznāk šo smadzeņu nervi. Diemžēl šajā vietā nervu saknītes ir ļoti viegli ievainojamas, jo atveres ir šauras, nervs tajā knapi iespraucas, tādēļ jebkurš sašaurinājums to saspiež, izraisa jušanas traucējumus vai sāpes visā garumā, ne vien deformācijas vietā.

Izejot cauri skriemeļu kanāla atverei, daļa nervu saknīšu savijas un veido lielākus nervu stumbrus, kas aiziet uz rokām. Tieši tāpat citā daļā formējas nervu stumbri, kas aiziet uz kājām. Ar to izskaidrojams, kāpēc muguras sāpes mēdz izstarot kādā citā ķermeņa daļā.

Gludās muskulatūras un nervu pinuma apvalciņš ap mugurkaulu stabilizējas līdz gada vecumam, kamēr bērns rāpo. Šai laikā ķermenis sāk uzņemties slodzi un mācās noturēt mugurkaulu. Ja mazulis rāpo maz un drīz vien sāk staigāt, vēlākajos gados mugura bērnībā nesaņemto slodzi pamanās kompensēt, taču ar laiku īsais rāpošanas periods sagādā ne mazums raižu veselībai. To dažkārt novēro arī cilvēkiem, kuri sporto un lieliski attīstījuši skeleta muskulatūru, taču gludā muskulatūra tiem ir visai vāja. Pārtraucot sportošanu vai samazinot slodzi, viņus piemeklē dažādas muguras vainas.

Muskuļu vājuma radītas muguras sāpes īslaicīgi palīdz novērst masāža. Lielāks efekts ir kompleksai fizioterapijai.

 

Izklupiens

Katru starpskriemeļu disku veido fibrozais gredzens, kas ieskauj recekļveida kodolu. Tas darbojas kā amortizators, uzņemoties dažādu triecienu slāpēšanu un saturot skriemeļus. Kodolu veidojošā masa ir higroskopiska un spēj uzsūkt šķidrumu. Ejot gulēt, muskulatūra atbrīvo mugurkaulu, un starpskriemeļu disku kodols tā arī dara – piesaista šķidrumu un uzbriest. Tā rodas pat auguma atšķirība no rīta un vakarā! Jo lielāka starpība, jo sliktāk: tas nozīmē, ka pret vakaru viss šķidrums no diskiem ir izspiests. Muguras spēks ir spējā nezaudēt ūdeni. Lai to saglabātu mugurkaulā, jāpieradinās rītos pēc pamošanās strauji necelties sēdus, bet gan lēni gultā nostāties rāpus un tad it kā viegli izslīdēt no tās.

Ja pieaudzis cilvēks rītā vismaz minūtes 10 rāpotu, šīs kustības varētu atjaunot muskuļu atmiņu un spēju stingri noturēt mugurkaulu. Turklāt muguras veselību nosaka ne viena vien muskuļu grupa, tostarp arī vēdera prese, jo, piemēram, noliecoties tā tiek sasprindzināta. Tādēļ, izmeklējot mugurkaulu, ārsts interesējas arī par vēdera pašsajūtu.

Ja pastāvīgi nākas klupt uz līdzenas vietas, ir vērts pārbaudīt muguras jostas daļu, jo nospiestas nervu saknītes var neradīt sūdzības, taču spēj aizkavēt informācijas atgriezenisko saiti uz smadzenēm, kas nodrošina koordināciju, jušanu un pasaka priekšā, kā pareizi likt kāju.

Jutīgiem cilvēkiem dīvainā kārtā ir savstarpēji saistīta viņu emocionalitāte un spranda sāpes, kas ik pa laikam atkārtojas. Izrādās, ka bieži vien diskomfortu tiem rada mugurkaula kakla daļā nospiestie vertebrālie asinsvadi, tādēļ nepietiekama smadzeņu apgāde ar skābekli papildus izraisa arī galvassāpes un rada depresijai līdzīgu stāvokli.

 

Laba izvēle

Muguras sāpes, kas parādījušās pirmo reizi, visbiežāk pāriet pašas no sevis. Tomēr, ja ilgst vairāk nekā divas nedēļas, nepieciešama ārsta palīdzība. Šāda vizīte ir obligāta, ja mugura sāp pēc kritiena, traumas, vai sāpes nepāriet arī pēc ārsta norādījumu ievērošanas.

Roku un kāju vājums, nespēks, tirpšana, augsta temperatūra, drudzis, dažādu simp­tomu pastiprināšanās kopā ar muguras sāpēm norāda, ka problēma ir nopietna. Vispirms jādodas pie ģimenes ārsta, kurš zina pacienta slimības vēsturi un spēj ieteikt citus speciālistus, nosūtot arī uz nepieciešamajiem papildu izmeklējumiem.

Kalcija, magnija un citi preparāti nav vajadzīgi visiem. Iespējams, daudzviet pasaulē ārsti muguras stiprināšanai reti vai nekad nozīmē D3 vitamīnu, taču Latvijā, kur gada garumā saulainu dienu ir maz, šis līdzeklis ir svarīgs profilaksei un ārstēšanai. Tā daudzumu organismā var noskaidrot asins analīzēs, un tikai retajam mūsu valstī šis vitamīns sasniedz normas robežu. Tādēļ par skādi nenāk D vitamīna preparātu lietošana kaut visa gada garumā. Izņēmums varētu būt saulaina vasara.

Lai mugura nesāpētu, pat ikdienišķas darbības kā gulēšana, sēdēšana, dažādu lietu celšana ir jāveic ar taisnu muguru.

Dāmām noteikti jāņem vērā apavu papēžu augstums. Tam jābūt aptuveni desmitajai daļai no pēdas garuma. Tas nozīmē, ja pēda ir 25 cm gara, tad papēža augstums, kas nekaitē mugurai, ir aptuveni 2,5 cm.

 

Konsultēja klīnikas “Premium Medical” psiholoģe un osteorefleksoterapeite Roza Džamaldajeva.

 

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+