×
Mobilā versija
Brīdinājums +7°C
Armanda, Armands
Svētdiena, 22. aprīlis, 2018
1. aprīlis, 2018
Drukāt

Kāpēc trūkst vīru balsu Dziesmu svētkiem (24)

Foto: no Māras Batragas krājumaFoto: no Māras Batragas krājuma

Gaidāmo Dziesmu svētku prieku nomāc ne vien cīņa par biļetēm, bet arī vīru balsu iztrūkums Latvijas koros. Samazinās gan dalībnieku skaits, gan arī pašu vīru koru kopskaits. Māra Batraga ir koru vadītāja ar lielu stāžu – viņa pavisam nesen piedzīvojusi Latvijas Policijas akadēmijas (LPA) vīru kora likvidāciju. Ar šo kori Māra bija kopā 21 gadu. Viņa uzskata – laiki mainījušies un cilvēki vairs nenovērtē iespēju dziedāt korī.

Kad koru kustībā 1967. gadā iesaistījos es, tas skaitījās prestiži. Tajā laikā bija populāri ļoti lieli koru sastāvi – ap 80 cilvēkiem, arī vīru koriem toreiz bija tikpat daudz dalībnieku. Tagad laiki un uzskati ir mainījušies un dzied tikai lieli entuziasti. Latvijas Policijas akadēmijas vīru kori “Lustus” likvidēja skolas vadība. Kad koris tika dibināts, akadēmijas vadība uzskatīja, ka dziedāšana korī cels studentu kultūras līmeni, taču, kad LPA zaudēja savu statusu un kļuva par Policijas koledžu, sākās kritiens uz leju. Vadība paziņoja, ka korim naudu nedos, neuzskatīja to par vajadzīgu. Vēl pagājušos Dziesmu svētkus nodziedājām un ar to arī atvadījāmies. Atceros, ka ārzemju koncertos mēs saņēmām ļoti lielas ovācijas, jutām simpātijas un sajūsmu. Latvijā gan neizjutām to, ka kādam mēs liktos īpaši.

Korī piedalījās vīri ar ļoti dažādu muzikālās sagatavotības līmeni – ļoti daudzi iepriekš nekad nebija dziedājuši. Tolaik akadēmijas vadība piekrita, ka muzikālās dotības pārbaudīsim absolūti visiem studentiem, un nereti atklājās kas šokējošs – ļoti daudzi studenti nespēja nodziedāt nevienu dziesmu, tātad viņi nebija dziedājuši pat skolas mūzikas stundās. Pa šiem gadiem esmu sapratusi, ka tieši no dziedāšanas skolotāja ir atkarīgs tas, kā un vai veidojas potenciāls korists. Kādreiz vīru korī “Staburags”, ar kuru kopā biju veselus 44 gadus, ar dziedāšanas skolotāju ieteikumiem no Aizkraukles un Skrīveru vidusskolām dziedāja daudzi skolēni. Arī paši skolotāji, kas dziedāja vīru korī, atveda sev līdzi vidusskolniekus, ieinteresēja viņus. Tēvi kora dziedāšanā iesaistīja arī savus dēlus. Ir ļoti labi, ja korī vienkopus dzied dažādas paaudzes.

 

Viss mūzikas skolotāju rokās

Manuprāt, ļoti daudz kas šajā sakarā ir atkarīgs tieši no skolu vadības attieksmes un Izglītības ministrijas nostājas. Mēs vīru koru kultūrā krietni atpaliekam no kaimiņvalsts Igaunijas, jo mūsu koru salidojumi/lielkoncerti nemaz nelīdzinās Igaunijas vīru koru dižkoncertiem, kuros ar atsevišķām programmām piedalās zēnu kori, vidusskolu un profesionāli tehnisko skolu jauniešu kori, vīru kori, kā arī koncerta noslēgumā dzied kopā visi koru sastāvi, kam pievienojas orķestris. Viņiem tā ir vesela sistēma no pirmās klasītes līdz sirmam vecumam. Grandiozi un stabili.

Latvijā iztrūkst jauniešu koru posmu. Mums ir daudz meiteņu koru, nedaudz jauniešu jauktie kori un vīru kori tikai retajā mācību iestādē. Kad darbojās LPA vīru koris, mēs bijām vienīgais studējošo policistu koris ne tikai Baltijā – tāda veida policistu kori nebija sastopami arī nekur citur. Holandē, piemēram, ir daudz laba līmeņa policistu koru, bet tajos dzied vīri no 40 gadu vecuma. Mums būtu īpaši svarīgi popularizēt un atbalstīt zēnu korus, jo lielākoties meitenes ir tās, kas mācās mūzikas skolās un vēlāk turpina dziedāt, bet zēni ne.

 

Dzied tikai entuziasti

Saprotams, ka mūsdienās tehnoloģijas, datori, spēlītes un internets atņem mums daudzus potenciālos dziedātājus. Dziedāšanu korī, manuprāt, nevar salīdzināt ar sportu, jo sports nereti ir individuāla nodarbība, un tur cilvēks atbild tikai par sevi. Dziedāšana korī veicina personības veidošanos, atbildību, nosvērtību, skatuves pieredzi un kultūras izaugsmi.

Mana pieredze ar vīru koriem rāda, ka liela loma ir arī dzīves materiālajai pusei – ja ir sarežģījumi ar darbu, bezdarbs, darbs maiņās, liela slodze, ne visi izvēlēsies turpināt dziedāt. Bija arī vīri, kuri aizbrauca strādāt uz ārzemēm un tur palika. Cilvēkiem nav naudas auklēm, nav kas pieskata bērnus, tāpēc citām lietām neatliek laika. Kādreiz koros dziedāja arī augsta ranga amatpersonas, tagad tā vairs nenotiek, jo neskaitās prestiži. Šobrīd koriem palikuši uzticīgi patiesi dziesmu mīļotāji, kuri ne tikai dod, bet arī saņem gandarījumu dziedot.

 

Uzziņa

Dziesmu svētkos 2013. gadā piedalījās 28 vīru kori, kopā ap 900 dziedātāju

2018. gada Dziesmu svētkiem gatavojas 27 vīru kori, t. sk. divi vīru kori no Austrālijas.

Dziedātāju skaits kopā ~850

Pievienot komentāru

Komentāri (24)

  1. Kas tas par kori – Lustus??? Tā nosaukums bija IUSTUS. Esmu tur arī dziedājis, bija, kaut arī ļoti mainīgs, bet foršs kolektīvs. Tas, ka mainīgs, studentu korim ir normāli – nāk jaunie, iepriekšējie dodas prom.

  2. Jā..Ko var gribēt..Lai kur aizbrauktu dziedāt,vajadzīgs transports.Transportu prasām novadam,bet tur mums parāda pigu.Jūs taču esat amatieri un tas ir hobijs!!!!Par ko te mēs vispār diskutējam.Man ir nolaidušies spārni uz visu.Pirms gandrīr 4 gadiem atgriezos no Vācijas,kur biju nodzīvojusi 8 gadus.Domāju ka savam pagastam un novadam,ar savam zināsanām , būšu noderīga…Pēc pēdējām velēšanam saprotu,ka šiem deputātiem nevajag kultūru,viņi ir gatavi aizklapēt ciet visu.Laukos tiešām dzied lieli entuziasti.Dziedu lauku kultūras namā un mums ir arī vīru ansamblis,Lieldienās kopā sadziedājām un kultūras nama vadītāja teica,ka koris gatavs.Jā,gandrīz 20 cilvēki….Bet nākošajā gadā transportu dos tikai 2 pasākumiem.1 skatei ,1 kādam festivālam….Ir kur aizdomāties.Esmu ansambļa sabiedrisķā seja,meklēju koncertus utt,nu saprotu,ka ir jāliek trekns punkts.Mūsu ansamblis arī pastāv 18 gadus,Ansamblī dzied meitenes,kurām pamata ir minimālā alga.Garos braucienus vairs nevarēsim atļauties.Līdz šim pat ir bijusi 29 koncerti pa gadu.Neprofesionālam lauku sieviešu ansamblim.Atsaucamies katram labdarības koncertam,bet no novada nav ne novērtejume,ne atbalsta….Skumji,skumji…..Un tas Latvijas 100 gades gada un Dziesmus svētku gadā..Nāk raudiens..Esam tacu dziedataju tauta,dazam tas ir vienīgais prieks un izraušanās no ikdienas rūpēm un darba….

  3. Latvijas policijas akadēmija nezaudēja savu statusu kā minēts rakstā, bet Tā tika likvidēta.

  4. Par dziedāšanu ir jāmaksā, ja baigi gribas, lai kāds dzied vai arī jābūt citiem bonusiem. Bet tad arī jābūt skolotiem tiem dziedātājiem laikam. Padziedāt ir skaisti bet diemžēl dzīve saliek visu pa plauktiem. Kādreiz dziedāju ļoti atpazīstamā korī, bet šobrīd tas nav vajadzīgs tas koris vairāk, jo patērētais laiks 3x ned. – pa 4 stundām mēģos ir pārāk dārgs, lai to varētu atļauties viņu izpļakarēt pa koriem. Laiks ir ļoti dārgs prieks. Pašai dziedāšanai nav ne vainas.

  5. Vaina ir skolās, precīzāk- skolu programmās. Ja parastā skolā bērniem tiek zubrīti tikai mūzikas teorijas smalkumi, kuri nekad nebūs vajadzīgi, bet dziedāšanas nav nemaz, vai tā tiek aizstāta ar vārdu atskaitīšanu, tad ko var gribēt? Nedomāju, ka tas ir netīšam.

    • Pilnīgi piekrītu.Skolas programmās dziedāšana un dziesmas praktiski nav.Jāmācās mūzikas literatūra pat vēl augstākā līmenī un dziļākā saturā kā mūziksd skolā!

  6. Dziesmas grūtas-daudzi neiztur..🤔

  7. Iz "Ontūna Mazpusāna© arChīva" Atbildēt

    ;))))))

    “Kas arī bija jāpierāda”, kā ir sacīts. Tātad – šajā pašreizējā MUĻĶU zemes SILES “de(R)mokrātiskās valsts” parodijā “eurolatv(ĀN)ijā” un tās pa lēto angažētajos “lojālpatrEJotiskajos” masmēdekļos klaji PRETLIKUMĪGA un nožēlojami prasta C_E_N_Z_Ū_R_A rullē, vēl joprojām?!? ;)))

    “Jo vairāk (lumpen)sabiedrība attālinās no patiesības, jo vairāk (un lopiski trulāk) tā neieredz tos (normālos cilvēkus), kuri to vēsta.”
    / apt.cit.aut. – Džordžs Orvels /

    =======

    Ir sacīts: “Pretinieks (galvenokārt – tikai šķietamais jeb tendenciozi iedomātais “pretinieks”), kurš atklāj mūsu kļūdas, ir pat nesalīdzināmi vērtīgāks nekā šķietamais “draugs”, kurš vēlas tās noslēpt.”

    Un, arī: “Gudrs ir NEVIS tas, kas pa glupo “kaujas uz dzīvību un nāvi” ar stipr(āk)u pretinieku (vai pat iedomātu “ienaidnieku”), BET GAN – tas, kuram pietiek jēgas, vēlmes un varēšanas šādu iedomātu “pretinieku / ienaidnieku” padarīt par savu sabiedroto.” 😉

    =======

    Mediju ziņa (2014. gads): “Kā zināms, pēcpadomju Latvijā sabiedrības uzticēšanās žurnālistiem ir drūma problēma. Laiku pa laikam medijos parādās publikācijas par mūsu atsevišķu žurnālistu negodīgo rīcību gan informācijas iegūšanas laikā, gan informācijas tendenciozajā izmantošanā. Mūsu žurnālistikai nav laba morālā slava. Slikti ir tas, ka mūsu žurnālistikā nav konstatējams profesionālais korporatīvisms, aizsargājot savas profesionāli korporatīvās intereses un tajā skaitā savā kontingentā veicot paškritisku vietējās žurnālistikas analīzi, kā arī vajadzības gadījumā nosodot profesionālo normu pārkāpējus. Bet tagad (…) no tā būtiski cieš ne tikai mūsu žurnālistikas ja tā gaužām necilais profesionālais “mundieris”, bet arī visas valsts reputācija.” … ( cit.vied.aut. – zinātnieks un publicists Arturs Priedītis, publikācija “Vai nelietis var būt parlamenta priekšsēdētājs?” )
    ——-
    .
    “Muļķu Zemē – TĀ vi’š i’!…”
    ( …[p]ar MZ SILES “valsts” angažētajiem ‘masmēdekļiem’ )
    ( ‘tekošā momenta aktualizējums’ – iz “O.M.© arChīva” )
    .
    “Caur to ar’ esam slaveni, ka…”
    Šīs “valsts” ‘masu mēdekļi’,
    Pirms “glupo pūli” NOZOMBĒ ~
    Šos pašCENZŪRA izkastrē:
    .
    Ja Saimnieks pauž, ka “melns ir balts” ~
    Top “žurnālistiem” ‘feiss’ tik “salds”,
    Ka pašiem “dūša apšķiebjas” ~
    Dēļ ANGAŽĒTAS …(mel)šanas:
    .
    “Šai Muļķu Zemes “valstī” VISS,
    Ir tā, kā Saimnieks CENZĒJIS ~
    Ja “melns ir balts”, tad – tā vi’š i’,
    Mums ‘nespīd’ citi “viedokļi”!
    .
    Ja Saimnieks pavēl “nospārdīt” ~
    Pa “masmēdekļiem” iz..(gānīt),
    Jebko, kas “nelojāls” vai “svešs”,
    Tad – tā vi’š i’ (kaut – paknaps “kešs”)!
    .
    Ja Saimnieks rukšķ (pēc Orvela),
    Ka “četras kājas” = “vērtība”,
    Bet “divas kājas” = “nerullē”,
    Tad – tā vi’š i’ (kaut – kretinē)!
    .
    Ja Saimnieks kviec, ka “Krievi nāk!!!”
    Un gvelž, ka “MZ “valstij” VĀKS,
    Bez rietum-OKUPANTIEM ‘briest’!!!”
    Tad – tā vi’š i’ (kaut – totāls “sviests”)!
    .
    Ja Sainieks ķērc: “Wooow – “hibrīdkarš”,
    JAU grauj šo “valsti”, gadiem garš!!!”
    Kā maitas putns, ap …(‘jūdzies’),
    Tad – tā vi’š i’ (kaut – “bauri” smies)!
    .
    Ja Saimnieks grib, lai “stukačiem”,
    No “skapja” gļēvi smirdošiem,
    Tiek “cieņa” ZOMBĒTA un “gods”,
    Tad – tā vi’š i’ (kaut – pelnīts sods)!
    .
    Ja Saimnieks “prezentē”, ka šis,
    Ir “balts un pūkains” kustonis,
    Ne trekni rijošs SILES lops,
    Tad – tā vi’š i’ (kaut – “profīts” skops)!
    .
    Ja Saimnieks uzdod samelot,
    Un “masmēdekļos” publiskot,
    Par SILES ‘rebēm’ “leģendas”,
    Tad – tā vi’š i’ (kaut – BLEFS ir tas)!
    .
    Ja Saimnieks glaimus pieprasa,
    Iekš ANGAŽĒTA “mēdekļa” ~
    ‘Pūš’ “žurnālists”, lai “pūlis” dzird:
    “Yesss – tā vi’š i’!…” (kaut – šķērmi smird)…”

    Ja ZOMBĒTĀJS šķiet “goda vīrs”,
    Kam medijs der kā “mušpapīrs”,
    Pie kura ‘salīp’ VIENTIEŠI,
    Tad – MUĻĶU Zemē tā ‘vi’š i’!
    .
    Bet – tie, kas “nelien” (…) Saimniekiem,
    Tiek “CENZĒTI” no “mēdekļiem”:
    “Kam riebjas VERGOT “lojāli” ~
    Lai lasās… (dillēs), TĀ vi’š i’!…”

    =====

    Oriģinālversijas = “O.M.© blogā”:
    [ CENZĒTS ]
    u.c.

    MUĻĶU, totāli nozombētu LUMPEŅU, bezcerīgi aprobežotu “lojālpatrEJotu”, patoloģiski defektīvu “SILEI pietuvinātu lielāko kretīnu”, “proāmurikāniski orientētu gejropedālisku deRmoliberastu” rasistiski militārhistēriskās propagandas skarbi traumētu “biogaļas izstrādājumu”, demonstratīvi kriminālrecidīva “ķēķa tiesiskuma” SISTĒMĀ parazitējošu “(ekskre)mentu”, “prok(tologu)”, “(bez)godību” u.c. taml. šinderu, klaji PRETLIKUMĪGAS “revolucionārās pārliecības” lopiski trulu zombijfanu, derdzīgi glumu “(p)(ie)līdēju” un nožēlojami gļēvu “kluso mīzēju” zeme SILES “valsts” parodija “eurolatv(ĀN)ija”, XXI gadsimts.

    P.S. Visi “O.M.© arChīvā” fiksētie notikumi ir ienākušies vienīgi Lielp!sānu Pilsoniski Suverēnajā Republikā (LPSR), Ontūna Mazpusāna jurisdikcijā. Visas tēmas, pieminētie personāži, apstākļi u.t.t. ir visīstākie izdomājumi. Interesentiem (t.sk. – privāti) & lietišķai saziņai: ontuns.mazpusans(et)inbox. lv .

  8. Pats, darba mūžu skolās, koros un ansambļos vadījis, tam visam cauri gājis, apbrīnoju diriģentus, bet neapskaužu!

  9. Piekrītu, pati, darba mūžu skolām, koriem un ansambļiem atdevusi, tam esmu cauri gājusi. Apbrīnoju diriģentus, kuri vēl ar kori (iem) strādā, – neapskaužu! Lai veicas!

  10. Vīri aizbraukuši peļņā uz citām zemēm .Bēdīgi .

  11. Ko var gribēt? Valdība darīja visu, lai iedzīvotāju skaits katastrofāli samazinātos un panāca iecerēto. Ko gribēja, to sasniedza. Uz nākošajiem dziesmu svētkiem nāksies samierināties ar pensionāru koriem un deju kolektīviem, ja tie izdzīvos

  12. Jā. roblēma ir nopietna “Dziesmu svētku prieku nomāc ne vien cīņa par biļetēm, bet arī vīru balsu iztrūkums Latvijas koros”, tas ir, gandrīz tik pat nopietna kā paši DZSV….

  13. Latvijā viss labi.

  14. Ja jūs patiešām nesaprotat… tad nav īsti labi… . Dziedāšana korī bija sava veida pretošanās boļševiku iekārtai. Pirms tam – protests pret Krievijas cara rusifikācijas politiku. Kori nebija iegansta aizliegt. Tagad neviens neies dziedāt korī, jo ir iespēja brīvi runāt… un brīvi doties uz lidostu.

    • ta ir ka ,pie rakstišanas tiek pilnigi neadekvats rakastītajs ,kas no mūzikas un kora dziedāšanas neko nesaprot ,kā tikai TRLLOTIES ,,TU KAUT REIZI ESI DZIEDAJIS > NU PIEM ,SUuPLADZIESMU SAVAM BERNAM VAI MAaSIŅAI :)) hiphops galvā

      • Manējie bērni uz “Lāčuka dziesmiņām” un šūpuļdziesmām reaģēja ar skaļu neapmierinātu vēēē, kamēr Rammstain vai Prodigy iemidzināja diezgan labi.

  15. Ir jābūt pilnīgi dīvainam, lai dziedātu vīru korī. Vai nu tiem džekiem interesē tikai džeki, vai viņiem mājās ar ģimeni un sievu nav interesanti vai arī viņi vienkārši baidās atrasties sieviešu kompānijā.

    • Vīru korī ir īstas veču sarunas un intereses,nevis kaut kādas tur ņuņņas.Dziedāšana ir tikai viens no īstu veču elementiem.Nekomentē,ja nekad ar to visu neesi saskāries.

  16. Katram mācītājam pa seksrotaļlietai, lai liek mierā bērnus.

  17. Līdz 1990.gadam pats dziedāju korī:15 gadus.Skaisti laiki bija,bet tad sākās un turpinās līdz šodienai:lai pabarotu ģimeni ,darbs 12-16 stundu dienā, bieži pat bez brīvdienām-pamēģini neiet,ar rītdienu varēsi būt brīvs.,,Man artisti nav vajadzīgi”,tā darba devējs.Kāda tur dziedāšana.

  18. Dziedošie vīrieši apmiruši vai aizdzīti emigrācijā ģimenēm maizi pelnīt, vai arī spiesti Latvijā strādāt no tumsas līdz tumsai, un tad dziedāšana nav ne prātā.
    Cūks ganot Matīsiņam dziedāt negribējās…
    Žurnaļugas, vai zināt šo dziesmu?

    • Tāmnieks/luterānis Atbildēt

      “Cūkas ganot Matīsiņam,
      dziedāt vis negribējās”- tas tā, precizitātes un kārtības labad.
      Manuprāt (NE)dziedāšanai ir visai attāla cēloņsakarība ar strādāšanu. Nenoliegšu- ir, bet, kā jau te min raksta autore, nav vairs prestiži. Es gan vairāk sliecos uz to, ka esam devalvējušies kā personības, esam kļuvuši par “klikšķu” cilvēkiem, kuri izlasa tikai virsrakstus, neiedziļinojoties rakstītā pēc būtības. Iepriekšējo paaudžu cilvēku vairums vai nu rīkojās pamatīgi, vai mazākums bijā tādu, kas nedarīja neko vai gandrīz neko. Tagad jaunatne un vidējā paaudze telefonu neizlaiž no rokām pat veikalā pie kases vai, pārejot ielu. Nenoliedzami, ka tas izkropļo un samaina santīmos šo ļaužu domāšanu un nekam lielam galvā vairs nepaliek vietas. Bet kora dziedāšana ir mūža nodarbe, tā neder sprukstiņiem viendienīšiem. Protams, ka ļoti negatīvu lomu spēlē arī kora repertuārs ar daudzu “ģeniālo” komponistu ambīcijām. Dziesmu svētki ir Svētki, bet mēs tos esam pārvērtuši par “stipro ļaužu skrējienu”, kam tauta vienkārši nav gatava. Maratonskrējienos (ja pieņem, ka tie varētu būt Dziesmu svētki) piedalās tūkstoši, bet cik kāpj Everestā vai iedrošinās pieveikt Dienvidamerikas džungļus?

Lasītāju aptauja
Gata Šļūkas zīmējums
Gatis Šļūka. Viss liecina, ka jums ir izdegšanas sindroms

Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta statistika liecina,ka kopš gada sākuma Latvijā reģistrēti vairāk nekā 1400 kūlas degšanas gadījumu. Kaut pērnās zāles dedzināšana ir aizliegta un par to draud sods, tomēr daudzi cilvēki turpina to darīt.

Vai ir pareizi Likteņdārza zemi nodot valsts īpašumā?
Draugiem Facebook Twitter Google+