Kāposts pret “DeLaval”: kas atbildīgs par govju tesmeņu iekaisumu? 2

19. februārī bijušais Saeimas un Eiroparlamenta deputāts, tagad pilna laika zemnieks Andis Kāposts zaudēja tiesā pret slaukšanas iekārtu piegādātāju SIA “DeLaval”. Cēsu novada zemnieku saimniecības “Kundziņi” saimnieks uzskata, ka uzņēmuma vainas dēļ viņš cietis 96 957 eiro lielus zaudējumus. “DeLaval” tam nepiekrita un aizstāvējās. Arī Valmieras rajona tiesas tiesnese Maruta Ilgaža lēma, ka prasība nav pamatota, un vēl piedzina no Kāposta tiesas izdevumus 1453 eiro. Zemnieks nolēmis tiesas lēmumu pārsūdzēt, kaut arī tas nav lēts prieks. Prasības pieteikšana pirmajā instancē Kāpostam izmaksājusi 2300 eiro, tikpat izmaksās arī otrā instance. Tomēr zemnieks negrasās padoties un nolēmis cīnīties līdz galam. Šajā stāstā patiešām saskatāmas vairākas pretrunas.

Reklāma
Reklāma

Kad piena vadi aizaug

Mistika: pie Ukrainas robežas atvēries milzīgs krāteris, ko dēvē par “portālu uz pazemes pasauli” 32
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 sieviešu un 5 vīriešu vārdus, kas nes laimi to īpašniekiem 24
Putins ir izmēģinājis jaunu “superieroci”, kādu pasaule “vēl nav redzējusi” 154
Lasīt citas ziņas

Slaukšanas iekārtu savām 106 govīm no “DeLaval” (toreiz “Alfa Laval Agri Latvia”) Kāposts nopirka 1999. gadā. Iekārtas apkalpošanu uzņēmās “DeLaval” un to dara joprojām, par ko liecina attiecīgs līgums.

“Viss bija kārtībā līdz 2011. gada rudenim, kad pa vienai, pa divām ar mastītu (tesmeņa iekaisumu) sāka saslimt govis, pasliktinājās piena kvalitāte, tas pat bija jāgāž ārā. Sākām meklēt slimības cēloņus. Kad novembrī ieradās “DeLaval” meistars, izteicu šaubas par slaukšanas iekārtas darbību. Meistars atbildēja, ka viss esot kārtībā, veica apkopi, nomainīja nepieciešamās detaļas un aizbrauca. Bet piena kvalitāte mastīta dēļ turpināja samazināties un mēs izmisīgi meklējām slimības cēloni: pārbaudījām barību, pirkām minerālvielas, barības piedevas un medikamentus, bet palika tikai arvien bēdīgāk. Piens kļuva tik slikts, ka Straupes pienotava piedraudēja vairs nepieņemt no mums pienu,” stāsta A. Kāposts.

CITI ŠOBRĪD LASA

2012. gada 6. augustā uz kārtējo iekārtu apkopi ieradās “DeLaval” meistars Edgars Briksnis, kam Kāposts izteica šaubas par iekārtas darbību, kas var ietekmēt govju veselību, piemēram, ka pēc vakuuma motora izslēgšanas no kondensāta nosēdtrauka gandrīz vairs neiztek kondensāts. Brik­snis atbildējis, ka tur nekam nav jātek. Par to tika sastādīts akts, bet Briksnis veica iekārtas apkopi un rezerves daļu maiņu par 232 latiem.

“Es pats slaukšanas iekārtai baidījos ķerties klāt, jo biju parakstījis tās apkalpošanas līgumu, kurā skaidri un gaiši rakstīts, ka iekārtu apkopi un remontu veic tikai kvalificēti “DeLaval” darbinieki un ka “DeLaval” neuzņemas atbildību par bojājumiem vai iekārtas nolietošanos, ja iekārtas apkopi vai remontu veicis pats saviem spēkiem vai iesaistot kādu trešo personu,” komentē Kāposts, kuram tomēr radušās nopietnas pārdomas par uzstādītās iekārtas dažu detaļu pareizību, meistara kvalifikāciju. Pats galvenais – ieguvis papildu informāciju no citiem avotiem – ka pie vainas varētu būt aizsērējušās iekārtas vakuuma caurules, kas nenodrošina nepieciešamo vakuumu, iekārtas darbību un tādējādi, bojājot govju tesmeņus, arī rada mastītu.

Pēc Kāposta uzstājīgiem zvaniem atsūtīt meistaru iztīrīt vakuuma caurules 2013. gada 31. jūlijā atbrauca Briksnis, kas atkal teicis, ka ar vakuumu viss kārtība un govis slimo citu iemeslu dēļ. Arī par šo Kāposts sastādīja aktu. Kā atceras zemnieks, Briksnis sākumā bijis vīzdegunīgs, bet, kad ieraudzījis, ka vakuuma vads tā aizaudzis ar netīrumiem, ka tur skalojamo zondi grūti iebāzt, nolaidis ausis. Tajā brīdī Kāposts jau zinājis, ka vakuuma caurules normāli skalot ir vienreiz divreiz gadā, bet viņa caurules nebija skalotas astoņus gadus. Pēc cauruļu iztīrīšanas vakuuma sistēmā parādījies vakuums un tāpēc govju veselība sākusi uzlaboties, un pēc kāda laika vairs nebijis gandrīz nekādu problēmu.

“Patiešām visu šo laiku nezināju, ka caurules obligāti jāskalo, paļāvos uz meistariem atbilstoši līgumam un viņu teiktajam, ka viss ir kārtībā. Bija lielas dusmas, un sazinājos ar “DeLaval” direktoru Andri Barisu, kas atbrauca pie manis. Trīs stundas norunājām. Teicu, lai kompensē manus zaudējumus, kas radušies viņa uzņēmuma darbinieku darbības dēļ. An­dris teica, ka neko nekompensēs un, ja es gribot, lai ejot uz tiesu. Tad nu es arī aizgāju,” teic Kāposts. Un vakuuma vadus tagad tīra pats, kas, izrādās, esot ļoti vienkārši.

Reklāma
Reklāma
Kāposts lūdza tiesai piedzīt 96 957 eiro no “DeLaval” kā zaudējumu, kas radušies no 2011. gada rudens līdz 2013. gada 31. jūlijam: 17 451 eiro par lieki iegādātiem medikamentiem, minerālvielām un barības piedevām, 55 580 eiro par neiegūtu izslaukumu un utilizēto pienu, 23 926 eiro par piena kvalitātes samazināšanos.
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.