Rita Našeniece
Rita Našeniece
Foto – Aigars Jansons

Rita Našeniece: Kapu tramvaja apturēšana 50

Šobrīd Latvijas Republikas Saeimā ir nodots likumprojekts “Grozījums Rīgas vēsturiskā centra saglabāšanas un aizsardzības likumā”. Tas ir pēdējais trauslais mēģinājums pasargāt Lielo kapu teritoriju no Rīgas domes (RD) politiskā vandalisma. Likumprojekts tapa Kultūras ministrijas un Lielo kapu draugu dialoga laikā – pēc ministres iniciatīvas. Likumprojekta būtība ir aizsargāt kultūrvēsturisko objektu kā kopumu, nepieļaujot tur būvniecību. Pret likumprojekta nodošanu Saeimā nikni uzstājās “Saskaņa”. Gaidāms, ka tā caurskatīšanas laikā Saeimā un ārpus tās tiks izdarīts viss, lai šo projektu neitralizētu.

Reklāma
Reklāma
Krimināls
VIDEO. “Bēdz prom!” Kārsavā iereibusi kompānija bēg no policijas un smejas par vadītāja nonākšanu policijas rokās 43
Krievija uzbrūk Ukrainai ar “brīnumieroci”. Ar to varētu tikt galā tikai F-16 144
TV24
“Viņi ir gatavi uz visādām neģēlībām.” Kas mudinātu Putinu pieņemt lēmumu uzbrukt NATO?
Lasīt citas ziņas

Lielo kapu draugi uzskata, ka Lielo kapu nākotni nodrošinātu tikai to pāriešana valsts rokās, bet šis likumprojekts ir labāk nekā nekas, un tas redzams pēc kapu nedraugu reakcijas. Īpaši būtisks likumprojekts ir tagad, kad, pēc “Delnas” iesaistes Kapu tramvaja uzraudzībā, sabiedrība paudusi bažas, ka organizācija nevis kaut ko uzraudzīs, bet atklāti lobēs projektu. Mērkaķa ātrumā kapi pāriet no Latvijas Evaņģeliski luteriskās baznīcas RD īpašumā, jo tie piepeši domei kļuvuši ļoti nepieciešami.

Novembra beigās pēc Latvijas Zaļās kustības, Vides aizsardzības kluba un Lielo kapu aktīvistu saceltā trokšņa medijos Centrālā finanšu līgumu aģentūra (CFLA) nopublicēja “Rīgas satiksmes” iesniegtā Kohēzijas fonda lielā projekta “Rīgas tramvaju infrastruktūras attīstība” pieteikumu, lai gan neilgi pirms tam bija to pasludinājusi par komerciālu noslēpumu.Pat daļēji pieejams, projekta pieteikums apgāž Rīgas domes priekšsēdētāja Nila Ušakova un viņa vietnieka Andra Amerika maldināšanu, ka būvniecība kapos nenotiks. Projekta pieteikuma karte ir redzama CFLA mājas lapā, un tajā uzskatāmi uzzīmēts Senču ielas paplašinājums. Uzmērījumā gan ietve, gan tramvaja būves joslas jau iesniedzas kapos. Pēc mērnieka skaidrojuma – aptuveni astoņus metrus dziļumā. Veloceliņi uzmērījumā nav uzrādīti. Ņemot vērā šos datus, tas nozīmē, ka kopumā apdraudētā teritorija ir vismaz 2400 kvadrātmetri.

CITI ŠOBRĪD LASA

Visdrīzāk, apdraudētā teritorija ir vēl lielāka. Rīgas domes pēdējās sabiedriskās apspriešanas materiālos ir parādījušās kartes, kur klusu un bez liekas ažiotāžas Lielo kapu teritorijā ir uzzīmētas divas jaunas ielas – Indrānu ielas pagarinājums, kas iziet uz Senču ielu, un arī jauna iela, kas savieno Mazo Klijānu ielu ar visām šobrīd strupceļā esošajām ielām, kas beidzas pie kapiem. Šie plāni apkārtnes ļaudīm uzdzen drebuļus. Zinot, cik katastrofāli RD izpilda pat ielu remontus, var iedomāties, ko viņu darbība radīs ne tikai Lielajos kapos, bet visā maršruta garumā, būvējot cilvēkiem nevajadzīgo un visu laiku dārgāko Latvijas tramvajlīniju.

Šajā laikā svarīgs jebkurš sabiedrības un ekspertu atbalsts Rīgas vēsturiskā centra saglabāšanas likumam neatkarīgi no politiskas vai nepolitiskas piederības. Neskatoties uz apmelojumiem, vienīgā partija, ar ko mēs, Lielo kapu draugi, varētu būt saistīti, ir Lielo kapu partija. Ja izlemtu tādu dibināt, protams. Tad varētu aicināt “Saskaņu” koalīcijā “Pa skuju taku”, un koalīcijas lozungs būtu “Mūsu nākotne ir kapos”.

Amorāliem politikāņiem grūti saprast, ka cilvēkam nevajag ne vēlēšanas, ne partijas, lai aizstāvētu savu kultūru, vēsturi, savus cilvēkus, dzīvus vai aizgājušus. Bet mūsu motivācija ir vienkārša – mēs šeit dzīvojam un neļausim vandaļiem no RD sagraut mūsu apkaimi, kā viņi sagrāva Ādolfa Agtes pieminekli Lielajos kapos savās bēdīgi slavenajās kopšanas talkās.