“Leons Morēns. Mācītājs”.
“Leons Morēns. Mācītājs”.
Publicitātes foto

Karš un gangsteri Žana Pjēra Melvila programmā 0

Ar nelielu laika nobīdi kinoteātris “Kino Bize” nedēļas garumā svin franču režisora Žana Pjēra Melvila 100 gadu jubileju, kas apritēja 2017. gada 20. oktobrī.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
FOTO. Mākslīgais intelekts nosauc 10 pasaules pievilcīgākos vīriešus. Starp tiem – pretrunīgi vērtēts Latvijas politiķis
Kokteilis
“Citreiz pirms koncerta nepieciešams atgādināt ētiku un pieklājības etiķeti” – Madara Raabe vīlusies par koncertā Siguldā pieredzēto
Notriektā tautumeita 10
Lasīt citas ziņas

Melvils ir būtiska personība franču kino, kas savā ziņā ievada un iedvesmo “jauno vilni” (un vēl vairākas citas paaudzes arī citos pasaules kinematogrāfos), jaunajiem autoriem ļaujot ieraudzīt daudz iespēju brīvākas formas inscenējuma veidošanai, filmēt ārpus studiju paviljoniem, iemīlēt amerikāņu gangsterfilmu tēlus. Melvils savas karjeras laikā uzņēmis 13 pilnmetrāžas spēlfilmas un vienu īsfilmu, no kurām retrospektīvā būs skatāmas sešas no pilnmetrāžas filmām un vienīgā īsfilma, pirmais Melvila režijas darbs “24 stundas klauna dzīvē” (1946).

Melvila filmās atkārtojas ar viņa paša biogrāfiju un Francijas vēsturi saistīta tēma – franču pretošanās kustība Otrā pasaules kara laikā, kad Franciju bija ieņēmusi vācu armija. Pirmā pilnmetrāžas filma “Jūras klusēšana” (1949) ataino tieši šo laiku, un klusēšana ir tas ierocis, kādu pret franču mājās izmitināto vācu virsnieka klātbūtni lieto mājas iemītnieki. Par apjukumu un ticības zaudēšanu vēsta “Leons Morēns. Mācītājs” (1961) – gados jauns mācītājs Morēns kļūst par netradicionālu, bet ļoti pieprasītu mazpilsētas sieviešu padomdevēju kara apstākļos, kad vīrieši ir vai nu krituši, vai atrodas pagrīdē. Īpašas attiecības veidojas starp Morēnu (Žans Pols Belmondo) un Bārniju (Emanuele Riva), kura arī ir palikusi viena un cenšas izdzīvot sarežģītajos apstākļos, rūpējoties par meitu, slēpjot savu ebreju izcelsmi.

CITI ŠOBRĪD LASA

Otra Melvila filmu tēma ir kriminālsižeti, kuru programmā pārstāvēs vairākas filmas – tostarp “film noir” stilistikā tapusī “Spēlmanis Bobs” (1956), kuru īpaši novērtēja topošie “jaunā viļņa” autori. Ar aizkadra komentāru (kas ir stilistisks elements ne vienā vien Melvila filmā) sekojot līdzi izbijušā banku zagļa Boba gaitām, kurš pēc ilgāka perioda prom no šīs nodarbošanās tiek atkal iesaistīts jaunā afērā.

Žana Pjēra Melvila filmu restrospektīva

Kinoteātrī “Kino Bize”, 26.02. – 4.03.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.