Foto – Atis Jansons

Kas finansē “bezmaksas pakalpojumus”? 0

Vienā “akcijā” tavam auto pārbauda un (ja iespējams) pat pieregulē gaismas, citā nosaka diagnozi bremzēm un citām aktīvās drošības sistēmām, pie Biķernieku trases pat pašu braucēju (senioru) iemaņas pakontrolē un cenšas pielabot… Strādā cilvēki. Naudu no tevis neņem. Aizdomīgi?!

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
FOTO. Mākslīgais intelekts nosauc 10 pasaules pievilcīgākos vīriešus. Starp tiem – pretrunīgi vērtēts Latvijas politiķis
Kokteilis
“Citreiz pirms koncerta nepieciešams atgādināt ētiku un pieklājības etiķeti” – Madara Raabe vīlusies par koncertā Siguldā pieredzēto
“Zeme tad trīcēs zem šo karu izvērsēju kājām!” Gaišreģis paredz Ukrainas kara uzvaras gadu
Lasīt citas ziņas

Lai kliedētu dabisku raibās dzīves radītu skepsi (par velti dod tikai draņķi, kaut kur jau aprēķins slēpjas utt.), runāju ar Juri Zvirbuli un, biedrības prezidentu dažbrīd papildinādams, stāstu jums par mūsu visu, tā saukto auto amatieru, pārstāvi Latvijā un pasaulē – LAMB.

Juris Zvirbulis: “Latvijas Automoto biedrība (LAMB) plašai sabiedrībai šoruden, protams, bija pamanāma galvenokārt ar satiksmes drošības projektu “Brauc droši!”. Akcijas laikā pie dažādiem tirdzniecības centriem un “Statoil” degvielas uzpildes stacijām bez maksas tika veikta auto gaismu, stāvbremžu pārbaude. Pārbaudes notika ne tikai Rīgā, bet arī Liepājā, Daugavpilī, Ogrē, Jelgavā un Tukumā. Kopumā tika pārbaudītas vairāk nekā 1500 automašīnas. Vairāk nekā 60% automašīnu gaismas tika noregulētas, bet 12% bija jādodas tās labot uz autoservisu. (Tas gan neliecina par kopējo statistiku Rīgā vai Latvijā, jo uz pārbaudi tomēr dodas autovadītāji, kuriem ir bažas par tehnikas stāvokli.)

CITI ŠOBRĪD LASA

Dalība akcijā tiešām ir bez maksas. Tas gan nenozīmē, ka strādājam par velti. Šādus un līdzīgus pasākumus visā pasaulē satiksmes drošības programmas (FIA “Road Safety Grant Programme”) ietvaros finansē starptautiskā automobiļu federācija (FIA), kuras centienus savukārt atbalsta riepu ražotājs “Michelin”. Viņu pretprasība pasākumu organizatoriem viena – popularizēt 10 satiksmes drošības Zelta likumus (lasiet attēlā). Tātad – arī mūsu “Brauc droši!” ietvaros autovadītāji tika aicināti personiski ar savu parakstu atbalstīt 10 Zelta likumus un pievienoties drošo braucēju pulkam.”

“Brauc droši!” nav vienīgais šāda veida pasākums. Pamanāmas un labi apmeklētas bija arī citu Latvijas nevalstisko organizāciju un uzņēmumu aktivitātes (bez finansiāla atbalsta no malas). “Getz Bros. & Co” projektā “Pārsteidz ziemu” bez maksas tika pārbaudītas gaismas, riepu protektora dziļums, akumulatoru jauda un vējstiklu slotiņu nolietojums. Drošas braukšanas skola kopā ar “Bosch Car Service” šoruden veica elektronisko drošības sistēmu, elektroapgādes un lukturu pārbaudes akciju. Protams, komerciālas intereses (jaunu klientu piesaiste) šeit skaidri pamanāmas, taču ne LAMB, ne FIA pret šādu “konkurenci” neiebilst. Gluži otrādi – 
lielu, bagātu uzņēmumu dalība satiksmes drošības veicināšanā ir vēlama, 
atbalstāma.

Juris Zvirbulis: “Latvijā šā gada desmit mēnešos ir gājis bojā 171 satiksmes dalībnieks, tādēļ 2014. gads var kļūt par asiņaināko uz Latvijas ceļiem pēdējo četru gadu laikā. Manuprāt, viens no cēloņiem ir ekonomikas neliela atlabšana, kas rada gan kustīguma palielināšanos, gan diemžēl vaļīgāku attieksmi pret problēmām un disciplīnas samazināšanos. Krīze mobilizēja, radīja apdraudējuma sajūtu, kura – šķietams paradokss – kustības drošībai nāca par labu. Tagad – zināms atslābums, eiforijas dīgļi, kuri par labu vis nenāk. Vainīgs arī – saki, ko gribi, – ir radaru trūkums. Lai arī tiem agrāk realizētajā veidā bija nopietns trūkums (mēģinot disciplinēt ātrāko, agresīvāko daļu, vairāk tika trāpīts jau tā visai disciplinētajiem), elektroniska kontrole vaļības zināmā mērā iegrožoja. Jaunā radaru cikla reglamentēšanai gan vajadzētu paredzēt soda naudu novirzīšanu tikai kustības drošības stiprināšanai. Tā, kā tas ir ar jauno ceļa lietošanas nodevu, kura aiziet tikai un vienīgi ceļu remontiem un būvei.

Nepieciešami papildu spēki šo problēmu risināšanā. Lai mazinātu negadījumu nodarīto postu pasaulē un atbalstot 2011. gadā izsludināto ANO Satiksmes drošības gadu desmitu, ir apvienojušies desmit savu nozaru globālie līderi, kā, piemēram, “Facebook”, “IBM”, “PepsiCo” u. c., nākot klajā ar iniciatīvu “Kopā par drošākiem ceļiem”. Izjūtot nepieciešamību samazināt bojāgājušo un ievainoto skaitu, globālās ekonomikas milži kopīgi atbalsta dažādas satiksmes drošības programmas. Kas sekos šai priekšzīmei Latvijā?

Reklāma
Reklāma

LAMB iesākto, protams, turpinās. FIA finansiāls atbalsts paredzēts arī nākamgad. Plānojam konkursu jauniešiem par veiksmīgāko videoklipu, saistītu ar FIA 10 zelta likumiem. Filmē kaut ar telefonu, parādi izdomu, tiksi parādīts attiecīgu raidījumu lokā. Iespējams – 
saņemsi naudas balvas.

Labi būtu turpināt aizsākumu “Seniori pie stūres”. Ļoti individuāla, delikāta joma. Vācijā senioru diploms par dalību šajās nodarbībās ir lielīšanās objekts. Viņi par nodarbībām labprāt maksā paši, maksā diezgan prāvu, mūsējo pensionāru vairākumam nesniedzamu summu. Latvijā ap 200 sirmu stūrētāju izmantoja FIA naudu.”

Tātad – LAMB akcijās nekādas slēptu maksājumu vai citas viltības neslēpjas. To galvenais finansētājs nu jau vairākus gadus ir FIA. Iespēju robežās palīdz Latvijas Ceļu satiksmes drošības fonds, kuru veido atskaitījumi no OCTA. Pašas biedrības galvenais saimnieciskās darbības veids ir diennakts tehniskās palīdzības dienests (17 moderni ekipētas mašīnas, 5 vilcēji), kam Latvijā ir 160 000 reģistrētu klientu. Apkalpoti tiek arī ārzemju tūristi.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.