Mobilā versija
Brīdinājums -2.5°C
Voldemārs, Valdemārs, Valdis
Svētdiena, 11. decembris, 2016
13. augusts, 2013
Drukāt

Kas ir veikalā pērkamo dārzeņu ikru sastāvā?

Foto-LETAFoto-LETA

Lai organisms uzkrātu vitamīnus, svaigi dārzeņi vasarā jāēd, cik vien lien, bet kā tos saglabāt ziemai? Viena no iespējām ir gatavot dārzeņu ikrus, bet tos var iegādāties arī gatavus veikalā. Kurus labāk izvēlēties – rūpnieciski ražotos vai mājās gatavotus? 


 

Veikalā “Supernetto” atradu divu veidu dārzeņu ikrus – Bulgārijā (“Storko”) ražotus paprikas ikrus (360 g – Ls 0.95) un “Gospodaročkas” kabaču ikrus (475 g – Ls 0,69), gatavotus Ukrainā. Pirmajiem etiķete skaidri salasāma, bet uz “Gospodaročkas” ikru burciņas uzrakstīto pat ar brillēm salasīt nekādi neizdevās. Lielveikalā “Maxima” dārzeņu ikru piedāvājums plašāks. Te nopērkami jau iepriekš minētie “Storko” bulgāru paprikas ikri (360 g – Ls 0,99) un “Gospodaročkas” kabaču ikri (475 g – Ls 0,69) ar pielīmētu skaidri salasāmu tulkojumu latviešu valodā, gan “Storko” (350 g – Ls 0.85) un “Gospodaročkas” baklažānu ikri. Vēl plauktos atrodu Ukrainā gatavotos “Čumak” kabaču ikrus (490 g, tobrīd ar atlaidi – Ls 0,69, pilna cena – Ls 0,99) un šajā pašā valstī ražotus “Nežin” kabaču (450 g – Ls 1,18) un baklažānu (450 g – Ls 1,28) ikrus.

Uztura speciāliste Inga Širina: – Ikdienas lietošanai šādi veikalā pirkti produkti nav ieteicami, jo tie nav svaigi gatavoti, nav zināma sastāvdaļu izcelsme un kvalitāte, un, kā liecina produktu etiķetes, nereti tiem ir pievienota mazvērtīga eļļa un pārāk daudz sāls, pārsniedzot vēlamo daudzumu.

Laiku pa laikam šādus produktus var lietot vai arī pievienot kā ēdiena sastāvdaļu, tomēr labāk baudīt pašu gatavotus dārzeņu ikrus. Mājās gatavojot, mēs izvēlamies kvalitatīvus dārzeņus, nepievienojam tik daudz eļļas un sāls.

Turklāt pašu gatavotiem dārzeņu ikriem labāk lietot vērtīgākas eļļas. Rafinēta eļļa ir apstrādāta augstā temperatūrā, tā ir kļuvusi dzidrāka un ar labākām garšas un smaržas īpašībām, taču apstrādes procesā zaudējusi lielu daļu uzturvērtības. Tāpēc ir lētāka, jo tās iegūšanas un apstrādes process ir ātrāks un vienkāršāks. No uzturvērtības viedokļa veselīgāka ir nerafinēta eļļa. Toties dezodorēta eļļa, kuru, kā liecina etiķetes uz dārzeņu ikru burciņām, arī nereti pievieno šim produktam, ir ar tvaiku augstā temperatūrā apstrādāta eļļa, kas zaudējusi gan garšas un smaržas īpašības, gan vērtīgās vielas. Eļļas izvēlei patiešām ir liela nozīme. Augstvērtīgāka eļļa paaugstina produkta uzturvērtību. Tomēr ar pārmērīgu eļļas pievienošanu nevajadzētu aizrauties. Arī sāli nevajag pievienot pārāk daudz. Mājās gatavoti dārzeņu ikri uzturvērtības ziņā ir daudz augstvērtīgāki, bet tik un tā nav ieteicams tos ikdienā lietot lielos daudzumos, jo produkts satur diezgan daudz kaloriju.

 

 

Veikalos nopērkamo dārzeņu ikru sastāvs

Bulgāru paprikas ikri (Bulgārija, “Storko”): sarkanie pipari (84%), baklažāni (7,3%), peperoni (1%), ķiploki (0,5%), cukurs, sāls, E260 etiķskābe, saulespuķu eļļa, ūdens.

100 g produkta satur: 2,3 g olbaltumvielu, 4,5 g tauku, 11,2 g ogļhidrātu. Enerģētiskā vērtība – 94,5 kcal.

Kabaču ikri (Ukraina, “Čumak”): kabaču biezenis (71,9%), tomātu pasta, rafinēta un dezodorēta saulespuķu eļļa, burkāni, sīpoli, vārāmā sāls, baltais cukurs, smaržīgie pipari, melnie pipari. Ieteicamā diennakts deva – 100 g. Tā aprēķināta pieaugušam cilvēkam ar 2 tūkstošu kcal patēriņu dienā. Uzturvērtība 100 g produkta: 1,7 g olbaltumvielu, 7 g ogļhidrātu, 7,2 g tauku, 0,45 mg beta karotīna, B1 vitamīns – 0,03 mg, B2 vitamīns – 0,06 mg, PP vitamīns – 0,58 mg, vitamīns C – 8,2 mg. Enerģētiskā vērtība 100 g produkta – 430 kJ/103 kcal.

 

 

Kā dārzeņu ikrus pagatavot mājās

Ņem 2 kabačus, 3 – 4 burkānus, 3 lielus sīpolus, 5 tomātus, 5 paprikas, 5 ķiploka daiviņas, 3 – 4 ēdamkarotes augu eļļas, sāli, piparus. Kabačus nomizo, izņem sēklas, sagriež gabaliņos. Burkānus sagriež ripās, sīpolus – gredzenos. Tomātiem izgriež kātiņu. Tāpat arī pipariem izgriež kātiņu un izņem sēklotni. Karstumizturīgā traukā ielej mazliet eļļas, tad liek dārzeņus – sīpolus, burkānus, ķiplokus, kabačus. Pārkaisa nedaudz sāls, uzlej eļļu. Tad saliek papriku un tomātus. Cepeškrāsnī cep 180 grādos 1,5 stundu, dārzeņus ik pa laikam apgrozot. Tad krāsni izslēdz, bet trauku krāsnī atstāj vēl uz 20 – 30 minūtēm. Dārzeņus kopā ar visu šķidrumu liek katlā, pirms tam tomātiem un pipariem noņem miziņu, un sablendē. Pēc garšas pieber vēl sāli, piparus, masu uzvāra, karstu pilda burkās un tūlīt aizvāko. Uzglabā vēsumā.

 

 

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+