Mobilā versija
Brīdinājums +2.0°C
Gunārs, Vladimirs, Gunis
Trešdiena, 7. decembris, 2016
10. jūnijs, 2013
Drukāt

Kas vērtīgs zemenēs

Zemeņu laiks ik gadu ir ļoti gaidīts. Tad varam piešķīt pilnus vēderus ar sulīgajām, tumši sārtajām ogām. Turklāt zemenes ir ne tikai ļoti gardas, bet arī izcili veselīgas. 


 

 

Zemeņu sēklas esot atrastas jau akmens laikmeta celtņu arheoloģiskajos izrakumos. Bet šo ogu dziednieciskās īpašības bija labi zināmas arī senajiem grieķiem un romiešiem. Dārza zemenes vispirms bija pazīstamas Amerikā, Eiropā tās sāka audzēt 15. gadsimtā. Ilgi zemenes audzēja tikai karaliskajos dārzos, bet 18. gadsimtā tās nonāca Nīderlandē, kur tapa jauna šķirne – ananasu zemenes. Par to, cik zemeņu šķirņu pasaulē ir šobrīd, dažādi avoti sniedz atšķirīgu informāciju – sākot no 600 līdz 3000.

Zemenes ir lielisks C vitamīna, mangāna, kālija, joda, folijskābes, magnija, vara, B2, B5, B6 un K vitamīna avots. Bet spilgti sarkano krāsu zemeņogām, izrādās, piešķir tajās esošie antociāni, kas darbojas kā antioksidanti.

Tās ir dabiskas vielas, kas aizsargā šūnas no brīvo radikāļu bojājumiem un tos neitralizē. Pateicoties bagātīgajam sastāvam, zemenes ieteicams uzturā lietot gan kā profilakses, gan dziedniecības līdzekli daudzu slimību gadījumos, pirmkārt, kā sirds slimību profilakses līdzekli. Gardās zemeņu ogas palīdz arī uzlabot redzi un var pasargāt no mākulas deģenerācijas, kas ir galvenais vājas redzes cēlonis cilvēkiem pēc 50 gadu vecuma. Lai gūtu pozitīvu rezultātu, zemeņu porcija jāapēd vismaz trīs reizes dienā, ieteicams – kopā ar citiem augļiem un ogām.

Zemenes dēvē arī par dabas nesteroīdo pretiekaisuma līdzekli, jo tās spēj mazināt iekaisumu un sāpes. Cītīgi liekot tās uz kārā zoba, izdosies samazināt risku saslimt ar reimatoīdo artrītu, jo zinātnieki pierādījuši – cilvēkiem, kuri lieto ar C vitamīnu bagātus produktus, šī slimība attīstās trīs reizes retāk. Tāpat zemenes ļoti ieteicamas arī reimatoīdā un osteoartrīta, kā arī astmas un aterosklerozes slimniekiem. Savukārt folijskābe, kas ir zemeņu ssatāvā, ir svarīga sarkano asins šūnu ražošanas procesā. Pietiekams folijskābes daudzums organismā pasargā no mazsainības jeb anēmijas. Īpaši svarīga folijskābe ir grūtniecēm un sievietēm, kas vēlas ieņemt mazuli. Bet balastvielas, kas ir zemenēs, uzlabo gremošanas procesu, samazina toksisko vielu iedarbību, palīdz asinīs sarukt holesterīna līmenim.

Zemeņu ogas uzturā vislabāk lietot svaigas, jo, tās karsējot, strauji sarūk C vitamīna daudzums. Taču dziedniecības nolūkos var lietot ne tikai ogas. Dziedniece, gaišreģe Maija Kalniņa iesaka vākt meža zemeņu lapas, ogas un saknes, spiest sulu vai gatavot tēju vai novārījumu. Dārza zemeņu lapas un saknes dziedniecības nolūkos viņa neiesaka izmantot. Meža zemeņu lapas jāvāc ziedēšanas laikā maijā vai jūnijā vai rudenī, jo šajā laikā tajās ir mazāk miecvielu. Tējai, kas gatavota no rudenī vāktām lapām, garša būs patīkamāka, krāsa – piesātinātāka. Vispirms lapas 3 – 3,5 stundas apvītina ēnainā vietā, tad ritina, līdz kļūst mitras un lipīgas. Ievieto kartona kastītē, pārklāj ar mitru drānu un atstāj uz 7 – 9 stundām. Pēc tam izklāj plānākā kārtā un siltā vietā ļauj izkalst. Saknes labāk rakt vēlā rudenī vai agrā pavasarī. Ogas kaltēšanai jālasa no rīta, kad nogājusi rasa, vai dienas beigās pirms rasas parādīšanās.

Svaigas zemeņu ogas daļai ļaužu izraisa alerģiskas reakcijas, tāpēc tās baudīt ir liegts. Šiem cilvēkiem veselības stiprināšanas nolūkos Maija Kalniņa iesaka dzert meža zemeņu lapu un sakņu uzlējumu un novārījumu. Lai atbrīvotos no izsitumiem, augoņiem, pinnēm un citām ādas saslimšanām, lapu uzlējumu var lietot gan iekšķīgi, gan ārīgi. Lapu novārījums vai tēja līdz arī pret caureju, kuņģa un zarnu trakta iekaisumu, vielmaiņas traucējumiem, anēmiju un citām kaitēm. Novārījumam piemīt arī nomierinoša iedarbība. Savukārt lapu sula var palīdzēt pacientiem, kas sirgst ar gastrītu, reimatismu, rahītu, ekzēmu, hipertonisko slimību, žultsakmeņu slimību, arī cukura diabētu, astmu, podagru u. c. slimībām. To ieteicams lietot arī bezmiega un saaukstēšanās gadījumos. Svaigas meža zemenes Maija Kalniņa īpaši iesaka baudīt ļaudīm, kas cieš no mazasinības, cukura diabēta, aknu, žultspūšļa, liesas, kuņģa, nieru slimībām un vielmaiņas traucējumiem. Gan meža, gan dārza zemenes veicina zobakmens sadalīšanos.

Paturiet prātā – lai vitamīnus un citas vērtīgās vielas uzkrātu visam gadam, zemeņu sezonas laikā šīs ogas ieteicams baudīt katru dienu, vislabāk pat trīs reizes dienā, pavisam apēdot vismaz piecus kilogramus.

 

 

Zemeņu sastāvā ir:

C vitamīns

mangāns, kālijs, jods

folijskābe, magnijs, varš

B2, B5, B6 un K vitamīns

antociāni

 

 

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+