Santa Didžus
Santa Didžus
Foto – Timurs Subhankulovs

Katram latvietim pa trim bērniem. Saruna ar Leļļu teātra aktrisi un režisori Santu Didžus 4

Šī ir tikai otrā Leļļu teātra izrāde mazuļiem, kas veidota sarežģītajā marionešu tehnikā. (Pirmais marionešu iestudējums mazuļiem bija „Trīs sivēntiņi un vilks” 2014. gadā.) Santa darbošanos ar marionetēm salīdzina ar mūzikas instrumenta apgūšanu, un atzīst – jūtoties teju kā iesācēja. „Šķiet pavisam vienkārši – marionetes ir aiz diedziņiem raustāmas lelles. Tomēr iedomājieties vienu virs otra liktu smalku skaliņu žuburu, teātra žargonā sauktu par „vagu”, pie kuru galiem stingrā secībā piesaitēti diedziņi, kas savienoti ar lelles smalkajiem loceklīšiem,” stāsta Santa un demonstrē mākslinieka Gedimina Kotello veidotos, pēc izskata visai piemīlīgos pasaku varoņus „Te vaga ir krusteniski salikta vairākās pakāpēs, tajā iestrādāts šūpoles mehānisms, kas vada lelles kājas, purngalus, ceļgalus un papēžus. Kā muzikantam jāsaprot, kurš diegs īstajā brīdī jāiekustina, ko lelle spēji izdarīt. Man tas ir ļoti sarežģīti. Esmu apguvusi trostu lelles (no apakšas vadāma lelle), parteras lelles – līdzās esot vadāma lelle, protu strādāt objektu teātrī, tomēr, strādājot ar marionetēm, ir sajūta, ka varu klupt. Pirmās ugunskristības bija „Trīs sivēntiņi”. Tu jūti, ka tava nezināšana ir tik liela, ka reizēm bail pat pieskarties. Atliek galvas „vagai” nogāzties, ka visi diegi pēkšņi savērtušies neatšķetināmā mudžeklī, ka glābt var tikai šķēres!” smejas Santa.

Leļļu teātra aktrise un režisore Santa Didžus teic, ka priecātos, ja skatītāji biežāk ieraudzītu leļļu izrādes aktieru darba „kreiso” pusi, kas parasti skatītāju acīm paliek neredzama. 21. novembrī Leļļu teātra Mazajā zālē pirmizrādi piedzīvos brāļu Grimmu pasakas „Sarkangalvīte un vilks” iestudējums Vijas Blūzmas režijā pašiem mazākajiem skatītājiem. Santa atzīst – darbs sarežģītajā marionešu tehnikā ir pamatīgs izaicinājums aktiermeistarībai.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Personības tests: jūsu dzimšanas mēneša zieds atklāj par jums vairāk, nekā spējat iedomāties 17
“Kā krāpnieks zināja, ka neesmu izņēmusi paciņu?” Lasītāja atmasko neīsto “Latvijas Pastu” 1
Mākslīgais intelekts nosauc piecus “neveiksmīgākos” latviešu politiķus 115
Lasīt citas ziņas

Aiz princesēm, taurenīšiem, nebēdnīgiem puišeļiem, nāriņām un fejām bērnu iemīļotajā Leļļu teātrī darbojas aktieris, šajā gadījumā – aktrise, kura pati visbiežāk paliek skatītājam neredzama. „Tā nav nekāda nelaime, drīzāk – leļļu teātra aktiera darba īpatnība,” smaida aktrise un režisore Santa Didžus. Daļa skatītāju Santu iepazinuši dažādos projektos ārpus Leļļu teātra, jo aktrise itin labi iejūtas arī teātra izrādēs („Alu sieviete”, „Dostojevsky trip”, „Mēs”), filmās („Prāts vai instinkts”, „Tristans un Izolde”) un televīzijas projektos („Dejo ar zvaigzni”, „Māmiņu klubs”). Tomēr pašlaik aktrise priecājas, ka visu radošo uzmanību var veltīt tikai darbam Leļļu teātrī, un no projektiem ārpus teātra atsakās.

„Esmu laimīga, ka šobrīd varu neko nedarīt ārpus teātra. Šajā sezonā trīs mēnešu laikā gatavojamies jau trešajai pirmizrādei, un tas aizņem visu manu laiku. Varbūt esmu tādā dzīves periodā, kad vēlos būt līdz galam iekšā savā profesijā. Šķiet, ka tikai nesen esmu tā īsti uzķērusi Leļļu teātra aktiera profesijas garšu. Man patīk sajūta, ka līdz pirmizrādei varu izstrādāt savu lomu maksimāli. Jūtu, ka varu strādāt brīvi. Agrāk rīkojos vairāk intuitīvi, tagad klāt nākusi pārliecība, un tā ir laba sajūta, kad dari un saproti, ka izdodas!”

CITI ŠOBRĪD LASA

Šajā reizē klasiskajā brāļu Grimmu pasakā „Sarkangalvīte un vilks” iejutīsies reizē Sarkangalvītes mammas un arī – Vecmāmiņas lomā. „Nu jau esam tajā mēģinājumu posmā, kad viss ir sakārtots un izrādē palikuši tikai daži procenti nezināmā, kur vēl iespējamas variācijas,” pirmizrādes priekšvakarā teic Santa. Iestudējums jau piedzīvojis ugunskristības teātra krievu trupā, tomēr aktrise uzsver – latviešu versijā skatītāju gaida gluži citāds stāsts. „Ja viens režisors strādā pie darba otro reizi, viņš negrib, lai iestudējumi ir identiski. Šajā gadījumā būt otrajiem ir pat privilēģija, jo ir iespēja labot iepriekšējās kļūdas. Jau sākumā vienojāmies ar režisori, ka veidosim paši savu izrādi, un bija skaidrs, ko darīsim savādāk.”

Šī ir tikai otrā Leļļu teātra izrāde mazuļiem, kas veidota sarežģītajā marionešu tehnikā. (Pirmais marionešu iestudējums mazuļiem bija „Trīs sivēntiņi un vilks” 2014. gadā.) Santa darbošanos ar marionetēm salīdzina ar mūzikas instrumenta apgūšanu, un atzīst – jūtoties teju kā iesācēja. „Šķiet pavisam vienkārši – marionetes ir aiz diedziņiem raustāmas lelles. Tomēr iedomājieties vienu virs otra liktu smalku skaliņu žuburu, teātra žargonā sauktu par „vagu”, pie kuru galiem stingrā secībā piesaitēti diedziņi, kas savienoti ar lelles smalkajiem loceklīšiem,” stāsta Santa un demonstrē mākslinieka Gedimina Kotello veidotos, pēc izskata visai piemīlīgos pasaku varoņus „Te vaga ir krusteniski salikta vairākās pakāpēs, tajā iestrādāts šūpoles mehānisms, kas vada lelles kājas, purngalus, ceļgalus un papēžus. Kā muzikantam jāsaprot, kurš diegs īstajā brīdī jāiekustina, ko lelle spēji izdarīt. Man tas ir ļoti sarežģīti. Esmu apguvusi trostu lelles (no apakšas vadāma lelle), parteras lelles – līdzās esot vadāma lelle, protu strādāt objektu teātrī, tomēr, strādājot ar marionetēm, ir sajūta, ka varu klupt. Pirmās ugunskristības bija „Trīs sivēntiņi”. Tu jūti, ka tava nezināšana ir tik liela, ka reizēm bail pat pieskarties. Atliek galvas „vagai” nogāzties, ka visi diegi pēkšņi savērtušies neatšķetināmā mudžeklī, ka glābt var tikai šķēres!” smejas Santa.
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.